[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:30

Als het geen geluid mag maken zou ik gaan voor een systeem dat je hooi tegen het rooster aan drukt middels een veer. De hele bak is dan onbeweeglijk, dus geen geluid.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:33

Ja dat zou erg fijn zijn.
Maar hoe maak je zo iets. En hoe vul je zo iets?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:39

Er komt bouwtechnisch wel iets meer voor kijken als een simpel hooinet, maar ik heb al meerdere modellen gezien.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:49

Ik heb al zitten googlen, maar ik kan er maar weinig over vinden. Of alleen heeeeel mini, dat is dan bijna niet te vertalen naar een grote.

En op zich zijn we handig genoeg om zo iets te maken, als we maar een beetje snappen hoe :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:56

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:58

Ik geloof dat je mij verkeerd begrijpt ik hen al van die rechthoekige hooinetten. En die hangen inderdaad ook aan isolatoren.
Maar ik bedoel gewoon een rond hang net wil ik er van maken aan een touw.
Dat wil ik graag omdat ik ook met twee losse hooinetten werk die helemaal los rond bungelen aan het plafon vd stal.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:34

Ik heb rondom mijn net gevlochten elastiek geweven, en haakjes in de bak gedraaid. Vervolgens het elastiek aan de haakjes gehaakt. Hierdoor heb ik het idee dat het net minder te verduren krijgt gezien de krachten verdeeld worden over het elastiek. En geen geluid tijdens het eten ;) Op mijn filmpje is het volgens mij wel te zien...

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:45

Wat voor een elastiek en wat voor een haken heb jij gebruikt Wendy_Komen?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:50

http://youtu.be/SHYMRt7pxFU
Hier kun je vooral in het begin wel duidelijk het elastiek zien zitten.
Ik kon niet aan dik elastiek koord komen die dag, dus heb vrij dun koord genomen, maar die dan met 4 strengen gevlochten.
Als haakjes heb ik ronde ogen gekocht bij de gamma, en vervolgens vriendlief die een stukje open laten buigen O:)
Dit soort oogjes.
Afbeelding

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:00

Super bedankt voor je uitleg! Ik denk dat dit het proberen waard is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:41

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:43

Klopt, echter hadden we op een dag besloten hem te installeren, en die touwenwinkel zit dus in mijn woonplaats ;) Echter was die dicht, dus bij een hobby zaak de dunnere variant maar gehaald. (hoezo geen geduld??? hahaha )

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:11

SmidjeJollie schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar een systeem waardoor ik een slowfeed idee heb in de bakken waar ik nu hooi in voer, maar wat nauwelijks geluid maakt als ze er aan trekken. Nu hebben we al verschillende manieren geprobeerd, maar de haken waar het mee vast zit hoor je steeds als ze er aan trekken.

Weet iemand iets? Dus niet te veel herrie en makkelijk zat vast te zetten en te vullen.

Ik heb zo'n grijze palletbox, voor op het hooi heb ik een vierkant raamwerk gemaakt, dit heb ik gebogen van vier draadeinden (gewoon bij de bouwmarkt gekocht) van 12 mm dik, deze heb ik op maat geslepen met elkaar verbonden met verbindingsmoeren, hieromheen heb ik oude fietsbinnenbanden getrokken, anders slijt je net te snel. Ik heb dus een kant open gehouden net eromheen gevlochten, laatste verbindingsmoervastgemaakt. En de laatstezijde van het net heb ik met een touw om het raamwerk gevlochten. Ik heb aan twee zijden van de palletbox twee geplastificeerde staalkabels van beneden naar boven gemaakt, deze zitten door het net/raamwerk zodat de paarden het niet eraf kunnen trekken. Aan een zijde kunnen ze los gemaakt worden zodat je het raam/net open kan klappen en kan vullen, ik heb deze constructie nu een week en hij bevalt goed. Maakt geen herrie en de paarden knoeien minder dan met de rechthoekige netten of de grote rondefijnmazige hooinettten, Ik kan donderdag wel even foto''s maken van mijn constructie, is wat duidelijker :D

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:44

Ik denk dat jouw constructie het zelfde is als die wij hadden. Al hadden wij betongaas ipv net in het midde. Maar het principe werkt het zelfde.
Hoe heb jij die staalkabels vast zitten?
Wij hadden het met haken, maar als ze aan het hooi trokken dan hoorde je de haken aan de ogen 'bonken'

(Overigens is de reden voor een geluidsloos systeem een buurman die te erg klaagt)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:18

Ik wilde geen betongaas maar verder zal het i.d.d. hetzelfde zijn, ik heb geen ogen maar doe de musketonhaak gewoon weer om de kabel heen. kabel zit gewoon door de gleuven in de zijkant van de bak en dan vastgemaakt met klembeugeltje wat je aandraait met schoefjes, dus amper metaal en daadoor weinig geluid. Als je weinig geluid wil kan je ook stvig koord kopen en het gewoon vastknopen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:26

Zou het mogelijk zijn om zo een los net aan een basketbal ring o.i.d te bevestigen?
Want dan maak ik dus zo een soort hooinet na en kan ik het ophangen aan die ring.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:49

Heeft iemand van jullie ervaring met dit hooinet?
http://www.rideaway.co.uk/ELIM-A-NET
Maat pony blijkt een maas van 2.5 cm te hebben.
(Zit even te kijken naar losse hooinetten met een kleine maas waar ik die nou het goedkoopst maar wel goede kwaliteit kan vinden)
Dat ik dat doe ipv. zelf gaan knutselen voor losse hooinetten en een groot stuk koop voor mijn slechte EJ slowfeed net te vervangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:51

Die heb ik meerdere keren langs zien komen hier in het topic :j

Ik meende dat deze ook (zoals bijna elk net met knopen) wijder werd....? Maar hang me er niet aan op hoor :P

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:26

Dan zal die niet geschikt zijn haha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 04:42

@Sanniej:
Zelf een 'rond' ophangnet maken van los materiaal is heel eenvoudig. Ik heb ze ook gemaakt, dusdanig groot dat er in 1 keer een flink hooibaaltje inpast. In mijn geval heb ik het net eerst om een baal gelegd en toen (ruim) op maat geknipt. Daarna de zijkant en de onderkant dichtge'biesd' met touw, de bovenkant heb ik uiteraard opengelaten, maar wel de randen verstevigd met touw, vervolgens touwtje doorheengeregen om het net mee af te kunnen sluiten.
Aan de onderkant is mijn net gewoon breed (en daardoor is het een rechthoekig net), maar je kunt de onderkant ook bij elkaar trekken (net als de bovenkant, maar hier dan vastknopen) zodat het meer een rond net wordt.

Ik hang het net overigens niet op met het touw aan de bovenzijde (waardoor het verticaal zou hangen), want dat vind ik te lang worden. Ik hang het horizontaal op waardoor ik het geheel mooi op borsthoogte (of iets lager) kan hangen. Hiertoe heb ik aan de dichtgebiesde zijde nog een versteviging van touw gemaakt met een ring eraan vast. Daar hang ik het net dus aan op.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:20

Bedankt voor je berichtje dan is het inderdaad goed te doen!
Ik hoef ze niet ter grote van een baaltje voer er meestal 2/3 plakken extra in.
En rond of rechthoekig maakt me niks uit als ik ze maar in de lengte op kan hangen :)
Dit omdat ze dan in de stallen uit twee plekken kunnen eten en de netjes toch lastiger voor ze zijn dan mijn hooiruiven :)
Maar dat gaat dan wel lukken dan weet ik weer even genoeg en wacht ik pmarena af :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:30

Mooi! Toch weer een optie erbij :) .

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:31

Jep :)

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:51

Als stille meelezer heb ik lang gehoopt mijn 'vraagje' tegen het lijf te lopen, maar ik ga het toch maar even op de man af vragen:

Heeft iemand ervaring met slowfeeders die veulen-proof zijn?
Dus een veilige manier van slowfeeding zonder dat het veulen risico loopt?

Ideeën hoor ik graag! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:16

Alléén veulens ?? en welk ras ??
Want ook dat kan uitmaken in de vorm/grootte van de slowfeeder.