Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:41

fojoe schreef:
grappige dingen, die veren.
dat bruine lint van 60mm klinkt wel heel erg mooi :j
oei, maar wel duur lees ik net :oo

staarten blijven idd soms in de veren hangen, en ik heb er zelfs eens eentje uit de lange manen van mijn oude ruin moeten prutsen :o
oei, als ik het allemaal op een rijtje zet is er met die veren toch al behoorlijk wat misgelopen.
ik geloof dat ik toch maar een andere oplossing moet gaan zoeken :o

Van deze heb ik ook nog twee:
http://www.horizont.nl/shop/56/doorgang ... -veer.html

Ik dacht dat die bedoeld werd met 'gele veer'. Ze voldoen op zich prima en als ze wat gaan hangen dan kan je er knopen inleggen zodat ze weer strak zitten. Langzaam aan vervang ik alle doorgangen die die oprolbare dingen (van Gallagher) want alhoewel ze duur zijn, zijn ze super handig en veilig!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

dan kost het mij nog steeds bijna 500€ om ze allemaal te gaan vervangen...
thx voor de tip, maar ik zoek nog ff verder ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:34

wuswa schreef:
fojoe schreef:
grappige dingen, die veren.
dat bruine lint van 60mm klinkt wel heel erg mooi :j
oei, maar wel duur lees ik net :oo

staarten blijven idd soms in de veren hangen, en ik heb er zelfs eens eentje uit de lange manen van mijn oude ruin moeten prutsen :o
oei, als ik het allemaal op een rijtje zet is er met die veren toch al behoorlijk wat misgelopen.
ik geloof dat ik toch maar een andere oplossing moet gaan zoeken :o

Van deze heb ik ook nog twee:
http://www.horizont.nl/shop/56/doorgang ... -veer.html

Ik dacht dat die bedoeld werd met 'gele veer'. Ze voldoen op zich prima en als ze wat gaan hangen dan kan je er knopen inleggen zodat ze weer strak zitten. Langzaam aan vervang ik alle doorgangen die die oprolbare dingen (van Gallagher) want alhoewel ze duur zijn, zijn ze super handig en veilig!

Apart ding , dat dikke "touw" , nooit gezien :)

Hier werkt het het beste om 2 gewone elastieken afsluiters te nemen , en dan aan beide kanten van de poort 4 haken te maken , zodat je ze daar doorheen kunt halen en dus 4 touwtjes in een doorloop-opening hangt , dat oogt dan genoeg als "hek" om die kleine Shet / Welsh binnen te houden , en die ragt echt overal doorheen :(

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:39

ik heb 5 rijen stroomkoord, dat houdt zelfs de schapen binnen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:39

Ik hou het naar gewoon op de linten met een handvatveer. Eigenlijk heb ik al mijn 'binnen-de-wei' linten op die manier vastzitten aan de buitenomheining. De meiden zijn altijd zo blij dat ze mogen grazen die denken er niet aan om om te keren en weg te lopen :D

@Fojoe: houd het ook de honden buiten ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:49

@dubbeldun: :j en het houdt ook mijn honden binnen :D

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:57

Ik heb hier wel 2 katten die met hoge staart onder de draad door lopen , vraag me af wanneer die een tik krijgen :=

Ik heb een stukje met lint gewoon in de doorgang laten eindigen met het lint aan een poortgreep maar vind dat dat erg rommelig wordt. Gaat draaien enzo :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:00

@pmarena: je moet even kijken met dichtdoen of er een draai in zit. Meestal kun je ze wel goed recht sluiten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:01

de wilde konijnen huppelen hier ook gewoon door de draad ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:24

bij ons gaat de kat er ook gewoon dwars door heen
en de hond soms bij de bak ben benieuwd wanneer die een schok krijgen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:33

Lint hoort juist gedraaid te zijn. Dan kan de wind er niet zo veel grip op krijgen. Daardoor blijft het lint beter zitten en rekt het dus ook niet zo snel op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:38

Maar het staat niet zo mooi :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:40

Dat is ook wel het meest belangrijk he? :P Ik zou zeggen maak er dan decoratief overal een zelfde aantal slagen in. Dan krijg je een prachtig gevormde 'wokkel'. :D

Overigens zijn we hier op stal nu zo ver dat we inderdaad het Paddock Paradise principe uit gaan proberen. Met zo min mogelijk aanpassingen gaan we nu zo veel mogelijk doen. Ik ga alles bij houden zodat ik er uiteindelijk een raport over kan schrijven dat ik weer kan gebruiken voor school. Mooier kan niet toch? Nu maar hopen dat de paardjes netjes een aparte mestverzamelhoek gaan maken zodat het uitmesten niet te veel werk is. Als ze dat doen en het bevalt verder ook dan gaan we helemaal over.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 13-07-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:41

wij hebben 1 lijntje van dat dikke witte gewoon rond
en daar onder gewoon dun zilver voor de schapen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:39

haha, ik zie een nieuw topic in de maak, creatief met stroom :+

ik heb 5 dikke groene koorden.
voor de paarden lijkt het duidelijk genoeg te zijn, het is zo stevig dat ze er niet door kunnen lopen, en het stoort niet in de omgeving.
op 20, 40 en 60 cm voor de schapen, op 100 en op 140 cm voor de paarden.
op de onderste draad zit geen stroom meer omdat ik anders zowat elke week de bosmaaier uit de schuur mocht halen.
nu eten de schapen netjes de kantjes mee af :D

ik heb nog een hoop koord nodig voor de track, dus misschien vervang ik de onderste koorden wel door dunnere draad zodat ik de dikke kan recycleren.
scheelt weer in de portemonnee :$

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:42

Ik wist niet dat je koord ook in het dik groen had. Ik ken alleen die 2 á 3 mm maar

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:51

ja hoor, maar vraag me niet meer van welk merk :o
dan krijg je dit effect:
Afbeelding

2 draadjes rond de paddock zodat de schapen er mooi onderdoor kunnen:
Afbeelding

ook heel mooi in de winter 8-)
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:27

DubbelDun schreef:
@pmarena: je moet even kijken met dichtdoen of er een draai in zit. Meestal kun je ze wel goed recht sluiten.

Ik ben niet degene die ze dichtdoet :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:28

Malenka schreef:
Lint hoort juist gedraaid te zijn. Dan kan de wind er niet zo veel grip op krijgen. Daardoor blijft het lint beter zitten en rekt het dus ook niet zo snel op.

Ehm.....

Waarom neem je dan niet gewoon koord :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

omdat gedraaid lint veel artistieker is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:37

Jeetje Fojoe , dat die grote daar niet onderdoor gaat joh !!! Staat de stroom soms op standje "roosteren" , dat je af en toe een knisperig paard van de draad af moet pulken :D

Ik heb binnenin de wei 3 rijen bruin 40 mm lint opgehangen. Hoogste zit op een meter hoogte ofzo , laagste op een cm of 30/40 denk ik.

Heb die rollen via Marktplaats goedkoop op de kop kunnen tikken , waren 15 euro per rol :)

Alleen omdat we zoveel moeten doen nog hier en sowieso erg druk zijn met werk , heb ik vorig jaar alleen de meest nodige houten palen gezet voor Rena haar verhuizing en tussendoor afgewisseld met prikpaaltjes. Dus zeg maar een houten paal , dan 3 meter en een prikpaaltje , nog 3 meter en een prikpaaltje , dan weer een houten paal. Zodat ik het lint goed strak kon spannen op de houten palen , en de prikpaaltjes zijn dan alleen om het lint wat te ondersteunen zodat het niet gaat wapperen :)

Maar die kleine Shet / Welsh gaat er elke keer onderdoor , die prikpaaltjes geven natuurlijk mee en ze steekt dan gewoon haar kop onder het onderste lintje en tilt de hele boel op , inclusief paaltje :(

Daar moeten dus nodig houten palen komen zodat ze dat niet meer kan doen. Maarja we krijgen ze de grond dus niet in vanwege de droogte :P

Nu staat die kleine toch de hele tijd bij het stalletje omdat ze steeds hoefbevangen is , echt enorm sneu....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:48

de hoogste op 1m :wow:
daar gaan die van mij vlotjes overheen :=
ik heb de tink (1,42 groot) al eens vanuit stilstand over 1,40 weten springen omdat hij geen zin had om in de schuilstal te staan }:0

alleen mijn 3-jarige (een goeie 1,40 groot) durft onder de veren van 1m door kruipen, maar alleen als er geen stroom op staat :P

pmarena schreef:
Staat de stroom soms op standje "roosteren" , dat je af en toe een knisperig paard van de draad af moet pulken :D

_O-
nee hoor, het is een apparaat voor paarden dus niet eens zo zwaar ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:54

Hihi ja het is ook niet hoog , maar zo langs dat pad hebben ze nu ook niet echt een fatsoenlijke aanloop. Rena is heel braaf met het binnen de draadjes blijven , en heeft toch altijd wel wat te knabbelen dus die heeft geen reden om de boel te verstieren :)

Die kleine gaat er onderdoor als het niet stevig genoeg is , die staat liever bij Rena dan bij haar eigen maatje :P Maar nu staat ze dan constant op het pleintje bij haar stalletje met af en toe een pluk hooi , staat echt af te zien en wil heel graag de wei op , maar ze blijft wel achter de 4 lintjes onder elkaar , met alleen houten palen en dan op de ene doorgang 4 baantjes elastiek en de andere doorgang 3 banen breed lint met handgreep.

Alhoewel ze wel al een keer door die 3 baantjes met handgreep heen is gegaan , maar ik betwijfel eerlijk gezegd of ze die wel goed dicht gedaan hebben ;)

En de Haf is zo lomp , die walst overal doorheen als ze dat nodig zou vinden , maar is gelukkig een beetje een suffie en een goedzak dus tja , daar heb je ook niet veel van te vrezen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:58

Die van mij zijn als de dood voor stroom en vaak zet ik het er ook gewoon niet op, zeker als er veel ondergroei is.
Alleen toen het veulen erbij liep had ik er flink wat draden/stroom op zitten.
@Pmarena: ik heb tussen mijn plastik paaltjes 7 m' zitten en alleen een houten paal aan het eind en het begin. Hiertussen trek ik het lint zo strak mogelijk.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:00

ik doe beter 8-)
tussen mijn houten palen zit 10m, tussenpaaltjes heb ik niet :P