Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kipo

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:51

Hoe veel uur denk je dat een paar in de natuur loopt? Tig kilometers!
Een paard op stal zetten is al tegen de natuur in, een paard hoort te bewegen.

Maar swinters snachts en zomers als het onweert o.i.d zet ik mijn paarden ook binnen, meer om het gevaar van inslag te voorkomen, je moet er toch niet aan denken

Verder gaat een paard wat 22 uur per dag op stal staat zich vervelen en dan krijg je stalontdeugden Boos!

Lekker zo lang mogelijk buiten laten dus Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:55

Twee uur is inderdaad wel weinig.
Mijn paard word 10uur in de wei gezet en rond 19u komen ze weer binnen,
in de winter gaan ze rond half vijf naar binnen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:38

nogmaals voor de goede orde;
normaal staat mijn paard vanaf ong. 9 uur s ochtends tot en met 6 of 7 uur s avonds buiten
nu omdat we met het dazenprobleem zitten staan ze vanaf 9 uur savonds tot 9 uur s ochtends buiten daarbij ga ik 6 dagen in de week naar mijn paard en ben dan minimaal 2 uur met hem bezig (half uur tot 45 min rijden, 15 min op en afzadelen en 1 uur verzorging per dag)
ik vind alleen dat 5 of 6 uur per dag op de wei genoeg is aangezien ik verders wel 6 dagen in de week kom en mijn paard dan ook nog minimaal 2 uur uit de stal is
verder wil nogmaals zeggen dat het per paard en per soort afhankelijk is hoe lang het buiten kan staan
door het warme weer, steekinsecten, slecht weer en ook te eitwitrijk gras kun je paarden meer slechts doen dan goed
sterker nog ; het paard van mijn vriendin is vorig jaar daardoor overleden
zij kon geen hele dag op de wei staan omdat ze dan koliek kreeg maar de stalling had haar toch 8 uur per dag op de wei gezet; gevolg dure en zware operatie voor het paard en na half jaar alsnog overleden; conclusie dierenarts; te lang buiten gestaan op te veel gras(terwijl het gras niet eens hoog stond of zo) maar goed dat zijn natuurlijk de uitzonderingen en komt niet vaak voor maar kan wel

en tevens wil ik ook nog wel even terugkomen op het feit dat maneges e.d. een bepaald aantal sterren hebben
meerdere vriendinnen en kennissen van me hebben hun paard op een 5 sterren manege staan ; met veels te kleine stallen(mijn paard zijn stal is minimaal 2 keer zo groot) en de paarden komen nooit en te nimmer op de wei
dus paarden die het geluk hebben waarvan de eigenaren elke dag komen komen zo n 1 tot 2 uur per dag ui stal maar er zijn ook eigenaren die maar 1 of 2 keer per week komen en dat vind ik schandalig; een paard hoort elke dag een aantal uur los te kunnen lopen vind ik(wei of paddock) en minimaal 4 keer per week gereden of gelongeerd te worden
dus iid het aantal sterren van een manege heeft niks te maken met de kwaliteit en de zorg voor de paarden dus mij een raadsel waarvoor die sterren dan wel dienen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:41

Nadya schreef:
Tamaramt: Bij mij om de hoek zit een 4 sterrenmanege en het is daar werkelijk erbarmelijk qua organisatie. De sterren zeggen helaas niets over het welzijn voor de paarden Knipoog en blijkbaar ook niet over de kwaliteit van de manege zelf. Clown
Triest, maar ik ben met je eens, dat sterrensysteem klopt van geen kanten.

Overigens heeft mijn reactie niets met onvolwassenheid te maken, maar je mag vinden wat je vindt van mij. Ik lees in je profiel dat je paard buiten alert is op van alles, maar tijdens de training blijkbaar niet, omdat hij wel '10' uur per dag buiten staat Clown . Goh, bij ons staan diverse sportpaarden dagelijks op het land vanaf eind april en ze presteren prima. Hoe kan dat dan????

Dazen e.d. vind ik ook vreselijk voor de gevoelige paarden, hoor, maar die van jou staat nu toch in de nacht buiten? En dat vind jij toch erg, omdat je paard niet alert genoeg is tijdens de training? Of lees ik dat verkeerd????? Wees blij dat ze het op die manier oplossen. Ik zou willen dat meerdere stallingen het zo zouden doen bij de paarden die de dazen niet trekken i.p.v. dag en nacht opstallen. OK dan!

ik vind dat elk paard anders is en mijn paard reageert nu eenmaal heel gevoelig buiten; laat ik het zo zeggen in de binnenbak gaat het redelijk(tenzij er iemand binnenkomt of iets omvalt of begint te waaien enz. want dan is hij weer kei zenuwachtig)
dus beetje flauw om te zeggen ; hoe kan het dan dat hij buiten wel alert is en binnen niet; met andere woorden; het ligt aan de ruiter

vind ik erg jammer dat je zo beredeneerd aangezien ik een zeer moeilijk paard heb en al mijn tijd en energie er in steek om er een fijn paard van te maken

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:07

Citaat:
het ligt heel veel aan het type paard hoe lang ze kunnen en of buiten moeten staan
een recreatiepaard is vaak wat harder en minder gevoelig voor ziektes en of vliegen e.d.
maar een sportpaard kan gewoon niet veel hebben
mijn paard is gefokt voor de sport en heeft een dunne gevoelige huid; hij is allergisch voor steken van insecten ; krijgt ontstoken ogen van de vliegen
kan niet tegen hitte enz enz

Ik heb volbloed arabieren , dunne gevoelige huid , last van de vliegen enz
en toch,
ze staan 24/7 buiten met schuilstal ( waar ze nauwelijks gebruik van maken)
Ik heb in mei nog een volbloed ruintje erbij gekocht , hij stond op zo'n schieke dressuurstal , weet je wel met veel sterren , waar van die sportpaarden staan.
ja hoor hij kreeg wel iets van weidegang , maar hij heeft voornamelijk in zo'n prachtige stal gestaan.
Toen hij bij ons kwam , moest hij wel heel erg wennen aan dat vele lopen, en dat ook nog eens in de buitenlucht......
hij struikelde veel , want de weien bij ons in het zuiden zijn niet recht maar heuvelig , en dan moest hij voor water en eten ook nog eens een toch wel grote afstand afleggen ook moest hij ineens rekening gaan houden met andere paarden , jee dat was pas een aanpassing zeg ( hij kon gewoonweg de kuddetaal niet eens), het gevolg: dat prachtige gladde (dunne)huidje kreeg toch wat te verduren hoor!
Ik geloof dat hij echt wel verlangde naar z'n 5 sterren stal op dat moment. Huilen
nu , na bijna 2 maanden dag en nacht , weer of geen weer , vliegen en muggen (en met z'n gevoellige huidje!!!!!!) is er geen haar meer op z'n leifie wat eraan denkt om nog naar dat 5 sterren hotel terug te gaan ,
hij heeft nu namelijk vrienden waar hij samen mee eet , drinkt , speelt , onderzoekt , slaapt enz ... Haha!
hij voelt zich fit en veilig , kan lekker rennen ( hij struikelt niet meer ) , kan lekker rollen en languit gaan liggen waar hij wil , en ga zo maar door ,
en dat .....
terwijl hij van adelijke afkomst is , ja ja echt hoor Clown ! , maar geen kooi meer voor hem hoor , zelfs niet , al is ie van goud! Knipoog

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:17

2 uur buiten is echt heeeeeel weinig, triest maar helaas zie ik hier in het westen vaak de paarden bijna de hele dag op stal staan. En als ze naar buiten gaan voor ene uurtje helemaal ingepakt met peesbeschermers dekens vliegen gebeure, zodat hij zich nergens zomaar kan stoten. Natuurlijk staat zo'n paard dan ook in zijn eentje, want stel je voor dat een andere paard hem schopt! dan ligt mijn paard in kreukels.

ik vraag me af of sommige mensen wel weten hoe zo'n dier in de natuur overleefd?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:26

mijn paard staat ene dagdeel per dag op de wei en staat ingepakt met de rambo sweet itch hoody tegen de dazen
bij ons is er een zware dazenplaag en mijn paard is daar allergisch voor en word er ook panisch van
ik vind het juist zielig om je paard hele dag op de wei te zetten als er dazen zijn en je doet geen vliegendeken om!
sasika zagt hierboven wel hoe zo n dier dan in de natuur overleefd maar feit blijft wel dat onze paarden voor de sport gefokt zijn en dus niet zo sterk als de paarden in de natuur en feit blijft ook dat paarden in de natuur nooit lang op dezelfde plek staan ; zij leggen per dag kliometers af om een juiste plek te vinden
met andere woorden; zij kunnen vluchten voor oa de steekinsecten en wij zetten onze paarden op het weiland waar ze niet uitkunnen
bij ons is het zelfs zo erg dat er paarden zijn die hele dag op en neer rennen en uitbreken om maar aan de dazen te ontsnappen
vorig jaar heeft mijn vriendin zedlfs de da moeten laten komen voor haar paard; het paard was zo erg gestoken op zijn hals dat het niet eens meer fatsoenlijk kon eten e.d.
kijk en dat vind ik heel erg zielig dus daarom staat mijn paard inderdaad helemaal ingepakt in een deken en dat vind hij prima
hij staat lekker te grazen en te spelen op de wei zonder dat hij last heeft van de dazen

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:45

tamaramt: daar heb je een heel goed punt, de paarden worden zo gefokt. Maar het is ook een stuk logischer als je paard allergisch is om je paard in te pakken. ter voorkoming van rare plekken. maar jij zet je paard tenimste de hele dag buiten en niet voor ene uurtje

Maar sommige paarden worden gewoon zonder reden helemaal ingepakt en dat bedoel ik vooral! Het word meestal gewoon zo maar gedaan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:03

klopt hoor sasika
maar voorkomen is beter dan genezen
oftwel als er veel dazen zijn of andere steekinsecten dan vind ik het ook gewoon zielig om de paarden op de wei te zetten zonder een goede vliegendeken

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:13

Ik laat Mitch ongeveer. 3 uur in de wei [ en soms langer ], dan kan hij lekker rennen...
Meestal staat hij in zijn bak, met zo'n speelbal.. 's avonds in zijn stal. Vork
's middags poetsen & longeren/rijden, beetje verwennen en de dag is vol Clown

Ps: Je mag toch lekker zelf weten wat je wilt doen met je pony..?¿?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:59

Op zich moet iedereen zelf bepalen wat hij of zij met hun paarden doen..

Mijn keuze zou het niet zijn om een paard maar twee uur buiten te laten en de rest van de dag binnen.. Heb een poosje op een pension stal gestaan waar ze dus niet naar buiten konden. Ik vond het een ramp en zowel ik als het paard waren doodongelukkig..

Ik heb op het moment 5 fjorden, 2 volwassen merries, 1 drie jarige en twee hengstveulens. Ze lopen dag en nacht buiten en hebben daar geen problemen mee.. Eigenlijk willen ze liever niet naar binnen. Ik heb wel boxen, maar daar staan ze nauwelijks in.. Ze geven het zelf toch wel een beetje aan als ze naar binnen willen, dat is als het uitzonderlijk nat en koud is..

Ze vertonen verder veel natuurlijk gedrag, leven in een kleine kudde, spelen, grazen, slapen, bij elkaar schurken, heerlijk gezicht..
Ik kan gewoon aan ze merken dat gelukkig zijn..
Daar kijk je toch liever tegenaan dan een rij paarden in hun boxen..

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:19

kijk , dat heb ik nu ook , ik geniet ook als ik onze kleine kudde zie , ook ik merk dat ze gelukkig zijn.

Natuurlijk mag iedereen weten wat hij met zijn paard doet .
En het gros van de mensen die hun paard op een pension of manege heeft staan , laat h'm gewoon binnen , vaak omdat de mogelijkheid er niet is , maar toch ook vaak ( dat heb ik gemerkt ) uit persoonlijk gemak.
En dat is jammer.

Kom op , of je nu een koudbloed of warmbloed of volbloed hebt , het gaat toch om de behoefte van het paard!
Dat je hem wilt beschermen in bepaalde situaties ,zoals veel dazen , onweer , nat en koud weer , kan ik me voorstellen, maar er zijn zat dagen en momenten dat het paard gewoon lekker z'n behoefte na kan gaan , en dat is toch altijd nog samen met kuddegenoten lekker knabbelen aan gras of hooi ( kuil) en tussendoor lekker de benen strekken , uitgebreid rollen ect.
en 2, 3, 4 uur buiten ?, ach dat is toch niets voor een paard in vergelijking tot de rest van de dag in zo'n stalletje van 3 bij 3! O ja , er gaat nog een uurtje longeren , rijden , stapmolen vanaf.
en dat is dan genoeg?
Wat doet je paard wel niet allemaal voor jou ? Doe iets terug , schenk h'm wat geluk!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:28

Persoonlijk vind ik 2 uur weidegang veel ste weinig, bovendien vind ik het erg vreemd dat iemand niet wilt dat z'n paard de hele dag op het weiland komt.
Ik heb ook 3 pony's (waarvan een ook een heel gevoelig huidje enzo heeft) die 's zomers 24/7 buiten staan en terwijl iedereen gilt dat ze dan voornamelijk in het begin nog even ontwikkelen is dat juist niet het geval. Mijn pony's zaten als een van de eerste paarden die ik zag in hun zomervacht. Dus het type paard heeft er absoluut niks mee te maken.
Paarden zijn van nature dieren die veel moeten lopen en sociaal contact moeten hebben. Dit gebeurt natuurlijk meestal in een stal niet. Ik snap het ergens wel dat je er niks aan kan doen als je paard op een pensionstal niet naar buiten kan, maar van de andere kant vind ik dat jezelf dan verplicht moet stellen een andere pensionstal te zoeken die om het maar even grof te zeggen paardvriendelijker is.
Nou zegt natuurlijk heel bokt dat ze ook vinden dat paarden buiten horen te staan, maar ik weet zat bokkers waarvan hun paard amper buiten komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:57

tamaramt schreef:
en blijkbaar heb je mijn tekst niet god gelezen; mijn paard staat nooit 2 uur op de wei maar minimaal 10 uur per dag en ik vind dat te lang ik vind zo n 6 uur per dag op de wei lang genoeg maar goed ik dien me aan de regels van de penionstal te houden dus mijn paard gaat lang naar buiten en 2 ik rijd dus niet hobbymatig!!

Je rijdt NIET hobbymatig? Wat rijd je dan? Ik durf te wedden dat je gewoon recreatief rijdt.

Verder maak je een opmerking over "sportpaarden" en dunne huidjes etc en dat die daarom minder lang op de wei kunnen dan recreatiepaardjes.

Ik heb een NRPS'er met 90% Arabisch bloed, onwijs dun velletje, wordt helemaal gestresst van vliegbeesten en is allergisch voor dazen. Is dat dan een sportpaardje volgens jou, want dat komt redelijk overeen met jouw verhaal over sportpaardjes? Nee hoor, tis gewoon een recreatiepony.

Even ter illustratie foto's van de allergische reactie: [***] @ [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

(even ter info: deze allergie is voor mij geen reden om m'n paard binnen te houden, tis wel een reden om op zoek te zijn naar een zéér goede deken.)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:25

Mijn verzorgpony's staan 24/7 op de wei....
Ik vind het zielig als je een paard de heledag op stal laat stal, vooralals het mooi weer is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:47

Nouks schreef:
tamaramt schreef:
en blijkbaar heb je mijn tekst niet god gelezen; mijn paard staat nooit 2 uur op de wei maar minimaal 10 uur per dag en ik vind dat te lang ik vind zo n 6 uur per dag op de wei lang genoeg maar goed ik dien me aan de regels van de penionstal te houden dus mijn paard gaat lang naar buiten en 2 ik rijd dus niet hobbymatig!!

Je rijdt NIET hobbymatig? Wat rijd je dan? Ik durf te wedden dat je gewoon recreatief rijdt.

Verder maak je een opmerking over "sportpaarden" en dunne huidjes etc en dat die daarom minder lang op de wei kunnen dan recreatiepaardjes.

Ik heb een NRPS'er met 90% Arabisch bloed, onwijs dun velletje, wordt helemaal gestresst van vliegbeesten en is allergisch voor dazen. Is dat dan een sportpaardje volgens jou, want dat komt redelijk overeen met jouw verhaal over sportpaardjes? Nee hoor, tis gewoon een recreatiepony.

Even ter illustratie foto's van de allergische reactie: Nouks @ [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

(even ter info: deze allergie is voor mij geen reden om m'n paard binnen te houden, tis wel een reden om op zoek te zijn naar een zéér goede deken.)

puur ter info en dan sluit ik de discussie af want in de topic gaat het daar niet over! Ik rijd niet recreatief; nooit gedaan ook!(ieder zijn eigen heug en meug maar ik vind er niks aan) Ik hoop het paard dat ik nu heb binnenkort concoursklaar te hebben. Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord
en iedereen waat wat een sportpaard is neem ik aan; je merkt het in het prijsverschil en in de stamboompapieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:50

....Als je het hebt over "hobbymatig" dan heb je het over het verschil of je "professioneel ruiter" of "hobbyist" bent. Als je "professional" bent, kom je ervan rond, als je hobbyist bent niet.

Het verschil tussen recreatief of wedstrijd/prestatiegericht rijden is wat anders dan hobbymatig rijden of niet.

En als ik het kan inschatten ("hoop binnenkort concoursklaar te hebben"), rijd jij dus niet voor de centen.

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:53

Die van mij staan een uur of zes per dag buiten. Ligt er ook een beetje aan wat voor weer het is. En dan 's avonds eruit om te rijden/knuffelen/tutten/poetsen... Sportpaard of niet, hier gaan ze gewoon lekker naar buiten

Twee uur per dag is niet heel veel, maar in iedergeval meer dan de hele dag binnen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:54

Nouks schreef:
....Als je het hebt over "hobbymatig" dan heb je het over het verschil of je "professioneel ruiter" of "hobbyist" bent. Als je "professional" bent, kom je ervan rond, als je hobbyist bent niet.

Het verschil tussen recreatief of wedstrijd/prestatiegericht rijden is wat anders dan hobbymatig rijden of niet.

En als ik het kan inschatten ("hoop binnenkort concoursklaar te hebben"), rijd jij dus niet voor de centen.

klopt; ik rijd niet om ervan rond te komen Haha!
recreatief zie ik als wat rondrijden in de bak en voornamelijk buitenrijden(nogmaals niks op tegen ieder zijn heug en meug) en dat doe ik dus niet
ik heb mijn paard in zware training staan om het concoursklaar te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:58

In zware training? Hmmmmm opnieuw een meningsverschil denk ik; de training van paarden die nog niet eens op concours gaan vind ik over het algemeen (mensen die bijv. de basissport direct over zullen slaan uitgesloten) geen "zware training" (ongeacht of het door desbetreffend paard als "zwaar" wordt ervaren of niet)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:03

Nouks schreef:
In zware training? Hmmmmm opnieuw een meningsverschil denk ik; de training van paarden die nog niet eens op concours gaan vind ik over het algemeen (mensen die bijv. de basissport direct over zullen slaan uitgesloten) geen "zware training" (ongeacht of het door desbetreffend paard als "zwaar" wordt ervaren of niet)

jezus zeg; get a life!!! zoek een goede deken voor je paard(die niet eens van jou is maar van je familie), blijf er lekker op rond hobbelen en ga geen domme discussies aan waar je duidelijk geen verstand van hebt en de ervaring niet voor hebt en waar dit hele topic niet over gaat

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:42

X_juul_X schreef:
Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.

Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?

ik weet niet zeker of het hier goed staat

om dit maar even terug aan te halen want na 10 pagina's gaat het hier blijkbaar niet meer over...

het kan goed zijn dat die fjord heel gevoelig is voor hoefbevangen te raken of staat hij veel te dik?
als dit zo is zouden ze idd maar 2 uur op een wei mogen bij mij. Lachen
anders moeten ze toch iets langer buiten naar MIJN mening Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:17

tamaramt schreef:
jezus zeg; get a life!!! zoek een goede deken voor je paard(die niet eens van jou is maar van je familie), blijf er lekker op rond hobbelen en ga geen domme discussies aan waar je duidelijk geen verstand van hebt en de ervaring niet voor hebt en waar dit hele topic niet over gaat

Beetje trieste reactie.

Even ter info:

Ik betaal, in tegenstelling tot mijn zusje, mee aan het onderhoud van m'n paard. Het is gewoon "ons" paard.
Ik ben vorig jaar verhuisd naar het westen van het land, paard is in het oosten gebleven.
Mijn moeder rijdt momenteel niet, na een trap van ons eigen paard.
Ik ben mede daardoor al een hele tijd en in ieder geval tot begin augustus in [***].
Ik ben degene die ervoor zorgt dat de paarden (de onze en die van een vriendin van me) op de wei komen.
Ik ben degene die samen met m'n zusje ervoor zorgt dat het paard gereden wordt.
Ik ben degene die ervoor zorgt dat de allergie behandeld wordt.
Ik ben degene die m'n moeder en m'n zusje geregeld een lift richting stal geeft, omdat m'n zusje geen rijbewijs/auto heeft en m'n moeder eigenlijk niet kan rijden.
Ik ben degene die geregeld heeft dat de dierenarts kwam in verband met die allergie.

En daarnaast zegt het feit dat ik meer boscrosser dan dressuurmuts ben natuurlijk helemaal niets over hoeveel rijkundig inzicht ik heb (even ter info: dressuurmatig trainen we ons RECREATIEpaardje op L/M-niveau) en hoe veel ervaring ik heb dus beweren dat ik er geen verstand van heb, kun je mijns inziens helemaal niet maken zonder me eigenlijk te kennen.

Ik basseer mijn uitspraken in ieder geval nog op jouw uitspraken (naast ervaring/gezond verstand/opvatting etc etc), jij basseert je uitspraken op gebakken lucht.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:58

Mijn pony stond vroeger dag en nacht buiten, toen snachts binnen en nu mag hij szomers 3 uur in de wei en swinters helemaal niet. Toen die veel buiten kwam was hij ALTIJD vrolijk en had nooit iets.
Nu die op stal staat is hij soms chagrijnig tegen andere paarden en heeft al vanalles gehad; mok, rotstraal, koliek, hij schuurd enorm en is dik en lui geworden. (voor zijn doen)
Vanaf komende herfst/winter komt hij gelukkig op een stal te staan waar hij de hele dag naar buiten mag.

Ik snap dat ook nooit die mensen die het al heel wat vinden als hun paard een half uur per dag naar buiten mogen... of mensen die hun paard uit de stal trekken en meteen aan het werk zetten en hup weer in de stal, niets uit en instappen.
Een dier is het gelukkigst als het zoveel mogelijke in zijn natuurlijke leefomgeving wordt gehouden.
Geld voor alle dieren!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:34

tessyke schreef:
X_juul_X schreef:
Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.

Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?

ik weet niet zeker of het hier goed staat

om dit maar even terug aan te halen want na 10 pagina's gaat het hier blijkbaar niet meer over...

het kan goed zijn dat die fjord heel gevoelig is voor hoefbevangen te raken of staat hij veel te dik?
als dit zo is zouden ze idd maar 2 uur op een wei mogen bij mij. Lachen
anders moeten ze toch iets langer buiten naar MIJN mening Lachen

inderdaad, je hebt helemaal gelijk; dit gaf ik ook al steeds aan; er wordt te veel afgedwaald van de oorspronkelijke topic

een fjord is idd al snel te dik en zijn ook paardes die snel hoefbevangen kunnen raken; als dat het geval is snap ik de reactie van de eigenaresse idd ; maar ze kan eventueel ook de fjord op een stukje zandwei zetten zodat hij niet kan grazen of een graaskorf omdoen