nickyu schreef:runningkawa schreef:Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Dan wel door te weinig plek of te nat.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.
Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.
paar uur word helaas door veel mensen gelezen als 2 uur
bij mij stonden ze 24/7 met loopstal , al dan niet voor de nacht afsluitbaar
maar 12 uur buiten klinkt mij toch al een heel stuk lekkerder in de oren![]()
bij mij staan ze nu op hele ruime paddock , maar mijn grote gaat daarbij voor een aantal uren
(6 a 8 ) op de weide , de shetter op de wei ernaast .. dan wel de schrale wei als de ene groep van wei a naar b gaat
heb ook ooit een pon gehad welke doodziek werd van gras en ander groen voer
die ging nooit op de wei
pennys vonden dit dan weer zielugggg en ik kon dan weer de da bellen omdat ze der weer
gras hadden gegeven(kreeg van 2 handjes gras al spuitdiaree als chocomelk zo dun
op schraal hooi deed ze het perfect !)
mijn anda daar in tegen kreeg van alleen hooi al opstipatie en deed het dus vele malen
beter op onbepert gras
ach
en ja wilde altijd al een hond , nooit genomen ivm werk
nu ik thuis zit hebben we dus een hond![]()
wel 2 , welke ook de hele dag naar believen binnen of buiten kunnen
kijk naar je paard wat die nodig heeft
de een is erg blij met paar uurtjes buiten en verder een warme stal
(ken iemand met erg veel weide ! , maar haar paarden staan na 2 a 3 uur buiten
al voor de hekken te draaien of ze aub weer naar binnen mogen)
en de ander slaapt bij vorst liever buiten
daarnaast zit je nog met de wensen vd ruiter
wel geen bak , wel geen kantineschijnt soms ook erg zwaar te wegen
wel geen verzorging , wel geen you name it
Mijn paard doet dit ook. Als ik m op de wei zet gaat hij ijsberen na paar uur dat hij er uit wil. Ik heb nu gelukkig een stal waar hij zelf kan kiezen wat hij wil. Overdag's staan de stallen open en kunnen ze in de paddock, op de wei of op stal. Om 5 uur gaan ze alledrie naar binnen. Voor hoelang we hier nog kunnen blijven dat weten we nog niet. Er moeten huizen komen en daar moeten de paarden en manege dus voor wijken. Waar ik dan terecht kan met mijn paard dat is dus afwachten. De kans dat ik ergens een plekje kan vinden met weidegang is bijzonder klein. En nee ik ga mijn paard dan niet verkopen. Als hij op een stal komt te staan waar hij niet naar buiten kan dan zal ik er alles aan doen om m er regelmatig uit te hebben. Grazen, losgooien, wandelen enz enz. Nee tuurlijk is dat niet optimaal maar soms is een situatie niet anders en moet je er t beste van maken.
(kreeg van 2 handjes gras al spuitdiaree als chocomelk zo dun
schijnt soms ook erg zwaar te wegen
Want imo kan je een paard op stal beter kwellen dan op de wei met soortgenoten.
Veel mensen denken dat paarden net zo zijn als wij, maar dat is helemaal niet zo. Paarden slapen vaak ook overdag, eten 's nachts ook!