Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:13

nickyu schreef:
runningkawa schreef:
Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Dan wel door te weinig plek of te nat.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.

Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.

paar uur word helaas door veel mensen gelezen als 2 uur
bij mij stonden ze 24/7 met loopstal , al dan niet voor de nacht afsluitbaar
maar 12 uur buiten klinkt mij toch al een heel stuk lekkerder in de oren Bloos

bij mij staan ze nu op hele ruime paddock , maar mijn grote gaat daarbij voor een aantal uren
(6 a 8 ) op de weide , de shetter op de wei ernaast .. dan wel de schrale wei als de ene groep van wei a naar b gaat

heb ook ooit een pon gehad welke doodziek werd van gras en ander groen voer
die ging nooit op de wei

pennys vonden dit dan weer zielugggg en ik kon dan weer de da bellen omdat ze der weer
gras hadden gegeven Hamer (kreeg van 2 handjes gras al spuitdiaree als chocomelk zo dun
op schraal hooi deed ze het perfect !)

mijn anda daar in tegen kreeg van alleen hooi al opstipatie en deed het dus vele malen
beter op onbepert gras

ach

en ja wilde altijd al een hond , nooit genomen ivm werk
nu ik thuis zit hebben we dus een hond Haha!
wel 2 , welke ook de hele dag naar believen binnen of buiten kunnen

kijk naar je paard wat die nodig heeft
de een is erg blij met paar uurtjes buiten en verder een warme stal
(ken iemand met erg veel weide ! , maar haar paarden staan na 2 a 3 uur buiten
al voor de hekken te draaien of ze aub weer naar binnen mogen)

en de ander slaapt bij vorst liever buiten

daarnaast zit je nog met de wensen vd ruiter
wel geen bak , wel geen kantine Nagelbijten / Gniffelen schijnt soms ook erg zwaar te wegen
wel geen verzorging , wel geen you name it

Mijn paard doet dit ook. Als ik m op de wei zet gaat hij ijsberen na paar uur dat hij er uit wil. Ik heb nu gelukkig een stal waar hij zelf kan kiezen wat hij wil. Overdag's staan de stallen open en kunnen ze in de paddock, op de wei of op stal. Om 5 uur gaan ze alledrie naar binnen. Voor hoelang we hier nog kunnen blijven dat weten we nog niet. Er moeten huizen komen en daar moeten de paarden en manege dus voor wijken. Waar ik dan terecht kan met mijn paard dat is dus afwachten. De kans dat ik ergens een plekje kan vinden met weidegang is bijzonder klein. En nee ik ga mijn paard dan niet verkopen. Als hij op een stal komt te staan waar hij niet naar buiten kan dan zal ik er alles aan doen om m er regelmatig uit te hebben. Grazen, losgooien, wandelen enz enz. Nee tuurlijk is dat niet optimaal maar soms is een situatie niet anders en moet je er t beste van maken.
Laatst bijgewerkt door sandr0 op 24-04-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:14

Joonsel schreef:
CleovG schreef:
Je kunt een paard op de wei net zogoed kwellen als op stal. Maar hier wordt gezegd dat geen weidegang kwellerij is, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit niet zo is.

Graag uitleg? Lachen Want imo kan je een paard op stal beter kwellen dan op de wei met soortgenoten.

Een paard kun je op iedere manier van houden kwellen, natuurlijk heb je dan geen enkel gevoel voor een dier.

op het land kun je een paard tekort doen in zijn vitamines, als hij zijn entingn etc niet optijd krijgt zul je hem daar zeker mee kwellen, misschien niet op korte termijn, maar zeker wel op lange termijn. Maar, dit geldt precies het zelfde voor een paard dat op stal staat.
Een paard in training is vaak bezweet na een training, het is pure kwellerij om hem dan direct het land lekker in te zetten.
Je kunt zelf vast nog wel meer van dit soort dingen bedenken. Laat ik wel even duidelijk vertellen dat ik er vanuit ga dat je een paard op alle manieren kunt kwellen, als je dat zou willen.

Ik ga er vanuit dat een paard zich happy voelt als hij goed voer krijgt, goede verzorging, een schone en lichte omgeving heeft. Voor details over mijn ervaring kun je me PB'en, ik heb er nietzoveel behoefte aan om het op internet te hebben.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:15

Maanling schreef:
Maar Malibu: je hebt wel de moeite ervoor gedaan. Als ik dan lees dat zo'n Bella er maar gewoon helemaal geen moeite voor doet.... *brrrr*

Maanling, dat begrijp ik. Maar er zijn meer van dit soort topics geweest waarin ik ook heb aangegeven dat ik echt wel op zoek was maar dat het heel moeilijk is, en dan wordt er doodleuk gezegd dat je niet hard genoeg zoekt of probeert. En dat vind ik gewoon jammer, er zijn echt genoeg mensen die het willen en proberen hoor.

En inderdaad er zijn ook mensen die het niet zoveel interesseert, maar die veranderen echt niet van mening omdat er hier geroepen wordt dat het zielig is...

Joonsel schreef:
Precies, de mijne heeft wondjes zat (wordt gebeten, getrapt) maar hij is nog altijd even gelukkig hoor
Hoort bij het paard-zijn imo.

O, maar dat ben ik ook helemaal met je eens. Dat mijn pony op de nieuwe stal stond had ze de tweede dag meteen een dikke wond op haar rug (tanden van een ander paard geweest) het was helemaal dik. Schoongemaakt en verder niets aan gedaan, kon alleen niet rijden omdat het precies onder het zadel was.
Had ik al verwacht, nieuwe kudde etc dan gebeurt er altijd wel wat...

Maar er van uit gaan dat er nooit zoiets zou kunnen gebeuren vond ik gewoon een beetje naief...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:17

Ik vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat je geen paard mag kopen als je geen weidegang kan bieden. Paarden zijn regelmatigsheidsdieren, zij hebben regelmaat nodig. Als je je paard geen weidegang niet kan bieden wil niet gelijk zeggen dat je niet goed ben voor je paard.
Als een paard altijd op stal heeft gestaan en dus nooit de wei heeft gekend wil nog niet zeggen dat het paard minder gelukkig is.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:18

CleovG schreef:
Een paard kun je op iedere manier van houden kwellen, natuurlijk heb je dan geen enkel gevoel voor een dier.

op het land kun je een paard tekort doen in zijn vitamines, als hij zijn entingn etc niet optijd krijgt zul je hem daar zeker mee kwellen, misschien niet op korte termijn, maar zeker wel op lange termijn. Maar, dit geldt precies het zelfde voor een paard dat op stal staat.
Een paard in training is vaak bezweet na een training, het is pure kwellerij om hem dan direct het land lekker in te zetten.
Je kunt zelf vast nog wel meer van dit soort dingen bedenken. Laat ik wel even duidelijk vertellen dat ik er vanuit ga dat je een paard op alle manieren kunt kwellen, als je dat zou willen.

Ik ga er vanuit dat een paard zich happy voelt als hij goed voer krijgt, goede verzorging, een schone en lichte omgeving heeft. Voor details over mijn ervaring kun je me PB'en, ik heb er nietzoveel behoefte aan om het op internet te hebben.

Vitamines krijgt hij genoeg. Lachen Entingen krijgt hij elk jaar weer, wordt netjes ontwormt!
Hij gaat bezweet weer naar buiten, is niks ergs aan. Zou wel een erge fout zijn van de natuur als een paard door een roofdier achterna wordt gezeten, ontsnapt en vervolgens doodgaat omdat het gezweet heeft en buiten staat. Haha! Dus dat is zeker geen pure kwellerij!

Amaris

@_Sammie_ een paard is juist helemaal GEEN regelmaatdier.

Bella88

Maanling schreef:
Ik kan alleen uitgaan van wat je hier typt, en zoals ik het hier lees lijk je er niet veel moeite voor te doen. Je schrijft zelfs dat hier heel veel gezegd kan worden, maar dat jij je zienswijze niet zult veranderen.

Hoe moet ik dat dan interpreteren? Alsof je hemel en aarde zult bewegen om je paard buiten te krijgen?

Ja is goed je hebt gelijk ja jij doet je paarden hoe jij wil en ik hoe ik wil ok. einde discussie maar als je iets over ZO'N bella te melden heb PM me dan even Rolleyes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:19

Waarom zou ik?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:19

Malibu schreef:
O, maar dat ben ik ook helemaal met je eens. Dat mijn pony op de nieuwe stal stond had ze de tweede dag meteen een dikke wond op haar rug (tanden van een ander paard geweest) het was helemaal dik. Schoongemaakt en verder niets aan gedaan, kon alleen niet rijden omdat het precies onder het zadel was.
Had ik al verwacht, nieuwe kudde etc dan gebeurt er altijd wel wat...

Maar er van uit gaan dat er nooit zoiets zou kunnen gebeuren vond ik gewoon een beetje naief...

Oh dat kan ook wel gebeuren, dat ontken ik ook niet! Lachen
Maar in een stal kan imo net zoveel gebeuren, misschien wel ergere dingen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:20

Bella88 schreef:
Ja is goed je hebt gelijk ja jij doet je paarden hoe jij wil en ik hoe ik wil ok. einde discussie maar als je iets over ZO'N bella te melden heb PM me dan even Rolleyes

Het is een gewone discussie, je hoeft het niet te zien als een persoonlijke aanval.

Misschien was dat 'zo'n bella' een foute keuze, maar kom op, je hoeft dan niet meteen zo te reageren! Lachen

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:20

jee je bent 30 toch? gedraag je dan ook zo

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:21

_Sammie_ schreef:
Ik vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat je geen paard mag kopen als je geen weidegang kan bieden. Paarden zijn regelmatigsheidsdieren, zij hebben regelmaat nodig. Als je je paard geen weidegang niet kan bieden wil niet gelijk zeggen dat je niet goed ben voor je paard.
Als een paard altijd op stal heeft gestaan en dus nooit de wei heeft gekend wil nog niet zeggen dat het paard minder gelukkig is.

Juist niet. Veel mensen denken dat paarden net zo zijn als wij, maar dat is helemaal niet zo. Paarden slapen vaak ook overdag, eten 's nachts ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:22

Die van mij staat in een vaste groep en heeft daar hele hechte vriendschappen opgebouwd. Toen hij er net in kwam, werd hij weggejaagd. Tja, je moet je plekje verdienen in zo'n club. Nu is hij overigens directeur. Clown

Hij is net weer ge-ent, vitamientjes krijgt hij bij het voer wat ik elke dag braaf kom brengen (ruwvoer wordt verzorgt door de stalbazen) en zweten doet hij nog amper (hij is nog jong en we werken niet keihard). En tegen de tijd dat we wel actief aan de slag zijn, zal ik daar mijn maatregelen voor nemen. Alsof een weidepaard niet goed verzorgd wordt, kom op, zeg... Dat paard is de liefde van mijn leven!!! Lovers
We hebben niet voor niets zo'n enorme band samen.......

Ik ben altijd blij als mensen hun best doen om iets fijns te zoeken voor hun paard. En 24/7 hoeft natuurlijk niet, maar ik denk dat een paard het fijner vindt om zo lang mogelijk buiten te zijn in 'vrijheid'. Wij zijn er nou eenmaal maar een paar uur per dag, sommigen nog minder. Dan vind ik dat je het je paard verschuldigd bent om hem te voorzien van beweging/sociaal contact/frisse lucht en veel licht. Buiten dus.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:22

Bella88 schreef:

Jij bent toch ook volwassen? Lachen Kan jij ook op een normale manier discussiëren!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:24

Joonsel schreef:
CleovG schreef:

Vitamines krijgt hij genoeg. Lachen Entingen krijgt hij elk jaar weer, wordt netjes ontwormt!
Hij gaat bezweet weer naar buiten, is niks ergs aan. Zou wel een erge fout zijn van de natuur als een paard door een roofdier achterna wordt gezeten, ontsnapt en vervolgens doodgaat omdat het gezweet heeft en buiten staat. Haha! Dus dat is zeker geen pure kwellerij!

JUIST!! Gelukkig nog iemand die helder nadenkt over ons oerdier...ofwel paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:24

Bella88 schreef:

Ja, en je kan wel zien dat jij nog jong bent, aangezien je meteen zo op de kast vliegt. Haha!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:25

Joonsel schreef:
Bella88 schreef:

Jij bent toch ook volwassen? Lachen Kan jij ook op een normale manier discussiëren!

dat probeer ik maar als ik gelijk word aangevallen heb ik daar geen zin in en daarom zeg ik dat ze dan mij beter een pm kan sturen ipv zoiets in zo'n topic kan plaatsen.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:25

Dani62 schreef:
Bella88 schreef:

Ja, en je kan wel zien dat jij nog jong bent, aangezien je meteen zo op de kast vliegt. Haha!

Gelukkig wel Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:26

Maanling schreef:

Een paard is een gewoontedier Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:27

Ach, ik zou geen 19 meer willen zijn. Heb een veel mooier leven nu, maar goed dat is de discussie niet. Tong uitsteken

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:27

Nadya schreef:
tita schreef:
Ja en dat zei je hetzelfde vorig jaar over Sliedrecht eo jij zag zoveel groen daar, daar moest vast wel een boer zijn die land had

Nee hoor, heb geen specifieke boerderij gezien ofzo. Ik heb er een vriendin wonen en ik kwam toen nog met de trein. Groen zat daar in rondom Sliedrecht. Haha!
Heb genoten ook van de Biesbosch. Haha!
Ben heel toevallig ook een aantal keren in Monster geweest voor een TV-programma waar ik toen voor werkte en rondom de kassen zag ik toch echt een hoop groene weilanden. Knipoog
Er is heus wel iets te vinden, niet alles is volgebouwd, maar soms moet je wat moeite doen. Mijn stalling staat ook niet op MP, hoor. Knipoog

Tuurlijk zijn er her en der landjes te vinden. Helaas steeds minder hier in de buurt. Gemeentes zien paarden hier liever gaan dan komen. Ze vervuilen de grond. Mijn paard staat in Hoek van holland. Hier moeten de enige 2 manege's plaats maken voor huizenbouw. Een andere grote stal is al weg. Zodra de bouw gaat beginnen komen er zo'n kleine 100 paarden op straat te staan. De gemeente wil er geen manege voor terug hebben... dan word t echt crisis hoor om uberhaupt al stalling te vinden laat staan met wei erbij. Dus een hoop gras zien zegt helaas niet alles Haha!

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:28

Nadya schreef:
Ach, ik zou geen 19 meer willen zijn. Heb een veel mooier leven nu, maar goed dat is de discussie niet. Tong uitsteken

mooi zo! nou ik ben klaar met deze discussie heb mijn mening gegeven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:28

Blunneke schreef:
Maanling schreef:

Nee, dat is het niet.

EDIT: wel een gewoontedier, maar geen regelmaatdier.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:29

Bella88 schreef:
dat probeer ik maar als ik gelijk word aangevallen heb ik daar geen zin in en daarom zeg ik dat ze dan mij beter een pm kan sturen ipv zoiets in zo'n topic kan plaatsen.

Dit kan je ook zelf per pm bespreken met Maanling, hoeft niet vanuit Maanling zelf te komen lijkt me!

Laten we weer ontopic gaan. Clown

Blunneke schreef:

Betekent niet dat het alles met regelmaat doet. Vork

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:29

Wil je dat eens onderbouwen Maanling?