Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:14

Als je van de DA het advies krijgt om biotex te gebruiken voor een wond of mok oid:
Er is ook biotex in vloeibare vorm. Dat kun je dan net als shampoo gebruiken.
Een stuk handiger dan de poedervorm in een emmer water en daar een been inzetten... Vork

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:19

En nog een voor de wedstrijd/keuring gangers:
Als je je paard helemaal mooi hebt gemaakt. En hij gaat 's nachts languit in de mest liggen of de vlechtjes gaan los kan je voor een nachtje zo'n pak aantrekken.

Het is niet echt goedkoop, maar het leek me voor sommige situaties wel een handig ding:

http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... tID=37716#

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:25

Heb je een bijrijdster, (en je bent er zelf dan niet), hang een whiteboard in de stal. Zo'n ding waar je met speciale stiften op kunt schrijven en makkelijk weer uitvegen. Je kunt zo een beetje heen en weer 'schrijven' hoe het rijden is gegaan, wat er na het rijden moet gebeuren (naar buiten, deken op of af, voer, etc etc).
Te koop bij Blokker en de Hema (onder andere)

Nog een: (moet ik zelf ook nog eens doen Bloos ) Plak een stikkertje met je telefoonnummer onder het zweetblad van het zadel. Aan de kant waar je de singel vastmaakt.
Als je tijdens een buitenrit je paard kwijtraakt zal hij niet zo snel het zadel verliezen. Als hij dan door iemand wordt gevonden en ze halen het zadel eraf dan zien ze het telefoonnummer en kun je gebeld worden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:30

De kalkoengaten-ellende begint weer bijna.
Ik knip altijd van die gezichts-reinig-watjes in 4 stukjes, doe ze in een plastic zakje. Beetje olie erbij, en deze watjes kun jin de gaten stoppen. Ze blijven mooi schoon, en een beetje vet zodat het proppen draaien makkelijker gaat. Zodra ik de proppen er uit haal doe ik er weer watjes in.

Edit: Ik heb ook wel van die dopjes en schroefdingetjes geprobeerd, maar de watjes staan echt op nummer 1 Haha!
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-03-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:30

tegen diefstal:
markeer je zadels aan de binnenkant! Ik heb 2 wintecs en daarbij is dat erg makkelijk. je maakt gewoon de voorkamer open en markeert ze daar ergens met een speciaal tekentje ofzo. Bij een lederen zadel, zonder verwisselbare boom enz kan je markeren onder een van de zadelkussens (kussen een beetje opzij drukken, markeren en dan staat de markering net onder het kussen) of in een plooitje van het leer onderaan ofzo

Iemand anders weet niet dat je jouw zadel zo gemarkeerd hebt en gaat er dus ook niet naar op zoek, maar je kan wel meteen controleren of het jouw zadel is als hij ergens te koop opduikt...

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:31

Op mijn boxdeur heb ik mijn telefoongegevens en die van de DA opgeplakt. In geval van nood hoeft er niet naar gezocht te worden.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:44

Franka_Vosje schreef:
Heb je een bijrijdster, (en je bent er zelf dan niet), hang een whiteboard in de stal. Zo'n ding waar je met speciale stiften op kunt schrijven en makkelijk weer uitvegen. Je kunt zo een beetje heen en weer 'schrijven' hoe het rijden is gegaan, wat er na het rijden moet gebeuren (naar buiten, deken op of af, voer, etc etc).
Te koop bij Blokker en de Hema (onder andere)

Wij deden dat vroeger altijd met een agenda. Omdat het niet duidelijk was wie wanneer kwam, dan kon je gelijk zien wanneer het paard voor het laatst gereden was en of het bijvoorbeeld verstandig was om het paard eerst los te gooien voordat je erop stapte.
Hier schreven we dan ook in hoe het rijden was gegaan e.d.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:48

ipv. een staartbeschermer te kopen gewoon de staart over de stang leggen (moet het paard hem niet terug trekken natuurlijk Tong uitsteken) onze pony schuurde zo zijn hele staart eraf maar toen we hem erover legten niet meer

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:28

Franka_Vosje schreef:
Nog een: (moet ik zelf ook nog eens doen Bloos ) Plak een stikkertje met je telefoonnummer onder het zweetblad van het zadel. Aan de kant waar je de singel vastmaakt.
Als je tijdens een buitenrit je paard kwijtraakt zal hij niet zo snel het zadel verliezen. Als hij dan door iemand wordt gevonden en ze halen het zadel eraf dan zien ze het telefoonnummer en kun je gebeld worden.

Dat is handig! (heb je je zadel ook gelijk gemarkeerd) Ga ik ook doen Haha!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:15

smurfje schreef:
nette laarzen??

je laarzen gewoon schoonmaken met zadel zeep.
met een groen vachtverzorgings doekje erover,
ze lijken als nieuw.

Ik zou er niet met zadel zeep overheen gaan, ik heb namelijk gelezen dat dat heel slecht is voor je laarzen, je laarzen zijn namelijk van ander leer dan een zadel en dan droogt dat uit. (Als je geen echte leren laarzen hebt kan het misschien wel, maar dat weet ik niet zeker)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:19

Phant0m schreef:
dit is echt een leuk topic

JaneJansen schreef:
leuk dit topic! goede tips zeg van iedereen!
geweldig!

nog even ter verduidelijking van die schep, ik bedoel zo'n plastic schep. niet zo'n metalen schuiver(past niks in)

de plastic scheppen breken bij heel snel, ik heb een metalen en werkt echt perfect (heb matten als ondergrond)

Doe al ruim 5 jaar met een en dezelfde plastic sneeuwschep de stal uitmesten, ideaal ding. Van het breken heb ik geen last!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:25

Neem gewoon boxen waarvan de voorkant helemaal open kan, en een sjofel.
Dat is pas snel uitmesten! Wij werken op onze manege al een aantal jaar zo, en het is werkelijk de uitvinding! Het zorgt er ook voor dat je je rug een beetje kunt sparen. Opstrooien gaat nog wel met de hand, maarja je kunt moeilijk alle paarden iedere dag verplaatsen.
(Wij halen 1 keer per week de boxen helemaal leeg, paarden gaan dan even in de paddock, of wei, en iedere dag word er opgestrooid.)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:48

Ik heb ook nog wel een paar tips:

* Voor het invetten kun je beter zo'n kleine jerrycan kopen (waar dus het vet in zit) dat is veel goedkoper en je hebt het toch altijd nodig. Je kunt dan als je gaat vetten gewoon ff in een klein bakje doen et voilá Knipoog
* Bij de poets/spuitplaats hebben wij een oud kapstokje hangen (kunt ook gewoon wat haakjes), daar kan je je hoofdstel, halster, jas e.d. aanhangen als je gaat zadelen en rijden enz
* Als er in de voerbak allemaal van die aangekoekte restjes voer zitten kun je dat er met een hoevenkrabber zo uithalen Knipoog
* Je dekjes voor het wassen even schoonmaken kun je heel makkelijk met een rosborstel doen.
* Een oude handdoek in je zadelkamer leggen is handig voor zo ongeveer alles. Je hoofdstel en zadel ff schoonmaken na het rijden, leren singel schoonmaken, als het heeft geregent kun je alles droogmaken, als je paard in de regen heeft buiten gestaan en je wilt rijden kan je de nodige plekken ook ff droogmaken.
* Een spons bij je stal hangen. Zo kan je elke dag ff de drinkbak schoonmaken en heb je daar verder ook geen werk mee.
* Zo'n hoofdstel op hang ding (wat je ook in je zadel kast hebt) bij je stal hangen. Heel handig om je hoofdstel op te hangen als je gaat zadelen, je kunt er ook meteen je halster e.d op hangen.
* een ketting in de stal hangen bij de deur. je maakt aan de binnenkant van de stal aan beide kanten van de deuropening een haakje en je hangt gewoon aan 1 kant een ketting met een paniekhaak eraan. als je je paard dan gaat poetsen/zadelen doe je die ketting er gewoon voor en dan kan je zo in en uit enweglopen zonder elke keer de deur open en dicht te moeten doen.

dit was het voorlopig, als me nog wat te binnen schiet...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:50

Franka_Vosje schreef:
En nog een voor de wedstrijd/keuring gangers:
Als je je paard helemaal mooi hebt gemaakt. En hij gaat 's nachts languit in de mest liggen of de vlechtjes gaan los kan je voor een nachtje zo'n pak aantrekken.

Het is niet echt goedkoop, maar het leek me voor sommige situaties wel een handig ding:

http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... tID=37716#

voor de mensen met schimmels is dit ook fijn. alleen benen wassen is dan geen probleem

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:20

Nibbit schreef:
De kalkoengaten-ellende begint weer bijna.
Ik knip altijd van die gezichts-reinig-watjes in 4 stukjes, doe ze in een plastic zakje. Beetje olie erbij, en deze watjes kun jin de gaten stoppen. Ze blijven mooi schoon, en een beetje vet zodat het proppen draaien makkelijker gaat. Zodra ik de proppen er uit haal doe ik er weer watjes in.

Edit: Ik heb ook wel van die dopjes en schroefdingetjes geprobeerd, maar de watjes staan echt op nummer 1 Haha!

die is ook goed,
wat ik zelf altijd deed is oordopjes ( tegen hard lawaai ) in de gaten doen!
beetje vaseline op de oordopjes en dan erin doen, helpt heel goed!

darwindaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:34

Dit is een heel handig topic!
Op dit moment weet ik even niks maar anders plaats ik `t.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:21

Ik heb zelf niet echt handige tips, maar een vriendin haar (ex)verzorgpaard had een poos hele erge mok aan z'n benen, mok zalf hielp niet. Maar koffiedik wel.. (Dat rotzooi wat je over houd na een kopje koffie zetten) Dat smeerde ze er gewoon op..

Voor de rest is dit een erg leuk topic Haha!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:23

Dit is een heel handig topic! Heb al veel handige tips gelezen Vork Ik blijf dit volgen voor nieuwe tips!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:16

Tips and Tricks OP en om het paard

Kapstok nodig?
Afbeelding

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:26

ROFL

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:34

Huilen van het lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:37

kynshiri schreef:
tegen diefstal:
markeer je zadels aan de binnenkant! Ik heb 2 wintecs en daarbij is dat erg makkelijk. je maakt gewoon de voorkamer open en markeert ze daar ergens met een speciaal tekentje ofzo. Bij een lederen zadel, zonder verwisselbare boom enz kan je markeren onder een van de zadelkussens (kussen een beetje opzij drukken, markeren en dan staat de markering net onder het kussen) of in een plooitje van het leer onderaan ofzo

Iemand anders weet niet dat je jouw zadel zo gemarkeerd hebt en gaat er dus ook niet naar op zoek, maar je kan wel meteen controleren of het jouw zadel is als hij ergens te koop opduikt...

Maak daar wel een foto van van als je het zadel vind als bewijs matriaal

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:19

Ik heb zo'n hondenpenning laten maken met mijn naam en telnr. Inderdaad met het idee dat ze mijn paard in het bos eerder vinden dan mezelf.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:19

Als je een hooinet moet vullen kun je hem in een speciekuip openleggen en het touwtje om de rand knopen. Dan hoef je alleen nog maar de speciekuip vol te kiepen met hooi!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:19

een handige tip voor als je een witte pony hebt met een dikke wintervacht, die lekker in de wei loopt. vaak zit er dan zo'n zanderige bruinige gloed over de vacht heen.
als je dan een wedstrijd oid hebt is het lastig om zo'n pony te wassen. ten eerste omdat ze in de wei lopen, ten 2de omdat een deken vaak te warm is met zo'n vacht en omdat zo'n dikke vacht erg moeilijk droog is te krijgen.
de tip: je pakt een emmer water en een zachte borstel en borsteld met de natte bostel over de vieze vacht met de haren mee. vervolgens ga je er nog even met een handdoek overheen en laat je hem iets opdrogen. het resultaat: een mooie schone pony die niet nat is geworden op zn huid