Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:57

Waar een wil is, is een weg Knipoog

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:03

Meid,

pak je kans. Je ouders zullen er heus wel goed over gepraat hebben. Ze zullen echt wel van het ergste uit zijn gegaan. Mijn zus heeft twee paarden en voor 1 paard is ze 200 euro in de maand hooguit kwijt ( vaak zelfs er ruim onder ), maar dan staat ze ook wel op een stalling van 157 euro p.m.

En wat ik ook zou doen is nog eens met je ouders rond te tafel gaan zitten en eventueel je ouders dit topic even laten doorlezen.

Je ouders staan achter je dus waar wacht je op.

succes

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:01

moniekk maar niet voor ziektekosten dus als hij droes krijgt of een pees blessure of hoef bevangen of zijn been breekt of een andere verkoudheid ben je niet verzekerd en dat kan aardig oploppen in de kosten. en als hij dood gaat krijg je de slachtprijs, alls je hem voor een bepaald bedrag verzekerd krijg je dat terug als hij om wat voor reden ook overlijd en nu niet.

Je bent gewoon standaard verzekerd voor die dingen die jij opnoemd.
Maar in een uitgebreide verzekering verzeker je, je paar ook voor een bepaald bedrag en de dingen die jij noemt en ziekte kosten. ik heb het bij mijn vorige paar gezien die was niet ziekte kosten verzekerd hij werd door een ander paard verkouden dat kosten mij in guldens 1250.

Dat overkomt mij dus nu niet meer!!!!

Het is leuk 40 euro per jaar maar als je paard ziek wordt kost het je een vermogen en als hij dood gaat krijg je weinig of niks.

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:17

Je zegt toch dat stalling, weidegang gratis is?
Lijkt me dan wel..

Ik weet het haast wel zeker..

Ik weet niet hoeduur hooi en stro kokst enzo, maargoed.
En brok, en inenten en hoefsmid, en lessen misschien, ik denk echt wel dat je het daar mee red.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:51

nou het lijkt me wel hoor!
Maar dat bnetaal je wel stro en hooi en brok enz? Dat red je wel hoor!

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:17

ik heb het grates dus ik zou het niet weten eingelijks
maar dat moet lukken lijkt mij
en je ouders kunnen toch wel zo aardig zijn om bij te springen als het niet lukt:P

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:20

Leuk jouw idee, maar als ik jou was zou ik lekker een paar jaartjes wachten tot je echt zelf je eigen centen gaat verdienen en zelf een leuk paard kan kopen en het zelf ook kan onderhouden... Het moet voor jezelf wel leuk blijven, niet dat je elke maand elk dubbeltje moet omdraaien.. Jouw ouders hebben vast ook goede bedoelingen, maar ooit komt de tijd dat je op je eigen benen moet gaan staan en zal je alles zelf moeten financiëren en regelen. Dan is de vraag of je het wel red met je financiën en misschien wil je wel je rijbewijs halen en een auto kopen... Nu is het nog leuk, maar denk ook serieus aan wat er komen gaat! Misschien lijkt het wel nog ver weg, maar het gaat sneller dan je denkt!
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 10-02-08 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:24

Michelle19 schreef:
Leuk jouw idee, maar als ik jou was zou ik lekker een paar jaartjes wachten tot je echt zelf je eigen centen gaat verdienen en zelf een leuk paard kan kopen en het zelf ook kan onderhouden... Het moet voor jezelf wel leuk blijven, niet dat je elke maand elk dubbeltje moet omdraaien en je steeds afhankelijk moet zijn van je ouders... Jouw ouders hebben vast ook goede bedoelingen, maar ooit komt de tijd dat je op je eigen benen moet gaan staan en zal je alles zelf moeten financiëren en regelen. Dan is de vraag of je het wel red met je financiën en misschien wil je wel je rijbewijs halen en een auto kopen... Nu is het nog leuk, maar denk ook serieus aan wat er komen gaat! Misschien lijkt het wel nog ver weg, maar het gaat sneller dan je denkt!

dat kind is minderjarig, lijkt mij logisch dat je dan nog afhankelijk bent van je ouders?
als je deze beredenering gaat aanhouden vrees ik dat er geen enkel kind in nederland een pony kan houden Clown

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:31

tuurlijk over 3 jaar is ze 18, ik mag aannemen dat ze dan wel een beetje op haar eigen benen moet gaan staan????
Het is alleen een tip voor haar, wat ze ermee doet moet ze zelf weten...

chantal84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:12

Ik denk dat dat wel mogelijk is hoor

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:15

chantal84 schreef:
Ik denk dat dat wel mogelijk is hoor

Want..?

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:47

Ik denk dat het wel lukken gaat, zeker met hulp van je ouders, als die het geen goed plan vinden, zullen ze niet aanbieden om een paard voor je te kopen. Dan zeggen ze heus niet bij het minste of geringste (financiele) tegenslagje: verkoop hem maar.
Er kan altijd wat onverwachts gebeuren, maar dan kan je beter nooit een paard kopen, ook volwassen mensen met een goede baan kan het overkomen dat ze een financiele tegenvaller hebben ' en dan?'
Als je al zoveel cadeau krijgt, dan zou ik het om het geld niet laten. Veel plezier ermee!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:29

Qua kosten heb je het volgens mij goed overdacht en bekeken. Super hoe je er helemaal voor wil gaan. Ook leuk dat je fam. en buren je zo willen helpen!
Hoe ga je t doen als je gaat studeren (misschien heb je er al antwoord op gegeven... maar ik ben bij pag. 5 gestopt met lezen)
Ik had mijn paardje ook al voordat ik ging studeren.. tijdens mijn studie heb ik haar tijdelijk bij mijn tante in de tuin moeten stallen omdat het te duur werd en ik geen tijd meer had. Heb een intensieve opleiding (theaterschool, regisseur) gedaan. Nu ik klaar ben is er weer tijd en geld voor mijn paardje. Gelukkig hoefde ik haar niet te verkopen.
Succes ermee en geniet van je paard!! Volgens mij gaat t lukken

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 07:04

Ze blijft dan gewoon daar staan.. 's ochtends wordt ze door hun op de wei gezet, en 's avonds kan ik gewoon de stallen uit doen, want ik blijf gewoon thuis wonen Knipoog Uiteraard heb ik dan veel minder tijd, maar samen met mijn beste vriendin en de buren gaat dat wel lukken..

qua geld kunnen mijn ouders zolang bij springen, maar ik kan toch nog best blijven werken op zondagen? Lijkt me Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:22

Als de stalling en de wei gratis zijn moet het zeker lukken!
Ik ben nu voor 2 paarden 160 euro kwijt,dus dan moet 1 paard voor 135 ook wel lukken toch?
(en mijn weide is niet gratis) Lachen
Wormenkuren en smid,DA kosten en voer kan je dan betalen van het geld wat je nu verdient.
De rest spaar je op voor noodgevallen. Lachen
Ik zie het wel zitten hoor.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:26

ik wel, ik heb zojuist ff mijn berekening van de vaste lasten opnieuw gemaakt op jaarbasis (wel afgerond)en daar kwam dit uit:

voor jupiter & arthur

stamboekkosten jupiter 50
4x hoefsmid (alleen bekappen) 180
1 enting 54
50 pakken hooi 100
10 zakken musli 140
6 potten biotine 180
20 zakken wortelen 37
3x equimax 69
4x equarell 48
verzekering jupiter 30
hoefspul vochtinbrengend 34
vlas 171
lijnzaad 12
pacht 250

totaal 1355: 12= 113 € per maand

hier schrok ik zelf stiekem wel een beetje van, dr sluip stiekem meer geld in dan je denkt Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:36

indien bak en stalling en weides gratis zijn zou het te doen moeten zijn.
Ik ga ervan uit dat je dan wel de kosten hebt van voeding (bix, hooi, stro etc.) hoefsmid en da.
Indien je een gezond paard heb is het voor dit bedrag zeker haalbaar. Zorg wel dat je een reserve hebt voor ongevallen en letsel die je paard op elk moment op kan lopen ook al staat hij nog zo goed en veilig.

Moniekk
(180 euro voor bekappen is wel extreem hoog ik betaal 27,50 euro zowel in zh als in gelderland)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:43

Ik betaalde ook alleen voor bekappen tot dat hij hoef katrol kreeg en ben nu iedere 6 weken 70 euro kwijt voor 2 ijzers.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:54

friesiszwart schreef:
Moniekk
(180 euro voor bekappen is wel extreem hoog ik betaal 27,50 euro zowel in zh als in gelderland)

de hoefsmid komt ongeveer 4x per jaar (dus ongeveer om de 3 maanden) en betaal voor 2 pony's bekappen 45 euro dus vandaar dat ik aan dat bedrag kom.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:10

Als je stalling, wei, hooi en stalbedekking gratis is moet je het met 135 euro makkelijk redden!

Een paard wat alleen of met z'n tweëen op een wei staat hoef je zeker geen 7x per jaar te ontwormen. Inenten is ook niet verplicht en bekappen kan zeker voor 20/30 euro per keer.

En als je ouders altijd kunnen bij springen dan lijkt mij die 135 euro genoeg!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:38

ik denk ook dat je het wel red...
ik ben 150EUR in de maand kwijt voor 2 paarden en een mini.
eten, onbeperkt hooi, vlas (inloopstal) en weide (jaarbasis)
spaar dan nog elke maand een vast bedrag voor onverwachte kosten, DA, hoefsmid en ontworming
grtjs

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:28

Ik ben per maand een 100 euro kwijt aan het onderhoud van mijn paardje. Als daar een hoefsmid, ontworming of DA bijkomt is het natuurlijk wat meer. Als je ouders bereid zijn bij te springen in geval van ziekte, zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Je moet dan natuurlijk wel een beetje uitkijken naar welke stal/weide je zou nemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

Typisch, bij sommige reacties vraag ik me echt af wanneer je wel een paard mag aanschaffen.. Er zijn toch wel meer kinderen die een pony krijgen van hun ouders, zijn die allemaal zo slecht?

Je ouders schaffen een pony voor je aan, die staan er dus achter. Dan zie ik niet in wat er mis is om een pony te houden. Knipoog Dat ze je vragen om zelf ook het één en ander bij te dragen in de kosten van je hobby snap ik heel goed. Ze willen je ook leren dat niet alles vanzelfsprekend is.

Houd anders een komende maand bij hoeveel tijd/ geld er in je verzorgpony gaat zitten. Je kunt ook eens navragen welk voer en hoeveel de pony nu krijgt enz.. Op die manier kun je nog beter je ouders inlichten, als je ouders weten wat ze kunnen verwachten weet je ook beter of ze achter je blijven staan als het allemaal even wat krapper wordt voor je.

Dat is namelijk wel echt een vereiste, dat je ouders er achter staan en dus ook willen bijspringen als je onverhoopt toch naar een pensionstalling of iets dergelijks moet uitwijken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:03

als je ouders bereid zijn om bij te springen als je tekort komt moet het wel kunnen Ja

al zou ik wel proberen of je nog een baantje erbij kunt krijgen. bijvoorbeeld zaterdag vakken vullen of folders rondbrengen ofzo.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:16

Ik denk ook dat je de kans moet grijpen als je ouders 100% achter je staan (haha wat me wel lijkt optemaken uit je verhaal) en je blijft gewoon bijbaantjes nemen en sparen voor gevallen waarin het nodig is.
Ik heb zelf ook een pony aan huis en ben eigenlijk niet veel kwijt moet natuurlijk wel de nodige Vlas kopen en hooi (koop ik bij kenissen heel goedkoop) stalling is gratis en weidegang ook dan heb ik 1x in de ongeveer 8 week hoefsmid (ook via kennissen) en wormenkuren en als het nodig is eens nieuwe spulletjes moet makkelijk kunnen hoor ik zal de kans niet laten schieten en zoals iemand anders al zei waar een wil is is een weg Haha!