Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn1980

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:41

Nu ik zie wat voor een ruimte jullie hebben wil ik ook even mijn mening bijstellen. Het is een normaal huis in een woonwijk en jullie hebben dus wel degelijk buren. Ik zou je ouders voor gek verklaren als ze meegaan in dit plan, het kan gewoon niet en ik weet zeker dat het voor problemen met de buurt gaat zorgen. Ik ben ook paardenliefhebber maar zou zeker gaan klagen als jullie mijn buren waren met pony's zo in de tuin.
Ga gewoon lekker op zoek naar een plekje in de buurt of op een manege, een verzorgpony is ook leuk!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:45

Fjord_Shet schreef:
Ja ik ga wel op mijn eigen shet van 1.10 rijden, met mijn lengte + gewicht, kan dat prima!

Oke, joh, gewoon doen, als jij het niet zielig vind, en je voor l*l wilt rijden, ga je gang, maar als je jezelf een beetje respecteerd en je pony, doe het niet!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:49

Fjord_Shet schreef:
Ja ik ga wel op mijn eigen shet van 1.10 rijden, met mijn lengte + gewicht, kan dat prima!

en jij zegt dat je shet het heel goed gaat krijgen? ik denk dat een shet met een ruime wei en soortgenootjes veel gelukkiger is dan een shet is een TUIN Koe ALLEE en dat er ook nog eens iemand op gaat ''rijden'' die toch wel een beetje groot is..
nou ik krijg nu al medelijde met 't beestje.. het zijn kuddedieren,hebben veel ruimte nodig..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:51

marja ik zie in je profiel dat je ook op een pony van 0.90 cm rijd dsja Slapen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:56

Mijn paarden staan ook in onze tuin. Maar ja ik woon in het bos he;) in jou geval kan ik het echt niet aanraden hoor. Natuurlijk zou het te gek zijn maar vergis je niet in de moeite en het harde werken wat paarden verzorgen inhoud. Is zwaarder en soms minder leuk als je denkt (bv. als het vriest waterbak schoonmaken, uitmesten in de modder etc.)

En wat betreft het loslopen en zonnen in je tuin ligt aan je pony. Mijn shetlander loopt zo vaak op ons gazon ook in de zomer al zitten we te eten hij loopt gewoon los, zonnen gaat ook super en hij let echt op je maarja dat verschilt per pony

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:58

Pelryo schreef:
Mijn paarden staan ook in onze tuin. Maar ja ik woon in het bos he;) in jou geval kan ik het echt niet aanraden hoor. Natuurlijk zou het te gek zijn maar vergis je niet in de moeite en het harde werken wat paarden verzorgen inhoud. Is zwaarder en soms minder leuk als je denkt (bv. als het vriest waterbak schoonmaken, uitmesten in de modder etc.)

En wat betreft het loslopen en zonnen in je tuin ligt aan je pony. Mijn shetlander loopt zo vaak op ons gazon ook in de zomer al zitten we te eten hij loopt gewoon los, zonnen gaat ook super en hij let echt op je maarja dat verschilt per pony

ja het was van mij ook niet bedoeld voor iedereen Knipoog in mijn ogen kan een pony in een tuin maar er moet gewoon veel ruimte zijn.
en dat zie ik niet in de tuin van de TS

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:06

Ik vind zoals bijna iedereen hier op bokt dat jullie hier de faciliteiten niet voor hebben. Ik zou je ouders zot verklaren als ze daarmee instemmen.

Heel de tuin gaat veranderen in een modderpoel.
Wat gaan de buren zeggen?
Waar ga je hooi bewaren? In de garage? Dan moet je heel tolerante ouders hebben...
Hoe gaat de auto van je ouders in de garage geraken?
Wat ga je doen met de mest?
Heeft je pony een schuilstal?
Kan je het werk wel aan?
enz...

Je idee is onrealistisch en onpraktisch. Ik denk dat jou ouders hier nooit in zullen mee instemmen. En terecht!

Een eigen pony is leuk maar ik denk toch dat je momenteel eventjes beter op de manege blijft rijden of een verzorgpony zoekt...

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:21

Ik ben 1.50, 35/36 kilo en met zadel is dat dus ongeveer 40.
Dat vind ik prima kunnen!
Maakt me niet uit als jullie daar anders over denken Lachen !

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:31

Weet je, ik ben het met 100% eens met de mensen die hier reageren (dus = vooral niet doen) maar soms moeten mensen zelf maar door schade en schande wijs worden. Dat is echt l*llig voor de paarden die hier natuurlijk altijd de dupe van worden, maar wat kan ik daar aan veranderen?
Ik hou zelf al 16 jaar paarden, weet aardig wat en ik zie zovaak paarden met eigenaren waarvan ik denk 'jemig, dat zou ik echt nooit zo doen' en dan probeer ik altijd advies en tips te geven hoe het beter kan in de hoop dat die eigenaren er wat mee doen, maar als dit meisje echt graag een pony wil en haar ouders (die geen verstand van paarden hebben) gaan daarin mee, dan doen ze dat maar mooi. Succes ermee zou ik dan maar zeggen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:03

Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander dat al gedaan heeft?
Met andere woorden waarom door schade en schande wijs worden als het gewoon al duidelijk is dat dit niet verstandig is?
Dat iemand dat doet door eigenwijs te zijn en zichzelf uiteindelijk heeft...jammer..maar niet waar dieren de lül zijn...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:11

Ja, maar zo gaat het toch? Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat goed is voor zijn of haar eigen paard. Ook al zijn we het er niet altijd mee eens!
Iedereen in dit topic roept 'nee' maar dit meisje wil de pony's persé in haar tuin, dan kunnen wij dat echt niet tegenhouden. Hoe waardeloos het ook voor die 2 ponies is.
Dan probeer ik het positief te zien en maar te denken dat er paarden zijn hier in Nederland die het echt wel wat erger hebben; hun stal helemaal niet uitkomen ( laat staan buiten komen) alleen om een uurtje te trainen in de binnenbak. Kijk, om dat soort zaken kan ik me echt druk maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:17

ik kan me om beide druk maken Lachen
Omdat het een niks is geeft dat niet het recht het andere slechte dan maar uit te voeren....

Je kunt ook wat doen met het advies van anderen ipv het wiel opnieuw uitvinden Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:19

Aldewereld schreef:
Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat goed is voor zijn of haar eigen paard. Ook al zijn we het er niet altijd mee eens!
.

Daar ben ik het niet mee eens. Dieren kunnen niet voor zich zelf op komen.
Dus als dieren op dieronvriendelijke wijze worden gehouden dan moeten anderen dus ingrijpen om dit te voorkomen, te veranderen of zelfs door dieren in beslag te nemen.

Gelukkig hebben we in nederland nog wel een aantal regels en wetten over hoe dieren gehuisvest en verzorgd moeten worden. Gelukkig bestaan er ook nog instanties als de AID die dieren.
De regels en wetten schieten regelmatig tekort maar er is gelukkig wel iets geregeld.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:00

Ik heb het zo eens doorgelezen, en ik moet toch ook mijn mening bijstellen. Enkel en alleen de manier waarop je reageert als doet mij niet geloven dat het goed doordacht is, en dat je niet goed nadenkt bij wat je pony wil.

Hoewel het leuk lijkt, denk ik niet dat je je echt indenkt hoeveel erbij komt kijken. Ook heb ik het idee dat je ouders geen paardenmensen zijn, en geen idee hebben van wat erbij komt kijken.

1: nieuw gras erin, want een pony op gazongras houden is niet gezond, en gazongras is niet stevig genoeg. Dat wordt één grote modderzooi als er een klein buitje op valt, je pony glijdt gemakkelijker uit, en het gras wordt vertrapt (wat alleen al ertoe leidt dat je veel meer aan hooi uit moet geven)

2: de planten die eruit moeten: ik denk dat je ouders er niet bij stil hebben gestaan dat bijna alles eruit moet. Niet alleen is dat al een pokkewerk, je houdt een wrak van een tuin over. Daarnaast moet je dan alle rotzooi ook weer kwijt zien te raken. Als je het er niet uit wilt halen, moet je echt inboeten op ruimte. Ik had er zelf de vorige keer niet bij stilgestaan dat planten ook uitschieten, en dat je dus rekening moet houden dat ze pas laat in het jaar gesnoeid kunnen worden.

3: je houdt er geen rekening mee dat een paard helemaal zelf verzorgen héél veel tijd kost. Zeker als je twee paarden houdt, want een paard zielsalleen laten staan kun je simpelweg niet maken.

Toen ik nog een eigen paard had (24/7 buiten met inloopstal) : 's ochtends eten geven, alles nakijken, hooi geven als nodig was (duurt ong. een half uur). In de winter komt daar nog het ijs van het water halen en er heet water bij doen (15 minuten, dus in totaal 45 min).

's avonds vieze plekken uit de stal halen, hooi bijgeven, opstrooien, water verversen, wei nalopen, paard verzorgen (minstens een uur, en dan heb je nog niet met je paard zelf gewerkt).

Dan in het weekend de stal helemaal uitmesten, wei helemaal opruimen (drollen eruit, hooi en stro dat weggewaaid is verzamelen) en dan wat je overdag nog sowieso doet.

Als je hooi buiten geeft, zal dat ook uitwaaien. Dit moet je ook elke dag weghalen, anders krijg je weer één grote zooi, die er in de zomer helemaal niet meer uit te krijgen is en wat gaat rotten.

Verder het stro en de mest: waar ga je die laten? Je vergist je in de hoeveelheid rotzooi...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:05

Toch is het zo dat iedereen hetgeen doet wat hij of zij denkt goed te vinden voor zijn eigen paard, ook al ben jij het er niet altijd mee eens.
Als ik mijn buurmeisje van 10 jaar op haar jonge pony zie rijden met flinke sporen schrik ik hiervan en probeer haar met mijn adviezen ervan te overtuigen dat zij om het welzijn van haar pony denkt en die sporen een volgende keer niet meer omdoet. Maar als zij het onzin vind wat ik haar vertel en de dag erna weer lekker met die sporen gaat rijden, wat kan ik daar dan tegen doen? Er is zoveel onkunde op paardengebied en ik hoop maar dat mensen altijd het welzijn van het paard voorop stellen, maar helaas is dit niet altijd zo.

Begrijp me goed, ik keur het af dat deze pony's straks bij dat meisje in de tuin lopen en ik denk (hoop!) dat het volgens de wetten en voorschriften/gemeente niet eens mag, want iedere weldenkende paardeneigenaar weet wel dat paarden de ruimte nodig hebben om rond te lopen.
Het trieste is dat zolang deze pony's met z'n tweeen staan, eten en drinken hebben en niet mishandeld worden een dierenbescherming echt niet zo snel in zal grijpen.
En ik blijf erbij dat deze mensen vanzelf wel door schade en schande wijs zullen worden. Soms kun je sommige dingen niet voorkomen, hoe graag je het ook zou willen.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:07

Ik vind het jammer dat sommige mensen opmerkingen maken die eerder in dit topic ook al zijn gemaakt en waar dan ook al antwoord op is gegeven. Alles wat rond mijn ouders is zoek ik zelf wel uit.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:22

Wat vinden jullie van dit plan als ie alleen in de winter er staat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:01

ik denk dat dit gewoon kan hoor! Bij mij int dorp staat zat paarden of de heledag binnen en in de zomer een paar uurtjes buiten. Of staan in een bakje van 10 x 15 ( 2 e ponys! die soms in hun stal komen )dus ik denk dat het prima kan. Als je alles maar goed uitstippeld! 20 x 80dit is groot hoor! Ja kan prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:02

Ik vind dat de paarden die jij opnoemt ook niet kunnen....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:09

Ik ben zó'n 6 jaar geleden ook begonnen met 2 shetlanders. Ook al was onze tuin nog een stuk groter als die van jullie stalde ik ze wel bij een boer. M'n ouders zouden er echt niet blij mee zijn geweest die beesten in de tuin te hebben.

Even verderop in het dorp was ook een meid die 2 shetlanders had gekocht. Zij hebben wel de vergelijkbare ruimte die jullie ook hebben, maar dan in 1 recht blok. Binnen 1 maand had ze de 2e shetlander weer teruggebracht omdat het echt niet wou bij hun in de tuin.
Nog geen maand daarna kwamen ze bij ons (boer dus) om te vragen of hun pony daar alstjeblieft wel mocht staan want het ging echt niet bij hun in de tuin, alles werd 1 dikke blubberzooi!!!

Zorg er alstjeblieft voor dat je een stuk weiland ergens anders krijgt, want bij jou zal het ongetwijfeld net zo worden. s avonds en s nacht zou je m dan wel thuis kunnen stallen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:11

nee maar, als je van 2x d grote van een bak hebt! Vele mange's hebben amper de gelegenheid om paarden naar buiten te doen. En ik wed dat er zat paarden van mede bokkers ook 23u pd op stal staan. En ik vind dit een groot stuk! Dus ik zie neit in waarom niet?

@ Annastasia, een wei word met dit weer ook een blubbelzooi. Dus dat hou je waar dan ook.

Wel adviseer ik dan om over een paar maanden als het gras weer lekker gaat groeien een stuk af te zetten en bij te laten komen en dan omwisselen. Zo hou je het gras er mooi bij,

bedenken jullie eens 2 shetters in een bak, van 20 x 40. En dan die ruimte maal 2. Dat is echt meer dan je denkt hoor!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:15

Louise95 schreef:
Wat vinden jullie van dit plan als ie alleen in de winter er staat.

Dat is al een stuk beter, is bij ons ook, zorg dan voor een flink gedeelte bestrating en een gedeelte zand(gedraineerd), dan kunnen ze de benen strekken en toch droog staan, wij hebben er nog een hekje tussen wat evt dicht kan, als het zand ook te nat is.

Gelukkig maakt het toch indruk en denk je nu verder door dan eerst,dus hoe vaak we het ook herhalen, we doen het niet om je te pesten, maar om je dieren (en jou) in bescherming te nemen .........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:17

misschien had ik er bij moeten melden dat dit in de zomer was.
Ts, zitten jullie op kleigrong?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:21

Nieuw voorstel: In de weekenden en vakanties hou ik de pony's in de tuin en anders staan ze in een wei bij andere shetjes. In de zomervakantie staan ze ook gewoon bij de andere shetjes.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:29

Waarom kan de pony niet het hele jaar daar lopen? Die paar dagen extra maken echt geen verschil Lachen
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 12-01-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt