meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:28

Mijn 3 blunders met STIP!

Toen ik nog heel klein was mocht ik op de manege helpen met tuig schoonmaken. Een grote eer in die tijd. Knipoog Tuigvet en een kwast, en ik voelde me als de prinses van de ponies. Ze vroegen zich opeens wel af waarom het zo lang duurde... Maarja, ik was dan ook ijverig alle stoffen springteugels in zijn GEHEEL te voorzien van zo'n stoer laagje.

De middag voor een "school dansfuif" verzorgpony MET schoft toch zonder zadel gaan rijden met een zweepje. Iemand zwaait, en ik zwaai (dom dom) met mijn zweephand terug, waardoor pony denkt dat hij gemept gaat worden en dus op hol slaat. Na 30 rondjes zadelloos door de wei crossen is hij de stal in gerend en kon ik er verkrampt afglijden. Uiteraard durfde ik tijdens de dansfuif niet van mijn stoel te komen omdat ik zwaar spastisch liep... Nors opkijken

De dag voor de wedstrijd enthousiast je zadel schoonmaken. De voormalig Grand Prix rijdende moeder van een vriendin zou ook komen kijken. Hoewel ik er vreselijk zenuwachtig van werd, had ik besloten om een verpletterende indruk achter te gaan laten...
Enne..dat is gelukt! Ze kon eerst op de dag zelf met de auto terug naar stal op en neer rijden om mijn vergeten stijgbeugels te gaan halen die nog netjes op het rek lagen te drogen... Om even later te stoppen met filmen tijdens de proef omdat de jury me uittoeterde omdat mijn zwarte paard zijn zwarte peesbeschermers nog om had. Bloos
Laatst bijgewerkt door Rivano op 31-12-07 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:29

ik heb er nu ook 1. laatst gedaan Bloos ..
mijn paard moet de deken via zijn hals op want de voorsluiting is kapot en zit effe met een ty-rep vast Haha!
alleen, dan moet het halstertouw los, doe ik dus Haha!
weer vergeten vast te doen!! oeps!
ga dus even naar de wc loopt ie bij de mestbult Clown hehehe oeps

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:40

Mijn grootste blunder is toch mijn geduld verliezen bij een jonge pony Bloos Maar van je fouten leer en ik ben er een stuk rustiger van geworden Knipoog

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:11

Mijn grootste fout was toch wel 'n jonge pony 'n harde pets tegen z'n kop ( Bloos ) aan heb gegeven, omdat ie op m'n voet was gaan staan, en d'r niet meer afging, pony was 1.57 hoog, en ik zelf was net zo groot, maar niet zo sterk als hem, en hij stond echt met z'n hoef over heel m'n voet en ik flipte 'm gewoon helemaal, zo'n pijn had ik. (kort daarvoor die voet zwaargekneusd gehad, en dat was net weer genezen Scheve mond )

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:57

Ik probeerde eens mijn shetmerrie tegen te houden toen ze in volle vaart door de wei racete.
Ik werd meegesleept, maar stond nog wel op mijn voeten. Toen we bij de hooiruif aankwamen dacht ik mij daardoor tegen te laten houden *stom*, maar ik klapte vol met mijn gezicht in de hooiruif. Au... Blauw oog

Ik heb ruim een week met een kapot en blauw gezicht rondgelopen, kon iedereen uitleggen dat ik niet had gevochten. Nors opkijken

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:04

Mijn pony kreeg een paar jaar terug een veulentje. Had haar apart gezet en tussen de stukjes land drie draden en een hek. savonds veulentje gekregen, alles in orde. Kom ik de volgende morgen bij het land, veulen weg en pony in paniek. Ik ook natuurlijk, dacht dat het veulen in de sloot lag, bleek ze in het schuilhutje te staan bij de andere ponys.
Paar week later zet ik pony en veulen in de bak, springt het veulen tussen de draden door eruit, vond het waarschijnlijk te saai Duivel
Krijg volgend jaar een volle broer of zus daarvandus dat beloofd nog wat Haha!

Vroeger hadden we ook nog een shet. Had lichte staart en maan exceem dus liep altijd te schuren, ook tegen mij. Ik leunde terug, ging ze opeens liggen en daar lag ik dus languit bovenop de pony Haha!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:05

ik hen gister een grote fout gemaakt: ik lette niet goed op, en toen kwam ik klem tussen mn paard en het hek. gevolg: opengescheurde vingers en hand die moesten worden gehecht Boos!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:11

Vroeger toen ik nog een stuk jonger was een paard aan het bit vastgezet. Vreselijk was het toen hij begon te trekken! Overkomt me dus nooooooooit weer!

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:26

Om sommige "bloopers" lig je toch echt helemaal in een deuk. Andere dingen zijn dan eigenlijk weer net iets te erg...blij dat ze vaak goed afliepen.
@ Aleida_thijs, beterschap met je vingers en je hand...

Dan zal ik er zelf ook nog maar even eentje ingooien, heus niet de enige maar van de rest weet ik niet meer hoe het nou eigenlijk ging Tong uitsteken

Een jaar of wat terug (ik zal een jaar of 13 zijn geweest en had alleen manege-ervaring) had de man waar ik mijn verzorghaflinger had, een jonge pony gekocht. Deze gingen we samen beleren. Het eerste begin is natuurlijk altijd longeren. Dat kende ze al een beetje. Maar we waren ook bezig met de bak; de bodem was klaar, maar de omheining ontbrak echter nog even. Goed: paard het halstertje op, longeerlijn eraan, longeerzweep mee en aan de gang. Eerst de ene kant om en later wilde ik de andere kant om. Voor het gemak leg je de zweep even op de grond. Paard gaat braaf de andere kant op, maar die zweep moet je er wel bij hebben. Alleen...bukken om de zweep te pakken met een jong paard aan de longeerlijn??? Geen goed plan!!! Ik buk, paard denkt wat doe JIJ nou? en rent weg. Ik laat natuurlijk die longeerlijn los, want je houdt er toch niks aan. Maar goed...dan sta je daar. Paard met een longeerlijn aan het halster rent weg en er is geen omheining. Nou ik heb heel hard moeten rennen en springen en grijpen naar die longeerlijn. Zal er best leuk uit hebben gezien, maar ik geloof niet dat de eigenaar iets had gemerkt...Dat was ook mijn doel trouwens Knipoog Toen ik haar eenmaal had, kon ik gewoon weer verder.

Reminds me: de eerste keer dat ik op mijn verzorghaflinger ging rijden was ook al zo leuk...Er was geen bak, dus we moesten maar ff op het zandpad. Niets aan de hand, eigenaar houdt haar wel ff aan het touw vast. Toen kwamen we in zo'n bosje en toen kon ik wel ff los. Ging ook prima eigenlijk, alleen...je moet ook af en toe aansingelen Knipoog Niet gedaan dus...we waren aan het eind van het gras waar we konden rijden en dan moet je omdraaien. Alleen als je singel niet strak genoeg zit, ga je helemaal scheef Bloos Gelukkig bleef ik gewoon zitten, anders hadden we de haf ook nog kunnen vangen Tong uitsteken

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:34

Ik bracht eens een pony met hoofdstel aan naar de wei, samen met nog een aantal meiden/pony's. Bij de wei aangekomen zag ik dat het een en al modder was voor de ingang, dus ik wilde waarschuwen. "kijk uit, er ligt..." Splut, daar lag ik Haha! Arme pony kreeg snok in haar mond, want ik had de teugels nog vast... Ach gut

Ook bracht ik eens een paard naar de wei met hoofdstel aan. Dit doen we dan altijd in de wei uit, maar het ging niet snel genoeg naar meneers zin denk ik... Stond hij daar een potje te steigeren voor mijn neus, terwijl ik de teugels gewoon vast hield Bloos! Tja het was of vasthouden of loslaten, en zie hem dan maar eens te pakken te krijgen met teugels die los over de grond slierten...

Laatst zette ik de 10 paarden van mijn oude werk op de wei. Bij allemaal ging het goed dat ik eerst het halster af deed, en toen pas het stroomdraadje losmaakte. Behalve uiteraard bij de laatste Rolleyes Ik doe halster af, draai me om om draadje los te maken en meneer draait zich om en peert em. Kwam gelukkig al vrij snel terug met zn hoofd laag over de grond. Ik snel draadje maar losgemaakt en hij vloog de wei in Clown

Bij een pony die vast stond met halster aan hek, het hoofdstel aangedaan. Dit deden we daar altijd over halster heen. Ik wil neusriem vast maken, gooit meneer ineens zijn hoofd omhoog. Zo hard dat het halstertouw knapte en hij achterover sloeg Ziek Alles gecontroleerd, maar gelukkig niets aan over gehouden, behalve wat schrik Ach gut Maar niet ervan geleerd, wat later probeerde hij het weer Boos!

Ik donder van paard af in de andere wei, meneer rent terug naar zijn maatjes (waarbij hij eerst de parkeerplaats over moest die op de weg uitkomt...). Alleen die wei was uiteraard afgesloten, dus hij was tussen het draad en de bosjes gekropen... Wel 50 meter denk ik... Ik kreeg hem daar niet omgedraaid, dus wilde terug lopen om het via de andere kant te doen. Meneer draait zich nu wel om en komt achter mij aan. Vervelende alleen was dat er doornenstruiken stonden.. Heb een half uur doornen staan plukken Bloos!

Ik zadel een pony op die in een stand stond. Dacht slim te wezen en deed het halster alvast af en het hoofdstel om. Ging op zich wel goed, maar toen ik het hoofdstel om had, peerde die pony em... Ik had em vast en zag heel snel een deurpost op me af komen... Ik reageerde heel snel en zette me af op die post en ondertussen de pony vasthouden. Was niet zo leuk voor het beessie, maar anders hadden we een half uur kunnen gaan vangen Bloos

Rijd met mijn zusje over het strand, kijk achterom, zie ik net dat het beest waar zij op reed ging liggen Tong uitsteken Heb haar heel erg hard uitgelachen omdat ze zo'n stomme kop trok. Hetzelfde geintje met hetzelfde beest overigens in de duinen met mijn nichtje Haha!

Niet allemaal fouten, maar meer even iets wat je mee kan maken met de paarden Schijnheilig (Ook geen chronologische volgorde Knipoog )

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:39

Oh, over het naar de wei brengen heb ik er ook nog wel een Haha!

Onze pony's staan 's zomers op een wei een kilometertje verderop. Die moet je dus elke keer gaan halen en brengen. Zo ook ene zaterdag. Ik bracht mijn verzorgpony naar de wei en haalde het hoofdstel eraf. Normaal blijft ze altijd braaf wachten tot het hek opengaat, maar deze keer stond de leider van de kudde voor het hek en durfde ze er niet langs. Dus het paard stormt in volle galop terug naar de stal. Kon ik weer terug naar stal lopen en het paard daar vangen, om weer naar de wei te stappen. Voortaan doe ik het hoofdstel dus niet eerder af dan wij in de wei zijn Clown

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:44

Ehmm mijn singelstoten door het verkeerde gaatje halen en dan de singel weer los moeten maken omdat hij zo niet meer verder strakker gemaakt kan worden...soms wel 3 keer achterelkaar.

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:27

ik had x me pony aan een paaltje aan de omheining vast gezet in de wei. ze schrok van iets en spring achteruit en toen zat de omheining helemaal los Geld, geld! & nog wl meer foutjes. haha

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:27

oeps haha typfoutjes. spring=sprong en die euro moet bloospoppetje zijn maar was even in de war met msn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:47

Mijn grootste fout die ik gemaakt heb is tijdens het poetsen (eerste keer m'n eigen paardje had hem nog niet heel lang) alles ging goed maar een wesp Whoosh! en ik om me heen slaan. ja hij schrok natuurlijk. arm beest.

zijn grootste fout (Balou paardje dus)

Ik had hem vastgebonden bij de poetsplaats en hij met z'n kop onder de staldeur en kop omhoog kop gestoten slimmeke
of vastkomen te zitten in stroomdraad (stond gelukkig niet aan) ik hem helpen hij raakte niet in paniek gelukkig
dwars door het stroomdraad door lopen

en de stomste en meest hilarische (omdat er geen schade was aan Balou)
Hij sprong over z'n staldeur
achterbenen nog in de stal... Koe dom beest.
hij zwoegen en zwoegen uiteindelijk lukte het hem. en daarna kwam hij zielig doen van kijk nou wat ik meemaakte

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:06

Het verbaast mij wel hoeveel mensen hun paard ooit vast hebben gezet met een hoofdstel.
Dat je hoofdstel kapot gaat doordat het paard ging trekken is pech, maar geen ramp.
Maar de ruk die het paard in zijn mond moet hebben gehad, zo hard dat het hoofdstel heeft kunnen breken, dat vind ik echt erg. Arm paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:20

De grootste fout die ik heb gemaakt, eens denken, o ja!!

Toen ik me pony buiten ging poetsen zette ik hem vast, een beetje te kort (hij knaagt wel eens op een halstertouwtje) Toen trok hij aan het stuk van het halstertouw dat ik hem los kon krijgen.
Hij galopeerde weg, hij struikelde bijna over dat halstertouw ik hield mijn hart vast!

We konden niet meer achter hem aan maar we hebben hem gevonden achter een boom. Hij stond liggend gras te eten.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 03-01-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leesbaar gemaakt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:48

vroeger na een ponykamp sprong ik enthousiast vanaf achterop op mijn verzorgpony. (zoals op een bok bij turnen) Zij bokte mij eraf en ik kon haar een week lang niet vangen. (het was echt een typje, heel veel van geleerd!) En ik maar huilend in dat weiland zitten haha!

Toen ik mijn huidige paardje een paar weken had ging ik buiten wandelen. Het ging zo goed (hij is heel mak) dat ik erop ging het laatste stuk terug. toen kwam er een trekker, hij schrok, ik sprong eraf, hij rende weg en steeds heen en weer over de provinciale weg omdat hij niet precies wist waar hij het erf weer opmoest. Ik was hysterisch, goed leermomentje weer!

mmm, verder ben ik wel een keer vergeten te voeren vroeger.

edit: tijdens die verzorgpony vroeger deed ik altijd voltige kunstjes. Ik reed buiten en besloot achterstevoren te gaan zitten. Maar ik raakte met mijn zweep haar hoofd per ongeluk en zij ging rennen..... Fijn dat ik mijn capje op had! Bloos

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:55

Mijn paard met de slofteugel ook meteen aan de balken van de poetsplaats vast zetten en me vervolgens heel hard afvragen waarom ze niet mee loopt Blond

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:24

3x de deken vergeten om te doen Ach gut (na een paar uurtjs achter gekomen en wel weer omgedaan maarjaa. Vork
Geduld verliezen toen ik een beetje traag paard bereedt Huilen Huilen Ach gut

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:29

Geduld verliezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:30

Manen veel te kort afgeknipt! Bloos!

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:38

Vergeten mijn paard vast te zetten in de trailer.
Onderweg een hoop gestommel horen en gewoon doorrijden (ach hij staat wel eens vaker te stappen in de trailer)
en er dan thuis achterkomen dat hij is omgedraaid in de trailer.....
sta je best raar te kijken als ineens zijn hoofd achteruit de trailer steekt!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:45

Oudere pony 2uur lang in de molen zetten ipv een half uur ...dahm, was ik die even vergeten ( tussen de andere 20 paarden die ik moet verzorgen op zo'n dag)

Of m'n paard te vroeg loslaten in de wei, net voordat hij er helemaal instaat. Nou, dan gaat ie dus mooi terug naar stal rennen...weer dat pokke end terug en paard wil niet uit de stal Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:46

paard gewassen en dan manen trekken. Ik had een paard met kuif en het wilde niet meer zakken. Uiteindelijk de schaar erin gezet en het ook maar laten staan (stond nog best gaaf ook)

paard helemaal inspuiten met equi shine en dan zonder zadel willen rijden. dan glij je alle kanten op.