Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:00

Eowyn3003 schreef:
Misschien een leuke manegepony? Die ken je al en de manege houder kan je raad geven.

Dat is t andere uiterste Clown kan me ook voorstellen dat je dat niet wil, maar als je m thuis wil stallen zoek een makke oudere (5/6+) leuke leerpony.. heb je t meeste aan.

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:42

Een Arabier, zou ik niet voor een 7-jarig meisje kiezen.
Het kunnen nog al 'Hete' paarden zijn.
Ik zou een Welshje/Newforest ofzo aanraden.

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:20

Een Arabier zou ik echt niet doen. Sowieso lijkt een Arabier me te groot voor een meisje van 7 en het zijn niet de makkelijkste paarden. Ik zou eerst een leuke wat oudere (15 jaar ofzo) leerpony kopen. Daar kan ze nog gewoon met plezier op rijden en er mee omtutten. En dan later een wat heter paard.
Toen ik klein was heb ik ook een heel drukke pony gehad en dat was echt niet leuk toen..

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:49

ik denk ook dat een oudere pony met wat meer ervaring geschikter is. je kan er in plaats van een andere pony ook een geit of schaap bij houden. volgens mij staat er nu zelfs een boete op wanneer je je paard alleen houdt.. en ik vindt dit ook wel terecht, paarden zijn kudde dieren.
liefs mariska

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 05:49

een geit of schaap echt in geval van nood,houd er dan liever een shetlander bij.
een paard heeft het liefst gezelschap van een soortgenoot

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:30

Een geit of schaap vind ik geen volwaardig gezelschap.
En wat is in geval van noot, als je geen plek heb voor 2 moet helemaal geen paard nemen

maya81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:12

een geit eet net zoveel als een shet hoor en een droom arabier met afgekauwde staar is ook niks

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:46

ik zou ook voor een wat ouder paardje gaan met ervaring die echt 100% te vertrouwens is en die niet gauw meer schrikt
ik heb een tijdje geleden na 10 jaar niet paard gereden te hebben ook een paarje gekocht (heb er wel eerst 1 jaar overnagedacht of ik het echt wel graag genoeg wou) het leek mij ook wel wat een veulentje te kopen en die op te voeden (tja ik weet het wat een simpele gedachte he tenminste dat denk ik nu zeker!) het is mij ook afgeraden door iemand die zelf al paarden had ze zei ook neem een wat ouder paardje kun je veel lol aan beleven en leer je ook van en kun je zelf ook nog van leren.. ben bij een aantal paaarden wezen kijken tot mijn oog viel op een 16 jarige Fjorden merrie (het klinkt misschien oud maar zo is ze helemaaal niet) ik beleef echt de grootste lol met haar ik kan alles in een rustig tempo weer oppakken en nu rijd ik al lekker bij de weg met haar zonder enige angst of wantrouwen, dit is echt de beste keuze die ik ooit heb gemaakt ..

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:38

Lenneke_ schreef:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar arabier zijn niet de meest makkelijke paarden. Ze hebben een heel sterk karakter. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik arabieren niet geschikt als eerste pony voor een kind van 7.
Hoe mooi ze ook zijn, als je straks een bang kind hebt en een drukke pony is dat mooie niet meer belangrijk.

Ik zou zoeken naar een wat oudere (jaartje of 10), brave pony die goed doorgereden is. Zo kan je dochter veel leren van de pony.

Maar, paarden moet je niet alleen willen houden. Dus je zou er op z'n minst nog een pony bij moeten zoeken (misschien iemand uit de buurt met een pony)

Ik ben het er helemaal mee ens..
Maar als je toch overweegt om een arabier te nemen ga er zeker lang overna denken.

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:28

Ik heb aan mijn dochter gevragen wat ze nu het liefste wil. Ze wil een redelijk paard en droomt van een arabier.
Ik heb gesproken met de manegehouder en haar gezegd dat ze eerst op de manege moet rijden op Shailai (een 7 jarige merrie van het mixsoort) Shailai staat erom bekend goed met kindjes om te gaan, maar is een echt paard met haar kuren. Shailai ligt nu nog in haar onvermogen en ze rijd nu op Bowbow een 16-jarige hengst van een onbekend ras.... Shailai komt na Bowbow met dressuur. Begrijpen jullie.
Dus mijn dochter moet zich eerst omhoog werken naar Shailai voordat we verder gaan kijken. Volgens de manegehouder heeft ze er wel aanleg voor en rijd ze erg goed dressuur. We hebben de lessen opgeschroefd en mijn dochter vindt het allemaal geweldig.

We hebben overigens wel twee hele lieve falabella's gezien om eventueel ons weitje mee te vullen. Het zijn moeder en dochter en zoooo schattig.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:30

Fijn dat je het nu zo aanpakt Estherini. Over een tijdje zal je dochter wellicht wat verder zijn en als ze het dan nogsteeds leuk vindt, dan kan je alsnog wel voor een eigen pony gaan kijken. Veel succes en vooral veel plezier voor je dochter!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:41

Fijn om te horen dat je toch je verstand laat spreken en niet je hart (hoe moeilijk dat soms ook is Haha!) . Lijkt me een goed plan zo, met die falabella's kan ze naar hartelust tutten en knuffelen, en intussen beter leren paardrijden op de manege. En als ze dan over een tijdje wat verder is, is het vroeg genoeg om voor een brave arab te gaan kijken.

Heel veel plezier en succes ermee, en wel foto's plaatsen van je dochter en de pony's he? Haha!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:46

Ondanks dat ik jullie helemaal niet ken ben ik toch blij te lezen dat jullie het nu zo gaan aanpakken! Ja

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:53

Hallo, hier mijn ervaring die ik toch even wil delen.

Sinds mijn 9de rij ik al (ben nu 29), heb op een manege gewerkt en een paar maanden op een dressuurstal (paarden zijn geweldig als hobby maar niet als werk Tong uitsteken ) en heb veel soorten paarden gereden.

Nu pas heb ik mijn eerste eigen paardje en ik heb bewust gekozen voor een iets ouder paard (9 jaar). En daar ben ik zooo blij om.... een eigen paard is zo anders dan een verzorg- of manegepaard!!!! Nu is het echt ontspanning en er valt nog genoeg te leren van elkaar en samen te beleven.

Ook ik kan me voorstellen dat het leuk is om een jong paard op te leiden, maar niet m'n eerste echt eigen paardje. Misschien een volgende..... al hoop ik dat dat nog een tijdje duurt Haha!

Dat wilde ik even kwijt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:54

Goed dat je je uitgebreid hebt laten informeren OK dan! !! Je wilt tenslotte geen spijt krijgen straks, een paard is een hele verantwoordelijkheid. Ik ben benieuwd waar jullie op uit komen. Hoe lang rijdt je dochter nu en hoe groot is ze? Hou je ons op de hoogte?

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:00

Estherini schreef:
Ik heb aan mijn dochter gevragen wat ze nu het liefste wil. Ze wil een redelijk paard en droomt van een arabier.
Ik heb gesproken met de manegehouder en haar gezegd dat ze eerst op de manege moet rijden op Shailai (een 7 jarige merrie van het mixsoort) Shailai staat erom bekend goed met kindjes om te gaan, maar is een echt paard met haar kuren. Shailai ligt nu nog in haar onvermogen en ze rijd nu op Bowbow een 16-jarige hengst van een onbekend ras.... Shailai komt na Bowbow met dressuur. Begrijpen jullie.
Dus mijn dochter moet zich eerst omhoog werken naar Shailai voordat we verder gaan kijken. Volgens de manegehouder heeft ze er wel aanleg voor en rijd ze erg goed dressuur. We hebben de lessen opgeschroefd en mijn dochter vindt het allemaal geweldig.

We hebben overigens wel twee hele lieve falabella's gezien om eventueel ons weitje mee te vullen. Het zijn moeder en dochter en zoooo schattig.

Dat klinkt hartstikke goed Lachen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:25

Hoi
Ik heb een dochtertje van 6 jaar en 4 paarden, waarvan 1, 75% arabier.
Ze heeft zelf een doorgewinterde b pony 1.28 van 14 jaar.
Hier heeft ze echt veel meer plezier mee dan met de arabier,de arabier is echt een schat van een paard bokt niet of niets maar
toch veel te sterk voor haar.
Ook met uit de wei halen enz. en er zit maar een jaar verschil tussen jou dochter en de mijne.
Echt waar niet om te pesten of dat ik het jullie niet gun, maar doe het niet als eerste pony voor haar.
Hoe lief onze arabier ook is ze hebben toch wel allemaal een beetje een eigenzinnig karakter, wat soms naar boven komt.
Ze zit echt dag en nacht bij wijze van spreken tussen de paarden maar ik zou het niet aandurven om haar de verzorging enz.
voor de arabier te geven.
Het is een wat oudere arabier wat we hebben , mocht je het toch doorzetten om een arabier te willen kopen, neem dan aub
geen jonge maar een wat oudere wat alles al goed kent en manieren heeft.
Omdat je aangaf dat je prof. begeleiding wilde dat gaat toch niet helemaal op jullie moeten er de hele dagen mee omgaan en de begeleiding
is maar een aantal uren.
Dus het paardje moet het toch van jullie hebben en zonder goede ervaring zal dat knap moeilijk worden.
Weet zeker dat een meisje van zeven dit niet aankan.
Heel veel succes verder.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:26

Heel verstandige keuze die je hebt gemaakt TS! Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:33

Ilzjuh schreef:
Heel verstandige keuze die je hebt gemaakt TS! Lachen

Sluit me daar helemaal bij aan!!!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:42

nou ja nou zegt iedereen hier heel verstandig, sorry dat ik het zeg, maar van een arabier naar fallabella s vind ik echt van het ene uiterste in het andere vallen.
Haar dochter kan hier niet op rijden wat ze blijkbaar wel graag wil.
Dus ben bang dat de pony s er niet zolang zullen zijn.
TS denk je er wel even goed over na, waar je aan begint met het oog op de pony s.
Om met paarden om te leren gaan zijn ze wel echt heel leuk om te hebben vind ik zelf.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:44

Esther super dat jullie zo handelen!
Hoop dat jullie uiteindelijk een leuke pony vinden! En 2 falabella''s ook erg leuk!!!
En daarbij dus nog even lekker blijven lessen op de manege!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:49

Een meiske van 7? En jullie hebben zelf geen flauw benul van paarden?
Wat dacht je van een shetlander om te beginnen? Een meisje van 7 moet je sowieso niet op een paard zetten, maar lekker op een kleine A of B (eventueel C) pony.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:50

Even beter lezen pearlie. Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:52

Ja ik heb gelezen dat het uiteindelijk falabella's zijn geworden, prima keuze.
Maar ik wilde nog even mijn verbazing uitspreken over het bericht op pagina 1.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:00

Een zeer wijze oplossing. En met de falabella's kan iedereen in huis wennen aan paarden. Ok, het zijn misschien schattige mini-exemplaren maar je zal wel meteen leren wat het is om paarden aan huis te hebben. Lijkt me een prima idee. Laat nog eens weten hoe alles verloopt hé.