Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:48

ik zou zeker in overweging nemen om Banjer op een HIT Actiefstal te zetten.. Lachen Waarom niet direct JA? Omdat ik aan Banjer merk dat ze het toch ook wel bijzonder kan waarderen als ze binnen staat bij slecht weer (lees: als het land nog open is, dan staat ze tegen het hek aan te duwen als het regent of hard waait, dat ze uit het land wil en als iemand anders z'n paard uit het land haalt, dan loopt ze bijna mee het land uit)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:29

Maar Vera, ze kunnen ook droog staan/liggen in de hitactief stal, dus met slecht weer gaat Banjer dan vast overdekt staan Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:29

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:59

Mits het gaat om de groep paarden waar hij nu ook in staat en er ook weide(gang) bij hoort:
Meteen.

In deze formule durf ik 24/7 buiten wel aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:14

Absolute ja, maar wel als er zomers ook weidegang is.

Ik denk dat het voor mijn paarden een prima manier is . Nu staan ze in een loopstal met flinke uitloop en in een groep+ redelijk onbeprekt ruwvoer.(op dit moment lopen ze zelfs nog op het gras)
Alleen die chip plaatsen..dat zie ik niet zo zitten..doe mij maar een band om de nek ofzo.

Ik vind de Hit-Actief een absolute verbetering tegen over de huidige manier waarop merendeel van de manege paarden gehouden worden. Met name in de randsteden zou dit een mooie oplossing zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:24

Ineke2 schreef:
Maar Vera, ze kunnen ook droog staan/liggen in de hitactief stal, dus met slecht weer gaat Banjer dan vast overdekt staan Knipoog

hmm... dat wist ik niet... Lachen weet wat geleerd... Haha! Met de mogelijkheid voor het paard om overdekt te gaan staan, dan zeg ik absoluut JA... Lachen

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Zo zie je maar weer dat er nog veel gebrek aan kennis over het HIT-actief stal principe bestaat. Mensen weten gewoon niet beter of wat het inhoudt. Kom maar op met informeren. Niet als persoonlijke aanval bedoelt, maar algemeen!!!! Laat daar geen misverstand over bestaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 15:45

Dit is geen informatie topic. Start dan een ander topic. Anders stel gewoon je vraag, desnoods per pb Haha! wil ze best beantwoorden hoor. Zal het heel eerlijk doen. Lachen

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:51

banjer ik ga van het weekend verhuizen met me paard naar neville stables. dat is tegen over prinsenstad. daar hebben ze sinds kort ook een hit actief stal. met een grote inloopstal. zit er echt heel goed uit en de paarden hebben lekker de ruimte. kom eens kijken zou ik zeggen. mischien vindt je het ook wat voor je paard.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:37

Ik ben voor.. zie ook de website Tong uitsteken

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:20

deborah26 schreef:
banjer ik ga van het weekend verhuizen met me paard naar neville stables. dat is tegen over prinsenstad. daar hebben ze sinds kort ook een hit actief stal. met een grote inloopstal. zit er echt heel goed uit en de paarden hebben lekker de ruimte. kom eens kijken zou ik zeggen. mischien vindt je het ook wat voor je paard.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'stalgeld' daar kost. Zal zeker wel een flinke wachtlijst zijn daar?

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:29

ik zelf ben 3 weken geleden wezen kijken en ze hadden gelukkig nog plek voor me. weet niet of ze nu nog plek hebben, maar als je het echt wat vindt kan je je zelf altijd op een wachtlijst plaatsen. ik heb zelf een haflinger van 1.47 en daar betaal ik 235 voor all in. voor een paard is dit 250 geloof ik. vindt de prijs zeker wel meevallen voor wat me paard er voor terug krijgt. en vooral voor hier in de omgeving.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:34

Valt mij inderdaad erg mee zeker voor de omgeving. Ben niet geinteresseerd hoor maar was gewoon benieuwd Bloos

Veel geluk straks daar je paard krijgt het vast naar zijn zin.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:19

dank je wel! denk ook dat me haf het erg leuk gaat krijgen daar. het is een paard wta echt zijn energie kwijt moet in de winter en dat gaat niet als hij de hele dag op stal staat en overdag maar een uurtje in de paddock. dan is hij als ik sàvonds kom erg druk met rijden enzo. de winter is voor mij altijd erg vermoeiend zo haha. nu staat hij nog op het land omdat het nog droog is. hij is nu ondanks dat het koud is super braaf en rustig. daarom heb ik ook voor deze vorm van stalling gekozen. hij kan dus heel de winter lekker buiten lopen en ik heb als ik sàvonds kom een rustig paard. paard blij en ik natuurlijk ook blij haha. na 8 jaar wordt dit dus eindelijk een rustige winter voor mij.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:51

Lijkt mij ook heerlijk zoiets. Paarden die veel buiten lopen zijn gewoon veel rustiger.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:25

Het lijkt mij wel een perfecte uitkomst. Ik vind het een prachtig systeem!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:50

Ik vind het systeem op zich een leuk idee, alleen ben ik meer voor een normale stal met uitloop en onbeperkt ruwvoer. Dat gedoe met de banden om de nek/chips in je paard, het voeren van krachtvoer... Ik ben niet zo overtuigd dat dit geen voernijd of blijven wachten voor de voerplekken oplevert. Ik zie mijn bolle al de hele middag staan wachten op haar schep voer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:01

Ecudes schreef:
Ik vind het systeem op zich een leuk idee, alleen ben ik meer voor een normale stal met uitloop en onbeperkt ruwvoer. Dat gedoe met de banden om de nek/chips in je paard, het voeren van krachtvoer... Ik ben niet zo overtuigd dat dit geen voernijd of blijven wachten voor de voerplekken oplevert. Ik zie mijn bolle al de hele middag staan wachten op haar schep voer.

Wees gerust, het gebeurt. Niet altijd en niet elk paard zal het doen, maar er zijn altijd van die slimmerikken bij. Net zo goed als dat paarden die staan te eten gepest worden door anderen, stroomdraadje of niet, ook dat hebben ze vrij snel door. Het is dus zeker geen fool-proof systeem, daarvoor moeten we e.e.a. nog wat beter afkijken bij onze oosterburen.
Ook hier geldt dus weer: leuk idee, maar zeker niet voor elk paard en al helemaal niet onder alle omstandigheden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:53

hoe bedoel je oosterburen. HIT is duits.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:29

Dinopino schreef:
hoe bedoel je oosterburen. HIT is duits.

Wat hier wordt neergezet als HIT-actief is iets heel anders dan het goed doordachte systeem wat al bijna 10 jaar op de Equitana wordt getoond. DAAR moeten we nog een boel van leren........

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:16

Welk systeem op de equitana bedoel je dan. Bedoel je dat van HIT? Of bedoel je de LAG stallen?
Het idee van HIT is dat paarden moeten lopen om bij hun voer en drinken te komen. En dat ze over de dag kleine hoeveelheden voer krijgen zodat ze dat beter kunnen verwerken. Daarbij genoeg gelegenheid om te kunnen rusten over te schuilen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:51

Dinopino schreef:
Welk systeem op de equitana bedoel je dan. Bedoel je dat van HIT? Of bedoel je de LAG stallen?
Het idee van HIT is dat paarden moeten lopen om bij hun voer en drinken te komen. En dat ze over de dag kleine hoeveelheden voer krijgen zodat ze dat beter kunnen verwerken. Daarbij genoeg gelegenheid om te kunnen rusten over te schuilen.

Ik ga niet in discussie over merknamen. Ik ken het "bewegingsstal-principe" al ruim 10 jaar, toen werd een dergelijk systeem al op de Equitana gepresenteerd.
Het systeem wat steeds daar te zien was, was duidelijk veel beter doordacht dan de HIT-actiefstallen die ik hier in NL zie verrijzen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:11

Ben alleen maar geinterresseerd. Kom ook al jaren op de equitana en in nederland hadden wij al een bewegingsstal voordat wij HIT ooit hadden gezien op de equitana. Je herhaalt steeds dat je een beter concept hebt gezien. Maar kan je dan niet toelichten in welke punten dan beter dan wat je hier in nederland ziet. Natuurlijk werkt dat met die voermachines niet altijd zoals het moet heb voorbeelden te over gezien in duitsland, waarbij de paarden slimmer zijn. Haha! En op de equitana wordt natuurlijk alles mooi gepresenteerd en de paarden die er staan staan er in werkelijkheid thuis niet eens in. Denk niet dat jij de equitana als basis voor een betrouwbare informatie kan nemen. Dan moet je echt bij de bedrijven thuis gaan neuzen en daarvoor een paar dagen uittrekken. En laat ik dit nu gedaan hebben dus daarom ben ik reuze nieuwsgierig wat jij nu bedoelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:16

Dinopino schreef:
Je herhaalt steeds dat je een beter concept hebt gezien. Maar kan je dan niet toelichten in welke punten dan beter dan wat je hier in nederland ziet.

Inderdaad hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb nog niet veel verschillende stallen die op zo'n manier werken gezien, dus ben nieuwsgierig naar alle ervaringen van mensen.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:23

het lijkt mij heerlijk als je het vanuit het paardenoogpunt bekijkt, maar ik als baas zal als de dood zijn dat er iets met mijn paardje zal gebeuren, dat weer wel, eerlijk is eerlijk en daarom heb ik haar dan toch liever gewoon op stal denk ik ...