Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:19

Het had nooit zover mogen komen dat jan en alleman maar een paard kunnen kopen en iedereen maar een pensionstal/manege mag beginnen, zonder te denken aan het welzijn van het paard.
Hier is weiland zat en toch staan er minstens 10 stallingen rondom mijn huis, waar je je paard niet buiten kan zetten of alleen in de zomer.

Heb laatst de manegehoudster van een van de maneges om de hoek eens aangesproken en gevraagd, waarom ze dan tenminste geen paddocks maakt (ruimte zat op haar terrein). Reden: Volgens haar gingen de pensionhouders dan ruzie maken over welke paarden niet bij elkaar mochten e.d. Tja..... Nou, dan laat je je als manegehoudster goed kennen. Clown

Weiland zat trouwens om die manege heen, maar ze wil niets kopen (te duur). Denk daar dan eerder aan. Vork
Maar het is zo moeilijk, blijkbaar.....

Er zijn momenteel heel wat meer paarden dan 20/30 jaar terug. En toen stonden ze veel vaker buiten en werd er niet gemiept over dekens, modder of teveel paarden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:23

Hier zijn al zoveel topics over, en het blijft een welles nietus spelletje.

Mijn pony staat ook op een stalling zonder weidegang, erg jammer maar er zijn 4 andere maneges in de buurt die dat ook ook niet hebben

De weinige pensionstallen die het hebben zitten vaak vol en hebben wachtlijsten.

Ik zou het ook fijner vinden om mijn pony buiten te laten lopen, maar helaas is dat gewoon heel moeilijk. Ik heb wel een bijrijdster, zodat ze meestal wel 2 x per dag naar buiten komt. Op dit moment loopt ze ook in de wei 'met vakantie' voor een maand.

Heel leuk voor mensen die dat wel kunnen, maar ik zou wel eens willen weten of deze 'principe' echt zo ver gaat dat als je je paard nergens kunt stallen waar hij naar buiten kan, je geen paarden meer houdt...
Als je genoeg plaatsen in de buurt heb is het heel makkelijk om te schreeuwen dat het paard zoveel uur per dag naar buiten moet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:26

Maar Malibu, anders had ik mijn paard ook echt niet gekocht. Ik vond weidegang een vereiste en heb eerst eens goed rondgekeken en gevraagd, want ik wilde een goed plekje voor mijn (toen) 2 paarden. Hier kun je in de omgeving kiezen voor beide opties.

En ja, het is een eeuwige welles-nietes discussie. En daarom ga ik maar eens wat nuttigers doen. Haha! Doei!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:28

Zo, dit topic gaat hard.

Hier in de omgeving komt het ook veel voor dat er geen weidegang is bij maneges en pensionstallingen. Inderdaad, de constructie van 2-3 maanden per jaar het land op en dan ook gelijk niets meer doen met het paard zie je vaak.

Het nadeel van zo'n constructie is dat je paard in 1 klap van 24/7 stal naar 24/7 wei gaat. Dat heeft wat nadelen, het paard moet zich aanpassen naar 24 upd gras en geen bijvoer.

Veel onrust in de groep aangezien de groep zich nieuw moet vormen. Daarnaast staan niet alle paarden even lang op het land waardoor er dus telkens weer opnieuw onrust is in de groep.

Geen trainingsmogelijkheden of beperkte trainingsmogelijkheden: conditie van de paarden/bespiering loopt erg terug.

Ik heb dit 1 seizoen geprobeerd met mijn paard en dit was geen succes. Die van mij blijft dus op stal. En ja, er is een paddock waar hij dan ook regelmatig in staat.

Idealiter zou je een stal moeten hebben waarbij je paard een of meerdere dagdelen in een koppel buiten kan staan, maar ook binnen. Dan is de overgang minder groot, is het mogelijk de training en het voerschema gewoon daar op aan te passen en is er minder onrust in de groep.

Dat is moeilijk te vinden hier.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:31

Nee en 30 jaar geleden was er ook nog ruimte zat. Het was een elitesport en niet voor de gewone mens weggelegd. Wil je daar weer naar terug?

En een paard met koudbloed erdoor die kun je makkelijk 24 uur de wei op skuppen ja. Maar de bloedpaarden zijn daar echt niet op gefokt. Ook met een deken op kun je die niet 24 uur buiten laten staan in dit klimaat. En ik vraag me af wat het motief is voor mensen om ze perse 24 uur buiten te willen hebben (soms zelfs zonder schuilstal). Ik denk, nee ik WEET dat ik mijn KWPN-er geen plezier ermee doe. Hij komt iedere dag buiten en als het droog is en redelijk te doen met dazen, dan staat ie dag en nacht buiten. Maar met natte periodes gaat ie lekker naar binnen (vrijwillig), z'n voeten hoeven er niet af te rotten omdat ik perse wil dat ie 24 uur op het land staat. Ook als er veel dazen zijn gaat ie lekker naar binnen. Er is niet tegenop te spuiten, geen vliegendeken beschermt voldoende met zijn gevoelige huid, hij is dan buiten niet happy. Maar de consequentie is wel dat je bodembedekking moet aanschaffen, stro of vlas oid. En da's niet goedkoop. Daarbij moet je toch iedere dag mesten, dat vindt niet iedereen even leuk.

De gulden middenweg heb je ook, paarden zowel op stal als buiten. En die pensionstallen met hun 3 rijbakken, daar kun je je paard toch lekker in de bak gooien wanneer er geen ruiters in bezig zijn? Beter nog een rijbak bouwen, dan een paar paddocks. Rijbak biedt meestal net iets meer ruimte. Dubbel winst: je kunt er rijden EN je paard kan er samen met anderen spelen Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:32

Citaat:
Het had nooit zover mogen komen dat jan en alleman maar een paard kunnen kopen en iedereen maar een pensionstal/manege mag beginnen, zonder te denken aan het welzijn van het paard.
Hier is weiland zat en toch staan er minstens 10 stallingen rondom mijn huis, waar je je paard niet buiten kan zetten of alleen in de zomer

Ik neem aan dat die stallen vol zitten...dan ga je me toch niet beweren dat al die paarden het slecht hebben.
Zo zie je maar weer dat ook in jouw omgeving veel mensen voor geen weide kiezen (ik persoonlijk kan niet kiezen dit is de verste stal waar ik sta met goede weidegang in de zomer)
Citaat:
Weiland zat trouwens om die manege heen, maar ze wil niets kopen (te duur). Denk daar dan eerder aan.
Maar het is zo moeilijk, blijkbaar.....

Je mag niet zomaar in iemand anders zijn portomonee kijken Nadya misschien kan ze het niet kopen.

Dan staat ik wil niet beter iig stoerder dan ik kan het niet betalen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:33

Citaat:
Ik zou het ook fijner vinden om mijn pony buiten te laten lopen, maar helaas is dat gewoon heel moeilijk. Ik heb wel een bijrijdster, zodat ze meestal wel 2 x per dag naar buiten komt. Op dit moment loopt ze ook in de wei 'met vakantie' voor een maand

Persoonlijk vind ik dat toppie Ja echt waar dat je haar zo nog weidegang gunt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:35

Kijk inmiddels zijn er 2 mensen bij die geen weidegang kunnen bieden iig niet in de winter

Zijn Apple en Malibu nu ineens niet paardwaardig meer.
Ik geloof niet dat iemand hier dat even gaat zeggen en helemaal niet omdat apple een mod is

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:45

Persoonlijk zal ik mijn paard niet zo snel op een stal zetten waar weidegang niet mogelijk is! Hij hoeft van mij niet de hele dag op het land maar een paar uur moet wel mogelijk zijn!

Daarintegen zijn er genoeg paarden in de topsport die niet "los" mogen uit angst voor blessures en deze presteren goed en zien er prima uit!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:47

Apple schreef:
Zo, Het nadeel van zo'n constructie is dat je paard in 1 klap van 24/7 stal naar 24/7 wei gaat. Dat heeft wat nadelen, het paard moet zich aanpassen naar 24 upd gras en geen bijvoer.

Zo'n constructie zou echt een ramp zijn voor mijn paard. Die is verschrikkelijk gevoelig voor overgangen in zijn rantsoen , misschien zou het wel zijn dood betekenen, zo ziek zou hij er van worden. Dat lijkt me voor meer paarden dus geen oplossing.

@Tita: mijn paard staat in de winter ook niet op de wei, niemand in de regio zet de paarden hier in de winter op de wei ivm de klei en de blessures die er uit voorkomen. Knipoog

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:50

Zo dit topic gaat hard, ik had gister nog maar 2 pagina's en nu alweer op de 10. Het spijt me, maar ik heb nog niet de tijd gehad om ze allemaal goed door te lezen. Bloos Heb wel tm pagina 6 goed gelezen.

Het is voor mij wel duidelijk eigenlijk hoe de meeste er zo over denken. Wat ik er voor mezelf uit opmaak, is dat de mensen er fel op tegen zijn, vaak zelf in een gebied wonen waar er weiland genoeg is. Die over de tijd beschikken verder te reizen, en over het geld. Hier in de buurt zie je niks anders dan paarden op maneges zonder weidegang. Het is heel vervelend, maar toch waar. Over het zomaar verhuizen, daar beschikt echt niet iedereen over helaas! Je zit met je werk, geld enz.
Wat ik mij nu zo zeer afvraag is of je dat ECHT kan. Geen paard kopen. Volgens mij is dit makkelijker gezegd dan gedaan! Het is bij ons echt niet het geval dat dat we het niet willen inzien, we weten dondersgoed dat 24/7 beweging belangrijk is voor een paard. Ik zou echt niks anders willen! Maar zoals ik al eerder zei, er is gewoon geen ruimte voor paddocks, weiland e.d. Uit de stad zouden we dan allemaal maar moeten verhuizen. En dan ontstaan er ook weer nieuwe problemen Ja Want dan word daar waar wel weiland is voor paarden óók schaars. Volgens mij zijn er in mijn buurt iig een hoop dierenbeulen haha Clown . Nogmaals, ik vind het jammer dat de paarden van hier in de buurt deze beschikking niet hebben. Maar met een hoop liefde en vooral aandacht en beweging komen iig een heel eind. Ik zie aan de paarden dat ze de 2/3 maanden weiland vakantie ook erg waarderen Lachen En dan ook weer frisse moet op stal staan.

Edit; @ Apple, ik moet zeggen dat de overgang van wei naar stal hier vaak goed gaat gelukkig Ja

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:57

Nu schiet me nog iets te binnen. Stel je neemt geen paard, maar je wilt toch bezig blijven met paarden. Wat ik zelf heel logisch zou vinden. Ik bedoel ik lees hier zelf op bokt; Een leven zonder paarden, is geen leven voor mij. Dus helemaal nooit meer met paarden omgaan is echt heel moeilijk. En dat zijn jullie met me eens denk ik Lachen Ik vraag me dan ook af wie de paarden zomaar aan de neus voorbij kan laten gaan?

Stel je wilt toch bezig zijn met paarden, maar wilt vanwege geen weidegang er zelf geen 1 aanschaffen. Nou okee. Maar dan, wat ga je dan doen? Een verzorgpaard zoeken? En wat als die in de zelfde omstandigheden worden gehouden? (Geen 24/7 het land op/paddock oid). Ga je die dan wel verzorgen? Dat zou toch precies het zelfde zijn? Ik vraag me dan toch echt af, of mensen dan helemaal niks meer met paarden hier in de buurt te maken willen hebben. Want zo komt het wel een beetje over op mij. (Niet aanvallend bedoeld naar jullie trouwens! Ben gewoon nieuwsgierig naar wat jullie dan zouden doen! Knipoog )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:03

Ik zeg niet dat mensen hun paard dan niet waard zijn, maar ik zou het iig nooit doen... Het welzijn van het paard is voor mij belangrijker dan mijn behoefte om een paard te hebben. Mijn paarden staan bij mijn ouders in Nijkerk (een uur rijden vanaf mijn huis). Ik kan er dus maar 1 keer per week heen. De reden dat ik hier geen paard heb (in Rotterdam) is onder andere omdat ik het hier geen plek kan bieden naar mijn zin, goed bereikbaar, weiland en paddock en betaalbaar. Daarom maar een bijrijdpaard erbij (die overigens wel overdag buiten staat en 's zomers 24/7).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:04

ik zou inderdaad ook geen bijrijdpaard nemen die de hele dag op stal staat. Ik zou het eerlijk waar niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dat beestje na het rijden weer in dat hok te zetten en dat meen ik serieus...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:06

tita schreef:
Kijk inmiddels zijn er 2 mensen bij die geen weidegang kunnen bieden iig niet in de winter

Zijn Apple en Malibu nu ineens niet paardwaardig meer.
Ik geloof niet dat iemand hier dat even gaat zeggen en helemaal niet omdat apple een mod is

Thanks Lachen leuk dat er mensen zijn die ook de andere kant kunnen zien. Er wordt gelukkig wel weidegang geregeld voor de zomermaanden, en de staleigenaar brengt de paarden daar ook heen. Dus ook voor mensen zonder trailer is het mogelijk.

En het is echt niet zo dat mijn paard alleen uit zijn stal komt om te rijden. Als het even kan mag ze in lekker los in de bak als het rustig is. En ze gaat ook regelmatig met een ander paard los, dus het is niet zo dat ze geen sociaal contact heeft ofzo...

Mijn merrie heeft er trouwens weinig aan om op stal te staan, helaas heeft mijn andere jonge merrie daar meer problemen mee. Die is nu ook verleased waar ze overdag buitenloopt.

Nadya schreef:
Maar Malibu, anders had ik mijn paard ook echt niet gekocht. Ik vond weidegang een vereiste en heb eerst eens goed rondgekeken en gevraagd, want ik wilde een goed plekje voor mijn (toen) 2 paarden. Hier kun je in de omgeving kiezen voor beide opties.

En ja, het is een eeuwige welles-nietes discussie. En daarom ga ik maar eens wat nuttigers doen. Haha! Doei!

Tja, wat ik al zei. Jij heb de mogelijkheden. Ik vraag me echt af of je dan geen paard neemt als je die mogelijkheid niet hebt...
Het is zo makkelijk te zeggen 'dat zou ik nooit doen'... Maar als het al je hele kindertijd een droom is om een eigen paard te hebben, laat je dat dan echt tegen houden door zoiets?

Het is misschien niet 'het beste' voor mijn pony, maar als mensen hun paarden buiten laten staan in een modderige weide waardoor ze ontzettende mok oplopen dan is dat ook niet goed.
Maar omdat mijn paard niet buiten kan ben ik niet paardwaardig Verward

Iedereen verzorgt zijn paard naar zijn kunnen en weten, ik vind het heel jammer dat sommigen echt zo bekrompen zijn om te denken dat de paarden buiten laten lopen de enige goede is...

Wat er al gezegd wordt, de meeste topsport paarden komen niet eens los in de paddock of weide en worden alleen aan de hand gestapt om te grazen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:12

En elk verhaal is weer anders. Elke omstandigheid is anders. Elk paard is anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:23

Malibu, nee, ik had mijn paard dan niet op mijn 35e pas gekocht, als ik hem niet zo kon houden, zoals ik nu doe. Ik heb nooit eerder een eigen paard gehad, namelijk omdat ik geen paard van mijn ouders kreeg (ik ben vanaf mijn 6de gaan rijden, ben van jongs af aan gek op paarden geweest en ik benijdde vriendinnen die het wel mochten) en na mijn school een leven leidde waarbij ik echt de tijd niet kon opbrengen voor een eigen paard. Heb dus pas op latere leeftijd, in een veel stabielere levensfase, mijn paard gekocht. Ik heb altijd gedacht 'die tijd komt nog wel'. En zo geschiedde. Haha!

Hier in de omgeving kun je je paard zelfs nog veel meer op stallingen zetten waar 'ie 's winters niet buiten zou komen, hoor (of zelfs helemaal niet buiten). Kijk, ik heb een buitenpaard, die kan gewoon niet op stal. Heeft nog nooit mok gehad trouwens van de modder 's winters (of 's zomers tegenwoordig). Haha!
En dat met een paar witte voeten. Clown

En wat sommigen hier betreft; het gaat mij niet alleen om 24/7 weidegang, maar om de mogelijkheid dat een paard 'paard' kan zijn in een paddock of weiland, dagelijks. Dat IK mijn lieve paard 24/7 buiten hou, dat is in ons geval de juiste keuze voor mijn paard.
Ik heb zat vriendinnen die hun paard ook op een stalling hebben, waar ze 's winters overdag in de paddock staan en in de zomer buiten. Prima, veel beter dan alleen maar een stalling en een uurtje rijden en dat zijn zij ook met me eens, hoor. Mij gaat het om de beweging en het sociale contact voor het paard zelf. Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.

En wat de sportpaarden betreft, die nooit buiten lopen of aan een touwtje. Tja, lijkt mij duidelijk hoe ik daarover denk. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:29

Ik heb op mn 30ste mn eerste paard gekocht. Gewoonte getrouw gestald op de manege waar ik toen reed. En ja, dat is een manege zonder weidegang (wel met paddocks).

Later, toen ik het paard de '2 maanden wei' aan wilde bieden bleek dat voor hem niet fijn te zijn en niet te werken.

Ik kan hem wel verhuizen naar plekken waar hij een dagdeel op het land staat, maar dat heeft een aantal eisen (altijd met andere paarden, nooit alleen. Boks met contact en zicht met andere paarden, nooit alleen) waar niet aan voldaan kan worden.

Tenslotte hebben stallen met een dagdeel weidegang bij ons in de omgeving geen uitrijmogelijkheid. Ons paard floreert bij 3-4 keer in de week een buitenrit (strand meestal).

Als er dus geen uitrijmogelijkheden zijn en geen gegarandeerde paardengezelschap dan houdt het voor ons op en is de huidige stalling het beste wat ik hem kan bieden.

Hij komt elke dag uit stal, 3-4 keer in de week buitenrit, paddock mogelijkheid, boks heeft neuscontact met 2 andere paarden en is open opgezet. Voor hem een goede oplossing.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 16:59

Ben iig blij te lezen dat er meer mensen zijn die de mogelijkheid niet hebben, en dat het niet alleen in deze omgeving is bij mij in de buurt. Ik voel me namelijk echt een soort 'dierenbeul' Bloos! Omdat de paarden hier in de buurt er zo bij staan. Dus ook onder andere mijn verzorgpaarden op dit moment.. Ik haal hem er zo lang mogelijk uit, en vertroetel hem zoveel ik kan, maar helaas kan die niet op de wei/bak/paddock los. Dit vind ik heel jammer maar er is weinig aan te doen, het zijn ook niet mijn paarden. En ik ben eerlijk, ik zou er niet mee stoppen, want ook al zou ik dat doen, ze blijven toch wel in dezelfde situatie.. dus ze zullen daar ook niet mee geholpen zijn. Of ik ze nou doe of iemand anders, dat maakt toch geen verschil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:04

Apple, prima dan toch? Lachen
Jij kijkt tenminste naar je paard....

Dat vind ik wat anders dan iemand die meteen roept 'moet ik dan maar geen paard nemen?'
Nee, je moet kijken naar of jij een paard kan bieden wat hem gelukkig maakt en wat hem fysiek en mentaal gezond houdt. Niemand maakt mij wijs dat een paard wat volledig op stal staat (dus zonder sociaal contact, zonder lekker beweging in weide/paddock zonder mensen en natuurlijk vooral met andere paarden) echt gelukkig is. Vervelend om te horen misschien, maar we hebben het hier over paarden, die nou eenmaal bepaalde basisbehoeftes hebben. En daar mag je als baasje zeker je uiterste best voor doen om daar zoveel mogelijk aan tegemoet te komen. Kun je dat niet? Dan geen paard. Vork

Prinslover, je verzorgpaard staat er zo bij of je verzorgpaarden? Ik kan uit je verhaal niet op maken of het nou om 1 of meer gaat. Zou jij (als je de mogelijkheid had) zelf een eigen paard kopen en zo houden? (en dat moet je zelf weten, hoor, voel je niet aangevallen. Het is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:46

maikeltje schreef:
En een paard met koudbloed erdoor die kun je makkelijk 24 uur de wei op skuppen ja. Maar de bloedpaarden zijn daar echt niet op gefokt. Ook met een deken op kun je die niet 24 uur buiten laten staan in dit klimaat. En ik vraag me af wat het motief is voor mensen om ze perse 24 uur buiten te willen hebben (soms zelfs zonder schuilstal).

Wie heeft het hier in alleen maar over 24 uur??? Ik vind dat een paar MINSTENS een paar uur (en dat varieert dan van 4-24!) per dag vrije beweging moet hebben, hetzij in een paddock of in het land, liefst het laatste! Dat Shine nu 24 uur buiten staat is omdat het weer en het land het toelaten, anders gaat ze 's nachts gewoon naar binnen. In de winter wordt het ingekort naar max. 8 uurtjes per dag op de mooie dagen om het land nog enigszins goed te hebben de volgende lente (ze mogen 1 landje kapot trappen), op de 'slechtere' dagen is het een ochtendje of een middagje, náást het werk onder het zadel.

Shine staat flink in het bloed en loopt Z2, maar die kan makkelijk buiten staan met een dekentje op hoor, ook in wat 'guurder' weer, daar krijgt ze hélemaal niks van. 24/7 in de winter voor een sportpaard zou ik idd niet ideaal vinden, maar meer om praktische redenen dan omdat het 'slecht' voor ze zou zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:00

remember, ik wil hiermee alleen aangeven hoe er hier in uitersten gereageerd wordt. Iedere keer stukjes uit mijn post uit z'n verband trekken heeft weinig zin denk ik. Da's gewoon iets zoeken om te reageren. Daarbij wil ik aangeven dat de ideale manier om een paard te houden per paard zal verschillen en ik persoonlijk het kort door de bocht vind om mensen die een paard aanschaffen die ze vervolgens geen weidegang kunnen bieden maar enkel paddocks of een binnenbak te veroordelen. Door te reageren met ïk zou nooooit een paard aanschaffen als ik het niet het optimale, dus 's zomers buiten en 's winters enkele uren in een paddock oid, zou kunnen bieden. Daarmee zeg je in feite dat mensen die dat wel gedaan hebben, vaak weloverwogen, met de beschikbare middelen en mogelijkheden (roeien met de riemen die je hebt) dit maar niet hadden moeten doen. Terwijl ik denk dat het paard van bv Apple niet ongelukkiger zal zijn dan mijn paarden, die wel iedere dag zomer en winter naar buiten gaan.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:27

@tita ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
ja ik vind het egoistisch van mensen als ze hun paard altijd op stal hebben staan en dat deze dieren er alleen maar uitkomen om gereden te worden....
in een paddock en al is het maar 1 uurtje per dag met een maatje is voor mij al een gigantische verbetering....
ik heb beide meegemaakt continu op stal en alleen eruit op te werken,handelstal,deze dieren waren op een gegeven moment moeilijk handelbaar...
ze misten de vrijheid die elk dier nodig heeft hoe oud ze ook zijn welk dier dan ook.....
uiteindelijk heb ik dat beleid om kunnen zetten in 1 a 2 uur per dag eruit en dan werken deze dieren waren beter handelbaar en werden dan ook met winst verkocht.....
puur omdat de mensen zagen dat het ook echt brave dieren dieren waren en geen bommetjes meer zoals het was.
een dier blijft een dier en je stopt een mens ook niet in een huiskamer de hele dag das ook niet gezond.
zo is het in mijn ogen ook niet gezind om je paard de hele dag op stal te laten en alleen zomers op de weide te gooien...

dit is mijn mening en ik zal deze echt niet veranderen en ik blijf erbij als ik mijn paardenniet meer kan gunnen wat ik ze nu geef verkoop ik ze....

gr gemma

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:41

Weidegang is iets wat ik persoonlijk erg belangrijk vind!
Dat is één van de redenen waarom ik bij de vorige pensionstal weg ben gegaan.
Paarden mochten maar een uurtje per dag in het weiland.
Hun eigen pony's de hele dag, en hun paarden nauwelijks Scheve mond .

Op de huidige pensionstal staat mijn paard heerlijk de hele dag buiten en 's nachts in een ruime stal,
veeeeeel gelukkiger!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:52

Een fijne wei is toch de enige plek waar een paard een beetje paard kan zijn. Een paard 24/7 op stal kan gewoon echt niet. Dat is regelrechte mishandeling. Het is niet goed voor de hoeven, doorbloeding van de benen en organen, geestelijke en lichamelijke ontwikkeling en vaak krijgen ze gedrags stoornissen net als een leeuw die de hele dag op en neer loopt in een te kleine kooi in de dierentuin.
Jij zou toch ook niet de hele dag in je slaapkamer opgesloten willen worden terwijl je maar 1 of 2 uurtjes per dag eruit mag om te 'sporten'. Klinkt een beetje als een gevangenis alleen mogen gedeteneerden zelfs meer per dag dan een paard op zo'n manege.