Leuke topic! Omdat dit precies de dingen zijn die ik mij ook altijd afvroeg voordat ik mijn eigen paard kocht, 3 jaar geleden! Maar zoals je ziet, ik héb uiteindelijk toch een paard gekocht... Het kan dus wel! En nu doe ik het zo:
Ik heb zelf heel lang gespaard voor de aanschaf, ik heb dat 100% zelf betaald, na een afspraak met mijn ouders. Ik zou eerst zelf sparen, en zo zou ik laten zien dat ik écht heel graag een paard wil (en dan verdien ik hem dus ook) en als dat mij lukte wilden mijn ouders wel per persoon 1/4 deel betalen dus samen de helft van de stalling.
Nu betalen: mijn pa 1/4, mijn ma 1/4 en mijn zus ook 1/4 (mijn zus rijdt ook af en toe op mijn paard) en ikzelf dus 1/4.
Verder betaal ik alle kosten zelf, de DA, hoefsmid, materiaal, enz.
Tot nu toe kom ik er redelijk uit, maar moet wel zeggen dat ik sinds 3 jaar minder voor mezelf kan shoppen ofzo... Maar dat heb ik er totaal voor over! Ik krijg zoveel leuke momenten met mijn paard ervoor terug!
En qua tijd;
ik studeer voltijd HBO, en zit nu in het laatste jaar. Toen ik mijn paard kocht was ik net geslaagd voor mijn Havo examen. Ik ben tot nu toe bij mijn ouders blijven wonen, die wonen vlakbij de pension stal waar mijn paard staat, en zo ging ik iedere dag na school erheen. Mijn zus reed eerst ook 2 a 3 dagen in de week. Sinds een jaar woont ze op kamers en afgelopen jaar heb ik hem bijna elke week gewoon 6 dgn in de week kunnen doen. T is niet altijd rijden, maar soms ff kort wandelen of losgooien in de bak.... Maar t is genoeg beweging, hij staat ook nog op het weiland.
Als je een goedkope stal kunt vinden dicht bij je huis en bereid bent om na school erheen te gaan (betekent wel een minder sociaal 'studenten'leventje.. heb ik zelf ervaren!) en je ouders evt mee willen betalen aan de stallingkosten Dan moet het vast wel lukken!!!!
Nu ben ik zover dat ik zelfstandig wil gaan wonen en heb zojuist kamer gevonden... En dat is een half uur treinen van mijn paard vandaan
Zoek nu dus een bijrijder voor 3 dgn in de week. Verder ga ik proberen om minstens 3 keer in de week heen en weer te treinen, dat heb ik er wel voor over! (dat getrein ben ik toch al gewend, tot nu toe naar school...) Na mijn studie wil k wel weer bij min paard in de buurt gaan wonen en dan moet t helemaal geen probleem zijn. Ik doe hem iig noooiitt meer weg!!
(sorry beetje lang verhaal geworden.. :S)