Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:54

mijn paard staat idd ook 24/7 in de wei, heb hem ook niet aan huis staan, maar denk niet dat het voor alle eigenaren geld, dat als een paard niet meer binnen kan staan ze naar de slacht gaan, (niet dat dat gezegd is) zegt dan idd veel over de eigenaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:00

Er bestaat nog steeds zo iets als marktwerking met vraag en aanbod.
Stel alle paarden/pony's die nu in stands staan moeten opeens in grote boxen gehouden worden, dat betekent dat een hoop manege's/ rijstallen dieren moet opruimen.
Voor zulke dieren is nu eenmaal geen grote markt dus als die hele bups in 1x te koop komt zullen er logischer wijze heel wat bij de slager belanden.
Zo werkt de markt nu eenmaal of je dat nu leuk vindt of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:15

Daarom zouden al die mensen misschien van tevoren eens heel goed hebben moeten nadenken. In Duitsland zijn stands inmiddels verboden (gelukkig), dus hoe hebben ze het daar dan gedaan destijds? Ik denk dat veel maneges (gelukkig zijn er ook maneges die het welzijn van hun dieren ook heel belangrijk vinden!!) voornamelijk denken aan geld en commercie (en dus de ruimte volop benutten) en daarom zoveel paarden op elkaar stallen. Ik vind dat ook heel triest en verkeerd. Eigenaren van paarden zouden een heel stuk bewuster met hun dieren mogen omgaan. Ben je het daar dan niet mee eens, Lia? Mag een mens geen idealen hebben?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:51

Ik denk dat je Lia verkeerd begrijpt, Nadya. Voor zover ik begrijp, heeft ze wel gelijk. Als maneges van 2 stands, 1 box moeten gaan maken, en ze geen geld/ruimte hebben om de andere paarden te huisvesten, móéten ze de helft dus wel verkopen.
Aangezien de vraag naar manegepaarden niet zó groot is, dat de helft van alle paarden op maneges met stands naar een lief, zorgzaam baasje met wél genoeg ruimte gaan, zal er toch wat anders mee gebeuren.
En, ik vrees dat dat inderdaad een enkeltje slager zal worden, voor veel paarden.. Niet dat ik het léúk vind, of dat ik het er mee eens ben, of dat de rest van alle mensen in dit topic het er daar mee eens zijn, maar zo werkt het gewoon.

En zéker als er dan mensen zijn die boxen óók nog willen laten verbieden, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het aantal levende paarden hier in Nederland drastisch zal dalen. Niet dat ík mijn paard ervoor zou verkopen (als ik die überhaupt al had), of dat ik het toe zou laten dat mijn verzorgknolletje naar de slager zou gaan. Maar zo werkt het gewoon.

Er is in Nederland lang niet genoeg plek om alle paarden die nu op stands en in boxen staan, allemaal massaal in de weides en natuurgebieden te zetten. Hoe triest, en ontzettend onnatuurlijk dat ook is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:40

Tuurlijk mag een mens idealen hebben, maar helaas komen de meesten niet verder dan hun idealen en denken vervolgens niet aan de gevolgen die het vervullen van hun idealen heeft.
Het standverbod geldt trouwens niet 1 heel Duitsland maar in slechts 2 gebieden.
In Engeland speelt er ook een vorm van dit probleem.
De Engelsen zelf zijn steeds minder paardenvlees gaan eten, daardoor ontstaat er dus een overschot aan (half wilde) pony's in de natuurgebieden in Wales, New Forest, Datmoor en Exmoor.
Voor een hoop pony's betekent dit dus een nare reis naar Italië.
Hoeveel paarden/pony's denk je dat er hier over blijven als we het door Tanja gewenste verbod op stands en boxen krijgen???

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:26

Ik sluit me helemaal bij Lia aan!
Idealen hebben is goed natuurlijk maar je moet wel realistisch blijven.
Plus ik vind het zelf wat te ver gaan om te verbieden om paarden in boxen te houden. Uiteraard hebben ze het meer naar hun zin als je de hele dag lekker de ruimte hebben maar het is ook een feit dat we paarden houden voor ons plezier. Als je echt zo natuurlijk mogelijk met de paarden wil omgaan dan moet je helemaal geen paarden houden.
Ik denk dat als je een paard houdt met zoveel mogelijk weidegang en een superverzorging dat zo'n beestje daarmee heel gelukkig kan zijn/worden hoor!
En af en toe een uurtje werken of in een box staan zal daaraan echt geen afbreuk doen.
Als we zover gaan om te zeggen dat paarden in boxen houden verboden moet worden dan denk ik dat paarden houden echt alleen nog maar is weggelegd voor de beter bedeelden onder ons. Want wie kan tegenwoordig nou nog een huis met land erbij kopen? Sommige kunnen het en dat is heel fijn maar ik kan van mijn loon nog geen fatsoenlijk rijtjeshuis kopen laat staan een huis met ruimte voor de paardjes. Nu sta ik bij mensen thuis en ik vind het een prima regeling maar mocht deze veranderd worden dan weet ik niet of ik nog zo'n ideale plek kan vinden.

Maar ja het idee is natuurlijk wel super dat elk paard lekker buitenloopt 24/7!
Alleen de gevolgen zijn wat minder.
grootste nadelen op een rijtje:
* paardrijden/houden voor bijna niemand meer weggelegd
* paardenoverschot, hoogstwaarschijnlijk veel enkeltjes italy....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:30

T@nj@ schreef:
Ik weet niet waar jij leest dat ik mijn paarden in boxen houd? Of dat ik het daar mee eens ben? In tegendeel, mijn paarden staan 24/7/365 buiten en hebben 2 grote schuren om te kunnen schuilen als dat nodig is. Ze bewegen de hele dag door zoals het hoort, water moeten ze aan de ene kant van het erf halen en voor hooi moeten ze naar de andere kant van het erf. Het zijn gezonde en vooral vrolijke gelukkige paarden die vrijwel de hele dag actief aan het spelen zijn. Hooi kunnen ze doorlopend dag en nacht eten dus voer naar behoefte.
Ik ben ook absoluut tegen het paard in een box te houden en ik denk er serieus aan dat waneer ik mijn paarden niet zo kan houden als ik nu doe om nooit meer aan paarden te beginnen. Ik vind dat als ik een paard dit niet kan bieden ik dan geen paard kan houden. Vroeger dacht ik daar uiteraard ook anders over maar ja, met de jaren leert men he.

Waar ik met dit topic heen wil? Ik heb dit topic gestart naar aanleiding van een ander topic waarin ik een vraag stel. Ipv een antwoord op mijn vraag gingen mensen daar een discussie aan over stands en dat was niet de bedoeling van mijn andere topic, daarin wilde ik slechts info over een bepaald item.
Vandaar dus dit topic waar iedereen naar hartelust kan discusieren.
Ik ben dus fel tegen stands en ben ook absoluut niet voor stallen, moet er wel bij zeggen dat mijn paarden nu heel af en toe wel een nachtje op stal staan omdat het land te nat is geworden maar ik ben naarstig op zoek naar een oplossing voor dit probleem want op stal is gewoon not done bij mij maar ik ben ook tegen maneges en ik ben tegen het gebruik van paarden bij wedstrijden en ga zo nog maar even door. Maar goed, dit topic gaat dus over stands Knipoog

Dat lees ik ook nergens en wil je ook niet beschuldigen of iets dergelijks. Ik vatte je tekst alleen zo op dat boxen 'goed' waren, en stands 'slecht'. En daar ben ik het niet mee eens, maar jij zelf ook niet begrijp ik hieruit Knipoog

Om nog even on topic te blijven, ik denk echt dat de randvoorwaarden (beweging, mogelijkheden tot sociaal contact wanneer ze los lopen, enz) rondom het houden van paarden zoveel belangrijker zijn dan de tijdelijke huisvesting in stands.

En zoals Lia ook al zegt, een verbod op stands zou ook negatieve effecten hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:40

Ik vraag me af hoeveel stands er daadwerkelijk nog zijn in NL (die gebruikt worden als stal, dus niet als 'tussenopvang', omdat de paarden in een les moeten lopen etc.)

Op de manege hier in de buurt zijn de stands, geloof ik, ook vervangen. En anders hadden ze op het 'pensiongedeelte' (waar boxen zijn) ook ruimte zat. Ik ben wel voor standsverbod en voor heel streng verbod op het te lang binnen houden van paarden en dan een verplichte grootte voor de boxen. Is dat dan wat? Ik vind het nl. schandalig wat ik om me heen zie aan paarden die amper hun box uitkomen.

Het zal allemaal best dat er dan een overschot aan paarden is, maar er moet toch ooit eens een grens komen. Of moet dat de reden zijn om maar door te gaan? Wat mij betreft niet. Daarbij vind ik nog steeds dat je je als eigenaar van meerdere paarden moet afvragen of je er wel ruimte voor hebt. Ik vind het de omgekeerde wereld. Dus als je weinig ruimte hebt, maar wel 30 paarden, dan maar in stands ofzo? En het zo laten? Wat een onzin!

Ik woon in een dorp waar minstens 200 paarden gestald staan. Volgens mij hebben wij weiland genoeg in de buurt om er een paar leuke kuddes van te maken, hoor Knipoog
Als je ziet waar mijn paard nu staat, kunnen er nog een hoop bij. Helaas zetten ze bij ons de meesten paarden ook op stal (gelukkig niet in stands) en ben ik een van de weinige die ervoor gekozen heeft, om haar paard buiten te houden. Ja, ik moet wel eens een km lopen, als 'ie ergens achterin staat. Ik vind dat niet erg, het is geweldig om te zien hoe ze staan.

En hoezo is een paard voor niemand meer weggelegd, als ze buiten moeten staan. Gewoon even iets zoeken, heb ik ook gedaan toen ik besloot om een eigen paard aan te schaffen. Kijk om je heen in NL, er staan heel veel paarden buiten, hoor. Maar ja, of er dan een bak bij is of andere faciliteiten? Dat is de afweging. Ik heb het geluk dat de belangrijkste dingen er zijn. Maar nogmaals, ik had geen paard gekocht, als ik niet zoiets gevonden had. Om de hoek bij mij, is een dure pensionstalling. Daar komen ze 's zomers wel in de wei (zo'n afgezet stuk), maar verder sta je op stal daar. Nu sta ik een km verder van huis, na even zoeken naar een (betere) andere plek. En ik heb ook in de stad gewoond, hoor. En aan de rand van die stad, had je ook een hoop weilanden van particulieren e.d. Ik vind het echt een kwestie van even goed zoeken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:54

klopt nadya Ja

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:23

jantina schreef:
T@nj@ ik had het een beetje onduidelijk getiept, ik bedoelde dat je het moeilijk ging krijgen met je "actie" tegen stands, stalling ed.
Wat te denken aan knaagdieren, vogels, vissen en dan nog niet te spreken over de kistkalveren, de kippenindustrie etc.etc.
Ik vind het heel nobel van je, dat zeker. Ja

Idd, dieren in een kooitje, vissen in een kom, kistkalveren en de kippen industrie daar wordt ik ook eng van.
Ik ben zelf niet echt van plan een actie op te gaan zetten hoor, wilde met dit topic alleen de mensen die in mijn andere topic toch een discussie wilde beginnen (waar dat topic dus niet voor was) de kans geven hier hun mening kwijt te kunnen (en ik kon mijn mening natuurlijk ook meteen hier kwijt Knipoog )

Lia_ schreef:

Ik weet nog niet hoe gelukkig die paarden worden van een enkele reis naar de Italiaanse salamimakerij...
Waar denk je dat al die paarden dan gaan blijven Knipoog

Daar heb je een goed punt, maar hebben we het daar zelf niet naar gemaakt? (niet dat ik graag alle paarden op transport naar Italie zie hoor, integendeel)

Met dit topic hoop ik gewoon een aantal mensen te kunnen bereiken die stands als iets "normaals" zien zoals bijvoorbeeld de dame in het begin van het topic die een stand goed vind als er ruimte genoeg is om het paard te kunnen zadelen. Ik hoop deze mensen aan te zetten tot nadenken over het welzijn van het paard.
Ik hou ook absoluut niet van paarden op stal maar ik beken hier bij deze dat ik op dit moment ook 3 paarden op stal heb staan in de nacht omdat het bij ons buiten gewoon te nat is op het moment en deze paarden erg snel last hebben van mok, rotstraal en andere ellende veroorzaakt door nattigheid. Dan kies ik voor de gezondheid van het paard en gaan ze even naar binnen zodat ze op kunnen drogen. Maar zodra het ook maar even wat droger wordt gaan ze meteen weer dag en nacht naar buiten (vanaf vandaag dus)

Het probleem dat een manege bijvoorbeeld van 2 stands 1 box zou kunnen maken (dan is die box naar mijn idee nog steeds veel te klein ) maar dan een paard over heeft, tja, daar ben ik dan wel weer een z**kerd mee, dat hadden ze vooruit kunnen weten. Dan heb ik zoiets van, dan hadden ze nooit aan stands moeten beginnen en meteen voor boxen moeten gaan, is er dan niet genoeg ruimte om voldoende paarden te kunnen huisvesten dan is dat pand dus niet groot genoeg en hadden ze een ander pand moeten kopen. (ok, dat is wel weer zwart-wit maar zo zie ik het)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:27

jantina schreef:
T@nj@ ik had het een beetje onduidelijk getiept, ik bedoelde dat je het moeilijk ging krijgen met je "actie" tegen stands, stalling ed.
Wat te denken aan knaagdieren, vogels, vissen en dan nog niet te spreken over de kistkalveren, de kippenindustrie etc.etc.
Ik vind het heel nobel van je, dat zeker. Ja

Kiskalveren zijn al verboden, voor kippen komt er binnenkort ook wettelijke verandering.

Alleen de paardensector heeft als enigste geen enkele regels over welzijn.

Eigenlijk wel raar, vind je ook niet?
Zeker gezien hoe massaal ze gehouden worden om sommige plekken, veel al in de winter zonder weidegang.

Van mij mag daar zeker verandering in gaan komen Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:32

T@nj@, dan denken we maar heel zwart/wit, ik begrijp helemaal wat je bedoelt!!!
Soms moeten mensen wel eens heel zwart/wit denken om dingen te veranderen, anders gebeurt er nooit iets.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:03

Ik ben al heel erg blij als bepaalde mensen eens anders gaan denken, in ieder geval eens goed naar het paard en zijn omgeving kijken en dan tot de conclusie komen dat het ontzettend oneerlijk is een paard zo te huisvesten.
Het paard kan er absoluut gelukkig uit zien, maar is het dat ook? Hoe bepaal je dat? Dan kan je ook zeggen hoe bepaal je dat een paard niet gelukkig is maar dat merk je mijns inziens aan het gedrag en de verandering daarin.
Ik heb gisteravond nog met een gerust hart 2 paarden hier op stal gezet, ze liepen maar wat graag hun box in. 1 daarvan is en paard wat 9 jaar lang in een box heeft gestaan en voor hij hier kwam niet beter wist en de andere is het paard wat al 10 jaar bij mij is en dat paard was tot 3 jaar terug bang om in het donker buiten te blijven.
Beide heren weten donders goed dat ze op stal altijd lekker voer krijgen, zodra ze op stal staan schuif ik het bakje granen naar binnen dus ja, daarvoor gaan ze graag in dat hokje staan. Verder merk ik niet echt iets van ongenoegen aan ze tot ik ze net weer buiten zette. Zodra ik in de buurt van de stallen kom lijken beide heren te schreeuwen "laat me eruit!!!" en ze beginnen dan ook direkt de stal te verbouwen (stelletje onopgevoede paarden heb ik toch he Haha! ) en zodra ze weer buiten zijn zien ze er toch echt uit als heel andere paarden, gelukkiger, vrij, tja, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar ik zie gewoon aan ze dat ze het liefst buiten zijn en de stal, tja, dat nemen ze maar als noodzakelijk kwaad.

Dan heb ik het dus niet eens over een stand. Paard nummer 1 waar ik het over heb was bij mijn weten de eerste 9 jaar van zijn leven niet vaak buiten geweest en moest daar bij ons ontzettend aan wennen. Hij stond in de eerste instantie bij ons ook op stal en zag eruit als een gelukkig tevreden paard, maar hij wist niet beter. Nu weet hij wel beter en kan ik duidelijk het verschil zien als hij op stal staat en als hij buiten is.
Als een paard zijn leven lang al in een stand staat, hij weet niet beter en ziet er gelukkig en tevreden uit, is dat dan een reden om het maar goed te vinden en het dier geen andere huisvesting te gunnen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:36

nou ik hier heel het toppic goed doorgelezen heb ben ik toch aan het veranderen van mening. De paarden van de manege staan 24/7 in een stand. Ik ben het gewend dat deze paarden zo staan, dus mij lijkt het gewoon normaal. Maar mijn vz paard heeft een box van 3bij3 en die wil niet graag in z'n stal staan, ik weet zeker dat een stand voor haar een ramp is. Maar dat is Jelske, Maar het is ook per paard verschillend. Als je die dressuurpaarden ziet, die staan bijna altijd 24-7 op stal, dat lijkt me ook niet echt leuk om te staan. Ik zie dan persoonlijk wel grote stands liever, aangezien ze zo nog kunnen comuniceren..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:51

Maar over wat voor boxen heb je het dan Jolandaa_? Zijn die dan helemaal dicht aan de zijkanten? Niet alle boxen zijn namelijk zo, die van mij dus helaas wel, nóg een reden waarom ik mijn paarden daar liever niet in zet, ze kunnen niet neuzen dus geen contact met elkaar maken en dat is voor een kuddedier als een paard toch écht heel erg belangrijk.
Hele dichte stallen zijn dus ook een echte nono in mijn ogen (en ik heb die stallen dus zelf Clown en geloof mij, ik heb echt verschrikkelijke mooie stallen maar ja, mooi maakt een paard niet gelukkig)

Ik ben echt blij dat je door dit topic toch een beetje anders bent gaan denken, daar is het mij om te doen!

Nog even over stands. Je vind het wel belangrijk dat ze contact hebben met de andere paarden maar vind je het dan niet erg dat die paarden vastgebonden staan? Ze kunnen zich niet om draaien als ze dat willen, liggen zullen ze denk ik wel kunnen maar alleen het feit al dat wij (de mens dus) vinden dat dat dier daar maar vastgebonden moet staan zolang er niet op gereden wordt, wordt je daar nou niet een beetje naar van?
Vergelijk maar met het voorbeeld wat ik een paar paginas terug gaf, je zet je paard op de poetsplaats, zet hem vast aan de daarvoor bestemde ring, gaat naar huis en komt 20 uur later (de volgende dag dus) weer terug. Dat komt op het zelde neer en dát kan dus weer niet volgens de mening van de meeste mensen. Maar wat is dan het verschil met een stand vraag ik mij af?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:39

een stand is voor de paarden gezelliger lijkt mij dan alleen staan op een poetsplaats.. maar zoals meerdere hier zeggen is dat hetzelfde als een trailer.. dat vergeten de meeste. een trailer is vergelijkbaar met een stand.. alleen kan een paard niet liggen in een trailer..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:41

@jolandaa een trailer is voor even.. een stand is op jouw manege dan permanent ... snap je?? das wel n verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:47

Gezelliger?
Kennen jullie geen boxen die open zijn of zo?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:51

Nou, wat ik met het poetsplaats voorbeeld meer bedoel is dat wij beslissen dat het paard vastgebonden moet blijven staan tot het moment dat wij hem weer nodig hebben, je kan er nog meer paarden naast zetten voor de gezelligheid maar nog steeds wordt het paard dan zijn bewegingsvrijheid (die hij lichamelijk absoluut nodig heeft) afgenomen omdat de mens dat nodig vind.
Het paard loopt normaal de hele dag door.
Nu ga ik een gevaarlijk voorbeeld aanhalen Tong uitsteken In de natuur scharrelt het paard zijn eten over de hele dag bij elkaar. Een grazend paard staat niet stil en blijft zich verplaatsen. Als ik het goed heb (correct me if i'm wrong) lopen ze zo'n 16 uur per dag. Paarden in de natuur zijn er nog nauwelijks maar het lichaam van het paard is niet veranderd, het paard heeft nog steeds die doorlopende beweging nodig (en doorlopend ruwvoer) dus waarom dan beslissen dat hij 20 uur per dag (heb ik het even over manege paarden aannemend dat ze 4 uur in de les lopen) vastgebonden op 1 plek moet staan?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:53

Overigens gaat mijn kolos van 1.75m gewoon liggen in een trailer als hij daar zin in heeft hoor. Kan dus makkelijk alleen de meeste paarden zullen dat niet snel doen gezien het niet echt een vaste ondergrond is en een trailer doorgaans toch in beweging is.
Trailer ritjes zijn ook tijdelijk, een paard in een stand houden is dus 24 uur per dag, dat is een wezenlijk verschil.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:33

In mijn ogen zijn stands niks anders dan op een te kleine ruimte veel paarden onder dak te kunnen zetten. Het is goedkoop, werk en ruimte besparend. Zeer zeker dier onvriendelijk. Heb vroeger op de manege waar ik reed het al verafschuwd dat de manege dieren hun boxen moesten verruilen voor stands omdat de manege meer pensionklanten wilde aantrekken.

Niet te bedenken hoe die paarden daar veelal 20u per dag vast gebonden stonden. Met een ketting achter hun kont zodat ze niet achteruit konden. Met een koeienriem om hun nek en een touw met een houten bol als tegengewicht. Wie zijn paard van achteren niet afsloot vroeg erom dat het dier een keer ging hangen.

Een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Ik ben blij met mijn ruime boxen en vind stands echt not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:36

ik denk niet dat er nog veel paarden die 24/7 op stand staan als ik eerlijk ben..
bij ons zijn de stands niet afgesloten achter, [naam] heeft er ook al eens los in gestaan, is mooi blijven staan, staan aan een lang touw, kunnen liggen enz, voor en naar achter lopen, heeft lichamelijk contact met [naam], en staan van 9 tot 5 buiten, ze staan nog niet zo lang op stand, maar omdat er een veulen uit de groep moest (ging niet samen werd gedekt enz) moet dit even voor de nood..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:57

Ik vraag me ook af hoeveel stands er nog werkelijk echt gebruikt worden in NL voor het houden van paarden 24 uur p.d. Ik hoop echt weinig. Dus dan kunnen we het toch net zo goed afschaffen?
Tja, bij sommige maneges doen ze het blijkbaar nog. Maneges zijn toch al niet mijn ding. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:16

maar dan zouden [naam] en [naam] dus ook niet voor de nacht in stands mogen, als noodoplossing, dan moeten ze buiten staan, en dan krijgen ze verschrikkelijk mok, dus dan kan je beter het houden van paarden in stallen (stallen in het algemeen) voor 24/7 afschaffen lijkt mij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:30

Ik heb niet alle 10 de pagina's gelezen, dus hier mijn nog niet beinvloedde mening:

Stands kunnen acceptabel zijn, mits maar voor een paar uur. Zo kan ik leven met de gedachte dat een paard tijdens de nacht (dus maximaal een uur of 10) in een stand moet staan, als hij overdag contant de wei in kan, met soortgenoten. En de stand ruim genoeg is om te kunnen gaan liggen.
Dat plaatje zie ik liever als een paard dat 23/7 op stal staat, om een uurtje te mogen rijden. (wat toch als heel gewoon gezien wordt door veel mensen).

23/7 op een stand is echt dierenmishandeling in mijn ogen.

ga meteen ff een abbo-tje nemen, interresant onderwerp!