waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:21

Okee, noem één doorslaggevende reden om GEEN cap te dragen?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:49

amondi schreef:

Waarom? Zijn ik en anderen jou dat verschuldigd? Geloof niet dat ik jou hoef te overtuigen van mijn mening, want ik heb jouw goedkeuring niet nodig

Dat JIJ zweert bij een cap, betekent nog niet dat je anderen gehandicapt moet wensen.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:56

Nounou.
Ik was zeer blij dat ik maandag (toen is mijn pony op me gevallen) een cap op had.
Nu is het alleen gescheurd aan de binnenkant van mijn mond. En als ik geen cap op had, had ik mijn kaak gebroken.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:03

Quellian schreef:
amondi schreef:

Waarom? Zijn ik en anderen jou dat verschuldigd? Geloof niet dat ik jou hoef te overtuigen van mijn mening, want ik heb jouw goedkeuring niet nodig

Dat JIJ zweert bij een cap, betekent nog niet dat je anderen gehandicapt moet wensen.

IK WENS NIEMAND EEN HANDICAP TOE!!!!!

Gegen dumheid kann mann nicht kempfen.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:04

Ik heb niet alles gelezen (de eerste pagina).
Het is jouw keus om geen cap te dragen... maar wanneer jij verongelukt of hersenletsel krijgt door een ongelukkige val, dan zadel je er anderen mee op (vriend, ouders etc) hoe moeten hun daarmee leven?!
"hadden we er nou toch maar op aangedrongen een cap te dragen" etc.
En tenslotte moeten zij jouw verzorgen...
Ik vind het dus heel egoïstisch om geen cap op te doen!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:07

amondi schreef:

Nee, maar Lusitana wel en ik denk meerderen die cap-addicted zijn

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:09

Quellian schreef:
amondi schreef:

Nee, maar Lusitana wel en ik denk meerderen die cap-addicted zijn

ik wens ze eerder een klein ongelukje toe waardoor ze gaan nadenken... voordat er een groot ongeluk gebeurd waarbij ze geen 2e kans krijgen...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:18

Ik heb mijn rug gekneusd, 4 jaar geleden. Verga dagelijks van de pijn, kan amper nog rijden. En een cap had daar echt niet bij geholpen

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:19

Anouar15 schreef:
Ik ga niet zonder cap op mijn paard. Hij doet nooit gekke dingen, maar toch zijn we al vaak samen onderuit gegaan door stomme dingen zoals gladde bladeren.
Hij kan nog zo betrouwbaar zijn, zulke dingen kunnen gebeuren. En toen was ik maar mooi blij dat ik m'n cap ophad toen ik met m'n hoofd op het fietspad belande.

Maar voor iedereen is het eigen keus.
Al zou ik het niet slecht vinden als ze het op de openbare weg verplichten, net als de helm op een bromfiets.

Het is toch al verplicht op de openbare weg?
Volgens mij wel hoor!
Verder doe ik eigenlijk alleen een cap op, als ik daar zin in heb.. Heel slecht ik weet het.. Maar ik doe wel meer slechte dingen met mezelf Zo goed ben ik niet voor mezelf..

Ik vind het ook eigen keus, en ik zie heus de gevolgen er wel van in

Maar als 9 van de 10 reacties: 'Je hebt geen cap op' of iets in die richting bevatten, dan ga ik toch wel hard zuchten hoor

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:36

Eefje23 schreef:
Eigen verantwoording ok, maar ik denk toch dat heel veel mensen niet door hebben wat de gevolgen kunnen zijn van een val van een paard zonder cap! Het is vaak zo'n ver van je bed show!!!!
Nadat ik een meisje had verpleegd die dat was overkomen (niet meer goed kunnen lopen, geheugen/concentratieverlies, blijvende drain in hoofd) heb ik altijd mijn cap op!!!!!!!

Even mezelf quoten!!
Natuurlijk kan je van alles oplopen na een val van een paard, maar om te zeggen dan neem ik een schedelbasis fractuur voor lief dat vind ik te ver gaan!! Je weet nooit hoe je gaat vallen, 10 kan een cap de blessure mischien niet voorkomen maar de 11e keer wel en als je hem dan niet op hebt.......!!!

ben cap addicted!!!!!!!!!!!
Maar natuurlijk wens ik niemand toe dat ie 11x van zijn paard valt!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Eefje23 op 11-11-05 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:39

Het maakt mij niet uit wat anderen doen. Ik draag wel een cap, en heb al vaak een situatie gehad dat ik blij was, dat ik een cap ophad. Als iemand geen cap wil dragen, vind ik het ook prima. Eigen verantwoodelijkheid!

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:42

alleen jammer dat ik die persoon dan moet verplegen omdat ie een cap zo stom vindt staan!
helaas gaat het toch niet alleen die persoon aan als er echt wat gebeurd!!!!!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:02

Quellian schreef:
Ik heb mijn rug gekneusd, 4 jaar geleden. Verga dagelijks van de pijn, kan amper nog rijden. En een cap had daar echt niet bij geholpen

Nee een cap had hier inderdaad niet bij geholpen.
Het is erg vervelend om elke dag rugpijn te hebben.
Dus ik vind het ook echt rot voor je dat je dit is overkomen.

De gevolgen van hersenletsel kunnen nog veel ernstiger zijn.
Wie garandeert jou dat je de volgende keer niet op je hooft valt?
De kans dat dat gebeurt is klein.
De kans dat je blijvende rugpijn oploopt door een val is ook niet zo groot en is je ook overkomen.

Zou je niet willen dat je rugpijn te voorkomen was geweest?
Nou dan wil je dat zeker bij hersenletsel.

Je reageert beledigd op de suggestie dat ze je een handicap toewensen. Feit is dat jezelf hebt gezegd dat je niet zo zit met een schedelbasisfractuur. Je doet in ieder geval geen moeite om de kans daarop te voorkomen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:34

lindsey schreef:
Zou je niet willen dat je rugpijn te voorkomen was geweest?
Nou dan wil je dat zeker bij hersenletsel.

Je reageert beledigd op de suggestie dat ze je een handicap toewensen. Feit is dat jezelf hebt gezegd dat je niet zo zit met een schedelbasisfractuur. Je doet in ieder geval geen moeite om de kans daarop te voorkomen.

Ik had een cap op Maar tóch m'n rug zwaar gekneusd

Zou jij niet beledigd reageren als iemand tegen je zegt: als je geen condoom gebruikt, dan is het net goed dat je AIDS krijgt.

Ik vind dat erg onmenselijke toewensingen.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:46

zijn het ook

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:50

Als je weet dat je risico loopt en je wil je toch niet beschermen, dan hoeft niemand je iets toe te wensen, je wenst het jezelf al toe.
Je geeft dan dus niet veel om jezelf. Alleen maar aan de oppervlakte.
Want mensen denken wel aan het feit dat een cap/helm misschien dom staat.
ik vind de vergelijking met een comdoom eigenlijk wel goed, want ook daar is geen enkele goede reden er geen een te gebruiken. Nou ja, hooguit allergie... maar ik heb nog nooit gehoord van allergie voor een cap.

En natuurlijk zijn er honderduizend andere lestels die je op kunt lopen. Maar dood door hoofdletsel staat boven aan de lijst van dodelijke paardrij ongevallen en daarom is de cap ontstaan..
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-11-05 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:51

[quote="Quellian
"Ik had een cap op Maar tóch m'n rug zwaar gekneusd
]
Er zijn gewoon heel veel letsels die je niet kan voorkomen welke veiligheidsmaatregelen je ook neemt.
Maar dat vind ik geen reden om dan maar helemaal niet meer aan veililgheidsmaatregelen te doen. [color=#4040FF]

Zou jij niet beledigd reageren als iemand tegen je zegt: als je geen condoom gebruikt, dan is het net goed dat je AIDS krijgt.

Ik denk dat iedereen wel beledigt is als iemand anders hem of haar nare dingen toewenst of net goed zegt als degene in een nare situatie zit. Feit blijft wel dat als bijvoorbeeld dat condoom daadwerkelijk gebruikt was, de persoon geen aids zou hebben. Dus er inderdaad eigen schuld aan heeft.
Feit blijft als je bewust je cap niet opzet en je krijgt hersenletsel dat er toch wel sprake is van eigen schuld.
[color=#4000FF]
[/color]Ik vind dat erg onmenselijke toewensingen.

Zijn het ook en mensen die echt wat ernstigs hebben opgelopen verdienen medeleven van de medemens. Je gunt het niemand.
Toch vind ik het voor iemand die bijvoorbeeld nooit heeft gerookt en gezond heeft geleefd erger dat hij longkanker krijgt dan voor iemand
die heel zijn leven een pakje sigaretten per dag rookt.
Je gunt het echt niemand maar de laatste heeft het toch een beetje over zichzelf afgeroepen.[color=#4000FF]
[/color]

moeilijk zeg om je antwoorden in kleur te krijgen[size=7][/size]

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:23

Ik ben idd allergisch voor condooms

Maar stél dat het door een transfusie is gekomen? Dan had een condoom niets uitgemaakt. Zelfde geldt als met mijn rug, cap maakte niets uit.

Kan me nog heugen dat ik 17 was en mijn eerste pony had. Beest was echt loei-gevaarlijk. Reed ALTIJD met cap. Beest heeft me er een keer afgesmeten en ik belandde ondersteboven, met m'n kop in het zand (volgens m'n moeder stond ik recht ondersteboven ). Ik had een cap op, door het voorklepje heeft mijn nek een flinke klap gehad. Ben eraf gekomen met óveral kneuzingen (t/m m'n kaak) en een hersenschudding. Zonder cap had het niet erger geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:33

Ik denk als je zo'n smak maakt zonder cap dat het wel erger zou geweest zijn ...

Ik heb niet alles gelezen van het topic, maar wil even mijn eigen ervaringen neerzetten, 1x met cap en 1x zonder cap..

Het was een warme zomerdag (meer dan 30°) en ik ging op een pony rijden (niet al te inspannend, maar toch). Ik had zoiets van: zo warm .. geen zin om mijn cap op te zetten ... Dus zonder cap, pony is altijd doodbraaf ... Totdat die verschrok en ik er langs lag, ik ben zo ongeveer op mijn kont gevallen (hoe juist weet ik ook niet) dus zat half recht en had mijn pony nog vast, maar die was in paniek en ging steigeren, dus klap ik achterover (en liet los) waardoor ik met mijn hoofd juist op een steen(tje) ben terecht gekomen dat toevallig in die bak lag ... geloof mij, dat doet geen goed ... Heb een week hoofdpijn en nekpijn gehad, en als ik toen een cap had opgehad (zoals ik altijd doe normaal gezien) dan zou dat niet zo erg geweest zijn ...

Er is 1 keer geweest dat ik blij ben geweest dat ik een cap op had .. het hele verhaal ga ik niet vertellen (zou te lang duren) maar het komt erop neer dat mijn paard aant rondcrossen en bokken was en ik geen teugels of stijgbeugels meer had, toen het paard zich dan nog eens in volle vaart omdraaide (bak was op ) vloog ik gewoon ... en beland ik recht op mijn gezicht ... letterlijk dan ... Achteraf heel grappig, maar had ik toen mijn cap niet opgehad (waarvan het klepje zich in het zand heeft geboord) betwijfel ik of ik hier nu nog zou zitten ....

Dus ik draag altijd een cap, zelfs bij de sloomste en braafste pony's .. Zodra je volwassen bent moet je zelf beslissen wat je doet, maar ik hoop dat je dan denkt aan de gevolgen als er iets gebeurd .. Heb dit al eerder ergens gelezen: het kan jouw misschien niet veel schelen als je verlamd bent ofzo (al lijkt me dat sterk), of misschien wel dood maar denk dan tenminste aan de mensen die voor je moet zorgen of alleen achterblijven ...

kiss

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:47

wat dacht je van de kosten die gemaakt moeten worden als iemand gewond raakt.
de gemeenschap mag betalen voor die eigenwijze niet caps dragers, die gewond zijn geraakt.
en ik vind het hypocriet dat je denkt dat er thuis niets kan gebeuren en elders wel.

050206051012

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:54

kiss schreef:
wat dacht je van de kosten die gemaakt moeten worden als iemand gewond raakt.
de gemeenschap mag betalen voor die eigenwijze niet caps dragers, die gewond zijn geraakt.
en ik vind het hypocriet dat je denkt dat er thuis niets kan gebeuren en elders wel.

Ik betaal VEEL belasting maandelijks en de premie voor de ziektekosten liegt er ook niet om.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:03

en die worden alleen maar hoger zolang er onnodige ongevallen blijven gebeuren!!!

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:15

Ikzelf ben een van de caploze ruiters.
Ik weet dondersgoed dat ik hierdoor meer kans loop om letsel te krijgen als ik eraf val maar alsnog is het mijn keuze.

Ik heb zelf ook eens een ongeluk gehad met mijn paard. Ik liet haar grazen aan het halster en ben er toen even op gaan zitten. Ze is er toen (zonder reden, niet geschrokken ofzo) vandoor gegaan, en ik ben er af gevallen op het asfalt. Ik ben toen ook met mijn hoofd op het asfalt terecht gekomen en had gelukkig alleen een bult.
Ongelukjes zitten in een klein hoekje en paarden zijn onvoorspelbare dieren. Maar ik kan me niet voorstellen dat de cap-liefhebbers in zo'n situatie als hierboven beschrven ook beuwst hun cap opdoen omdat er dan iets kan gebeuren..

Ik vind dat ieder persoon ( 18+) voor zichzelf kan & mag beslissen of hij/zij een cap wil dragen. Maar goed moet weten wat de consequenties kunnen zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:21

beantsje schreef:
@iset468: nee, ik snap ook niet hoe jouw naam in de quote terecht is gekomen...

@runningkawa
als je kunt kiezen tussen 2% kans op ernstig letsel en 0,5% kans op ernstig letsel dan kies jij voor die 2% omdat je met 0,5% nog niet risicoloos bent???
By the way, die EHBO was ik, en ik kan er uitstekend tegen. Dat wil nog niet zeggen dat ik er op zit te wachten (dat zou wel heel sick zijn).

Ik kies er iets tussen in
Maar waar vind jij die procenten?

Op vreemde en jonge paarden en in het bos draag ik een cap

op mijn eigen paard, in de bak niet

Dus zit er ergens tussen in.

maar, ik heb wel weer altijd veilige schoenen en veiligheids beugels
En iemand achter een paard zien hangen, daar kies ik ook niet voor.
Maar hoor je mij zo zeveren?

En ja, dat heb ik verschillende keren gezien en wat die personen hadden weet ik niet, maar werden wel met de ambulance het terien afgehaald.

Maar nogmaals, ik vind het geeikel, dat er gedaan word of je onschenbaar bent met cap
Genoeg voorbeelden van flink letsel
want heel raar, ik ken meer gebroken ruggen, dan blijvende hoofd dingen.
Maar jullie blijkbar allemaal niet

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:25

Ik rijd eigenlijk altijd met cap, maar zoals niemandweet omschrijft, zo zit ik eigenlijk vaak genoeg op m'n paard, zonder cap...

Maar als ik train, dan rijd ik wel met cap, en heb zelf ookveiligheidsbeugels. Als ik ga springen, heb ik nu ook een BP.

En de ene keer denk ik: eigenlijk zou ik die altijd moet dragen, maar eigenlijk, je kan, zoals ik al eerder zei, mssn beter een harnas aan gaan doen .