Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:31

oke pmarena voor het advies. ik ga dit zeker uitproberen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:40

hahaha bedankt voor het advies moest dat zijn

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:42

Op allebei :

angelaxx

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:32

hoi
ik heb nu een test zadel in mijn bezit en heb gister voor het eerst gereden het zit echt supper lekker paard loopt veel beter
alleen als jullie lichtrijden hebben jullie dan ook last van dat voor ding en van de gespen van je beugels aan de bovenkand

groetjes

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:35

ik had met de Barefoot ook last van dat voor-ding, maar dat komt omdat ik veel te dik ben voor een barefoot Ik had het harde vormdeel eruit gehaald en het gat opgevuld met kussenvulling. Maar dat is natuurlijk geen oplossing, uiteindelijk heb ik een 19 inch Torsion laten maken......

De gespen van je beugelriemen (fenders) horen niet boven, maar onder te zitten.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:45

Daar heb ik geen last van. Bij m'n eigen had ik in het begin wat last van dat achterding. Daar kwam ik de hele tijd met m'n kont op. Maar dat kwam denk ik door de nieuwigheid, want nu heb ik er geen last meer van

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:54

oh onder maar hoe moet ik dat doen dan ik heb zelf altijd met een dressuur zadel gereden en daar doe ik mijn gespen ok onder maar bij deze beugels weet ik niet hoe het werk

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:21

had ik nog een vraagje
klopt het dat het zadel dicht op de schoft zit er zit geen ruimte tussen te schoft en het zadel

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:44

kimmy1986x schreef:
hoi
ik heb nu een test zadel in mijn bezit en heb gister voor het eerst gereden het zit echt supper lekker paard loopt veel beter
alleen als jullie lichtrijden hebben jullie dan ook last van dat voor ding en van de gespen van je beugels aan de bovenkand

groetjes

ik had daar ook ernstig veel last van!!! maar dat kwam omdat ik mezelf heb aangeleerd om naar "voren" licht te rrijden, terwijl het de bedoeling is om "omhoog" te gaan. Na een weekje gereden te hebben begon ik mezelf wel af te leren om naar voren licht te rijden en nu heb ik er dus echt geen last meer van en is m'n zit aanzienlijk verbeterd.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:59

Is er ook iemand die de Arizona heeft? Ik twijfel al maanden tussen Arizona en Cheyenne.
Zit er veel evrschil bij deze zadels behalve het uiterlijk? Of kun je ze ook beide proberen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:12

Ik heb volgende week wedstrijd met m'n barefoot

Ik rij er wel veel netter mee dan met een boomzadel. Doordat m'n zit vrijer is (geen dikke kniewrongen en diepe zit) zit ik veel netter en stiller.

Ben benieuwd wat de jury ervan vind

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:32

wij ook laat je het weten hoe het is gegaan?

fabske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:31

ik heb een arizona en ik heb alledrie de modellen geprobeerd
ik vind arizona een fijn zadel ik rijdt daar ook graag mee.
dus voor mij geen ander meer
de nevada was ook een prettig zadel de cheyenne heb ik in een maat 1 geprobeerd en vond ik daardoor niet zo prettig zitten als die andere 2 die ik in maat 2 had geprobeerd
maar goed je kan het het beste zelf testen

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:25

Hi hier ben ik weer...
Helaas kon ik een tijdje niet op het internet...

@fabske: de foto sloeg eigenlijk meer op pmarena die het blijkbaar nodig vond om ongevraagd mijn foto te plaatsen.

En wat het wassen van het dekje betreft:
Oooh is dat dan nodig? Ik doe dat alleen met kerst...

@all Wie dit wil lezen....

Ik heb in de tussen tijd nog wat meer informatie verzameld, ook van enkele zadelmakers...(1engels en 2 western)
Er zijn inmiddels alweer 3 bij met drukplekken...
Informatie heb ik bestudeerd en daaruit heb ik feiten en ervaringen naast elkaar neer gelegd. Mijn onderzoek is voor mij afgelopen en ik deel mijn conclusie met die gene die dit willen weten. Er zullen heel wat mensen op de achterbenen gaan staan, maar ik zelf zal hier niets meer op uit doen. Ik weet nu hoe de drukkingen ontstaan en wil mensen daar voor waarschuwen omdat een paardenliefhebber recht heeft op de beste middelen/kennis voor zijn of haar topper!

Hierbij mijn conclusie: doe er mee wat je wilt, maar onthoudt een gewaarschuwd mens telt voor twee!!!

1.Barefoot is boomloos, maar niet vormloos. De pommel/vork geeft toch een bepaalde vorm aan het zadel. Die vorm komt niet overeen met de bouw van het paard. Het zadel zal dus zeker niet zo makkelijk passen als wordt beweerd. Een paard met drukplekken is dus niet de ongelukkige van slechts een klein percentage, het zadel moet wel worden gepast door een deskundig persoon.

2.Velen zullen merken dat na intensief gebruik het zadel "holler" wordt bij de zitting. Ook dit komt door de pommel. Bij de westerntypes is dit erger dan bij de engelse types. Hierdoor krijg je een soort kommetje. Op dit punt gaat het zadel drukken op de plek waar je zit. Het zadel slijt veel sneller dan gewoon leer. Logisch want nubuck is veel zachter materiaal.

Oplossing: ga met een extra dikke pad rijden (westernpad). Nadeel met zo'n pad ligt de ruggewervel niet meer vrij en krijg je op den duur daar problemen mee. De fabrikant werkt het idee boomloos tegen met deze vork, haal de vork weg en maak in het zadel kussens (niet in het padje) die het zadel dragen en de druk beter verdelen over de spierlaag ,het zadel zal dan beter passen/vormen. (bareback) Maak het zadel van degelijker materiaal, zodat het zadel niet vervormt na verloop van tijd.

3. De barefoot heeft een slechte drukverdeling van de ruiter. Dit heeft niet met de rijkunst van de ruiter te maken, maar met de bouw zoals ik boven beschreef. Wanneer een ruiter intensief rijdt en dat is echt iedere dag trainen maand in maand uit dan zullen er bij veel paarden toch plekken komen omdat de onderste laag van de opperhuid wordt afgeknelt. Er is dus een slechte doorbloeding. Dit zie je niet doordat haren verschuiven/beschadigen of omdat je een warme plek voelt. Sommige paarden reageren nauwelijks omdat het bikkels zijn,maar ze voelen het wel! Plotseling is er een witte plek. Ontstaan er geen plekken dan behoor je tot de kleine groep gelukkige of tot de mensen die de plekken niet herkennen.

Mensen die rustig rijden en dit gemiddeld minder dan 4x per week doen geven de rug genoeg tijd om te herstellen. Hoewel er bij 1 van mijn proef personen drukplekken kwamen na drie maand en 1 a 2x per week een buitenrit van max. 2 uur rijden.

Als het zadel past en je recreatief rijdt en niet te lang dan is de BF een zadel dat heerlijk zit en lekker warm is. Je kunt er prima op leren rijden en je paard goed aan leren voelen.

Rij je wel intensief dan raad ik je persoonlijk een BF af!

Tot zo ver mijn onderzoek.
Gebruik deze informatie of laat hem links liggen... de keuze is aan jou!

MVG,
Canis

fabske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:47

wat betreft je informatie over de barefoot er wordt ook nergens beweerd dat deze past op ieder paard. dus wat dat betreft kan je nergens over klagen. er zijn paarden die een bepaalde bouw hebben waar het zadel idd moeilijk op kan liggen en dus zodoende drukplekken zou kunnen veroorzaken dit wordt toch ook door niemand ontkent. staat zelfs op de site dat het zadel niet per definitie op ieder paard past. bovendien is het bij ieder zadel wat je aanschaft verstandig om er een deskundige naar te kijken gewoonweg omdat de leek er helemaal geen verstand van heeft of iets goed ligt of niet.

mijn andere barefoot heb ik gekocht als testzadel (die is dus +/- een half jaar gebruikt voor ik het kreeg ik heb het ook als een van de eerst getest toen het zadel nog zo goed als nieuw was. ik heb die barefoot zelf ongeveer 1 jaar gehad en het zadel was dus al 1,5 jaar oud.
mijn paard heeft zeker geen standaard bouw want er bestaat niet zo iets als een standaard bouw ik rijdt mijn beide paarden vind ik zeer intensief dat ik 4-5 keer per week rijdt waarvan in het weekend afstanden van 30-100km 2 dagen achtereen en nog steeds geen drukkingen of problemen heb gevonden blijkt het zadel dus nog niet perse zo slecht te zijn.

er zullen vast wel meer paarden drukplekken van krijgen maar ja dat krijgt ieder paard met een zadel wat hem of haar niet past.
als mensen daar over niet mailen met hun contactpersoon van barefoot dan komen er dus ook niet meer klachten binnen en kunnen ze het dus ook niet aanpassen.

de maker van barefoot test zijn zadels ook op paarden lang voor ze op de markt gebracht worden.

ik heb nu het arizona model zoals ik al eerder vertelde en mijn paard beweegt hier nog beter onder als dat het deedt onder de nevada omdat ze hierbij nog meer vrijheid heeft om te bewegen.

daarbij kan je een extra dikke westernpad ook hebben die ruggegraat vrij zijn je moet er alleen wat verder voor zoeken
als een pad die maar een paar euro kost

daarbij komt nog eens nubuck is wel heel zacht materiaal maar ook wel materiaal wat lang meegaat en je kan ook een bob marshall kopen als je toch graag boomloos wilt maar ook daar heb je hem niet perse standaard in de goede maat. er bestaat namelijk niet zoiets als 1 zadel wat op alle paarden van de wereld past beetje naief ook om daar van uit te gaan.

ik hoop dat je er zelf dan ook van geleerd hebt iemand te laten kijken naar een zadel of je van tevoren goed te laten informeren over een zadel voor jou paardje.

bedankt voor je conclusie er zullen vele mensen iets aan hebben het is nooit slecht je mening te geven. en wat je zegt zet mensen wel aan het denken maar als je de site goed leest en dan heb ik het dus over iedere bladzijde op de site kom je al veel dingen tegen die hierboven vermeld staan

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:35

Natuurlijk wordt het zadel "holler" bij de zitting , het geheel gaat gewoon naar de rug van je paard staan , vormt zich mee met de rug van je paard , dat is nu juist de bedoeling

En nubuck is juist een prima materiaal omdat het zo soepel is.

Net als bij suede slijt het na verloop van tijd glad , het ruwe gaat ervanaf. Dat is logisch.

Dan krijg je dus een glad zadel ipv een ruw zadel , dat is het hele slijtage-effect.

Zie hier bijvoorbeeld een test-Nevada , de zitting is al glad gesleten.
Afbeelding

Dit is hetzelfde als je bij bvb suede (mini) chaps ziet , of jassen....het wordt glad.
Maar het is niet zo dat het vervolgens bijna kapot is ofzo

Ook moeten de inlages in de pad af en toe vervangen worden , bij normaal gebruik elk jaar zo'n beetje.

Althans bij de testzadels merk ik dat na een jaartje de inlages platter zijn geworden.

Dit kun je vergelijken met de kussens van een Engels zadel die platter worden na verloop van tijd , en die eigenlijk ook regelmatig gecontroleerd zouden moeten worden.

Nu hoeft je zadel niet opengemaakt en weggebracht te worden , je vervangt gewoon de inlages in je pad , lekker simpel.
Effectief maakt het geen fluit uit of je nu "kussens" in je zadel heb of in je pad.

Ikzelf heb zelfs liever in een pad onder het zadel omdat de ruggegraat dan echt vrij blijft van druk.

Heb je een zadel met kussens en ruggegraatvrijheid , dan leg je er een dekje onder en heb je een vrij grote kans dat dat dekje alsnog strak trekt over de ruggegraat. Dan heb ik dus liever de kussen ECHT in contact met het paard , dekje+zadel bovenop de kussens zeg maar.

Wil je een dikkere pad dan kun je dubbele inlages in je pad doen , of een Physiopad aanschaffen.

Het is goed dat je waarschuwt , maakt mensen zich er alleen maar bewust van dat geen1 zadel past bij elk paard en elke ruiter.

Maar een beetje minder over 1 kam mag wel , er lopen heel veel paarden mee rond die ECHT geen bikkels zijn (juist het tegenovergestelde waardoor eigenaars met de handen in het haar zaten qua zadelzoektocht) en die na veel zadel-probeersels in samenwerking met DA's / instructeurs / zadelmakers / Physio-therapeuten eindelijk uitkwamen op een Barefoot , waarbij hun paard eindelijk ontspande en plezier toonde in het rijden ipv het zadel aan te vallen en direct te spannen of nors doen zodra de ruiter opstapte. En dan zijn er veel zadels geprobeerd en diverse zadelmakers bij geweest hoor voordat boomloos in zicht komt.

Het feit dat dat soort paarden blijkbaar blij is met het zadel zegt toch wel wat

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:35

pffffffffffff... ben al een hele tijd de topics over boomloos aan het volgen. Ik zou voor de barefoot gaan omdat ik hem gewoon het mooiste vind, maar ik twijfel enorm, alles is zo tegenstrijdig... Ik wil gewoon het beste voor mijn paarden. Als ik de website lees van Barefoot.nl denk ik wauw, dat is het gewoon helemaal!! Maar dan lees ik ook andere reacties die mij dan weer doen twijfelen.

Nu Barefoot in België is gestopt, is het voor een Belg dan ook niet meer mogelijk een testzadel te verkrijgen?? Of kan ik met Nederland iets regelen?

vriendelijke groeten Janna

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:42

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:59

betaling is gedaan sinds gisteren, vrijdag of zaterdag komt het testzadel ben zoooooooooooooooo benieuwd en hoop eindelijk de oplossing te vinden voor mijn probleem

groetejs Janna

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:47

Ik duim voor je AndriaStud! Bij mij is boomloos absuluut een oplossing geweest voor een aantal problemen! Van sommige wist ik niet eens dat het door het zadel kwam! (zoals met de achter hoeven de voorhoeven aantikken)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:20

Canis, ik weet dat jij tevreden bent met jouw 'onderzoek' maar ik persoonlijk vindt je conclusie slecht tot niet onderbouwd.
Met punt 1 heb je uiteraard gelijk, hij is niet vormloos, hij zal niet op elk paard passen, dat is logisch.

Maar punt 2, je zegt dat de zitting inzakt en dit zou komen door de pommel? Oh? Natuurlijk zakt de zitting, er zit vacht onder het zadel en dit wordt steeds platter, je zit erop. Ook worden je inlages platter, die moet je tijdig vervangen, maar dit heeft weinig metg de pommel te maken en veroorzaakt geen drukkingen (of je moet de inlages niet vervangen, maargoed, dat heeft weinig met boomloos te maken, als jij de kussens onder boomzadel weghaalt krijgt ie ook drukkingen)

En bij punt 3, waarom het zadel slecht druk verdeelt heb je nergens geschreven, en alsnog vind ik dat het de druk juist beter verdeelt, mits je een onafhankelijke zit hebt. Met dit zadel drukt jouw gewicht daar waar je zit, en niet daar waar de boom zit (zoals bij een boomzadel ongeacht jou zit), dus het heeft wel degelijk met je zit te maken.....

En dan wil ik nog zeggen, ik rij intensief (elke dag, soms wel 3/4 uur achter elkaar, zowel dressuur als springen als endurance) en mijn paard is geen 'bikkel', en heeft nergens last van. Ze laat haar rug goed los, ontspant super en loopt gigantisch ruim en in evenwicht. Niet echt kenmerken van een paard wat last heeft van een zadel ?
Overigens is haar vacht onder het zadel altijd glad, ook na 3 uur, en overal even warm, dus de druk is bij haar wel degelijk goed verdeelt.
Ook zweet ze onder dit zadel niet, terwijl onder mijn boomzadel was de vacht onder de boom zeiknat en helemaal door elkaar (duidelijk slechte druk verdeling en schuren) en de rest was niet eens warm, dus de druk kwam op 1 plek!

Het enige wat ik jammer vindt is het missen van knie en kuitwrong, of het missen van een springzadel model
Ik ga nu alsnog een boom springzadel kopen, want afgelopen wedstrijd (de eerste, check viewtopic.php?f=10&t=520059&start=0&st=0&sk=t&sd=a ) was mijn houding slechter dan op de springzadels waar ik vroeger op reed...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:50

Is een pad met kniewrongen dan niks voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:04

Ik heb mijn zadel nu een paar maanden (bruine Barefoot Cheyenne met Engelse stijgbeugelriemen, originele singel en physio Grandeur pad).

Hiervoor reed ik met een Wintec zadel met verwisselbare boom, waar ik de breedst leverbare boom in moest zetten, en dan nog was het zadel te smal voor de veel te brede schouder/schoft partij van mijn fjord. Met ernstige drukplekken als gevolg.

Daarnaast kreeg ik ernstige rugklachten van het paardrijden, en was mijn paard (door het niet goed passende zadel) niet de soepelste in beweging.
Dit resulteerde uiteindelijk in het feit dat ik nog maar nauwelijks aan 1x per week rijden toe kwam! Ik reed echt met tegenzin.

Nu heb ik mijn Barefoot en rijd ik minstens 3x per week.
Mijn rugpijn is compleet verdwenen, doordat het zadel me dwingt in een goede houding te zitten en me met mijn spieren op te vangen. Ik voel mijn paardje veel beter aan, en heb daarom steeds meer plezier in het rijden.
In het begin had ik inderaad lekker wat spierpijn, maar nu helemaal niet meer. Een beetje warming-up, en cooling-down met wat rek-en strekwerk doet ook al wonderen voor je spieren trouwens

Vandaag is het me voor het eerst gelukt om m'n paard volledig ontspannen na te laten geven, waarbij ze zelfs haar rechterbithelft losliet, die ze al 6 jaar vast houd! Ik merk dat ik zelf een stuk meer ontspannen ben en mijn paard is ook een stuk meer ontspannen en geeft veel gemakkelijker na. Ook is ze ruimer in haar bewegingen geworden, omdat ze in de schouder nu meer ruimte krijgt, en het zadel niet op de schoft drukt.

Ik maak momenteel buitenritten van + 2 uur, zonder ook maar enige vorm van pijn, terwijl ik met mijn Wintec na een uurtje al uitgeput was omdat mijn rug me sloopte en ik doorrijd plekken had.
Ook mijn pony is er een stuk happier mee, zij "huppelt" nu ook gewoon nog lekker door na een uurtje of 2. Ja, dat is ook te danken aan intensieve training, maar haar hele gedrag is verandert van stram, stijf fjordje, naar soepele, vrolijke rijpony die graag nageeft.

We rijden dressuur (L2 startgerechtigd, trainen voor M), springen 80cm en rijden veel buiten. Alles met de Barefoot, gaat allemaal super!

De physio pad zorgt ervoor dat mijn behoorlijke gewicht (mt. 46) goed verdeelt wordt. En na ritten van 1,5 uur, waarbij het paardje behoorlijk bezweet is, in haar volledige wintervacht (24/7 buiten zonder dek), is haar rug onder het zadel nog compleet droog, en zie je dat de ruggengraat geheel vrij is gebleven (zie je goed aan de haren).

Ik wil nooit, maar dan ook NOOIT meer anders dan een Barefoot. Dit is voor mij en mijn fjord de meest ideale oplossing. Ik heb jarenlang met tegenzin paardgereden op "normale" zadels (en ja, ook duurdere), en zit nu voor het eerst in tijden weer graag op de paardenrug.

Lang leve Barefoot dus!
Nu duimen dat die toffe beugelriemen er komen... want ik mis m'n wintec beugelriemen wel

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:08

Veel mensen kopen een dressuurzadel met een hele gedwongen zit om netter te zitten. Maar ga maar eens op een zadel met heel weinig steun (de barefoot bijvoorbeeld) zitten, doordat je de steun mist móet je wel netjes zitten.
Dat vind ik echt een voordeel.