Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:16

runningkawa schreef:
Ik geloof niet in het zacht vinden van koper
want dan was dat ene koperen bit wel meer in.

Ik geloof niet in het effect van de rollen, want dan was een rollenbit van 1 metaal wel meer 1

je zou zelfs nog meer ontspanning krijgen als je alles uit kopere rollen zou doen, als ik jou verhaal moet geloven

nee, er is niet voor niets steeds koper met metalen gemengd...

Koper is wel een zacht metaal, maar dat heeft niets met zachtheid in de mond te maken.
Koper slijt veel sneller dan sommige andere metalen. Daarom is de hardheid van het metaal minder en spreek met van zacht metaal.

Metalen hebben wel allemaal een eigen 'smaakje'. Daarom wordt koper vaak goed of beter aangenomen door een paard dan rvs.

Een bit van koper slijt te snel. Daarom mengen ze koper met andere metalen en krijg je een legering. Aurigan en argentaan zijn van die legeringen. Cyprium is ook nog een legering, bevat nog meer koper dan Aurigan en argentaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:11

Ik bedoelde ook zacht van smaak

Er betsaan ook geheel koperen bitten, maar die zijn nauwelijks in trek, dit klopt dan niet met het verhaaltje van Wrangler

Dan zouden ze wel een rollenbit van geheel koper maken

Te "toevallig" dat het speeksel steeds bevorderd word volgens de fabrikant als het koper samen met een ander metaal aan het bit zit.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:02

Citaat:
Zie het zo: Koperen rollen werken dubbelop*.
Het paard produceerd meer speeksel door de smaak van koper en wordt hierdoor 'zachter'

[algemene theorie, niet de mijne overigens]
. Daarbij moeten de rollen er voor zorgen dat het paard het bit niet zo makkelijk kan vasthouden.
*Net zo dubbelop als tegelijkertijd met zweep én met sporen rijden, b.v.
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest; met zachter worden bedoel ik dus niet dat de koperen gedeeltes van het bit zachter worden en ook niet dat koper zacht van smaak zou worden.
De mond van het paard zou er, in figuurlijke zin, zachter van worden. Een paard wordt zacht in de mond genoemd als het gemakkelijk nageeft en bit lekker aanneemt. Daar heb je mogelijk wel eens van gehoord?
Het is een algemeen gebruikte term, tenminste; bij de instructie die ik heb gehad, de boeken die ik heb gelezen en op ongeveer 100.000 horse-related sites op het internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:06

jaja, ik begrijp wel wat je bedoeld

maar dan nogmaals, waarom dan het rolletjes bit niet helemaal van koper?
waarom dat koper altijd samen met een ander metaal?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:14

Ga a.u.b. nog eens wat teruglezen Runningkawa, ik vind het nl. doodvermoeiend dat ik mij zelf hier contstant moet herhalen omdat jij zo selectief leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:18

Jee, verkeerde been uit bed gestapt??

ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, heb ik ook gelezen!!!!!

Maar ik ben het daar niet mee eens, vandaar de volgende vragen

Dat jij dat niet begrijpt wil niet zeggen dat ik selectief lees, komop zeg, doe ff normaal en gebruik normale smilies!
Zo is een discussie direct dood

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:26

NOu ben ik dus ook zo'n muts die alles zeker wil weten... Ik heb dus ook zo'n bit, en heb die destijds gekocht omdat mijn paard het bit vast pakte en nooit meer los wou laten...
Ook dit bit pakte ze rustig vast, al duurde dat iets minder lang, maar de afdrukken staan nog op het koper. Toen ik hier van hoorde, bij een wedstrijd, geloofde ik dit dus absoluut niet. Ik mocht er niet mee starten, en heb een ander bit gepakt. Eenmaal thuis gekomen heb ik dat bit dus eens in mijn mond gehangen en ik voelde helemaal niks buiten de vieze smaak van koper. Ook bewegen bracht geen verandering in mijn mond. Mijn mening: onzin dus, of iig ver overtrokken. Die tinteling die je voelt voel je namelijk altijd bij koper, daardoor gaan ze schuimen. Als je een gewoon koperen bit in je mond neemt gebeurd dat ook.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:30

@Runningkawa: Ik zou het leuk vinden als jij eens met wat steekhoudende argumenten kwam! Ik google me suf, terwijl JIJ toch eigenlijk zou bewijzen dat de trens met koperen rollers stroomstootjes veroorzaakt?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:32

volgens mij veroorzaakt dat alleen stroom in een zoute of zure omgeving. Naar mijn weten is de paarden mond alleen zout na dat hij aan een zoutblok heeft gelikt, en alleen zuur na het eten van een appel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:35

Ga eens naar de eerste pagina's daar heb ik verschillden quotes gemaakt.
Ook bij die van germie sluit ik me aan zoals ik al eerder heb gezegd.

Dus je bent niet de enigste die googled

Dat jij dat niet genoeg bewijs vind wat ik daar heb opgezocht, dat kan
Ik vind dat méér dan genoeg bewijs.
Want overal blijkt het met 2 metalen zo te werken, waarom is de paardenmond de enigste plek op aard waar het zo dan niet werkt?
Daarvoor hoef ik niet perse een paarden artikel voor te lezen.
Ik geloof genoeg in het gewoon natuurkundige proces

verder wacht ik natuurlijk de mailtjes af (als ze komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:36

sherwood schreef:
volgens mij veroorzaakt dat alleen stroom in een zoute of zure omgeving. Naar mijn weten is de paarden mond alleen zout na dat hij aan een zoutblok heeft gelikt, en alleen zuur na het eten van een appel

Ergens stonden hier al de ph waardes van de mond

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:38

ja is wel zo, maar zijn die dan ook dermate zuur dat er ook werkelijk iets van gemerkt wordt? Ik bedoel, dan moet ik het toch ook merken? Ik zal het nog eens proberen nat het eten van een appel, goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:41

Haha, ja doe dat maar

ik voelde het overigens wel, maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee of ik toen een appeltje had gegeten van te voren (kan best, want ik knabbelde op stal vaal eerst zelf aan een appel voordat Kawa hem kreeg)

Dus kan het ook zijn lijkt me dat het ene paard het misschien wel beter voelt dan de ander, want ik denk niet dat elk paard precies dezelfde zuurgraad in de mond heeft, of wel?

En opassen met dan als beloning of extra speeksel vorming ff een appeltje te geven

Maar ik word echt steeds mee benieuwd naar de antwoorden van de echte experts

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:41

runningkawa schreef:
Ga eens naar de eerste pagina's daar heb ik verschillden quotes gemaakt.
Ook bij die van germie sluit ik me aan zoals ik al eerder heb gezegd.

Dus je bent niet de enigste die googled

Dat
jij

dat niet genoeg bewijs vind wat ik daar heb opgezocht, dat kan
Ik vind dat méér dan genoeg bewijs.
Want overal blijkt het met 2 metalen zo te werken, waarom is de paardenmond de enigste plek op aard waar het zo dan niet werkt?
Daarvoor hoef ik niet perse een paarden artikel voor te lezen.
Ik geloof genoeg in het gewoon natuurkundige proces

verder wacht ik natuurlijk de mailtjes af (als ze komen)

Ik verwijs naar de posts van Ibbel. Daarin wordt duidelijk uitgelegd waarom het stroomstootjesverhaal niet opgaat in een paardenmond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:42

En dat verhaal was al weer weerlegd

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:44

ik denk ook niet dat elke mond de zelfde waarde heeft. Maar idd geen appeltje geven dus voor het rijden, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Overigens probeer ik geen zout hoor, ik vind die zoutstenen niet zo lekker namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:45

haha
ik zie je al helemaal likken over de muur aan die zousteen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:47

Ibbel schreef:
Ik denk dat het verschil is tussen al die proeven met 2 metalen, of die citroen, het feit is dat je een electrode (en geisoleerde draadjes) aan die metalen vastmaakt / cq in die citroen steekt. Dan meet je idd een potentiaalverschil, omdat je de twee stroompjes gescheiden kunt houden. Twee metalen naast elkaar in een geleidende bak met water (speeksel) geven wel electro-chemische reacties, maar die zijn random. Die worden niet gekanaliseerd in een electrode en in een mooi koperen elektriciteitsdraadje. En dus krijg je geen potentiaalverschil, omdat de positieve en negatieve ionen lekker door elkaar heen zwemmen.

Maar mijn biologiestudie is lang geleden hoor, en het blok natuurkunde was nou niet bepaald echt mijn forte. Dus ik kan er naast zitten.

en
Citaat:
Het punt is en blijft dat de ladingsverschillen (die je overigens ook in een gewone zoutoplossing al hebt) random zijn, alle kanten opgaan, kortom, niet stromen. Je hebt geen aarde waar de spanning heen wegloopt.
Was dit inmiddels weerlegd? Waar en door wie? Ik kan het niet vinden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:48

Hier in dit topic, door wie weet ik ff niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:51

ff gekeken
In de linken/posts van germie

Ook ik had toen de vraag, waarop wederom geen antwoord op komt.

Hoe kun je dan in je eigen mond een stroom schokje voelen als je daar zilverpapier op een almagaan vulling legt en erop bijt?

Dit zou dan ook niet kunnen omdat je mond vochtig is en het allemaal door elkaar heen loopt.
Echter is het toch wel zo

idem idee als het bit dus

niet zelf verzonnen (wel ondervonden)
Hier een quote uit een berichttje daarvan

Citaat:
Ieder metaal heeft een verschillende lading. Daarom moet je even zoeken welke metalen het grootste verschil hebben, zodat je batterij het beste resultaat levert. Deze proef verklaart ook waarom je een schok krijgt als een stukje zilverpapier de vulling in je kiesg raakt (2 verschillende metalen) .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:17

runningkawa schreef:
...Ook ik had toen de vraag, waarop wederom geen antwoord op komt.

Hoe kun je dan in je eigen mond een stroom schokje voelen als je daar zilverpapier op een almagaan vulling legt en erop bijt?

Je hebt wat één ding betreft wel gelijk: Een paard met vullingen in zijn kiezen zal het vast ook niet plezierig vinden om zilverpapier in zijn mond te hebben. Ik zou dat een paard dus ook echt NOOIT aandoen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:20

Waarom doet het pijn als je op zilverpapier bijt als je amalgaanvullingen in je kiezen hebt?
[helaas weer alleen maar uitleg in het engels gevonden]:

Biting on aluminum foil can be painful and is usually noticed if you have metal in your mouth from dental work (e.g. fillings, crowns). Basically, when you bite on foil, you set up a battery in your mouth and the electrical current stimulates nerve endings in your tooth. Here is what happens:
pressure from biting brings two dissimilar metals (aluminum foil, mercury in fillings or gold in crowns) in contact in a moist, salty environment (saliva)
the two metals have an electrochemical potential difference or voltage across them
electrons flow from the foil into the tooth (i.e. electrical current)
the current gets conducted into the tooth's root, usually by the filling or crown
the current sets off a nerve impulse in the root's nerve
the nerve impulse is sent to the brain
the brain interprets the impulse as pain
The production of electric current between two metals in contact is called the voltaic effect after Alessandro Volta, who discovered it. Early batteries were made by stacking metal discs together in a pile called a voltaic pile.

If you have no metal dental work in your mouth, you should not feel this effect.

bron: http://science.howstuffworks.com/question564.htm

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:21

RK > ik heb mijn vriend ermee aan de slag gezet. Dat is een dr in biochemie en heeft ook de nodige fysica gehad.
Koper met ijzer geeft 0,1 Volt en koper met zink 1,1 Volt, geroest ijzer geeft met koper 0,43 Volt. Er zijn verschillende vormen wel maar dit is de basisinformatie. Dit is zo minimaal dat het geen echte stroomstoot is, meer een reactie in het metaal zoals in een batterij, dat voelen wij ook niet. Hij is nu aan het kijken of RVS iets doet. Ow, RVS staat niet in het lijstje. RVS bestaat chroom en nikkel - voor de liefhebbers. Als nikkel ontbindt krijg je 0,23 Volt. Als chroom ontbindt krijg je 0,73 Volt.
Mijn vriend heeft wat gerekend en schat RVS+koper op 0,5 Volt.
Geeft dus reactie maar zo miniem dat er niks van te voelen is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:23

Bovendien heeft het paard geen metalen vullingen die de elektrische lading naar de tandzenuwen leidt...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:30

Urielle schreef:
RK > ik heb mijn vriend ermee aan de slag gezet. Dat is een dr in biochemie en heeft ook de nodige fysica gehad.
Koper met ijzer geeft 0,1 Volt en koper met zink 1,1 Volt, geroest ijzer geeft met koper 0,43 Volt. Er zijn verschillende vormen wel maar dit is de basisinformatie. Dit is zo minimaal dat het geen echte stroomstoot is, meer een reactie in het metaal zoals in een batterij, dat voelen wij ook niet. Hij is nu aan het kijken of RVS iets doet. Ow, RVS staat niet in het lijstje. RVS bestaat chroom en nikkel - voor de liefhebbers. Als nikkel ontbindt krijg je 0,23 Volt. Als chroom ontbindt krijg je 0,73 Volt.
Mijn vriend heeft wat gerekend en schat RVS+koper op 0,5 Volt.
Geeft dus reactie maar zo miniem dat er niks van te voelen is.

Maar dan nog.. is dat ook wanneer deze 2 metalen ín een bit verwerkt zijn? Of alleen als je 2 losse stukjes metaal (los van elkaar) in een bak dondert? Want dat is natuurlijk wel een verschil? Bij mijn bit is het rolletje en het bit zelf van hetzelfde materiaal en zitten de stukjes koper ín het bit, thv de mondhoeken.

Dus eigenlijk moeten ze die tests doen met een echt bit en niet met 2 willekeurige losse stukjes metaal. Da's geen vergelijking in mijn ogen.