Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Faas schreef:Ibbel schreef:De mijne staan iig 24 uur per dag in de wei, en een vette wei ook nog, en ik rijd er gewoon klasse III endurance mee, zonder problemen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen....
Nou ja, moet wel toegeven dat ik Gorino een beetje sloom vond hoor![]()
Faas schreef:Ik denk dat je in geen enkele discipline traint of start met een grasbuik.
Karin schreef:Een paard kan idd wel sloom of slecht aan de hulpen worden als-ie zichzelf volpropt met gras en daardoor zowat dichtgroeit. Maar dat is in iedere tak van sport en op ieder niveau ongewenst, of je nou L-springen rijdt, Z-dressuur of op internationale endurance-afstanden uitkomt. 'Zelfs' met een volgepropt recreatiepaard is het niet prettig rijden. En nog los daarvan: overeten is gewoon niet goed, niet voor een paard, niet voor een mens, niet voor wat voor levend wezen dan ook.
VValar schreef:Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.
griebels schreef:VValar schreef:Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.
Als je denkt dat endurance paarden alleen maar buiten in de bossen rond gassen heb je het mis. Ook die hebben een dress. spring. of cross training bij de hand...
En daarbij.. de renpaarden waar ik altijd kom, staan ook zoveel mogelijk buiten. Je krijgt ook een 'dood', ongelukkig, en saai paard als die alleen maar op stal mag staan!
Zoveel mogelijk buiten dus!!!
griebels schreef:Overigens voel ik me al schuldig dat Liekie maar 6 a 7 uur buiten in een zandwei mag staan. Ja dat heb je nu eenmaal met een hengst op de manege. Ook gaat hij (helaas zijn eigen schuld) alleen de wei op. Dat vind ik nog het ergste, dat hij geen contact heeft (buiten de tralie stallen dan) met andere paarden...
) NathalieW schreef:sportpaarden kunnen het beste wel veel buiten staan ja, ze houden hun spieren en gewrichten soepel en ze hebben minder kans op een blessure als ze lang en vaak buiten staan dan dat ze soms nieteens buitenkomen en als ze dan buitenkomen heel hard gaan rennen, dan gaan ze uit hun bol en gaat het wel mis ja... dus ik vind niet dat sportpaarden minder de wei op mogen... en als het paard buitenkomt,wel het liefst op het gras ja, want dan kan hij genoeg voer binnekrijgen totdat hij 't zat is... en als je paard altijd buiten staat maar wel elke dag een uur beweging krijgt, krijgt hij geen grasbuik... dus of je nou een sportpaard hebt of niet, het dier verdient het om buiten te mogen spelen, rennen en gras eten anders heb je een ongelukkig paard op stal met stalbenen en nog maar niet te spreken over de gebrekenn die hij ontwikkeld toch!?
, niet bij regenbuien en sneeuw..)

, dat kan ik dan wel begrijpen..maar alsie gewoon bij jou(of bij iemand anders) achter het huis staat, kan die toch makkelijk buiten?

x_shirley_x schreef:Ik denk dat er ook wel wat van waar is, maar ik ben het er niet mee eens, Als een paard 1-2 uur per dag buiten staat, en 1 uur(ong. ) gereden word, staat ie dus 21 uur in zijn stal![]()
Nee, vind ik niet normaal..Lijkt me niet echt lekker iig, en al helemaal niet omdat ie anders misschien wel een blessure krijgt..Of stel dattie nat word
.
machie schreef:4 uur eten per dag is te weinig voor een paard! Een paard heeft een spijsverteringskanaal dat is ingesteld op 18!!! uur eten per dag. Helaas redt nog geen 20% van alle nederlandse paarden dat

Mijn paard kan ook niet 100% paard zijn, ik kan niet heel groningen opkopen en hem daar laten lopen, maar ik doe wel mijn best hem zoveel mogelijk paard te laten zijn door hem genoeg ruwvoer te geven, ipv vol te stouwen met nikszeggende brokken. Al krijgt hij daar ook nog 2 kg per dag van. Snap je wat ik bedoel? Het is toch sneu dat dieren niet naar buiten mogen omdat baaslief bang is dat ze er niet meer perfect uitzien? (btw, in 3 jaar paard met weidegang heeft hij wel 1 keer kreupel gelopen, en van af en toe een schaafwond gaat hij niet dood
) machie schreef:dat zeg ik niet, ik reageer op de bovenstaande post. Daar staat: 4 uur eten per dag, iig als er genoeg hooi gevoerd word. Maar 4 uur eten is dus niet genoeg voor een paard, daarmee belemmer je wel de spijsvertering
En welke paarden die de gehele dag op stal staan krijgen voor 18 uur aan hooi per dag? De mijne iig niet, die loopt overdag op wei, en s nachts krijgt hij 1 baal hooi. Ik vind het gewoon erg jammer dat veel paarden niet een beetje paard meer mogen zijn omdat ze van de eigenaar alleen maar moeten presterenMijn paard kan ook niet 100% paard zijn, ik kan niet heel groningen opkopen en hem daar laten lopen, maar ik doe wel mijn best hem zoveel mogelijk paard te laten zijn door hem genoeg ruwvoer te geven, ipv vol te stouwen met nikszeggende brokken. Al krijgt hij daar ook nog 2 kg per dag van. Snap je wat ik bedoel? Het is toch sneu dat dieren niet naar buiten mogen omdat baaslief bang is dat ze er niet meer perfect uitzien? (btw, in 3 jaar paard met weidegang heeft hij wel 1 keer kreupel gelopen, en van af en toe een schaafwond gaat hij niet dood
)

Het is vragen om ongelukken als ze nooit buiten mogen lopen, en ze dan in 1 keer buiten te zetten
Venetia schreef:Bovendien heeft een paard dat brok eet en hard werkt veel meer last van vliegen. 's Avonds worden ze helemaal lek geprikt en gaan ze als een dolle rennen om ervan af te komen. Weidepaarden hebben daar minder last van, maar geen brok geven is geen optie, omdat hij dan tekort komt voor zijn werk.