Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:29

ik sta met mijn paard bijna op het laagste punt van nederland... midden in d older dus en ze kan echt wel 24 uur pwe dag buiten staan... in het land dus, in de winter helemaal niet, dat is dan weer het andere uiterstemaar dan kan ze een paar uur per dag in de paddock....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:18

Faas schreef:
Ibbel schreef:
De mijne staan iig 24 uur per dag in de wei, en een vette wei ook nog, en ik rijd er gewoon klasse III endurance mee, zonder problemen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.... Haha!

Nou ja, moet wel toegeven dat ik Gorino een beetje sloom vond hoor Rolleyes Haha!

Had je hem gisteren tijdens die trainingsrit op de Ginkelse Hei moeten zien sjouwen, na 10 dagen vakantie op de wei! Dráven, wauw, wat een beweging en soepelheid. Hoezo sloom van in de wei staan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:21

Faas schreef:
Ik denk dat je in geen enkele discipline traint of start met een grasbuik.

Idd, dat bedoelde ik ook:

Karin schreef:
Een paard kan idd wel sloom of slecht aan de hulpen worden als-ie zichzelf volpropt met gras en daardoor zowat dichtgroeit. Maar dat is in iedere tak van sport en op ieder niveau ongewenst, of je nou L-springen rijdt, Z-dressuur of op internationale endurance-afstanden uitkomt. 'Zelfs' met een volgepropt recreatiepaard is het niet prettig rijden. En nog los daarvan: overeten is gewoon niet goed, niet voor een paard, niet voor een mens, niet voor wat voor levend wezen dan ook.

En als die 'grasbuik' het probleem is: daar zijn dus legio oplossingen voor te bedenken waarbij je paard toch lekker een paar uur per dag los buiten kan. Daar hoef je IMO geen excuus voor te verzinnen.

Ik zou ook willen dat ik mijn paard bij huis kon houden, zodat ik zelf kan bepalen wanneer hij buiten komt, met wie, hoe lang, op gras of op zand. Maar dat zit er nog even niet in, hoe graag ik het ook zou willen. Tot die tijd is het roeien met de riemen die we hebben, goede afspraken maken met stalhouders en stalgenoten, en er zelf veel tijd in steken. En bij ons staan ze dus meer op zand dan op gras. Misschien niet de meest ideale situatie (maar goed, wat is ideaal?) maar ze komen iig langer hun stal uit dan tijdens dat ene uurtje training per dag.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:43

sportpaarden kunnen het beste wel veel buiten staan ja, ze houden hun spieren en gewrichten soepel en ze hebben minder kans op een blessure als ze lang en vaak buiten staan dan dat ze soms nieteens buitenkomen en als ze dan buitenkomen heel hard gaan rennen, dan gaan ze uit hun bol en gaat het wel mis ja... dus ik vind niet dat sportpaarden minder de wei op mogen... en als het paard buitenkomt,wel het liefst op het gras ja, want dan kan hij genoeg voer binnekrijgen totdat hij 't zat is... en als je paard altijd buiten staat maar wel elke dag een uur beweging krijgt, krijgt hij geen grasbuik... dus of je nou een sportpaard hebt of niet, het dier verdient het om buiten te mogen spelen, rennen en gras eten anders heb je een ongelukkig paard op stal met stalbenen en nog maar niet te spreken over de gebrekenn die hij ontwikkeld toch!?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:54

Met dat gras eten totdat hij het zat is ben ik het niet helemaal eens. Het is fijn als je veel voert ( wat wij moeten doen om een paard in conditie te houden) dat je een beetje weet wat een paard binnenkrijgt. Een paard bevangen voeren is zo gebeurd. Ze krijgen bij ons vele kilo's hardvoer, als ze in de box staan ook nog hooi en kuil voor in de avond en in de nacht. Als we ze dan ook nog de hele dag buiten laten staan is er gewoon niet genoeg overzicht op het voedingspatroon.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:14

VValar schreef:
Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.

Als je denkt dat endurance paarden alleen maar buiten in de bossen rond gassen heb je het mis. Ook die hebben een dress. spring. of cross training bij de hand...
En daarbij.. de renpaarden waar ik altijd kom, staan ook zoveel mogelijk buiten. Je krijgt ook een 'dood', ongelukkig, en saai paard als die alleen maar op stal mag staan!
Zoveel mogelijk buiten dus!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:47

Overigens voel ik me al schuldig dat Liekie maar 6 a 7 uur buiten in een zandwei mag staan. Ja dat heb je nu eenmaal met een hengst op de manege. Ook gaat hij (helaas zijn eigen schuld) alleen de wei op. Dat vind ik nog het ergste, dat hij geen contact heeft (buiten de tralie stallen dan) met andere paarden...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:58

griebels schreef:
VValar schreef:
Kijk, elk paard draaft wel aan als je dat zegt maar in de dressuur is er iets meer voor nodig dan braaf aangalopperen. Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.

Als je denkt dat endurance paarden alleen maar buiten in de bossen rond gassen heb je het mis. Ook die hebben een dress. spring. of cross training bij de hand...
En daarbij.. de renpaarden waar ik altijd kom, staan ook zoveel mogelijk buiten. Je krijgt ook een 'dood', ongelukkig, en saai paard als die alleen maar op stal mag staan!
Zoveel mogelijk buiten dus!!!

Volgens mij krijg je JUIST een ongelukkig, met minder pit en saai paard als je 'm op stal laat staan.
In mijn ervaring zijn paarden die de hele dag buiten lopen (in weer en wind, da's ook weer zoiets, mensen die hun paard bij ieder l*llig buitje direct binnen zetten... Hallo, ze zijn niet van suiker!!) juist vrolijker, werklustiger en gelukkiger! Een paard is er niet op gemaakt om stil te staan!!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:00

griebels schreef:
Overigens voel ik me al schuldig dat Liekie maar 6 a 7 uur buiten in een zandwei mag staan. Ja dat heb je nu eenmaal met een hengst op de manege. Ook gaat hij (helaas zijn eigen schuld) alleen de wei op. Dat vind ik nog het ergste, dat hij geen contact heeft (buiten de tralie stallen dan) met andere paarden...

Ja, dat vind ik ook triest... Een hengst is net zo goed een kuddedier als een merrie of ruin.
Ik denk wel eens, zou het in zulke gevallen niet beter zijn om zo'n dier te ruinen? Of hem in een wei zetten waar ie mag dekken.. (maar dat zal wel zoeken naar een speld in een hooiberg zijn Haha! )

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:02

NathalieW schreef:
sportpaarden kunnen het beste wel veel buiten staan ja, ze houden hun spieren en gewrichten soepel en ze hebben minder kans op een blessure als ze lang en vaak buiten staan dan dat ze soms nieteens buitenkomen en als ze dan buitenkomen heel hard gaan rennen, dan gaan ze uit hun bol en gaat het wel mis ja... dus ik vind niet dat sportpaarden minder de wei op mogen... en als het paard buitenkomt,wel het liefst op het gras ja, want dan kan hij genoeg voer binnekrijgen totdat hij 't zat is... en als je paard altijd buiten staat maar wel elke dag een uur beweging krijgt, krijgt hij geen grasbuik... dus of je nou een sportpaard hebt of niet, het dier verdient het om buiten te mogen spelen, rennen en gras eten anders heb je een ongelukkig paard op stal met stalbenen en nog maar niet te spreken over de gebrekenn die hij ontwikkeld toch!?

Helemaal mee eens!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:38

ik rij ook wedstrijden (vorig jaar nog met 2, nu met eentje) en ze lopen de hele dag buiten lekker paard te zijn, s'nachts staan ze binnen.
Ik rij meestal 5 of 6 dagen in de week. Het bevalt mij uitstekend!

joeykyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:26

hey ik rijd ook wedstrijden.nu staat ze dag en nacht buiten en vanaf sepember vanaf 8 uur smorgens tot 5 uur smiddags.heerlijk genietend ,en spelend met andere paardjes.zelfs wanneer ik een wedstrijd heb zet ik haar niet binnen.met vlechtjes en al buiten is ze rustiger dan ik haar op stal zet

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:31

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Ik denk wel dat er in de stelling een kern van waarheid zit.
Onze jonge paarden staan altijd dag en nacht buiten.
Ook de fokmerrie proberen we zo lang mogelijk buiten te laten.
Onze merrie van 6 die op L niveau in de springsport wordt uitgebracht staat eveneens dag en nacht buiten.

Dit alles op goede weilanden met voldoende gras, maar niet overdadig. Mocht er teveel staan dan zetten we een stukje af.
Ze staan over het algemeen twee aan twee.

De paarden die op hoger niveau dan L moeten presteren (op dit moment is dat alleen mijn paard) gaan sowieso 's nachts op stal.
Dan heb je beter in de hand wat ze eten, en dat kan op hoger niveau van belang gaan worden.
Bovendien krijgen ze dan 's nachts tenminste geen overwachte bui op hun kop, waar ze de volgende dag gevoelig van zijn op de rug(dan kun je dus niet voluit trainen). Ook plotselinge kou en dergelijken 's nachts bevordert de prestatie niet.
Bovendien heeft een paard dat brok eet en hard werkt veel meer last van vliegen. 's Avonds worden ze helemaal lek geprikt en gaan ze als een dolle rennen om ervan af te komen. Weidepaarden hebben daar minder last van, maar geen brok geven is geen optie, omdat hij dan tekort komt voor zijn werk.
Vaak ook zijn ze genoeg doorvoed, en gaan ze na een paar uur rustig staan en eten rennen, gewoon uit verveling. Sommigen gaan daar echter wel erg lang mee door, die kun je beter voor dat punt binnen halen. Je kunt ze beter twee keer per dag twee uur buiten zetten, dan één keer vier uur.

Toch vind ik dat een sportpaard zomers en swinters lekker naar buiten moet, omdat ze dan lekker kunnen rollen (goed voor hun rug!), wat gras scharrelen en zich prettig voelen.
Veel paarden gaan ook uitgebreid in het zonnetje liggen, en zeg nou zelf, wat is er nou schattiger dan een zonnebadend paard?

Dus gaat hij iedere dag een paar uur naar buiten. Dat hij hengst is doet daaraan niets af. Als hij wat dunnetjes is mag hij lekker op een (niet te grote, max 3/4 hectare weiland) wei met gras, anders komt hij op een stukje met zeer kort gras. Wat hij overigens prima vindt. Hij eet toch maar heel even gras.

Ook zorg ik dat er paarden in de buurt staan, zodat hij het lekker gezellig heeft.

Maar het is duidelijk dat hij dus minder buiten komt dan onze lapzwansen die nog jong zijn of veulens moeten baren..
Aangezien hij wel een enerverend leven heeft met veel afwisseling en hij wel iedere dag naar buiten kan, denk ik niet dat dat voor hem bezwaarlijk is. Noch voor de vorige paarden die op hoger niveau liepen en hetzelfde regime hadden.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:46

Onze paarden staan 24\7 per dag buiten, (bijna) heel het jaar..Als het écht rotweer is gaan ze naar binnen(storm enzo Haha!, niet bij regenbuien en sneeuw..)

Ik denk dat er ook wel wat van waar is, maar ik ben het er niet mee eens, Als een paard 1-2 uur per dag buiten staat, en 1 uur(ong. ) gereden word, staat ie dus 21 uur in zijn stal Gestoord Rolleyes
Nee, vind ik niet normaal..Lijkt me niet echt lekker iig, en al helemaal niet omdat ie anders misschien wel een blessure krijgt..Of stel dattie nat word Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap wel dat mensen als paarden niet bij hun thuis staan, snachts naar binnen halen, heb wel eens meegemaakt met mijn verzorgshet dat snachts de draad door was geknipt en hij was aangereden door een auto die hem neit zag Boos!, dat kan ik dan wel begrijpen..maar alsie gewoon bij jou(of bij iemand anders) achter het huis staat, kan die toch makkelijk buiten?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:10

Wat heb ik me geergert aan een bepaald persoon een paar pagina's terug. Mijn paard loopt zo'n 8 uur per dag buiten, in een wei met genoeg gras. ervolgens komt ie op stal, en mag hij s nachts nog eens n hele baal weg eten! (mogen maar weinig paarden) Als ik hem uit de wei pluk om BUITEN!! te trainen, heb ik een vrolijk en gelukkig paard onder mijn kont! Hij wil jjuist lopen omdat hij buiten in de wei loopt. Ook hij heeft helaas ooit n poos op stal gestaan. Toen had ik te maken met een verdrietig paard, met 'holle' ogen en lusteloos. Sinds hij buiten loopt en contact heeft met het andere paard op stal, is hij veel gelukkiger!

En dan nog even over erndurace... Ik denk dat menig Z of hoger paard geen klasse 3 endurace wedstrijd kan lopen... Scheve mond

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:17

Bij ons op stal staan alle paarden buiten. Ook de paarden die op wedstrijd gaan. Mijn paard is inderdaad juist gelukkiger, vrolijker en werklustiger als ze op de wei staat.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:02

Die van mij komen ook gewoon hele dagen buiten hoor,wedstrijdpaarden en fokmerrie, is alleen maar lekkerder voor ze, kunnen ze lekker hun ei kwijt Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:32

x_shirley_x schreef:
Ik denk dat er ook wel wat van waar is, maar ik ben het er niet mee eens, Als een paard 1-2 uur per dag buiten staat, en 1 uur(ong. ) gereden word, staat ie dus 21 uur in zijn stal Gestoord Rolleyes
Nee, vind ik niet normaal..Lijkt me niet echt lekker iig, en al helemaal niet omdat ie anders misschien wel een blessure krijgt..Of stel dattie nat word Nagelbijten / Gniffelen

Ok. Ik denk dat je niet echt snapt dat je met een sportpaard ook meer doet dan met een fokmerrie.

Goed, een rekensom.

1,5 uur arbeid per dag. (drie kwartier rijden, drie kwartier buitenrit als afsluiting en voor de conditie)
1 uur poetsen, opzadelen, afzadelen, naverzorgen.
4 uur eten per dag (ik neem aan dat er voldoende hooi gegeven wordt)
2 uur in de wei (mijn paard staat overigens meestal wel zo'n 4 uur in de wei, maar dat terzijde).

Dan hebben we nog maar 15,5 uur over voor het paard op stal zonder bezigheid. Mijn paard heeft ook nog lekker een buitenbox, dus ondertussen loert hij ook naar buiten.

Liggen en staand slapen kan ook op stal ipv op de wei, dus dat scheelt ook weer zo'n vier uur.

Nog maar 11,5 uur over (bij mijn paard dus eigenlijk nog maar 9,5 uur, vanwege meer weidegang dan berekend). Al veel minder vreselijk of niet? En dan gebeurt er overdag ook nog van alles op stal, waardoor echte verveling niet echt kans krijgt.

Dus echt een paardonwaardig bestaan vind ik het op deze manier eigenlijk niet.

Maar goed, als je het niet wil snappen dan prima natuurlijk. Maar dat het niet normaal is en sielugh is enzo, nee dat wil er bij mij echt niet in.

En normaal is het niet idd, veel paarden krijgen helemaal geen weidegang Haha!.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:43

4 uur eten per dag is te weinig voor een paard! Een paard heeft een spijsverteringskanaal dat is ingesteld op 18!!! uur eten per dag. Helaas redt nog geen 20% van alle nederlandse paarden dat Verdrietig

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:54

machie schreef:
4 uur eten per dag is te weinig voor een paard! Een paard heeft een spijsverteringskanaal dat is ingesteld op 18!!! uur eten per dag. Helaas redt nog geen 20% van alle nederlandse paarden dat Verdrietig

Waar wil je nou precies heen? Iemand die zn paarden maar 1 a 2 uur per dag weidegang geeft belemmert dus de spijvertering van een paard ??

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:02

dat zeg ik niet, ik reageer op de bovenstaande post. Daar staat: 4 uur eten per dag, iig als er genoeg hooi gevoerd word. Maar 4 uur eten is dus niet genoeg voor een paard, daarmee belemmer je wel de spijsvertering Knipoog

En welke paarden die de gehele dag op stal staan krijgen voor 18 uur aan hooi per dag? De mijne iig niet, die loopt overdag op wei, en s nachts krijgt hij 1 baal hooi. Ik vind het gewoon erg jammer dat veel paarden niet een beetje paard meer mogen zijn omdat ze van de eigenaar alleen maar moeten presteren Verdrietig Mijn paard kan ook niet 100% paard zijn, ik kan niet heel groningen opkopen en hem daar laten lopen, maar ik doe wel mijn best hem zoveel mogelijk paard te laten zijn door hem genoeg ruwvoer te geven, ipv vol te stouwen met nikszeggende brokken. Al krijgt hij daar ook nog 2 kg per dag van. Snap je wat ik bedoel? Het is toch sneu dat dieren niet naar buiten mogen omdat baaslief bang is dat ze er niet meer perfect uitzien? (btw, in 3 jaar paard met weidegang heeft hij wel 1 keer kreupel gelopen, en van af en toe een schaafwond gaat hij niet dood )

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:34

machie schreef:
dat zeg ik niet, ik reageer op de bovenstaande post. Daar staat: 4 uur eten per dag, iig als er genoeg hooi gevoerd word. Maar 4 uur eten is dus niet genoeg voor een paard, daarmee belemmer je wel de spijsvertering Knipoog

En welke paarden die de gehele dag op stal staan krijgen voor 18 uur aan hooi per dag? De mijne iig niet, die loopt overdag op wei, en s nachts krijgt hij 1 baal hooi. Ik vind het gewoon erg jammer dat veel paarden niet een beetje paard meer mogen zijn omdat ze van de eigenaar alleen maar moeten presteren Verdrietig Mijn paard kan ook niet 100% paard zijn, ik kan niet heel groningen opkopen en hem daar laten lopen, maar ik doe wel mijn best hem zoveel mogelijk paard te laten zijn door hem genoeg ruwvoer te geven, ipv vol te stouwen met nikszeggende brokken. Al krijgt hij daar ook nog 2 kg per dag van. Snap je wat ik bedoel? Het is toch sneu dat dieren niet naar buiten mogen omdat baaslief bang is dat ze er niet meer perfect uitzien? (btw, in 3 jaar paard met weidegang heeft hij wel 1 keer kreupel gelopen, en van af en toe een schaafwond gaat hij niet dood )

Ok, dit begrijp ik wel! Maar ik ken maar zat paarden die 1 uur per dag in de wei komen en in 3 jaar tijd geen 1 keer kreupel zijn komen te staan, jouw theorie is wel te begrijpen, maar gaat niet altijd op.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:47

dat zeg ik ook niet Knipoog

Ik zeg alleen dat veel buiten lopen niet per definitie vragen om ongelukken is, zoals veel mensen zeggen Knipoog Het is vragen om ongelukken als ze nooit buiten mogen lopen, en ze dan in 1 keer buiten te zetten Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:25

Venetia schreef:
Bovendien heeft een paard dat brok eet en hard werkt veel meer last van vliegen. 's Avonds worden ze helemaal lek geprikt en gaan ze als een dolle rennen om ervan af te komen. Weidepaarden hebben daar minder last van, maar geen brok geven is geen optie, omdat hij dan tekort komt voor zijn werk.

Dat begrijp ik even niet... Waarom hebben die paarden veel meer last van vliegen?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:54

Veel wedstrijdruiters houden hun paard idd veel op stal, en idd maar een uurtje of iets meer buiten.
Persoonlijk vind ik dat veel te weinig, ook qua kans op blessures. Als ze dan buitenkomen, zijn ze vaak zo enthousiast dat ze juist die gevreesde sprongen maken.

Hier staan de paarden die dus echt elke dag getraind/ gereden worden, de hele dag buiten. De een 'smorgens de paddock en daarna op de wei, de ander de hele dag op de wei. Net hoe grasgevoelig ze zijn.
s'Avonds weer lekker hun hokje in Haha!

Pompidou gaat vaak halve dagen op de wei, omdat ze anders veelst te heet wordt met rijden. De rest staat ze lekker te soesen in de paddock met een pluk hooi.

Ik wil mijn paarden overdag, het hele jaar door, buiten zien. Of het moet echt takkeweer zijn.
's Avonds altijd binnen.
Behalve de jonge paarden, en de shets en Shire, die staan s'zomerslekker 24/7 buiten.