problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:03

Hihihihiihi Een ezel stoot geen over het algemeen niet 2 keer aan dezelfde steen, maar in haar geval gaat dat dus niet op.

Volg het advies van door: zet een advertentie voor een leerpony/paardje.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:49

Na de vreselijke lachbuien, en ook de enorme irritaties naar aanleiding van dit topic en alle vorige, een kleine aanvulling.

Naar mijn mening is hier geen discussie mogelijk over wel of geen goed plekje, hij staat met andere paarden, en hij krijgt daarin de kans om paard te zijn. Simpel, daar word ie ook groot mee... Iedereen zijn/haar eigen visie erover met welke paarden en op welke plek, prima, maar iedereen is het er tevens over eens dat een paard met een ander paard moet staan om paard te kunnen zijn...

Verder is hier sprake van verkeerde opvoeding, gebrek aan consequent zijn, maar ook is een deel te wijten aan het paard zelf, het karakter ervan en evt. de voor-opvoeding tenminste.

Een lastig paard heeft een consequente aanpak nodig, niet 1x, maar regelmatig en later vaak nog terugkerend met tussenpozen. Iedereen zit wel eens niet lekker in zijn vel, iedereen heeft wel eens een baaldag, en op die momenten is het lastig, soms zelfs verdomd moeilijk om continu consequent te zijn, vooral als van die baaldag vreselijk misbruik word gemaakt en de trucendoos word leeggekeerd.

Een makkelijker paardje, wat met een simpel boos woordje luisterd, was in dit geval misschien beter geweest voor TS. Het is zeker afhankelijk van het karakter en de opvoeding van het dier bij de fokker.

Zelf heb ik een maand geleden een superbraaf jaarlingmerrietje verkocht aan een gezin met o.a. 3 kids van 10, 11 en 13. Ging het om een ander paard, dan had ik nee gezegt, ging het om kids die niet consequent kunnen zijn als het eens nodig is en ook nog een vader die dat ook zeker is, dan had ik ook nee gezegt. Elke keer als ik hoor hoe goed het gaat, hoe braaf ze is en hoe lief, dan ben ik daar enorm blij om, maar zowel ik als zij weten dat er een moment kan komen dat het even niet gaat. Dan kunnen ze altijd bij me aankloppen, ik vertel ze wat ze aan zichzelf en het probleem kunnen doen en leg uit waarom het gebeurt (lees: ik citeer een stukje uit mijn nog steeds niet gepubliceerde paardvriendelijke opvoedhandleiding) en ik weet dat het dan ook weer goed komt, want ze hebben wel verantwoordelijkheid genoeg en omdat ik dit merrietje supergoed ken en haar de basis heb meegegeven... Een wijsvingertje opsteken en ze luistert, een boos woordje en ze kijkt je al verschrikt aan met grote ogen... Ze is met het simpelste weer in het gareel te krijgen als ze daar al uitvalt... Ze staat samen met een andere jaarling en ze heeft een supergrote box, en zolang ze haar beweging iedere dag krijgt is ze gewoon super in de omgang, net als haar moeder... Ik maak me daar totaal geen zorgen om...

Ook heb ik een jonge hengst gehad, zelf opgevoed, en weer verkocht zo mak als een lammetje... Maar wat heb ik een moeite gehad met hem zeg... Hij was met recht een draak... Niet dominant, dat niet eens, maar hij wilde de baas spelen, en 1 verkeerd moment, 1 verslapping in je gedrag of je houding (wat hij probeerde te forceren door je proberen te verwonden of omver te lopen) en hij won wel eens, hij ging zijn gang... Hij schopte mijn man het ziekenhuis in, en ik was het daarna goed zat met hem... Ik heb een fluisteraar laten komen (die ook moeite had met hem), en na een dag werken, en wat aanwijzingen heb ik de draad weer opgepakt, hij was makkelijker te hanteren... En daarna veranderde hij weer in een draak, en weer makkelijker, en weer draken, en toen kwam de zomer, hij ging de hengstenwei op, zoals iedere zomer ('s winters gewoon met een groepje paarden), en daar werd hij buiten mijn weten om niet meer gevoerd en hij kreeg geen water op de heetste dagen van het jaar... Ik kwam na een drukke maand langs en vond een zielig mager hoopje ellende... Ik verzocht een vriendin om hem op te halen en naar huis te brengen, en door dit voorval is hij als een blad aan een boom omgedraaid, hij was superbraaf, reageerde soepel, vriendelijk en zonder tegenspraak (ik denk dat hij zich toen pas realiseerde dat hij zonder de mensen geen voer of water krijgt)... En het gaat nog steeds supergoed, hij is al anderhalf jaar verkocht! Hij is ingereden inmiddels en de trainer vond hem ook super in de omgang...
Nu moet ik er wel bij vertellen dat hij een enorme uitzondering op de regel vormde, hij liep zonder omhaal dwars door hekken, alsof ze er niet stonden, hij voelde geen pijn, hij voelde het niet als hij een tik kreeg... Ik heb nooit eerder een paard gezien die op schrikdraad (geen batterij, maar gewoon op netstroom) niet reageerde en zelfs er zo uitgebreid overheen ging hangen waardoor de draad tussen 2 huidplooien in zijn hals geklemd werd waar het knetterde en de vonken er vanaf sprongen, gewoon totaal geen reactie... Emiel Voest wees hem zelfs af... Hij vermoorde zelfs een paar geiten dat gekke dier...

Nu heb ik hier 2 extremen beschreven, en je hebt ze in alle vormen en maten, groottes en sterktes... Ik heb ook de nodige ervaringen opgedaan, en ik weet ook wel waar ik over praat, maar ik kan vanaf hier alleen beoordelen wat ik lees, en dat is niet genoeg, dat is niet het hele plaatje.... Soms is het net iets te hoog gegrepen, soms is het net iets te veel, en je kan dat niet altijd van te voren zien... Dit paardje maakt duidelijk misbruik van het feit dat TS misschien niet geschikt is voor zo'n brok energie die zo te horen (of moet ik lezen typen Knipoog ) regelmatig een consequente behandeling nodig heeft, erg jammer, maar het werkt wel van 2 kanten, het moet wel bij elkaar passen.... En er is vast wel een ander leuk paardje wat beter bij TS past...

Ik begrijp alle reacties, alhoewel ik vind dat sommige reacties nogal overtrokken en/of simpelweg bot zijn... Met dit soort reacties jaag je mensen tegen je in het harnas en vaak met, helaas, een verkeerde afloop... Soms is het beter om eens rustig en op een vriendelijke manier met iemand te communiceren, zeker als je merkt dat dit soort reacties tot zelfverdediging leiden... En ja, bij diezelfde reacties gaan mijn haren ook recht overeind staan... Ervaring is 1 ding, maar uit de hoogte doen, zo komt het over, is iets heel anders, bovendien getuigd dat van onzekerheid Knipoog En het niet openstaan voor andere methodes, voor andere oplossingen ook trouwens... En jouw methode opdringen en vertellen dat jouw methode het beste werkt en dat alleen die goed is... Luister, geef gevraagd advies, en wordt dat in de wind geslagen, jammer dan, niet jouw probleem toch? Zo word bokt ook voor de nieuwkomers een stuk aangenamer... Want ja, de oude bokkers weten het allemaal wel, die kennen inmiddels de personen en ook de bedoelingen er achter wel...

En voor degene die om advies vraagt, luister naar het advies, haal eruit waarvan jij denkt dat het bruikbaar is, bedank voor het advies en probeer het...

Tja, dat is mijn visie/mening Knipoog Maar ja, ik ben dan ook maar een simpel persoontje...
Bij deze wil ik TS sterkte wensen in deze periode en de rest ook allemaal met het verwerken van de afgelopen tijd en de nu owzo bekende topics...

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:06

fsoudan schreef:
Je moet hem eens helemaal de pest pokke schoppen net zolang tot dat hij je kauwend aan staat te kijken

PARDON??????

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:55

oke nu heb ik het hele topic maar eens goed door gelezen,
laat die pardon maar, ik schrok alleen even van die zin. Bloos

pff sommige mensen...zal je toch........ Blauw oog

het enige wat ik nu kan zeggen, ga inderdaad voor de advertentie voor een bereden iets wat ouder recreatie paard

en ik hoop dat het met het veulen weer helemaal goed komt en dat het een goed leven krijgt met een baas die WEL weet hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:56

Die zin slaat ook nergens op. Lachen

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:03

loveshaffies schreef:
fsoudan schreef:
Je moet hem eens helemaal de pest pokke schoppen net zolang tot dat hij je kauwend aan staat te kijken

PARDON??????

hallo zeg

deze zin slaat echt nergens op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:12

Het is een zin die ze uit een mondeling gesprek met mij heeft die zoals je het hier ziet staan idd nogal boud overkomt Haha! Haha! Haha!

ZO opzichzelf staat het inderdaad erg raar en slaat het ook nergens op. Vooraf aan de bewuste zin ging het verhaal over aanvallen op stal door dit dier, puur uit dominantie, en ja ik ken het dier Haha! Haha! Haha!

Mijn advies was op dat moment ............. als hij je aanvalt of andersinds probeert te domineren dan skup je hem helemaal de klere Haha! Haha! Haha! Totdat hij je kauwend aan staat te kijken............. Zowel Fsoudan als iedereen anders die mij enigsinds kent weet dat ik daarmee bedoel dat je er dan gelijk bovenop zit en met inderdaad een harde hand / voet (kan helaas in dit geval niet anders meer) even duidelijk maakt dat DIT dus niet kan....

Zie je de zin zo los................ ja dan staat het erg raar, zeker als je niet de context weet waarin zo een zin gezegd is Haha! Haha! Haha!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:49

Interessant topic. Ik had bij die zin ook zoiets van 'doe eens normaal!'
maar nu snap ik het beter.

@ gijsenkim: alweer Haha! Haha! Haha!

- Knipoog

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:15

Shamalarabs,

Ik ben het volledig met je eens. OK dan!

groetjes

Marja

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:17

Geweldig...ben op bladzijde 3 afgehaakt en kon op bladzijde 9 naadloos weer invoegen...lijkt de Bold & the Beautiful wel Haha!
Trouwens....nu ik erover nadenk...als ik in bladzijde 3 van 2 topics geleden was afgehaakt...had ik óók naadloos in bladzijde 9 van dit topic weer in kunnen voegen Haha! Haha! Haha! Continueing story!!!
Het zou fijn zijn als TS een hobby zoekt zonder betrokkenheid van levende wezens...of in ieder geval zonder paard... Lijkt me voor alle betrokkenen het beste! Clown

(en ja...deze reactie is óók hard....mag het na weet ik veel hoeveel bladzijden van penny-eigenwijzigheid van TS in verschillende topics???)

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:30

helaas dan voor jou heb weer lekker ponytje gekocht en die ga ik weer lekker mishandelen, daar heb ik hem speciaal voor gekocht, vind dat echt leuk, daarom koop haar echt Clown Clown Clown Clown Slapen Slapen Slapen Slapen

voor de andere mensen romeoZ(het veulen) is nu van de andere eigennaar, hoe dat verder afloopt weet ik niet, ik heb sinds vandaag een leuke pony gekocht, en echt een schat,

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:20

Heb pagina 1 gelezen en lees nu jouw laatste reactie en ik denk dat je eerlijk tegen over jezelf en het veulentje bent geweest. Tis voor beide niet leuk als het zo moet lopen.

Geniet lekker van dit ponytje!!!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:22

ja dankje gaat ook wel lukken ze is heel lief en ook met rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:49

Romeo_haffie schreef:
helaas dan voor jou heb weer lekker ponytje gekocht en die ga ik weer lekker mishandelen, daar heb ik hem speciaal voor gekocht, vind dat echt leuk, daarom koop haar echt Clown Clown Clown Clown Slapen Slapen Slapen Slapen

voor de andere mensen romeoZ(het veulen) is nu van de andere eigennaar, hoe dat verder afloopt weet ik niet, ik heb sinds vandaag een leuke pony gekocht, en echt een schat,

Je eerste reactie getuigd van je onvolwassenheid. Ik hoop voor je dat deze pony een goede basis heeft gehad qua opvoeding, en dat je de problemen en kleine meningsverschillen die je gegarandeerd gaat krijgen (hoe miniem ook, en neem van mijn aan dat ze gaan komen) goed op kunt lossen.

En het is helemaal geen schande om toe te geven dat een veulen niet aan je besteed is.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:56

het is niet kwa onvolwassen heid en, al wel ben ook 16 dus niet volwassen, maar het is gewoon dat overdrijven van sommige mensen, dat is gewoon te overdreven dat noem ik nou kinderachtig, en dat bedoel ik niet voor jou mar wel voor sommige hier zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:38

Ik ken 16 jarigen, die in hun gedrag en reacties door kunnen gaan voor een volwassen persoon. En ik ken volwassen mensen, die je op het internet nog geen 13 jaar zou geven.

Het kan best zijn dat je de opmerkingen zat bent, maar dat zijn sommige mensen van die verhalen van jou ook. Ikzelf, en ik zie er zo in dit topic genoeg, wil mijn kennis graag met een ander delen. En wordt er dan een beetje verdrietig van, als het goede advies keer op keer niet wordt nageleefd.

Dus van mij in deze nog een advies. Laat het topic rusten, laat het wegzakken, probeer niet je gelijk te halen. Veel plezier met je nieuwe pony.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:42

bedankt dat je me sucses wenst, ik ga het nu ook met rust laten

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:17

succes met je volgende pony....ik duim voor hem!!!

Maar vrees het ergste! Slapen

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:51

arm paard Verdrietig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:00

Hoi hoi zijn gedrag is niet goed, dat is goed te verhelpen met bach-bloesem. Je moet dan iemand raadplegen die precies uitvist welke hij nodig heeft. Het werkt heel snel. Ik werk zelf met bach_bloesems, en als je interesse hebt moet je mij een foto sturen van je veulen zodat ik dan kan testen welke bach_bloesems hij nodig heeft. Mail me anderts gewoon even. nieuwenhuizenjae_s@yahoo0.com

ik zit een beetje met een probleem!
het verhaal zit dus zo

ik heb vorig jaar zomer een super leuk veulentje gekocht dat toen 4 maanden was. ik deel me paardje met nog een meisje(goede vriendin)
het is een hengstje van nu bijna 1 jaar, hij stond altijd met 3 veulens. Maar op een geven moment gingen die veulens van die stal weg, dus heb ik mijn veulen ok verhuisd naar en zeer goede stal. hij heeft het er erg naar zijn zin, veel vriendjes enz.Maar het probleem is mijn veulen is van super lief beesje omgeslagen tot een monster. Hij bijt en niet zo even een beetje maar echt valse beten. hij mikt echt op mijn gezicht. hij heeft me al een keer in me keel gebeten. als ik hem naar buiten breng dan sleurt hij me mee en bijt en steigert op me. en zodra ik hem los laat bij nog wat pony's en ik blijf even in de paddock staan komt hij dreigend op me af gelopperen, en loopt ook echt over me heen als ik hem geen knal met een zweep verkoop, ik straf hem telkens op het moment als hij iets doet wat hij niet mag. maar elke keer doet hij het weer. het wordt met de dag gewoon steeds erger. ik ga nu al 5 maanden met tegen zin naar mijn paardje toe. elke dag als ik kom en een borstel over hem heen wil halen. kom ik thuis met blauwe plekken of hoef afdrukken op me lichaam, ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee aan moet. er zijn al meerdere mensen die hem is hebben uitgeprobeerd en die hadden veel verstand van jonge paarden maar zelf hun vonden het hopeloos. mensen zeggen laat hem casteren en ja geef ik gelijk toe van dan wordt het wel minder, maar de DA zegt dat het 25 a 50 % zal minderen. de DA vertelde mij ook dat hij nergens pijn of zo had. ik heb echt hopeloos en kom zo wat elke dag huilend thuis. Ik zit al een tijdje te denken mijn veulen voledig over te verkopen aan de 2de eigenaar, en dan even een tijdje nog wat rij lessen te nemen en dan over ong een jaartje een ander paardje te kopen, die al volwasse is. Ik zeg ook eerlijk ik ben soms bang voor mijn eigen paard. ik laat het niet aan hem merken maar toch is het niet leuk om bang van je eigen paardje te zijn. Waar je zo hard voor werkt enz.

wat zouden jullie doen in mij geval

1. door blijven vechten tegen hem en het risico nemen ooit gewond te raken

of

2. stoppen en zo afentoe hem opzoeken enz en gewoon over een jaartje een ander leuk paardje waar je meer aan hebt.

ik hoop graag wat nuttige informatie te krijgen want het is echt sireus[/quote]

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:44

Pony is verkocht, gelukkig, en dit was echt een opvoedkwestie hoor, dan kan de TS beter zelf een of ander bloesempje nemen, want aan de pony heeft t niet gelegen!!!!!!!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:55

Heel nobel van marleen-usar, maar het heeft geen nut meer om tips te geven. Het beestje is verkocht (gelukkig) en TS heeft zoals je kunt lezen een nieuw speeltje wat ze kan gaan verzieken.

Hihihihihi TS een bloesempje laten nemen, wat dacht je van valium?!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:41

of misschien heeft ze al een overschot aan bloesem genomen, en komt t daardoor!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:42

hihihihihi dopey

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:46

Hahah!

Romeo_dopey!
Klinkt leuk!