Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:31

sherwood schreef:
net hoe je het wilt bekijken. Van dode dieren wordt uit de botten de lijm gehaald. En daarmee wordt onze lijm weer gemaakt. Dus niet alleen de pritstift, maar ook de superlijm, de kleefrand aan de enveloppe enz.

dat wist ik helemaal niet Verward

machteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:23

schoentje schreef:
Als ik dit zo lees, denken jullie allen maar aan je eigen gevoel. Als het paard dood is, merkt hij er weinig meer van wat er met hem gebeurd.
Het gaat om de manier van dood maken, zodat hij er op dat moment het minste last van heeft. Dat is uit mijn ervaring toch echt schieten.
Schieten is: boem.... dood, een spuitje is: spuitje... paard voelt het leven uit zijn lichaam vloeien, wil er tegen vechten, gaat neer, wil nog niet dood, en dan uiteindelijk is zijn laatste energie op en is hij dood.

Waar ik jullie hier over hoor praten is hoe jullie je er bij voelen, dat is imo toch echt heel egoistisch!

Hier ben ik het totaal niet mee eens! Wij hebben een paard gehad dat steeds in een soort aanval viel... om dan ene ziek dier in een trailer te zetten met kans dat zon dier zich verwond... bij een slachthuis de nodige stress op te laten lopen, ( ja het lijkt me erg prettig de lucht van je dode voorgangers te ruiken en ze voor jouw te horen ) het dan door ene vreemde doodgeschoten te worden, nee prettig idee ...

ik dnek dat mijn paarden wanneer het nodig is dat zij een spuitje krijgen liever onder hoehet bijan toch altijd gebeurd onder verdoving gaan lekker lekker in hun eigen vertrouwde warme box met hun eigen baasje, een spuitje krijgen...

Als mijn paard ziek is word er niet meer aangetrokken en mee gesleept!
is er geen kans op herstel of moet het dier een spuitje omdat het zo beter is, word het daar gedaan waar hij is ...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:20

machteld schreef:
Hier ben ik het totaal niet mee eens! Wij hebben een paard gehad dat steeds in een soort aanval viel... om dan ene ziek dier in een trailer te zetten met kans dat zon dier zich verwond... bij een slachthuis de nodige stress op te laten lopen, ( ja het lijkt me erg prettig de lucht van je dode voorgangers te ruiken en ze voor jouw te horen ) het dan door ene vreemde doodgeschoten te worden, nee prettig idee ...

ik dnek dat mijn paarden wanneer het nodig is dat zij een spuitje krijgen liever onder hoehet bijan toch altijd gebeurd onder verdoving gaan lekker lekker in hun eigen vertrouwde warme box met hun eigen baasje, een spuitje krijgen...

is er geen kans op herstel of moet het dier een spuitje omdat het zo beter is, word het daar gedaan waar hij is ...

Helemaal mee eens!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:21

Ik zou er zeker tot het laatst toe bij blijven! Niet om er zeker van te zijn dat hij dood is (voor mijn geruststelling dus) maar ik ben van mening dat ik dat dan verplicht ben naar hem toe. Hij is er altijd voor mij dus ik moet er dan ook voor hem zijn! Hoe moeilijk het dan misschien ook voor mij is!

Ik zou denk ik kiezen voor een inslapen. Mijn paardje wordt pas gedoodt als zijn situatie echt uitzichtloos is. Hopelijk sterft mijn kanjer op een natuurlijke manier en vind ik hem als hij heeeeel oud is dood in zijn stal!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:28

schoentje"]
Als ik dit zo lees, denken jullie allen maar aan je eigen gevoel. Als het paard dood is, merkt hij er weinig meer van wat er met hem gebeurd.
Het gaat om de manier van dood maken, zodat hij er op dat moment het minste last van heeft. Dat is uit mijn ervaring toch echt schieten.
Schieten is: boem.... dood, een spuitje is: spuitje... paard voelt het leven uit zijn lichaam vloeien, wil er tegen vechten, gaat neer, wil nog niet dood, en dan uiteindelijk is zijn laatste energie op en is hij dood.

Waar ik jullie hier over hoor praten is hoe jullie je er bij voelen, dat is imo toch echt heel egoistisch!
[/quote]

[quote="machteld schreef:

Ik ben het met schoentje eens...
Maar ik weet niet of ik mijn paardje naar de slager zou kunnen brengen.. Voor mijn eigen gevoel is een spuitje vriendelijker, maar in werkelijkheid is de slager beter voor ze!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:40

runningkawa schreef:
Lik je nu nog aan je vlopje ? Tong uitsteken

hahaha ja ik wel hoor Bloos!
maar eten doe ik het niet Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:10

orionneke schreef:
Het interesseert je wel anders zou het je ook geen reet uit maken of hij wel of niet opgegeten zou worden.

Buiten dat ene punt om, kan ik me er verder niet zo druk om maken nee, daarmee bedoel ik dus niet bv; het opzetten van paarden of weet ik wat voor andere dingen je ermee kan doen. (of opeten)
Maar vanuit de reguliere wijze waarop paarden nadat ze zijn overleden verbruikt of weggegooid worden niet idd.

Als ik zou mogen kieze uit bv; het paard verbranden of dat men er nog delen van gebruiken bv voor lijm of andere dingen, kies ik voor het eerste tuurlijk, maar er valt in sommige gevallen niks te kiezen als je kiest voor ene zitten er altijd gevolgen aanvast die je niet leuk vind, dan kun je je zelf daarmee kwellen of erg verdrietig om worden.
Ik heb ervoor gekozen om me daarbij neer te leggen en te accepteren zosls de realiteit is.

Voordat mn eerste paard overleed maakt ik me er wel degelijk druk om, maar hoe meer paarden bij je weg vallen hoe meer je aan het idee gewent raakt dat ze hergebruikt 'kunnen' worden.
Het intresseerd me dus wel, daar heb je gelijk in, maar ik maak me verder niet druk om of extra verdrietig ofzo.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:48

Wat ik probeerde te zeggen is, dat ik de meeste hier alleen maar over hun eigen gevoel hoorde praten! en dat irriteerd mij dan weer!
Ik weet dat er óok op een 'goede' manier doodgespoten kan worden, hier in de buurt zit ook zo'n kliniek. Maar dan nog is de kans aanwezig dat het paard er tegen kan gaan vechten. Zoals ik al eerder zei heb ik dat met mijn hondje zien gebeuren, en die was ook zo stoned als een garnaal voordat hij de fatale spuit kreeg. Verdrietig

Ik begrijp ook dat als je dier transport problemen heeft of zo erg er aantoe is dat transport niet verantwoordelijk is, dat je het liever thuis laat gebeuren.
Maar als er een keus is, zie ik schieten toch echt als iets beters. De paarden horen hun voorganger niet, en de angst die ze voelen is niets meer als dat er een DA binnen komt wandelen.

Ik wil hier verder niemand aanvallen op hun keuze, maar wel de mensen die dus alleen aan hun zelf denken!

corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:56

wij hebben in het voorjaar ook ons paard weg moeten doen die had iets in het kogelgewricht wat nie beter werd! hebben hem 11jaar gehad(hij is hier geboren) Huilen

hij is als het goed is ook naar de slager gegaan, maar heb er eerlijk gezegt spijt van dat ik er nie bij ben geweest, dan weet je het tenminste zeker..... nu vraag ik me wel eens af: is ie echt dood? ma kan er maar beter niet aan denken... Verdrietig

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:49

Ik moet er niet aan denken,maar als het gebeurt dan zou ik persoonlijk ook voor t spuitje gaan.
En ik zou er zkr bijblijven.Misschien een rare vergelijking,maar 17 jr geleden is mn dochterje dood geboren,en ik durfde haar niet te zien,nou tot de dag van vandaag heb ik het daar nog moeilijk mee.
Dus vanaf dat moment heb ik gezegd als er een dierbaar iemand,of dier van mij dood gaat dan wil ik erbij blijven tot op het laatste moment.
En daarna waardig afscheid kunnen nemen.
Anders zou ik er geen vrede mee hebben.
Maar dat is natuurlijk mn mening,en ik respecteer ieder ander zn mening!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:53

schoentje schreef:
Wat ik probeerde te zeggen is, dat ik de meeste hier alleen maar over hun eigen gevoel hoorde praten! en dat irriteerd mij dan weer!
Ik weet dat er óok op een 'goede' manier doodgespoten kan worden, hier in de buurt zit ook zo'n kliniek. Maar dan nog is de kans aanwezig dat het paard er tegen kan gaan vechten. Zoals ik al eerder zei heb ik dat met mijn hondje zien gebeuren, en die was ook zo stoned als een garnaal voordat hij de fatale spuit kreeg. Verdrietig

Ik begrijp ook dat als je dier transport problemen heeft of zo erg er aantoe is dat transport niet verantwoordelijk is, dat je het liever thuis laat gebeuren.
Maar als er een keus is, zie ik schieten toch echt als iets beters. De paarden horen hun voorganger niet, en de angst die ze voelen is niets meer als dat er een DA binnen komt wandelen.

Ik wil hier verder niemand aanvallen op hun keuze, maar wel de mensen die dus alleen aan hun zelf denken!

Idd het is voor jezlef beter. Ik ken ook wel mensen die hun paard hebben laten inslapen, gewoon spuitje. Daarbij ging het gewoon goed. Niks aan de hand alles in rust. Maar het gaat idd niet altijd goed. Je moet bijna zeker weten dat het goed gaat. Met een bang paard is het zeker geen goede optie. Daarbij is in 1 keer op de harde manier een betere oplossing. Je zal er toch niet aan moeten denken dat je paard gaat vechten voor zijn leven en in paniek raakt waar jij bij bent Verward Lijkt me erger dan een kogel en dood.......

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:59

Ja als dat zo is dat ze in paniek raken dan lijkt t mij ook niet echt prettig,maar bij mij is t met 2 honden gebeurt en daar heb ik alleen maar een goede herinnering aan.Nou weet ik natuurlijk niet of dat een beetje op hetzelfde neerkomt,maar goed iedereen moet doen waar hij denkt zelf t meeste rust in te vinden,zowel voor zichzelf als voor t dier. Vriendjes zijn?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:08

als ik ooit een paard naar de slager moet brengen om welke rede dan ook, wil ik er wel bij zijn. is denk ik ook fijner voor het paard zelf. of ik kijk is iets anders..

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:55

sherwood schreef:
dier valt niet langzaam uit met narcose. Dier gaat ook niet in narcose. Hij krijgt een prenarcose. Zodat hij niet in de gaten heeft wat er gaat gebeuren, ze zijn dan "stoned" als het ware. Dan krijgt hij een spuit waardoor het hart er mee ophoud. Is ook geen slapen, maar dood Scheve mond
Slapen komt niet aan de orde, bij de prenarcose blijft hij gewoon staan en kan lopen. Dan na de euthenasie spuit valt hij dood neer. Zo hoort het tenminste te gaan.

Ik had een tijd geleden afgesproken dat ik mij niet meer in zo'n discussie meng omdat het de beste "keuze" per paard, situatie en persoon verschilt.. maar wat jij hierboven beschrijft is dus niet zo. Zo blijven dit soort verhalen over inslapen bestaan, en sorry, misschien gebeurt het af en toe nog wel, maar wat ik begrepen heb is wat jij beschrijft vroeger het nadeel was van inslapen!
Mijn paard heeft in totaal 3 prikken gehad. Eerst een makheidsprik, waarbij ze inderdaad niet goed meer doorhebben wat er aan de hand is en dan zijn ze een soort en met van stoned, daarna kreeg zij een narcoseprik, en ja echte narcose! Ze viel in een klap om en lag daar uitgebreidt te snurken.. Daarna kreeg ze pas haar laatste prik.
Het is allemaal echt vredig gegaan.

Maar nogmaals dit verschilt van paard, ik wist van Cindy dat zij heel snel toegeeft aan een makheidsprik (vroeger met hechten vaak gehad). Mijn paard was altijd in paniek met de trailer, dus een rit naar de slager zou voor mijn paard erger geweest zijn.. om maar niet te beginnen over de kans die er bestaat dat een slager missschiet.. Gebeurd niet vaak, maar het vechten tegen de spuit gebeurd ook niet vaak...
Daarbij komt ook nog dat Cindy haast niet meer kon lopen, een rit met de trailer had dierenmishandeling geweest!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:49

machteld schreef:

Helemaal mee eeens OK dan! Lachen

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:09

mijn paardje heeft in d'r hele leven misschien 2x op de trailer gestaan, dus volgens mij zou dat heel veel stress opleveren als we d'r naar het slachthuis hadden moeten vervoeren. En omdat ze al bijna geen lucht kreeg zou stress zeker niet bevordelijk zijn geweest.. Ik vind het niet egoistisch geweest van mezelf om d'r in te laten slapen. Heb niet het idee dat ze heeft lopen vechten om maar niet dood te gaan, vond het toch best "mooi" (voor zover dat kan) Vond het fijn dat ik d'r daarna nog uitgebreid kon aaien, met haar hoofdje bij mij gewoon super hard kon huilen.. Verdrietig Verdrietig

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:21

sherwood schreef:
dier valt niet langzaam uit met narcose. Dier gaat ook niet in narcose. Hij krijgt een prenarcose. Zodat hij niet in de gaten heeft wat er gaat gebeuren, ze zijn dan "stoned" als het ware. Dan krijgt hij een spuit waardoor het hart er mee ophoud. Is ook geen slapen, maar dood Scheve mond
Slapen komt niet aan de orde, bij de prenarcose blijft hij gewoon staan en kan lopen. Dan na de euthenasie spuit valt hij dood neer. Zo hoort het tenminste te gaan.

Als je stoned bent heb je nog steeds in de gaten wat er gebeurd hoor!
Ik weet ook niet of het verschil in zal zitten of je stoned dood gaat of gewoon.

Maar ik zei eerst altijd ik breng mijn paard nooit naar de slager.

Totdat mijn verzorgpaard een ernstig ongeluk heeft gehad en we wel de beslissing hebben genomen om hem naar de slager te brengen.Nu dnek ik heel anders over de slager.
Zelf breng ik mijn paard uiteindelijk ook naar de slager.
Dat vindt ik een''fijner'' idee dan dat mijn paard met een wagen de lucht wordt ingehesen en dan in een vrachtwagen wordt gegooid waar allemaal dode dieren in liggen, en daarna worden verbrand.
Nee...Ik heb liever dat mijn paard naar de slager gaat, daar wordt hij geschoten, heeft hij even pijn, en dan is die dood.
Ik zou er bij blijven kijken, ookal zou ik het heel erg eng vinden.En op het moment zelf er misschien spijt van krijgen, ik denk dat je achteraf er geen spijt van hebt omdat je de laatste minuten van zijn levenmet hem heb doorgebracht.

Worden paarden trouwens met meerdere tegelijk geslacht of 1 voor 1?

En hoe gaat dat precies gaan ze op een lopende band? liggen ze of vallen ze naar het schot neer? en wat doen ze precies als ze de keel open snijden, snijden ze dan ook het hoofd eraf?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:27

Jockey_my schreef:
Worden paarden trouwens met meerdere tegelijk geslacht of 1 voor 1?

En hoe gaat dat precies gaan ze op een lopende band? liggen ze of vallen ze naar het schot neer? en wat doen ze precies als ze de keel open snijden, snijden ze dan ook het hoofd eraf?

Ze gaan 1 voor 1, na elk paard word de hele slachtruimte schoongespoten.
Na het schot vallen ze meteen neer, en snijden ze de in de slagader net boven de borst, het hoofd blijft er in eerste instantie dus aan zitten.
Dan word je weer naar buiten gebracht, dus verder geen horror taferelen ofzo...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 21:35

schoentje schreef:
Ze gaan 1 voor 1, na elk paard word de hele slachtruimte schoongespoten.
Na het schot vallen ze meteen neer, en snijden ze de in de slagader net boven de borst, het hoofd blijft er in eerste instantie dus aan zitten.
Dan word je weer naar buiten gebracht, dus verder geen horror taferelen ofzo...

En Schoentje kan het weten

Nogmaals je bent een toppertje!!! OK dan! OK dan!

Wil je nog een keer speciaal bedanken maar dat merk je dan nog wel Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:41

als mijn paarden ingeslapen zouden moeten worden dan gebeurd dat in hun eigen stal. mijn ouders hebben al eens een paard naar de slacht gebracht en die kwamen hartstikke nat van de trailer af. die beesten voelen gewoon dat er iets engs gaat gebeuren....nee nee laat de DA maar bij mij langs komen in plaats van ik naar hem toe

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 21:52

0ojannekeo0 schreef:
als mijn paarden ingeslapen zouden moeten worden dan gebeurd dat in hun eigen stal. mijn ouders hebben al eens een paard naar de slacht gebracht en die kwamen hartstikke nat van de trailer af. die beesten voelen gewoon dat er iets engs gaat gebeuren....nee nee laat de DA maar bij mij langs komen in plaats van ik naar hem toe

Dit is echte onzin in mijn ogen dan!

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:54

ik zou dat egt niet durven hoor...
lijkt me verschrikkelijk...wel zou ik willen dat er iemand die ik kne gaat kijken...dan weet ik zeker dat hij niet verkocht is...

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:22

Jockey_my schreef:
Zelf breng ik mijn paard uiteindelijk ook naar de slager.
Dat vindt ik een''fijner'' idee dan dat mijn paard met een wagen de lucht wordt ingehesen en dan in een vrachtwagen wordt gegooid waar allemaal dode dieren in liggen, en daarna worden verbrand.

Kijk en dat is nu een gevoelskwestie... ik weet niet hoor maar volgens mij is geen van beide opties leuk!
Als je paard dood is, is de ziel eruit en is het een leegomhulsel... Allebei de opties zijn vreselijk..
Het is inderdaad niet leuk dat ze worden opgetakeld en verbrand maar neerschieten, keeldoorsnijden etc.. nee dat is minder erg

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:49

Tussen geslacht worden en ingeslapen worden is geen "betere" optie. het ene paard zal zich beter gedragen bij de veearts, het andere zal heel snel en pijnloos weggaan bij de slager. Het paard kan zowel bij de veearts misschien gaan vechten tegen de spuit, zowel misschien nerveus worden bij de slager. Maar er zijn ook veel paarden die heel vredig inslapen, en veel paarden die gewoon netjes een schot krijgen. En is je paard van de eerste categorie, heel erg cru maar dan is het eigenlijk gewoon een soort van 'pech' hebben. Het is gewoon voor de eigenaar om te beslissen wat hij denkt dat het beste is voor zijn paard. Voor mij lijkt dat de slager, voor de ander zal dat de DA zijn Lachen

*maar eigenlijk ging de topicvraag hier niet over, sorry Haha! *

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:53

Als je paard niet meer vervoerd kan worden mag je hem trouwens ook thuis laten schieten