Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:04

Natasha schreef:

Maar dat wil weer niet zeggen dat ie op elk paard kan stappen!
Sommigen meiden bij mij op stal corrigeren een paard heel goed, en rijden op van alles zo weg.
Dan komt er een Z ruiter en die kan niet op die paarden wegrijden.
Wie rijd dan t beste?
Diegene met dat ene paard in t Z, of een meid bij ons die alles laag en rond kan rijden?

Hier heb je een heel goed punt. Ik vind het leuk om een (eigen) groen paard helemaal zelf op te leiden, ik heb veel plezier in een verpest paard weer te corrigeren maar ik tuf zeker niet zomaar met ieder paard weg. Ik 'klik' bv. heel goed met grote en grove paarden (terwijl ik een dwergie ben van 1.63 m Knipoog ), maar die elektrische, kleinere, elegante paardjes, daar kan ik niet mee worden. Het voegt me gewoon niet. En zo zal het dus wel bij meerdere ruiters zijn. Alhoewel ik wel altijd met M2+ paarden zó wegrijd en ik denk dat dat voor de meeste Z+ ruiters geldt.

Ik heb wel meer dan 120 wp in het Z2, ben ik nu een goede ruiter???? Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:05

Randy01 schreef:
Ook helemaal mee eens: sommigen leren het nóóit!!! L2, hooguit een proefje M1 is het maximale wat ik ze heb zien halen. Het frapante is dat ik ze dan vaak ook 'de overstap' zie maken naar een andere tak van onze zo geliefde sport, endurance, western etc.

Oftewel: als je niet kunt rijden, dan kun je het altijd nog proberen in de endurance of in de western? Knipoog

Uit jouw woorden proef ik dat je dus blijkbaar geen gevoel voor rijden hebt c.q. niet hebt leren rijden als je L2, hooguit M1 weet te behalen? Ik bekijk dat anders: misschien liggen de interesse en vaardigheden van die mensen wel niet bij de (hogere) dressuur? Voelen ze zich uiteindelijk beter thuis in een andere tak van sport? Ik ken ook mensen die op vrij hoog niveau springen, terwijl ze in de dressuur ook nooit verder zijn gekomen dan de L. Hebben die dan ook nooit leren rijden? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:13

Geweldige Avatar Sjuim Haha! Haha! Haha!

Ik heb in een heeeeeel ver verleden ooit M gestart (het huidige L niveau denk ik Haha! Haha! Haha!) Dus of ik zo even een Z proef uit mn mouw schud.......... denkutnie Haha! Haha! Haha!

Maar ondanks dat ik zelf nooit wedstrijden op het hogere niveau heb gereden kan ik wel zien wat er in een ring gebeurt en waar er wat mis zit in een combinatie, en soms is dat een niet fijn beeld, vaak gelukkig wel.

Zou ik zelf een paard hebben zou ik misschien best gaan starten, als ik dat naast mijn winkel kon doen, maar ik rij alleen paarden van andere mensen en vaak maar voor een bepaalde periode en op die manier wordt het ook iets lastig om je te profileren op concoursen.

Ik vind het uberhaupt knap als mensen een paard goed kunnen laten lopen, op welk niveau dan ook. Een mooie combinatie in het Z is een geweldig gezicht, evenals een mooie combinatie in het B.

Ik persoonlijk vind het Z niet een graadmeter die bepaald hoe goed/zwak je rijkunsten zijn..... ik vind de manier waarop je het paard rijd de graadmeter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:16

Sjuimpje schreef:
Dat dacht ik ook altijd, toch ben ik daar wat van terug gekomen,
er zijn heel veel mensen die wel paardrijden maar echt geen grijntje gevoel hebben.

De mensen waarbij L echt staat voor Levenslang. Of die jaren M starten zonder ooit een winstpunt. En als we dan concluderen dat het Z niet zo bijzonder is, hoe denken we daar dan over?
Daar kun je dus maar beter niet over discussieren. Paardrijden is voor ons allemaal maar gewoon een hobby. Het gaat er toch alleen maar om dat je lol hebt met je paard, op een eerlijke manier. Ik ken ZZ ruiters en B ruiters die ik liever niet zie rijden. En in alle klasses en disciplines kom ik mensen tegen die iedere dag weer genieten van hun viervoeter. Daar gaat paardrijden voor de amateur toch om.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:21

Jippie schreef:
Het gaat er toch alleen maar om dat je lol hebt met je paard, op een eerlijke manier.

Op wedstrijdniveau zie ik idd liever een ontspannen gereden B-proef dan een proef in het Z waarbij ruiter en/of paard duidelijk boven hun vermogen proberen te presteren, met alle gevolgen van dien (spanning, miscommunicatie...).

Op niet-wedstrijdniveau ben ik het ook volledig met de uitspraak van Jippie hierboven eens. Maar toch wordt helaas in paardenland IMO te vaak het niveau waarop je op wedstrijden uitkomt in de dressuur als norm aangehouden voor jouw kunnen. Plezier met je paard en ontspanning - dat zijn zaken die echter naar mijn mening niet in een lettertje als B, L, M of Z zijn uit te drukken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:42

Citaat:
Oftewel: als je niet kunt rijden, dan kun je het altijd nog proberen in de endurance of in de western?

Ja, klopt!!! Nee hoor. Juist niet. Maar als ik wanhopig zou worden omdat iets me niet lukt zou ik denk ik ook iets anders gaan zoeken. Je plezier is gewoonweg eraf en het is een hobby die je voor je plezier doet, toch?

Citaat:
Uit jouw woorden proef ik dat je dus blijkbaar geen gevoel voor rijden hebt c.q. niet hebt leren rijden als je L2, hooguit M1 weet te behalen?

Je hebt dit toch echt verkeerd opgevat. Ik bedoelde te zeggen en zo zei ik dat dus ook dat, voor zover ik het heb gezien in mijn omgeving, die mensen zonder 'het gevoel' dus idd ook niet hoog in de wedstrijd(dressuur/springen)sport zijn gekomen. Die kwamen, met welk paard dan ook, gewoonweg niet hoger dan L2 (Levenslang). Ik zeg niet dat ze niet kunnen rijden. Ze kunnen misschien netter op hun paard zitten dan ik, maar ze kunnen hun paard niet zó aanvoelen om ze naar een hoger niveau te rijden. En tja, dan komen we dus wéér op de stelling: wat is goed paardrijden????

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:50

Ah, op die manier. Dan heb ik het idd verkeerd opgevat. Zoals je het hier beschrijft, kan ik jouw gedachtengang goed volgen.

Maar als ik eerlijk ben... dan denk dat zulke mensen in een andere tak van paardensport (ook de recreatiesport) ook niet echt thuis zullen zijn, want ook daar heb je 'het gevoel' nodig. Je bent tenslotte met een levend wezen in de weer, waar jij de verantwoordelijkheid voor hebt. In de hogere klassen van de endurance bijvoorbeeld kun je je het gewoonweg niet veroorloven om 'het gevoel' te missen. Dan rijd je je paard volledig naar z'n grootje.

En als je 'het gevoel' mist, kun je dan eigenlijk wel plezier hebben in het rijden? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:04

Sjuimpje schreef:
Dat dacht ik ook altijd, toch ben ik daar wat van terug gekomen,
er zijn heel veel mensen die wel paardrijden maar echt geen grijntje gevoel hebben.

Maar met een fijn paard en de juiste begeleiding kunnen ze dat Z echt wel halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:05

Fitzroy schreef:

Laten al die mensen die roepen dat het allemaal zo makkelijk is, dat dan eerst zelf bewijzen

Waarom Verward

Als ik aan iemand denk die kan rijden denk ik inderdaad net als Jippie ook aan iemand als een Tommie Visser of zoiets!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:06

Karin schreef:
Ah, op die manier. Dan heb ik het idd verkeerd opgevat. Zoals je het hier beschrijft, kan ik jouw gedachtengang goed volgen.

Maar als ik eerlijk ben... dan denk dat zulke mensen in een andere tak van paardensport (ook de recreatiesport) ook niet echt thuis zullen zijn, want ook daar heb je 'het gevoel' nodig. Je bent tenslotte met een levend wezen in de weer, waar jij de verantwoordelijkheid voor hebt. In de hogere klassen van de endurance bijvoorbeeld kun je je het gewoonweg niet veroorloven om 'het gevoel' te missen. Dan rijd je je paard volledig naar z'n grootje.

En als je 'het gevoel' mist, kun je dan eigenlijk wel plezier hebben in het rijden? Knipoog

Daar heb je dan ook absoluut weer gelijk in, maar tot zover heb ik het niet doorgevoerd. Ik denk dat 'die mensen' (klinkt zo denigrerend, want zelf zitten ze natuurlijk in een vreselijke situatie) áls ze al met een andere tak aanvangen, sowieso al weer een aantal jaren zoet zijn om van die andere tak de basis onder de knie te krijgen, alvorens er pas weer op een eventueel hoger niveau achter te komen dat ook dát ze (misschien/waarschijnlijk) niet lukt.

Wat ik ook helaas veel zie (en daardoor denk ik dat de Haflingers, Fjorden etc. hier ook even werden aangehaald) is dat mensen voor een bepaald ras kiezen, de smaak te pakken krijgen, wedstrijdjes gaan starten (dressuur en/of springen), ze hierin niet veel verder komen door de beperkingen voor hunzelf en/of hun paard en daarom een overstap maken naar heel vaak de westernsport.
Doordat ik deze mensen dus veel dit heb zien doen, had ik tot een aantal jaren geleden absoluut geen hoge pet van de westernsport. Dit is nu totaal anders hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:08

Jippie schreef:
:j
De mensen waarbij L echt staat voor Levenslang. Of die jaren M starten zonder ooit een winstpunt. En als we dan concluderen dat het Z niet zo bijzonder is, hoe denken we daar dan over?
.

Of jaren Z rijden zonder winst Knipoog

Maar ik ben het met je eens dat het geen zak uitmaakt wat je rijd, als je maar lol hebt met je knol!

Maar we kwamen op deze discussie ivm met het wel of niet met hoedje mogen rijden.

Daarnaast ben ik sterk van mening dat je geen beter mens word als je goed kan paardrijden. Een slechter mens overigens ook niet Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:20

Pipo schreef:
Maar met een fijn paard en de juiste begeleiding kunnen ze dat Z echt wel halen.

Dat zou kunnen,
een goed paard (welke door een goede trainer in de juiste vorm wordt gehouden) en een zeer goede instructie.
Maar dan praat je niet over Z rijden maar over Z meeliften.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:22

Sjuimpje schreef:
Maar dan praat je niet over Z rijden maar over
Z meeliften
.

Keihk, DAT zou ik nou wel kunnen Haha! Haha! Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:24

Sjuimpje schreef:
Dat zou kunnen,
een goed paard (welke door een goede trainer in de juiste vorm wordt gehouden) en een zeer goede instructie.

Doe daar een portie dagelijkse begeleiding bij en voilá.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:24

Randy01 schreef:
Wat ik ook helaas veel zie (en daardoor denk ik dat de Haflingers, Fjorden etc. hier ook even werden aangehaald) is dat mensen voor een bepaald ras kiezen, de smaak te pakken krijgen, wedstrijdjes gaan starten (dressuur en/of springen), ze hierin niet veel verder komen door de beperkingen voor hunzelf en/of hun paard en daarom een overstap maken naar heel vaak de westernsport.

Maar waarom noem je dat 'helaas'? Ik vind rekening houden met beperkingen en het durven maken van bepaalde keuzes (bijvoorbeeld overstappen naar een andere tak van sport) ondanks het oordeel van anderen óók getuigen van 'het gevoel'.

Wij hebben met ons paard in een vergelijkbare situatie gezeten, een doodgewone NRPS'er waarvan er zoveel in het Z lopen. In de M1 haalde hij zijn puntjes nog wel, de M2 was voor hem eigenlijk een tikkeltje te hoog gegrepen. Hij heeft zijn bouw niet echt mee: is wat kort in de rug, is overbouwd en heeft moeite met lengtebuiging. Natuurlijk kun je met de juiste begeleiding ver komen, maar je moet je ook afvragen of je dat wilt - of het bij jou past en uiteraard bij je paard. Inmiddels was al gebleken dat hij zich in andere takken van sport beter op zijn plek voelde dan in de dressuurring - wat destijds in onze omgeving leidde tot uitspraken als 'dat beest is vastgelopen in de M2 en nou crossen ze maar een beetje met hem door het bos'. Tja, zo negatief kun je het idd bekijken. Knipoog

Een bekende paardenfysiotherapeut heeft ons paard ooit van boven tot onder bekeken. Zij bestempelde hem als 'een gezond, recht paard'. Op onze vraag of hij Z-dressuur zou kunnen lopen, zei ze: 'Ja, dat zou hij vast kunnen. Maar hebben jullie dat ervoor over? Dat betekent dat je de SGW en de endurance moet laten voor wat het is en je training zoveel mogelijk in het teken moet stellen van de dressuur'. Nou, voor ons was de keus toen snel gemaakt. En ik denk dat we nu meer lol met ons paard hebben (en het paard met ons) dan wanneer we de keus hadden gemaakt om koste wat kost tóch die Z-dressuur te halen. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:29

Sjuimpje schreef:
Dat zou kunnen,

Dat kan zelfs op GP-niveau... Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:32

Sjuimpje schreef:
Dat zou kunnen,

Sjuim,

Hoe komen die combinaties die ik nu zie in het Z terecht dan? Vastzittende kreupele paarden, die inderdaad pootje over doen maar waar totaal geen sprake van lengtebuiging is enz enz.......

Daar zit echt geen trainer op hoor, tenminste misschien wel maar wie is die trainer dan Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:39

Randy01 schreef:
Ik denk dat 'die mensen' (klinkt zo denigrerend, want zelf zitten ze natuurlijk in een vreselijke situatie) áls ze al met een andere tak aanvangen, sowieso al weer een aantal jaren zoet zijn om van die andere tak de basis onder de knie te krijgen, alvorens er pas weer op een eventueel hoger niveau achter te komen dat ook dát ze (misschien/waarschijnlijk) niet lukt.

Meestal moet je de dingen ervaren om erachter te komen of iets je ligt (of juist niet). Zolang dat niet ten koste gaat van het paard, lijkt me dat alleen maar gezond. Het is zo makkelijk om meteen al te zeggen 'dat kan ik niet' of 'dat kan dat paard niet, want het is een Fjord'. Probeer het eerst maar - met een open mind, om niet al te teleurgesteld te zijn als het toch niet lukt - en dan kun je altijd nog oordelen. Je hebt het dan iig een kans gegeven. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:42

Niet het hele topic gelezen.

Het protocol "Z" haal je pas als je wedstrijden rijdt. En wat nou als je die ambitie niet hebt?
Neem mezelf als voorbeeld. Ik weet dat ik, ongeacht wat voor paard, nooit in de Z zal komen. Ik heb simpelweg geen wedstrijdambities. Ik les echter wel, en wil wel mijn paard goed voor elkaar hebben. Ik ken genoeg mensen (irl en op bokt) waarvan ik vind dat ze kunnen rijden, maar die je zelden tot nooit op een wedstrijd ziet.
IMO kan je rijden als je een willekeurig paard in alle situaties onder controle hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:43

Ik denk dat als je in het Z mee wil draaien dat je een aantal dingen heel goed moet kunnen
- Supernetjes proefgericht kunnen rijden
- Positief omgaan met wedstrijdspanning

Verder is het “ wel of niet kunnen rijden” iets heel relatiefs. De een vind Z heel goed, de ander krijgt dat gevoel pas bij een lichte toer ruiter en weer een ander krijgt dat idee bij een ruiter die alles wegrijdt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:48

Karin schreef:
Maar waarom noem je dat 'helaas'? Ik vind rekening houden met beperkingen en het durven maken van bepaalde keuzes (bijvoorbeeld overstappen naar een andere tak van sport) ondanks het oordeel van anderen óók getuigen van 'het gevoel'.

Ik lees deze pagina van de topic nog door en zie dat het woordje helaas er niet had moeten staan in dit zinsverband. Ik denk dat ik een andere zin wilde typen maar het toch anders formuleerde.

Zal volgende keer mijn stukjes even een paar keer doorlezen. Krijg je anders zulke misverstanden van....

Sorry hoor!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:49

Zonder dat 'helaas' is het idd een gewone constatering waar IMO niets mis mee is. Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 09:50

Karin schreef:
Maar toch wordt helaas in paardenland IMO te vaak het niveau waarop je op wedstrijden uitkomt in de dressuur als norm aangehouden voor jouw kunnen. Plezier met je paard en ontspanning - dat zijn zaken die echter naar mijn mening niet in een lettertje als B, L, M of Z zijn uit te drukken.

Ben ik het helemaal mee eens
Het jammere is alleen dat het eerste wat veel mensen vragen is "Heb je ook wedstrijden gereden" Of "wat heb je gereden"
En als je dan zegt dat je alleen onderling wat in het B gestart bent, kijken ze heel anders naar je.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:51

daar heb ik geen moeite mee. Wel met mensen die beweren thuis op M niveau te rijden omdat ze hem een pasje pootje over laten doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:51

Pipo schreef:
Sjuim,

Hoe komen die combinaties die ik nu zie in het Z terecht dan? Vastzittende kreupele paarden, die inderdaad pootje over doen maar waar totaal geen sprake van lengtebuiging is enz enz.......

Daar zit echt geen trainer op hoor, tenminste misschien wel maar wie is die trainer dan Verward

Ho ho,
je hebt mij niet horen zeggen dat alle Z ruiters veel gevoel hebben.
Ik heb gezegt dat er veel mensen zijn die het Z nooit niet zullen kunnen halen, die hebben nòg minder gevoel dan in de situatie die jij schetst.

Iedereen kent ze wel, de boerderijtjes in de polder waar ze een stuk of wat stalletjes verhuren. Daar lopen paarden die nauwelijks het ene been voor de ander krijgen.
(en nee, nou moet niet iedereen die bij een boer in de polder stat zich aangesproken voelen Tong uitsteken )