Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:54

dat hangt van de afspraak af die je vooraf hebt gemaakt !
want dat geld van de keuring zie je dan niet meer terug, of je moet die kosten bij het paard optellen voor de evt volgende koper...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:58

crossmonster schreef:
dat geld van de keuring zie je dan niet meer terug, of je moet die kosten bij het paard optellen voor de evt volgende koper...

Tong uitsteken Da's ook een idee Haha! Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:02

ja ik bedoel als je wil handelen om er aan te verdienen , moet je niet je eigen graf graven door er zelf slechter van te worden , nietwaar?
anders kun je beter gaan bloemschikken oid.. handel is handel
of het nu in paarden of iets anders is, het doel van handelen is er zelf beter van worden
door er zelf tijd en moeite in te steken, en dat geld daarvoor moet je op een of andere manier toch terugzien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:19

Cinzano schreef:
Ha ha wel opvallend dat ik niet de enigste ben die vind dat Pipo niet kan lezen Tong uitsteken Haha!

Ik lees prima, alleen zeg ik niet wat jullie willen horen!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:25

Cinzano"]

Ha ha wel opvallend dat ik niet de enigste ben die vind dat Pipo niet kan lezen
[/quote]

[quote="Pipo schreef:
Ik lees prima, alleen zeg ik niet wat jullie willen horen!

Pling

Tuurlijk Pipo Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:59

crossmonster schreef:
ja ik bedoel als je wil handelen om er aan te verdienen , moet je niet je eigen graf graven door er zelf slechter van te worden , nietwaar?
anders kun je beter gaan bloemschikken oid.. handel is handel
of het nu in paarden of iets anders is, het doel van handelen is er zelf beter van worden
door er zelf tijd en moeite in te steken, en dat geld daarvoor moet je op een of andere manier toch terugzien ?

Op de lange termijn is het verstandiger om juist wel dat soort dingen te betalen. Dan komen mensen bij je terug.

Verder..........ik ben het nog steeds met Kawa eens, dan maar niet bij een particulier kopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:09

runningkawa schreef:
Maar crossmonster jij hebt over een 16 jarige die nooit wat gemankeerd heeft en in de sport gelopen heeft.
Die heeft idd bewezen met mijn part tien 3tjes dat hij er geen last van heeft.

Maar als ik naar een 2 of 3 jarige ga kijken, nog niks mee gedaan of net zadelmak, kun je niet weten of dat paard er last van gaat krijgen als je er intensiever mee gaat rijden?

dat vind ik dus wel 2 heel grote verschillen.

En het is ook een enorm verschil of je het oudere paard (8+) voor eigen gebruik koopt, of voor de handel.
Een paard kan klinisch idd niks mankeren, maar met slecht foto's blijf je toch met het beestje zitten...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:09

Als je zelf een paard goed laat keuren bij aanschaf hoef je je ook geen zorgen te maken als hij gekeurd moet worden bij verkoop.
Ik heb nog nooit een paard verkocht die niet goedgekeud werd en heb er dus ook totaal geen problemen mee om de keuring te betalen mocht er wel een keer één afgekeurd worden.
Dat is dan míjn fout en verantwoordelijkheid en niet die van de koper.

Overigens wordt er in dit topic door een paar mensen gezegd dat zij de gezondheid van het paard niet garanderen bij verkoop.
Wettelijk heb je niets om op te staan. Als kopers een paard niet met foto's laten keuren en hij blijkt later niet goed te zijn op de foto kunnen ze hem zo weer terug brengen.
Als een paard gekeurd is tijdens de verkoop kun je als verkoper aantonen dat hij toen gezond was en sta je veel sterker.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:13

Wat zijn de kosten van een klinische en rontgelogische keuring?? Die vraag speelt me al een tijdje in het hoofd..Ben benieuwd wat jullie betaalt hebben daarvoor..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:23

Katja schreef:
Overigens wordt er in dit topic door een paar mensen gezegd dat zij de gezondheid van het paard niet garanderen bij verkoop.
Wettelijk heb je niets om op te staan. Als kopers een paard niet met foto's laten keuren en hij blijkt later niet goed te zijn op de foto kunnen ze hem zo weer terug brengen.
Als een paard gekeurd is tijdens de verkoop kun je als verkoper aantonen dat hij toen gezond was en sta je veel sterker.

Ik zeg nooit tegen een kijker dat mijn paard perfect is, ik geef wel mijn mening dat ik zelf nog geen problemen heb gehad en hij naar mijn smaak in orde oogt. Ik vind namelijk niet dat je iets mag opdringen, een kijker heeft een eigen smaak. En daarbij kan een verkoper aan de buitenkant niet zien of de binnenkant 100% is. Daarvoor geef je dus altijd de gelegenheid om te keuren.

Ik stel in een contract altijd vast hoe het gebeurt bij een verborgen gebrek.
Ik heb nu iemand die niet gaat keuren (geeft ze tenminste niet aan) maar ik wil niet met de gebakken peren komen te zitten dus ik beschrijf wanneer de koop definiteif is en hoelang zij terug kunnen bij een verborgen gebrek.
Een verborgen gebrek moet dan wel aangetoond kunnen worden.
(coorect me if i'm wrong, want daar leren we tenslotte weer van)
Laatst bijgewerkt door holly op 10-06-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:24

holly schreef:
Ik zeg nooit tegen een kijker dat mijn paard perfect is, ik geef wel mijn mening dat ik zelf nog geen problemen heb gehad en hij naar mijn smaak in orde oogt. Ik vind namelijk niet dat je iets mag opdringen, een kijker heeft een eigen smaak. En daarbij kan een verkoper aan de buitenkant niet zien of de binnenkant 100% is. Daarvoor geef je dus altijd de gelegenheid om te keuren.

Ik stel in een contract altijd vast hoe het gebeurt bij een verborgen gebrek.
Ik heb nu iemand die niet gaat keuren (geeft ze tenminste niet aan) maar ik wil niet met de gebakken peren komen te zitten dus ik beschrijf wanneer de koop definiteif is en hoelang zij terug kunnen bij een verborgen gebrek.
Een verborgen gebrek moet dan wel aangetoond kunnen worden.

Je kunt zoveel in dat contract zetten, maar rechtsgeldig is het gewoon niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:25

Ook daar zijn de meningen verschillend over pipo. En idd, wanneer is iets geldig en wanneer niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:26

De koper word beschermt en ook met dat contract geld, dat als jij niet kunt aantonen dat je paard tijdens de verkoop niks mankeerde, jij het paard gewoon terug moet nemen bij een mankement

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:29

Dat is ook heel normaal schoentje.
Mocht ik verkopen en er is een verborgen gebrek, wat aangetoond kan worden dan neem ik terug. Wel zo eerlijk.
Maar de vraag is, als zij niet willen keuren bij aankoop, hoelang geeft je ze dan toch de tijd om dat alsnog te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:29

Tjee, een VMR topic dat verloopt als een FA topic Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:33

Laat ik het anders formuleren.
Ik koop bij jouw een paard, en vind het allemaal wel best en laat niet keuren.
Dus ik neem het paard mee naar huis.
Dat is voor de jouw een risico en je hebt geen zin in rare dingen over langere tijd, dus zorg je ervoor dat ondanks dat de koper niet wil keuren, je toch even op papier zet, welke tijd jij ervoor geeft dat dat alsnog kan.
Je zou toch raar staan te kijken als ze na 7 maanden op je stoep staan dat hij niet goed is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:33

holly schreef:
Dat is ook heel normaal schoentje.
Mocht ik verkopen en er is een verborgen gebrek, wat aangetoond kan worden dan neem ik terug. Wel zo eerlijk.
Maar de vraag is, als zij niet willen keuren bij aankoop, hoelang geeft je ze dan toch de tijd om dat alsnog te doen.

NEE, jij als verkoper moet het kunnen bewijzen dat het paard geen mankement had bij verkoop. NIET de koper.
En zonder rontgenfotos kun je het tegendeel haast niet bewijzen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:35

Katja schreef:
Als je zelf een paard goed laat keuren bij aanschaf hoef je je ook geen zorgen te maken als hij gekeurd moet worden bij verkoop.
Ik heb nog nooit een paard verkocht die niet goedgekeud werd en heb er dus ook totaal geen problemen mee om de keuring te betalen mocht er wel een keer één afgekeurd worden.
Dat is dan míjn fout en verantwoordelijkheid en niet die van de koper.

Toch is dit niet waar! Als je als verkoper de keus stelt aan de aspirant koper om het paard rontgonolisch te laten keuren en de asprirant koper weigert dit of vindt dit nodig, dan kan hij daar acheraf niet op terug komen. Immers, het is nalatigheid van de koper.
Geen verborgen gebrek.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:39

Dat is toch krom.
Als ik toevallig een paard bezit wat nog niet gekeurd is omdat ik zelf voor heel weinig heb gekocht.
Het paard verkoop ik voor een groter bedrag omdat in de tussentijd de waarde is gestegen.
Moet ik dan eerst nog even uitgaven doen om het voormezelf zeker te weten, terwijl ik het zo ook prima vind?
Ik doe dat niet.
Nogmaal het gaat hier om pony's die zelfs bij verkoop niet boven de 2000 uitkomen.

Ik heb er geen probleem mee als er gekeurt word.
Ik heb er ook geen probleem mee als er een verborgen gebrek naar boven komt, want dan neem ik terug.
Wel is het goed om te weten welke tijd je daarvoor moeten nemen.

Als men niet wil keuren is het hun eigen keus en niet de mijne.
Ook dan neem ik terug bij een verborgen gebrek, maar ik heb geen zin om daar een jaar rekening mee te houden, omdat de koper zelf beslist had niet te willen keuren ten tijde van de koop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:39

een verkoper heeft plichten
een koper heeft rechten maar ook plichten
onderzoeksplicht

als een koper een dier niet wil laten keuren , dan verwaarloost hij die plicht

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:43

ALs een koper niet wil keuren dan is dat zijn keus, en zijn domheid.
Ik ben dan nog zo eerlijk om ze toch die kans nog te geven, maar stel wel een datum daarvoor.

Stel nou dat ik ergens een paardje koop en ik keur niet, dan is het verrekte banketstaaf als ik na een half jaar eens denk, ach keur eens en hij blijkt een klein mankementje te hebben. Ik heb al die tijd dat links laten liggen en nu zou ik gaan eisen bij de verkoper om terug name. Nee dat vind ik niet in orde. Je had toch kunnen keuren bij koop.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:45

Het fijne van dit topic is, dat er op deze manier alle ins en outs besproken worden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:50

holly schreef:
ALs een koper niet wil keuren dan is dat zijn keus, en zijn domheid.
Ik ben dan nog zo eerlijk om ze toch die kans nog te geven, maar stel wel een datum daarvoor.

Stel nou dat ik ergens een paardje koop en ik keur niet, dan is het verrekte banketstaaflig als ik na een half jaar eens denk, ach keur eens en hij blijkt een klein mankementje te hebben. Ik heb al die tijd dat links laten liggen en nu zou ik gaan eisen bij de verkoper om terug name. Nee dat vind ik niet in orde. Je had toch kunnen keuren bij koop.

En dat is heel fideel van jou! Dat je de koper de kans geeft het diertje terug te brengen.
Echter, als er wel gekeurd is en er komt een verborgen gebrek naar boven, geldt er zelfs een termijn van 2 jaar....
Het blijft een feit dat een koper nalatig is als hij niet keurt, en dus daar ook de risico's van op zich neemt.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:51

holly schreef:
Het fijne van dit topic is, dat er op deze manier alle ins en outs besproken worden.

Maakt de mens wijzer... Knipoog Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:57

Pipo schreef:
Op de lange termijn is het verstandiger om juist wel dat soort dingen te betalen. Dan komen mensen bij je terug.

Verder..........ik ben het nog steeds met Kawa eens, dan maar niet bij een particulier kopen.

Als je denkt dat het aan die regeling ligt heb ik nieuws voor je!!

Het gaat om het plaatje in zijn algeheel! Want wat grappig anders dat wij altijd tevreden klanten hebben en dat ook héél veel mensen terug komen voor een paard erbij, gewoon op bezoek komen nog eens of mensen naar ons doorsturen omdat ze zo tevreden zijn... Zónder die "normale" regeling.

Verder voeg ik me helemaal bij Crossmonster toe.