Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:55

anjali schreef:
_Charlot schreef:
Wij betalen €450,-.
Zelf mesten en buitenzetten, er wordt dus alleen gevoerd.

Is dat voor 1 paard? Maar wel inclusief voer? Duur anders, kan aan de regio liggen natuurlijk.

Ja is voor 1 paard en we hebben er zelf 3 staan.
We zitten midden Nederland.
Inclusief voer inderdaad.

Hebben wel een goede binnen en buitenbaan.

Voor veel minder kunnen we het hier helaas niet vinden. Het is wel vreselijk duur geworden de laatste jaren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:06

Lokii schreef:
In welke regio is dat? @oji

De praktijk waar ik de mail van heb gekregen zit in Harderwijk (AnimalCare) en met name worden in de mail de regio Putten, Ermelo en Uddel genoemd en dat in de bossen bij Zeewolde mogelijk ook een wolf rondloopt.

Rose123

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:35

Hier nog geen bericht gehad van een mogelijke verhoging maar als het nodig is, is het nodig.
Met 360 euro in de maand hebben we het volgende:
- 3x per dag ruwvoer
- 3x per dag brokken
- winter paddock service
- Zomer weide service (hier betaal je 20 euro extra per maand voor)
- Binnenbak
- Buitenbak
- Wasplaats met koud & warm water
- 2 zadelkluisjes
- uitmesten

Het is goedkoper dan de meeste in de regio maar ze zijn heel selectief in wie ze laten stallen.
Wij zitten in West-Brabant :) met weinig uitrijmogelijkheden

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:49

oji schreef:
Lokii schreef:
In welke regio is dat? @oji

De praktijk waar ik de mail van heb gekregen zit in Harderwijk (AnimalCare) en met name worden in de mail de regio Putten, Ermelo en Uddel genoemd en dat in de bossen bij Zeewolde mogelijk ook een wolf rondloopt.

Ik heb hem ook gehad inderdaad.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:28

Hoorde vandaag dat we 10 euro omhoog gaan. Dat vind ik zelf nog meevallen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:23

Ik kreeg net een mail met 20 euro omhoog, valt mij ook reuze mee. Ik had op 50 gerekend.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:56

Vooralsnog geen nieuws dat het omhoog gaat. Afgelopen jaar zijn ze al omhoog gegaan.

Ik betaal voor volpension 350 + 10€ voor koets/sulky stalling. Daar heb ik dan een binnenbak voor, roundpen, zomer 24/7 weidegang en winter overdag paddock met zo goed als onbeperkt hooi en buitenzet service door de weeks.
Wasplaats met warm en koud water, zadelkamer.

Al met al een nette prijs in mijn ogen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:05

oei als ik al die prijzen zie ben ik blij met wat ik hier betaal, ja oke er kan zeker verbetering zijn op meerdere vlakken maar hier bewust voor gekozen ivm de rust. Ik kan echt niet meer tegen die drukke stallingen.

We staan maar met 4 paarden, als er iets veranderd (veulen oid) is dat allemaal zo geregeld en geen probleem. Er is veel mogelijk in overleg.

Ik betaal 210 per maand. Dit is bij een boer en we doen alles in schema samen.
Zomer 24/7 buiten in de winter halve dag op de paddock.
Er word wel gevoerd (ruwvoer).
We hebben een longeerbak en buitenbak erbij.
Midden nederland

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:46

Zijn er ook mensen die een “ kale stal en wei “ huren dus zelf voer inkopen , zelf hooi kopen en zelf de stal mesten en verzorging doen. En ben je dan wel/ niet goedkoper uit als in pension ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:50

Popstra schreef:
Sure_lee schreef:
Het zijn 2 honden. Aanschafkosten zijn hoog, kosten voor eten en dergelijke ook en de omheining moet aangepast worden zodat de honden niet onder de omheining door kunnen.
Wij dienen dat te betalen omdat wij natuurlijk willen dat onze paarden beschermd worden. De honden zijn nu nog niet 24/7 in de kudde. Ze hebben eerst een poos op een rustige manier aan elkaar kunnen wennen. Binnenkort gaan ze van 21.00 tot 9.00 in de kudde.

Ik vind dit best bijzonder.
Krijgt de stal geen subsidie bij voor het hekwerk dan!?

Met subsidie moet je er ook een hoop bijleggen ; subsidie is niet genoeg voor alle kosten van het hekwerk plus moet je het ook bijhouden qua onderhoud en bijv vaker met de bosmaaier aan de slag dus kost ook meer uren werk.

Voer van de honden maar ook de honden verzorgen , trainen ect kost tijd.
Als deze honden puur alleen zijn aangeschaft om de pension paarden te beschermen is het logisch dat dit word doorberekend

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:01

Sassy4barrel schreef:
Zijn er ook mensen die een “ kale stal en wei “ huren dus zelf voer inkopen , zelf hooi kopen en zelf de stal mesten en verzorging doen. En ben je dan wel/ niet goedkoper uit als in pension ?

Ik betaal voor alles los, dus kale stal kosten heb ik elke maand, en verder naar gebruik.
Krachtvoer koop ik zelf in, hooi en stro van de stalhouder. Ik mest mijn eigen stal.

In de zomer, langer op de wei, is minder hooi en minder stro. Dan sta ik sommige maanden voor €230,- In de winter in een dure maand (2x hooi 1x stro) €400,-.

Op vorige pensionstallen betaalde ik €350,- met ook nog mestdiensten er bij en eigen krachtvoer kopen. Ik sta nu dus goedkoper. (En betere faciliteiten.)
Laatst bijgewerkt door Captain op 26-11-25 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:01

Ik huur bij een boer de stallen, ooit afgesproken dat hij zorgt voor hooi en stro.
Mijn paard heb ik op stro staan, de pony op vlas. Het hooi is voordroog en een baal van 500kilo.
Ik koop elk jaar zo'n 50- 75balen hooi extra in, die zijn dan voor als ik makkelijk en snel moet voeren.
Maar ook heel makkelijk als ik ziek ben, een baal hooi is zo in de vele slowfeeder plekken gestopt.
Als ik een paar dagen weg ga, stop ik alles helemaal vol, en zou ik een week afwezig kunnen zijn.
Ik ga hooguit 3-4 dagen weg, en heb dan dat mijn kinderen of de boer zelf mijn paarden in de gaten kunnen houden.
Afwezig of ziek zijn is wel een ding ten opzichte van een pensionstal, waar je iemand betaalt om je paard te voeren, binnen en buiten te zetten, of dekens op en af te halen.
Ben ik goedkoper uit,misschien iets, maar de omheining moet ik ook bijhouden of vervangen.
Dus palen, schrikdraad, schrikdraadautomaat dat zijn wel kosten die aantikken.

Blacky94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:23

Sassy4barrel schreef:

Ik denk dat dit echt van heel veel factoren afhankelijk is. Er zullen mensen goedkoper uit zijn, er zullen mensen zijn waarbij dat niet zo is.

Ik heb zelf zo'n stal laten staan (250 kale stalhuur, kosten GWL, mestafvoer, loonwerker, hooi/stro/vlas maar niet heel veel opslagruimte) omdat ik de onzekerheid in kosten te groot vond. Maar tov mijn huidige stal was ik waarschijnlijk max zo'n 50eu goedkoper uitgeweest, terwijl ik nu volpension sta met binnenbak. En dat was zelf mesten en buitenbak (binnen/buiten zetten werd wel geregeld). Mijn huidige stal is wel 1 vd goedkopere stallen in de buurt dus tov een duurdere stal, volpension met binnenbak scheelt het misschien wel zo 100-150eu per maand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:49

Sassy4barrel schreef:

Wij verhuren op die manier. Verkopen hooi, stro en voer aan inkoop als ze dat willen. Ze mogen ook zelf elders kopen en klaar zetten. Voeren doen we dan nog ‘gratis’ om praktische redenen. Maar ze komen uiteindelijk allemaal bij ons af nemen om de kosten te drukken.

Ze bepalen dus zelf hoeveel ze geven, trekken streepjes en wordt dan uitgerekend en in praktijk zitten ze bij ons gemiddeld rond de 500/550 euro…
Kale stal + weide = 200 euro. Dat is berekend op basis van huur gebouw gedeeld door aantal stallen die er zijn. Dus daar halen we puur onze huur uit die we zelf moeten betalen.

En ze hebben schavelingen en voer al goedkoper omdat wij per palet kopen en de ‘korting’ daarvan gewoon aftrekken dus als ze zelf moeten gaan kopen zijn ze kwa hooi en bodembedekking duurder uit.

Ik kan je zeggen dat we op korte tijd een paar mensen gehad hebben die zowel het werk, de tijd als de kosten zwaar onderschat hadden. :+

Bij ons komen geen verhogingen zolang de inkoop niet duurder wordt. Gaat die prijs omhoog kunnen we dat gewoon voorleggen.

Stallen die onder de 300 euro zitten kunnen ot nog groter inkopen. Of sponseren andermans hobby.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 07:10

Jeetje wat een verschillen allemaal!
Hier €450 per maand in Friesland, dat is relatief duur maar heb nog nooit zo’n fijne plek gehad voor mijn paard. Ze is al op leeftijd dus de faciliteiten zijn voor mij niet meer zo belangrijk. Ze staat op een paddock paradise, vol pension met onbeperkt gestoomd hooi van goede kwaliteit! (Astma)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:27

Sassy4barrel schreef:

Ja, kale huur 130 per maand. Stal van 4 bij 4 en weiland. Er is een buitenbak aanwezig met verlichting en direct aan het bos.
Alles in eigen beheer. Dit is excl mest afvoer. Dit hebben we geregeld met een boer, die heeft een kar bij ons staan en die wordt voor 50 euro geleegd om ongeveer om de 3 weken ( delen we met 2 ).
Kleine onderhoudskosten zijn voor eigen rekening.

Voor mij aan het einde van de straat zo ongeveer, dus net of ik mijn paard aan huis heb staan. De wei grenst aan een diervoeders zaak dus hoef nooit ver voor voer vlas en hooi etc :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:39

Wij hebben vandaag de stallingsprijs voor 2026 te horen gekregen. Gaan met 10 euro omhoog van 325 naar 335, volpension

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:44

Laatste jaren zijn we elk jaar met 20 € omhoog gegaan en aankomend jaar ook weer. Helaas al per December, normaal per Januari.

€ 300,- in West Brabant. Paarden worden binnen en buiten gezet. Voor de rest doe ik alles zelf, mesten, voeren etc. Er is een buitenbak aanwezig, maar die is niet al te best :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:36

Waar m'n vezorgpaarden staan gaat het naar 360 per maand. Ze staan in groepsverband, laatst proberen te tellen en onze kudde is nu rond de 45 paarden. Uit m'n hoofd rond de 180 paarden in totaal op stal, verdeeld over grotere en kleinere kuddes.
In de winter op de paddock (Stenen deel met hooiruiven (onbeperkt), inloopstal met stro en groot zand deel). In de zomer (eind april tot eind oktober) kan je kiezen op de wei, of een extra bedrag betalen zodat je ook gebruik van de paddock kan maken. Voeren naast onbeperkt hooi of gras moet je zelf doen, wel kan je standaard brok pakken. Iedereen heeft een voerhokje, ruime zadelkast en dekenrek.
Faciliteiten zijn spuitplekken met warm en koud water, voldoende poetsplekken (deels onder overkapping), 3longeer/parelli kralen, binnenbak 20x40 en buitenbak 20x60 en eigen ingang direct het duin in. Er wordt gemest, opgestrooid en hooi gevoerd. Enige wat je zelf moet doen is plezier hebben met je paard en evt hapje geven naast het hooi. :D

Ik vind het echt ideaal, er is altijd wel iemand voor aanspraak maar ook als je daar geen zin in heb kan je prima je eigen ding doen. Direct het duin in kunnen rijden vind ik ook heerlijk.
Ze staan omgeving Haarlem, niet de goedkoopste omgeving...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:37

Sassy4barrel schreef:

Ik heb dit zelf nooit gedaan maar ken(de) wel diverse mensen die dat wel doen of deden. Die zeiden allemaal dat het niet goedkoper is dan op een pensionstalling, soms zelfs duurder. En dat het werk erg tegenvalt.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:51

Sassy4barrel schreef:

De vorige stal waar ik stond was zo een. In de zomer was ik goedkoper af, in de winter was het duurder.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 21:05

kosseh schreef:
Waar m'n vezorgpaarden staan gaat het naar 360 per maand. Ze staan in groepsverband, laatst proberen te tellen en onze kudde is nu rond de 45 paarden. Uit m'n hoofd rond de 180 paarden in totaal op stal, verdeeld over grotere en kleinere kuddes.
In de winter op de paddock (Stenen deel met hooiruiven (onbeperkt), inloopstal met stro en groot zand deel). In de zomer (eind april tot eind oktober) kan je kiezen op de wei, of een extra bedrag betalen zodat je ook gebruik van de paddock kan maken. Voeren naast onbeperkt hooi of gras moet je zelf doen, wel kan je standaard brok pakken. Iedereen heeft een voerhokje, ruime zadelkast en dekenrek.
Faciliteiten zijn spuitplekken met warm en koud water, voldoende poetsplekken (deels onder overkapping), 3longeer/parelli kralen, binnenbak 20x40 en buitenbak 20x60 en eigen ingang direct het duin in. Er wordt gemest, opgestrooid en hooi gevoerd. Enige wat je zelf moet doen is plezier hebben met je paard en evt hapje geven naast het hooi. :D

Ik vind het echt ideaal, er is altijd wel iemand voor aanspraak maar ook als je daar geen zin in heb kan je prima je eigen ding doen. Direct het duin in kunnen rijden vind ik ook heerlijk.
Ze staan omgeving Haarlem, niet de goedkoopste omgeving...

O wow :wow: Zijn met zoveel paarden wel eens de bakken vrij? Of rij je meestal hutje mutje? En hoeveel weiland hebben ze daar dan wel niet?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:06

Pensioen plekje 525 p mnd incl hooi en 24/7 buiten. Excl extra brok en hoefsmid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:30

mystery1980 schreef:
Pensioen plekje 525 p mnd incl hooi en 24/7 buiten. Excl extra brok en hoefsmid.

Dat is dus zonder stal? Hopenlijk wel een inloopstal maar voor dat geld wil ik er een box bij (voor s'nachts of bij ziekte) en dan ook brok . Ongelooflijk die prijzen tegenwoordig zeg. Kan met de regio te maken hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:43

anjali schreef:
mystery1980 schreef:

Dat is dus zonder stal? Hopenlijk wel een inloopstal maar voor dat geld wil ik er een box bij (voor s'nachts of bij ziekte) en dan ook brok . Ongelooflijk die prijzen tegenwoordig zeg. Kan met de regio te maken hebben.

Ongelofelijk wat een werk er ook mee hebt he :')