Paard en kinderwens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:30

Sizzle schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel erg dooslaan. Bij alles „wat als“ denken is ook niet zo zinvol.
Je kunt niet alles voor zijn in het leven.

Als er daadwerkelijk iets dramatisch gebeurd of het kind heeft een zware handicap dan zie je dan wel wat haalbaar is. Dat kun je niet allemaal van te voren gaan zitten doorrekenen.
Niemand is daadwerkelijk voorbereid voor wat er moet gebeuren als de oppas dood gaat, zelf met long-covid zit, je partner ontslagen wordt en je huis affikt.

Maar een gewoon zinvol tijd en financien plan maken voor een normaal gemiddeld te verwachten situatie is wel heel verstandig.

Ben ik met je eens bij een gewone planning.
Dan is er nog wel een mouw aan aan te passen.

Maar hier zijn alle mouwen al in gebruik....
En nee je kunt niet bij alles wat als-sen. Maar er niet over nadenken is ook niet verstandig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:36

Ik denk dat de wat als je dan wel ziet. Niemand gaat van te voren een medisch belast kind incalculeren. Dat is niet in te calculeren en ook dat komt op zn pootjes terecht. Dat zie ik van dichtbij en meer gehandicapt kan je ze niet krijgen en dat door een medische misser, een man die heel veel werkt en ook zij rijdt 3x pw.

Je moet gewoon van het normale en positieve uitgaan. Daar denkt ze toch over na?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:38

Mensen mogen juist wel beter nadenken voor ze aan kinderen beginnen. Heeft naar mijn idee niets met doorslaan te maken, maar met gezond verstand. Wat iemand al zei, voor je aan een dier begint wordt er van bokt geacht dat je alles af hebt gewogen. Maar een kind kan maar gewoon.

Wat dat betreft vind ik het goed van TS dat ze deze vraag van dit topic wel stelt en erbij stilstaat voor zichzelf. Ipv gewoon maar er voor te gaan met eventuele gevolgen van dien.

Wat DP al zegt. Hier zijn de mouwen op. Als Ts het nu al niet goed rond krijgt, energie nul is aan het einde van de week, in de huidige werk en paard situatie niets wilt veranderen, en 'gewoon' een kind tussen wilt proppen... dat gaat m niet worden. Dat is nu al pittig. En ook met een makkelijke baby nog pittiger.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:50

Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat mensen tegenwoordig daarin doorslaan. Je moet vanuit het positieve denken en de meeste stellen krijgen gewoon kinderen zonder poespas.

Daar gaat het mij dus niet om. Tuurlijk krijgen de meeste mensen wel kinderen zonder poespas, maar je kunt niet van tevoren zeggen: ik wil een kind, dus ik krijg een kind. Het gaat meer om de toon die wordt gezet, het klinkt gewoon wat verwend

mandymonica

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:32

Wow, wat een heftig topic... Op pagina 1 heb ik nog hardop zitten grinniken om "de enige zak hooi... ", maar de toonzetting wordt gevoelsmatig steeds wat grimmiger. Ook door hoe TS haar reacties post. Het zijn er overigens niet veel.

Ik vermoed dat TS een bijzonder stressvolle situatie het hoofd te bieden heeft en haar karakter/persoonlijkheid het nog een beetje moeilijker maakt. Alles moet heel maakbaar en uitgestippeld zijn, volgens de route die zij bedenkt.

Lieve TS, kinderen krijgen is de grootste oefening in "loslaten" die er bestaat. Niet alleen op termijn van dat kind dat groter groeit en de wereld gaat verkennen. Maar ook van de manier waarop je zelf dingen doet, van wat je van anderen kan en mag verwachten. Soms wordt je verrast, soms juist niet. Meestal komt het wel op zijn pootjes terecht, maar het kost slaap. Of levert grijze haren op. En vaak is het niet precies gegaan zoals je wilde. Is dat erg? Tja... als het eindresultaat acceptabel (!) is, dan heb je het er maar mee te doen.

Je kan niet alles van tevoren plannen. Want er zijn teveel onzekere factoren. Dus kijk nu vooral naar de periode van zwangerschap: hoe ga je dat doen, als het niet loopt zoals je zou willen. En hoe het daarna gaat? Dat zie je dan wel weer. Komt tijd komt raad, over het algemeen dienen de oplossingen zich wel aan. Dus nu al: "laat het LOS"!

Belangrijkste vraag: WILLEN jij en je vriend op dit moment zelf heel graag een kind? Daar moet een antwoord op komen. En als dat antwoord er is, dan volgt de rest vanzelf (wat niet wegneemt dat nadenken verstandig is natuurlijk, maar probeer niet alles in te vullen. "Life is what happens to you, while you're making other plans"....)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:41

Ik heb inmiddels 2 kinderen en werk 4 dagen in de week en ik heb geen paard meer. Ik ben 's avonds blij als de kinderen op bed liggen en ik een uurtje tv kan kijken, voordat mijn ogen dichtvallen. Ik vind het altijd heel knap om te zien hoe anderen werk, paard én kind combineren, maar het lijkt mij persoonlijk vreselijk om 's avonds nog naar paard te moeten, paard op te zadelen, met voer te moeten sjouwen of te mesten. Ik zou in dat geval voor een pensionstal waar alles gedaan wordt zodat je niet altijd hoeft te komen. Mijn kinderen zijn overigens nu ook ouder en hebben ook nog zwemlessen, danslessen, speelafspraken en kinderfeestjes :') , het is nu nog drukker dan in de zogenaamde tropenjaren. En dan moet je nog koken, héél véél wassen.

En tuurlijk kan kind mee naar de stal. Ik moet dan altijd denken aan een 4-jarig joch dat van zijn ouders altijd verplicht mee moest naar de stal, terwijl zijn ouders gingen oefenen met western rijden. En maar wachten, en chagrijnig en moe worden, arm joch. Een baby parkeer je nog even naast de bak, maar een kleuter niet meer.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:20

Stel… het is gelukt om zwanger te worden, dan zou het ook een meerling kunnen zijn…

Ik heb het ook gedaan, paard en baby.
Je kind bepaalt je dag en de indeling daarvan.
Het waren tropenjaren!

(Te snel verzonden, vandaar de aanpassing)
Laatst bijgewerkt door manumol op 20-03-24 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:36

Tink89 schreef:
Ik sta eigenlijk wel aan de kant van vriend. Als jij van 8-18 van huis bent voor je werk en dan van je kindje verwacht dat het na het ophalen bij de opvang óf nog gezellig mee naar stal gaat óf dat je partner de avondspits alleen draait (incl. waarschijnlijk overprikkeld/doodmoe/huilend kind, eten maken, kindje te bed leggen, met een beetje pech een heel uur rondjes lopen door de kamer ivm krampjes enz.) elke dag, zou ik daar ook echt, echt niet mee akkoord gaan.

Voor mij zit het in 'we doen het samen' en dat betekent voor mij dat ik niet aan kinderen zou beginnen met een partner die 4 dagen per week 10 uur van huis is voor werk en nog een uur voor paarden. Dan zie je je kindje op zo'n dag amper, je racet tegen de klok, voor je partner is er al helemaal geen tijd meer en de vraag is maar hoe lang je het volhoudt op - als je pech hebt zoals ik - enkele uurtjes slaap per nacht.

Ik snap zijn zorgen heel goed. Volgens mij is het plaatje in jouw hoofd simpelweg onhaalbaar. En dan heb ik het over de dagelijkse gang van zaken, niet eens over 'baby ziek' of 'jijzelf ziek' of 'de papa ziek', want dan wordt het nog veel ingewikkelder.

Heb je ook nagedacht over scenario's als 'kindje weigert de fles, wil 's avonds clusteren aan de borst, je kunt niet weg' of 'hele avond gillen van de krampjes' of 'bekkeninstabiliteit en je kunt halverwege de zwangerschap tot maanden na de bevalling amper lopen' of 'keizersnede en 6 weken rust'.... ik denk echt dat je het te makkelijk voor je ziet.

Ga het gesprek aan. Rustig, waarin je elkaar allebei de ruimte geeft om te vertellen wat je graag zou zien, waar je bang voor bent, wat je nodig denkt te hebben. En doe dan allebei wat water bij de wijn. Jij zou kunnen gaan voor een bijrijder, volpension of toerbeurten qua voeren ofzo. Hij kan bijv. wel twee dagen de avondspits draaien. Zoiets?

Dit!
Ik snap hem ook heel goed!
TS ziet het te makkelijk en ook zegt ze van dat haar moeder mee moet naar de stal.

Ze is amper bezig met het kind of ziet het nauwelijks, kan toch niet.

Wacht nog maar ff met het krijgen van een kind.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:39

Als er kinderen in het spel zijn moet je (soms) bereid zijn je eigen belangen opzij te zetten.

Draait je wereld om je kind of moet je toekomstige kind om jou wereld heen draaien?

Een zwangerschap is geen vanzelfsprekendheid en een kind geen "moetje".

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 01:07

Wij hebben nu 11 paarden aan huis, waarvan 2 van onszelf. Rest oension komen er nof 4 bij. Zoontje van 2.5 en dochtertje van 10 weken. Mijj vrouw hier op bokt leren kennen. Een hele andere situatie eigenlijk dan die van jou.

Ik ga met babyphone op zak de paarden verzorgen. Hebben overigens ook veel hulp van halfpension klanten en bijrijders. Was anders niet te doen. Wij hebben een paar x iemand gehad die geen matxh bleek qua bijrijder. Maar nu heb ik 2 hele fijne bijrijders (zussen) 1 wiens 2 jarige bij ons staat.

Op dit moment kan ik toch (nog) niet rijden en is fijn dat wanneer ik weer riiden kan, al is het maar 1x per week, mijn paard een goede basis conditie heeft en ik daardoor kan doen wat ik wil.

Mijn zoontje van 2.5 gaat geregeld mee de paarden verzorgen en "rijden". Hij "helpt" met mesten etc kind is helemaal blij met oa zijn eigen mestboy, bezem en kruiwagen

Een draagzak is met baby's vind ik fijn en gewoon in se wandelwagen als dat veiliger is.

Als het bij ons lukt met 11 paarden, dan lukt het bij jou vast ook wel met 1.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:37

Ja maar jij hebt je 11 paarden aan huis en niet 20min rijden verderop. Dus als baby zich onderpoept, kotst of jankt kan jij je mestboy laten vallen en terug in huis lopen om het op te lossen. Ook zal er niemand bij jou kijken als je toch nog om 23u savonds bij de paarden langsgaat. Op een beheerde stal is dat ook niet ok.

Als ts ditzelfde topic over de aanschaf van een hond had gemaakt was het hele advies geweest om het niet te doen want zielig. Maar met een baby hoef je niet meer te denken aan eventuele gevolgen en de toekomst? Gewoon volproppen en we zien wel waar we uitkomen.

Ik lees met stijgende verbazing mee.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:10

Schuur_ schreef:
Ja maar jij hebt je 11 paarden aan huis en niet 20min rijden verderop. Dus als baby zich onderpoept, kotst of jankt kan jij je mestboy laten vallen en terug in huis lopen om het op te lossen. Ook zal er niemand bij jou kijken als je toch nog om 23u savonds bij de paarden langsgaat. Op een beheerde stal is dat ook niet ok.

Als ts ditzelfde topic over de aanschaf van een hond had gemaakt was het hele advies geweest om het niet te doen want zielig. Maar met een baby hoef je niet meer te denken aan eventuele gevolgen en de toekomst? Gewoon volproppen en we zien wel waar we uitkomen.

Eens, over huisdieren wordt hier altijd extreem moeilijk gedaan, maar met een kind kan alles. :D Ehm, ik weet niet hoor, maar als ik pups vergelijk met een baby/ kind, is een pup 1000x minder intensief. :D :D Die kun je nog eens de tuin in gooien of in een bench proppen en even weg gaan. E. Hoef je niet steeds tegen te praten en dingen uit te leggen. En hij is na een paar weken (!) al een stuk minder arbeidsintensief. Bij een kind duurt dat zo’n 4 jaar. :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:33

Maartje, zijn jij en partner naast de paarden nog 36 uur per week elders aan het werk...?

Ook dat is nogal een verschilletje. TS kan moeilijk baby thuis laten en dan met babyfoon naar stal rijden met de auto :=

Ik vond het persoonlijk met de paardjes aan huis alsnog een hele uitdaging. Baby / peuter die vaak amper in slaap te krijgen was en bij het ook vaak weer snel wakker worden meteen volop krijsen. Dan wil je er liefst z.s.m. weer bij kunnen zijn om kind te kalmeren en niet net achterin de wei bezig zijn :=

Met kind in draagzak was het ook maar een matig succes want niet iedere baby is daar een fan van, of vaak vinden ze het kort okee en zijn het daarna zat. Ook ben je niet erg wendbaar met zo'n bobbel voor je.

Met uitmesten is het wel fijn als je de schep / riek / harkje / whatever dicht bij je lijf kan houden zodat je het gewicht goed kan handelen. Maar als daar een baby zit dan moet je het gewicht dus verder van je af houden en dat is echt killing voor je lijf....dat toch al een tik heeft gehad van die zwangerschap en bevalling.

Met hooi of voer slepen is daardoor ook niet handig. Bukken / voorover buigen is niet handig, al helemaal niet met een reflux baby :(:) Als je dan maar door je knieën gaat is dat met gewicht van baby erbij weer pittig voor je bekken / onderrug.

Echt iets substantieels doen kan je imo dus wel vergeten met kind in draagzak (doek) voor je en als ze klein zijn dan is achterop je rug knopen minder ideaal dan op je buik. In wagen alleen gelaten worden dat lukt ook lang niet bij alle babies. Of nouja, lukken.....natuurlijk kan je zeggen "baby heeft niks te willen, die moet er maar wennen, hij/zij is veilig, kan nergens heen.... dus hoezo "lukt" het niet :?

Maar volgens mij willen de meeste moeders hun baby toch niet volledig over de flos laten gaan zonder het kindje te helpen en troosten.

Het is niet dat ik alles tot 1 negatief verhaal wil maken ofzo := Maar het is wel handig om dingen niet al te rooskleurig voor te stellen want vaak blijkt het in de praktijk toch iets anders uit te pakken. Het is goed om te weten dat het echt alle kanten op kan gaan :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:40

Schuur_ schreef:

Er is letterlijk niemand in dit topic die beweert heeft dat het origenele plan een goed idee was. Dus geen idee waarom dat je conclusie is.

Sommige mensen weten het echter gelijk in de andere extreem te duwen (oma dood, kind gehandicapt etc), dat is ook onnodig.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:42

Ik zie het vaak om me heen als mensen eenmaal een kind of kinderen krijgen het paard de deur uit gaat. Ergens snap ik dit, maar ik denk ook dat het maar net is hoe je er zelf in staat. Sommige mensen hebben naast hun paard en kinderen ook nog andere hobby’s en werken daarnaast ook minimaal 32u in de week. Ook het type stalling heeft hier invloed op, heb je een verzorgster etc etc

Mocht ik een kind krijgen denk ik dat ik het wel kan rondbreien. Ik werk van 05:00u tot 12:30u. Heb naast mijn paard en vriend ook niet echt veel vrienden en ook geen andere hobby’s. Ik ben best wel een huismus.
2 verzorgsters die ik heb, typestal(staan veel buiten en in de zomer 24/7 buiten). En stal is 5 min bij mijn huis vandaan
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 21-03-24 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:46

Ik heb mijn kind van kleins af aan elke dag meegenomen naar de paarden.
En nu hij 5 is vindt hij het zelfs leuk om mee te gaan :)

Edit: ik heb ze in eigen beheer dus moet er 2x per dag heen, soms was het een hele klus maar het wordt vanzelf makkelijker als ze groter worden ;)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:47

_Tarzan schreef:
Ik heb mijn kind van kleins af aan elke dag meegenomen naar de paarden.
En nu hij 5 is vindt hij het zelfs leuk om mee te gaan :)

Klopt! Maar er zijn ook veel mensen die hier moeite mee hebben. De vorige eigenaresse van mijn huidige paard kon dit niet, ze vond dat lastig of onhandig ofzo. Vandaar dat ik nu ook de eigenaar ben :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:48

Sizzle schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel erg dooslaan. Bij alles „wat als“ denken is ook niet zo zinvol.Je kunt niet alles voor zijn in het leven.

Klopt je kunt niet alles voor zijn maar bij grote beslissingen is het wel handig om de voors en tegens te bekijken. De één vindt dat wel prettig en de ander heeft meer iets van ik zie het dan wel.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:49

Ik denk dat de doemdenkerij ook een beetje extra op gang komt door hoe TS dingen verwoordt en benadrukt hoe ze bij voorbaat al enorm afhankelijk is van vaste oppasdagen.

In de meeste gevallen mag je natuurlijk een gezond kindje verwelkomen en gaan opa en oma nog even mee.

Al denk ik persoonlijk dat het minder vanzelfsprekend is dat je kindje mee naar stal kan (en dat jij lekker je ding kan doen), maar ik ben persoonlijk altijd minder fan geweest van de kinderwagen met kind neerplempen en dan als je kind je nodig heeft er niet gelijk bij kunnen komen...

Rijden met het kind in de wagen naast de bak vind ik al helemaal vreselijk. :o

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:51

[***] schreef:
Ik denk dat de doemdenkerij ook een beetje extra op gang komt door hoe TS dingen verwoordt en benadrukt hoe ze bij voorbaat al enorm afhankelijk is van vaste oppasdagen.

In de meeste gevallen mag je natuurlijk een gezond kindje verwelkomen en gaan opa en oma nog even mee.

Al denk ik persoonlijk dat het minder vanzelfsprekend is dat je kindje mee naar stal kan (en dat jij lekker je ding kan doen), maar ik ben persoonlijk altijd minder fan geweest van de kinderwagen met kind neerplempen en dan als je kind je nodig heeft er niet gelijk bij kunnen komen...

Rijden met het kind in de wagen naast de bak vind ik al helemaal vreselijk. :o

Oh ik zou echt dat type zijn die dat gewoon zou doen. Niet in de regen natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:55

Het is echt net welk kind je hebt.
Mijn eerste was extreem makkelijk. Ehhmmm... Iets té, want die huilde eigenlijk gewoon niet. := bleek later overigens autisme te hebben dus dat was verklaard.

De tweede was een wervelstorm. Grenzeloze stuiterbal. Wel heel vaak vrolijk maar vol kattenkwaad.

De derde had altijd honger en sliep nooit. Die wilde altijd contact.

En nummer 4 had verborgen reflux, huilde veel, zeker rond avondeten tijd en wilde ook heel veel contact.

Kind 1 kon mee naar mijn bijrijdpaard. Na kind 2 ben ik gestopt met rijden. Kind 4 is nu 3,5 en nu heb ik mijn eigen paard op een doe-het-samen stal.

In de tussenliggende periode was het echt geen optie geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:04

meggiemeg schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel erg dooslaan. Bij alles „wat als“ denken is ook niet zo zinvol.Je kunt niet alles voor zijn in het leven.

Klopt je kunt niet alles voor zijn maar bij grote beslissingen is het wel handig om de voors en tegens te bekijken. De één vindt dat wel prettig en de ander heeft meer iets van ik zie het dan wel.

Voors en tegens lijkt me altijd handig.
Bijrijder regelen, evtl. andere stal, betere plannen maken met je partner, absoluut zinvol.
Maar om dan gelijk je paard maar vast te verkopen omdat iemand op bokt zegt dat je leven toch een soort van over is de komende 5 jaar, om er vervolgens achter te komen dat je het eigenlijk prima had kunnen combineren is ook een beetje jammer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:39

pmarena schreef:
Maartje, zijn jij en partner naast de paarden nog 36 uur per week elders aan het werk...?

Ook dat is nogal een verschilletje. TS kan moeilijk baby thuis laten en dan met babyfoon naar stal rijden met de auto :=

Ik vond het persoonlijk met de paardjes aan huis alsnog een hele uitdaging. Baby / peuter die vaak amper in slaap te krijgen was en bij het ook vaak weer snel wakker worden meteen volop krijsen. Dan wil je er liefst z.s.m. weer bij kunnen zijn om kind te kalmeren en niet net achterin de wei bezig zijn :=

Met kind in draagzak was het ook maar een matig succes want niet iedere baby is daar een fan van, of vaak vinden ze het kort okee en zijn het daarna zat. Ook ben je niet erg wendbaar met zo'n bobbel voor je.

Met uitmesten is het wel fijn als je de schep / riek / harkje / whatever dicht bij je lijf kan houden zodat je het gewicht goed kan handelen. Maar als daar een baby zit dan moet je het gewicht dus verder van je af houden en dat is echt killing voor je lijf....dat toch al een tik heeft gehad van die zwangerschap en bevalling.

Met hooi of voer slepen is daardoor ook niet handig. Bukken / voorover buigen is niet handig, al helemaal niet met een reflux baby :(:) Als je dan maar door je knieën gaat is dat met gewicht van baby erbij weer pittig voor je bekken / onderrug.

Echt iets substantieels doen kan je imo dus wel vergeten met kind in draagzak (doek) voor je en als ze klein zijn dan is achterop je rug knopen minder ideaal dan op je buik. In wagen alleen gelaten worden dat lukt ook lang niet bij alle babies. Of nouja, lukken.....natuurlijk kan je zeggen "baby heeft niks te willen, die moet er maar wennen, hij/zij is veilig, kan nergens heen.... dus hoezo "lukt" het niet :?

Maar volgens mij willen de meeste moeders hun baby toch niet volledig over de flos laten gaan zonder het kindje te helpen en troosten.

Het is niet dat ik alles tot 1 negatief verhaal wil maken ofzo := Maar het is wel handig om dingen niet al te rooskleurig voor te stellen want vaak blijkt het in de praktijk toch iets anders uit te pakken. Het is goed om te weten dat het echt alle kanten op kan gaan :j

We werken er ook nog naast ja, ik 28 uur zij 24.

Wij hebben gewoon gemest met de baby in de draagzak hoor.

Maar dan nog, ze hoeft enkel hooi te doen? Dat is toch zo gepiept?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:49

TS, je hebt het dan wel rondgepuzzeld, maar vergeet je niet dat je ook van je kindje en je paard moet genieten? Ik heb geen pasklare oplossigen voor je, niet anders dan al is geopperd...maar vergeet ook ezelf niet in deze. Het moet allemaal wel behapbaar voor je blijven. Succes!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:15

Volgens mij kan echt niemand de vraag beantwoorden of en zo ja, hoe TS haar paard kan combineren met haar kinderwens. Dat is toch zó afhankelijk van hoe je in het leven staat, hoe precies je financiële, sociale en feitelijke situatie is, wat je visie en gevoel is bij het hebben van een kind en een paard, je belastbaarheid, en noem maar op. Wat voor de één 'zo gepiept' is, is voor de ander een 'overvol wurgschema waar je niet meer kunt genieten'. Zo is het toch met bijna alles in het leven? En er is daarin geen goed of fout. Is gewoon hoe je je eigen leven in wil en kan richten. :)