Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:25

TS,

Ik denk dat je over mijn vorige bericht heen gelezen hebt dus ik herhaal het nog een keer. Ook omdat het me goed lijkt om het circeltje wat nu in dit topic hangt te doorbreken.

Je hebt een Engels volbloed, deze was al te mager bij aankoop. Waarschijnlijk had dit paard al maagzweren en heb je het zo gekocht. EV's hebben echt hele specifieke voerbehoeften, maagzweren zijn veel voorkomend bij ze helaas. Ik denk dat het wijs is om je daar in te verdiepen en op die manier te kijken of je kan voldoen aan wat je paard nodig heeft. Een paard met zo"n geschiedenis past vaak niet in een "normaal" op een pensionstal gebruikelijk management qua voeren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:36

Cioccolato schreef:
Misschien moet je dan bespreken om zelf hooi bij te kopen.. of naast (als er voldoende hooi wordt gevoerd natuurlijk) zelf bijvoeren met voedend krachtvoer.

Het is niet alleen altijd maar de pensionhouder die schuld heeft. Ja er zijn er tussen die oprecht te weinig hooi voeren. Absoluut niet oké. Maar er zinn ook paarden die zo veel nodig hebben, getraind worden, dat die extra nodig hebben en dat ligt toch echt bij de eigenaar van het paard om of hooi bij te kopen, ander voer erbij te voeren.

Het ligt ook een beetje aan wat je afspreekt van te voren met elkaar. Als je afspreekt dat je twee balen vlas per week ter beschikking hebt en het aantal kilo hooi wat er dagelijks gevoerd wordt en je krijgt van beiden beduidend minder, dan kan je er ook iets van zeggen.
Mijn paard is een viespeuk, als hij in een 3x3 stal staat, heb ik aan 2 balen vlas niet genoeg, dus ik spreek een meerprijs af.
Maar als ik minder krijg dan is afgesproken, dan is dat niet ok en zeg ik er wat van, evengoed als ik aanbied bij te betalen als ik meer verbruik.
Het probleem zit m vaak, dat het een wordt beloofd en het andere wordt gedaan en dat kan gewoon niet. Dus ik ben altijd voor erg duidelijke afspraken, wat krijg ik voor het stalgeld. Dus open communicatie. Mijn vorige stal kon een weide bij huren, dat was 100 euro per maand, mijn paard mag daar 50procent gebruik van maken, dus ik betaal dan 50 euro extra, mijn paard gebruikte meer vlas dan de afspraak een paar weken lang, vanwege het erg natte weer stonden ze meer binnen, dan haal ik een baal vlas. We hebben niet de stalprijs verhoogd, omdat dit geen gebruikelijke toestand was.

Dus maak duidelijke afspraken, dan kan niemand gaan zeuren, enkel als een van beide partijen de afspraak niet nakomt.

Sommige pensionners kunnen ook wat van, eisen soms de meest absurde dingen. Kunnen je bellen of je niet even het weiland in kunt lopen om paardlief even een deken om te doen, ehh nee. Een 5x5 dik opgestrooide stal, een 20x60 bak ter beschikking hebben en vol pension voor 150 (even geleden) maar dan lopen te zeuren dat er een plas in de bak staat na 2 dagen regen. Enz enz.

Ik snap beide kanten wel. Ik heb ook wel nachten wakker gelegen hoe mijn paard stond, terwijl ik naarstig op zoek was naar iets nieuws, aangezien hij degene was die telkens de dupe werd. Ik ben vijf jaar verhuisd naar een nieuwe regio, daarvoor altijd het paard zelf gedaan, nu moet ik het uit handen geven. Dat is ook niet altijd gemakkelijk kan ik je vertellen en ik heb nu na vijf jaar eindelijk een fijne plek.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:40

Wintu schreef:
Precies, dus als particulier krijg je de boel nooit dekkend rond, wat ik eerder zei.

Maar waarom zou een particulier stallen verhuren, als het hem/haar onder aan de streep geld kost?

Ik ken trouwens ook een stal waar alle stalmuren opzij geklapt worden en er met een shovel of zoiets in één veeg uitgemest wordt. De Prinsenstad. Maar daar kom je er niet met 360 euro per maand. Ook niet met twee keer 360 euro per maand trouwens.
In Zoetermeer zit een manege annex pensionstal die dat ook zo doet. Kost ook meer dan 360 euro per maand, en de paarden staan in stallen van 3 bij 3 en mogen een uur per dag in de paddock.
Wat dat met paardenwelzijn te maken heeft, weet ik niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:49

996981 schreef:
1. Stallen hóeven niet te zorgen dat er altijd eten is. A. Omdat paarden prima een aantal uren zonder kunnen, zonder dat dit direct gevolgen heeft (of eet jouw paard zelfs als hij slaapt?) B. Omdat het voor veel paarden niet eens gewenst is om zich de hele dag te goed te doen aan eten dat door ons klimaat en grassoort veel te rijk aan voedingsstoffen is. C. Omdat het gros van de pensionstallen paarden huisvest op stro waardoor paarden ook zonder hooi kunnen foerageren. (Nogmaals: paarden krijgen ook niet per definitie koliek als ze stro eten). D. Omdat álle vorm van voer geldt als maagvulling (en dát is waarover het gaat. Dat de maag het grootste gedeelte van de tijd gevuld is). Ook je krachtvoer telt mee, ook stro.

2. De stallen kúnnen niet altijd schoon zijn. Als je om 08:00 uitmest en je paard mest en plast om 09:00 in de box is hij al niet meer schoon. Dat kun je oplossen door iedere keer dat het paard de stal verlaat opnieuw de mest eruit te halen (wat veelal gedaan wordt op de professionele stallen) maar dat kost *tromgeroffel* geld. Want arbeid. En of je zelf als stalhouder met je kruiwagen rond gaat, of dit door personeel laat doen maakt geen fluit uit. Ook de pensionhouder heeft recht op salaris zodat hij zijn brood kan betalen.

3. Het is geen vereiste dat paarden altijd met droge voeten kunnen staan. Omdat A. Ook daar geldt dat een paard niet per definitie rotstraal krijgt van een paar uurtje op een natte ondergrond, maar dat er (net als met maagzweren) meer factoren spelen. Onder andere goed onderhoud van de hoeven, waar je als eigenaar zélf voor verantwoordelijk bent. B. Is het niet haalbaar een ondergrond te creëren die nooit nat is. Wellicht heb je de memo gemist dat we de natste winter ooit gehad hebben? Zelfs stallen met de beste drainage (Kaching!) hebben problemen gehad.

4. Ook kort gras zorg níet per definitie voor koliek. In een zandpaddock is de kans dat ze zand binnenkomen ook aanwezig.

5. Je kunt niet stellen dat mensen niet zeuren als ''de basis'' op orde is, want niemand heeft dezelfde basis, laat staan dezelfde behoeftes. Je weet wel, de baan die jij fantastisch vindt, waar een collega na een jaar gillend gek wordt.

6. Je moet bijvoeren omdat je een paard hebt gekocht dat bekend staat om een hoge kans op maagzweren en een hoge energiebehoefte. Daar kan een stalhouder niks aan doen he.

Ergo: stalhouders maken er geen potje van. Pensioners denken de waarheid in pacht te hebben op basis van slecht geïnterpreteerde en selectief uitgekozen en basale informatie (note: van ''jouw'' ras heeft 90% maagzweren blijkt uit onderzoek. Hebben toevallig ál die paarden mensen die er slecht voor zorgen, of is er een natuurlijke aanleg? :)* )

Hier krijgt mijn paard wel degelijk koliek van stro, omdat hij gewoon net zo lang eet tot er niks meer staat, die knabbelt niet, die vreet :+ Dus stro werkt hier niet. Ik sta op een melkveehouderij en hij staat in een aparte box. De rest staat op stro, maar mijn stro gaat door de hakselaar. Dat was geen probleem.

Hier gaan de paarden als het licht wordt naar buiten, als het schemert naar binnen, dus stal is altijd schoon.

Eens met het feit dat als je paard iets onder de leden heeft, je dat aanpakt als eigenaar. Mijn paard moet graanvrij en suikerarm voer, dat is iets anders dan bij de prijs in zit, dus ik voorzie zelf in krachtvoer, zorg dat er voldoende staat en verwacht niet dat er iets van de prijs gaat.

Hoe je de pensionhouder en pensionklant allemaal over een kam scheert, vind ik dan weer jammer, want aan beide zijden zitten rotte appels.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:50

Lieser schreef:
Wintu schreef:
Precies, dus als particulier krijg je de boel nooit dekkend rond, wat ik eerder zei.

Maar waarom zou een particulier stallen verhuren, als het hem/haar onder aan de streep geld kost?

Ik ken trouwens ook een stal waar alle stalmuren opzij geklapt worden en er met een shovel of zoiets in één veeg uitgemest wordt. De Prinsenstad. Maar daar kom je er niet met 360 euro per maand. Ook niet met twee keer 360 euro per maand trouwens.
In Zoetermeer zit een manege annex pensionstal die dat ook zo doet. Kost ook meer dan 360 euro per maand, en de paarden staan in stallen van 3 bij 3 en mogen een uur per dag in de paddock.
Wat dat met paardenwelzijn te maken heeft, weet ik niet.

Precies Lieser, waarom, die vraag stel ik ook, zekers als de particulier dat frustreert en privacy er op inlevert en tijd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:06

Wintu schreef:
996981 schreef:
1. Stallen hóeven niet te zorgen dat er altijd eten is. A. Omdat paarden prima een aantal uren zonder kunnen, zonder dat dit direct gevolgen heeft (of eet jouw paard zelfs als hij slaapt?) B. Omdat het voor veel paarden niet eens gewenst is om zich de hele dag te goed te doen aan eten dat door ons klimaat en grassoort veel te rijk aan voedingsstoffen is. C. Omdat het gros van de pensionstallen paarden huisvest op stro waardoor paarden ook zonder hooi kunnen foerageren. (Nogmaals: paarden krijgen ook niet per definitie koliek als ze stro eten). D. Omdat álle vorm van voer geldt als maagvulling (en dát is waarover het gaat. Dat de maag het grootste gedeelte van de tijd gevuld is). Ook je krachtvoer telt mee, ook stro.

2. De stallen kúnnen niet altijd schoon zijn. Als je om 08:00 uitmest en je paard mest en plast om 09:00 in de box is hij al niet meer schoon. Dat kun je oplossen door iedere keer dat het paard de stal verlaat opnieuw de mest eruit te halen (wat veelal gedaan wordt op de professionele stallen) maar dat kost *tromgeroffel* geld. Want arbeid. En of je zelf als stalhouder met je kruiwagen rond gaat, of dit door personeel laat doen maakt geen fluit uit. Ook de pensionhouder heeft recht op salaris zodat hij zijn brood kan betalen.

3. Het is geen vereiste dat paarden altijd met droge voeten kunnen staan. Omdat A. Ook daar geldt dat een paard niet per definitie rotstraal krijgt van een paar uurtje op een natte ondergrond, maar dat er (net als met maagzweren) meer factoren spelen. Onder andere goed onderhoud van de hoeven, waar je als eigenaar zélf voor verantwoordelijk bent. B. Is het niet haalbaar een ondergrond te creëren die nooit nat is. Wellicht heb je de memo gemist dat we de natste winter ooit gehad hebben? Zelfs stallen met de beste drainage (Kaching!) hebben problemen gehad.

4. Ook kort gras zorg níet per definitie voor koliek. In een zandpaddock is de kans dat ze zand binnenkomen ook aanwezig.

5. Je kunt niet stellen dat mensen niet zeuren als ''de basis'' op orde is, want niemand heeft dezelfde basis, laat staan dezelfde behoeftes. Je weet wel, de baan die jij fantastisch vindt, waar een collega na een jaar gillend gek wordt.

6. Je moet bijvoeren omdat je een paard hebt gekocht dat bekend staat om een hoge kans op maagzweren en een hoge energiebehoefte. Daar kan een stalhouder niks aan doen he.

Ergo: stalhouders maken er geen potje van. Pensioners denken de waarheid in pacht te hebben op basis van slecht geïnterpreteerde en selectief uitgekozen en basale informatie (note: van ''jouw'' ras heeft 90% maagzweren blijkt uit onderzoek. Hebben toevallig ál die paarden mensen die er slecht voor zorgen, of is er een natuurlijke aanleg? :)* )

Hier krijgt mijn paard wel degelijk koliek van stro, omdat hij gewoon net zo lang eet tot er niks meer staat, die knabbelt niet, die vreet :+ Dus stro werkt hier niet. Ik sta op een melkveehouderij en hij staat in een aparte box. De rest staat op stro, maar mijn stro gaat door de hakselaar. Dat was geen probleem.

Hier gaan de paarden als het licht wordt naar buiten, als het schemert naar binnen, dus stal is altijd schoon.

Eens met het feit dat als je paard iets onder de leden heeft, je dat aanpakt als eigenaar. Mijn paard moet graanvrij en suikerarm voer, dat is iets anders dan bij de prijs in zit, dus ik voorzie zelf in krachtvoer, zorg dat er voldoende staat en verwacht niet dat er iets van de prijs gaat.

Hoe je de pensionhouder en pensionklant allemaal over een kam scheert, vind ik dan weer jammer, want aan beide zijden zitten rotte appels.

N=1. Tuurlijk zijn er paarden die koliek krijgen van stro. Er zijn ook paarden die verstoppingskoliek krijgen van hooi. Dan is de conclusie toch ook niet dat men geen hooi meer moet voeren omdat enkele paarden er koliek van kunnen krijgen?

En ja; ik word behoorlijk cynisch van de houding van TS. Juist omdat ik allebei de kanten ken. Jaren lang op stallen gewerkt, zelf paarden op pension gehad en momenteel paarden gestald op verschillende (pension)stallen. Overal is iets dat ik zelf anders zou doen als ik onbeperkt (financiële) middelen en tijd had. Dat heb ik echter niet en de meeste pensionhouders ook niet (al lijkt ts dat wel te denken). Het leven bestaat uit keuzes maken en consessies doen. Mijn eigenlijk leven is ook niet 100% ingevuld zoals dat volgens alle artsen zou moeten zijn qua stress, voeding etc. Dat betekent echter niet dat ik daardoor per definitie ongezond ben of dat wordt. Datzelfde geldt met paarden. 100% optimaal bestaat niet. Als je dat niet kunt accepteren moet je geen dieren
Houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:21

Ik denk dat de frustratie van ts vooral komt door alle tegenslag.
Het hebben van een paard is zeker niet alleen maar leuk, het geeft ook een hoop zorgen.
Zeker als je paard wat mankeert is het lastig.
Je betaald veel geld en krijgt er weinig positiefs voor terug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:25

fransje23 schreef:
Het hebben van een paard is zeker niet alleen maar leuk, het geeft ook een hoop zorgen.

Als ze even haar eigen tunnelvisie bril afzet zal ze zien dat pensionhouder zijn ook niet altijd leuk is. Dat het vaak geen onwil is. Dat in gesprek gaan op een redelijke manier waarbij plek is voor beide kanten constructiever is dan gal spuwen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:32

996981 schreef:
fransje23 schreef:

Als ze even haar eigen tunnelvisie bril afzet zal ze zien dat pensionhouder zijn ook niet altijd leuk is. Dat het vaak geen onwil is. Dat in gesprek gaan op een redelijke manier waarbij plek is voor beide kanten constructiever is dan gal spuwen.

Ze is teleurgesteld is het geheel dat is vooral een gevoel. Kun je uitstekende argumenten tegen in brengen maar dat neemt voor haar waarschijnlijk het gevoel niet weg.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:56

996981 schreef:
En ja; ik word behoorlijk cynisch van de houding van TS. Juist omdat ik allebei de kanten ken. Jaren lang op stallen gewerkt, zelf paarden op pension gehad en momenteel paarden gestald op verschillende (pension)stallen. Overal is iets dat ik zelf anders zou doen als ik onbeperkt (financiële) middelen en tijd had. Dat heb ik echter niet en de meeste pensionhouders ook niet (al lijkt ts dat wel te denken). Het leven bestaat uit keuzes maken en consessies doen. Mijn eigenlijk leven is ook niet 100% ingevuld zoals dat volgens alle artsen zou moeten zijn qua stress, voeding etc. Dat betekent echter niet dat ik daardoor per definitie ongezond ben of dat wordt. Datzelfde geldt met paarden. 100% optimaal bestaat niet. Als je dat niet kunt accepteren moet je geen dieren
Houden.

Maar daarom is het generaliseren nog niet nodig toch?

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:59

Ik snap de strekking van TS wel, na jarenlang de paarden aan huis te hebben gehad moest ik nu opzoek naar een pensionstal. Hier kwam ik ook dingen tegen waar ik echt perplex van stond dat mensen hun paarden daar neerzetten (bij 1 waren de stallen zo donker dat je niet eens zag dat er een paard in stond).
Denk dat het punt van TS (en die van mij nu ook) is dat het bij sommige stallen normaal is om te moeten compenseren voor de slechte huisvesting. Toen ik dacht een fijne stal te hebben gevonden moest ik opeens zoveel meer moeite doen om mijn paard gezond te houden, terwijl ik er thuis amper naar om hoefde te kijken. Hoe groot dat verschil kan zijn is echt bizar (ze staat daar overigens niet meer).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:01

fransje23 schreef:
Ze is teleurgesteld is het geheel dat is vooral een gevoel. Kun je uitstekende argumenten tegen in brengen maar dat neemt voor haar waarschijnlijk het gevoel niet weg.

Juist dat gevoel wordt gevoed door haar overtuigingen. Als TS zou beseffen dat pensionhouders ook maar mensen zijn, en dat de meeste pensionhouders het beste voorhebben met de paarden, zou haar gevoel al heel anders zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:10

Anasha schreef:
Ik snap de strekking van TS wel, na jarenlang de paarden aan huis te hebben gehad moest ik nu opzoek naar een pensionstal. Hier kwam ik ook dingen tegen waar ik echt perplex van stond dat mensen hun paarden daar neerzetten (bij 1 waren de stallen zo donker dat je niet eens zag dat er een paard in stond).
Denk dat het punt van TS (en die van mij nu ook) is dat het bij sommige stallen normaal is om te moeten compenseren voor de slechte huisvesting. Toen ik dacht een fijne stal te hebben gevonden moest ik opeens zoveel meer moeite doen om mijn paard gezond te houden, terwijl ik er thuis amper naar om hoefde te kijken. Hoe groot dat verschil kan zijn is echt bizar (ze staat daar overigens niet meer).

Wij zijn ook eens wezen kijken bij een stal, stenen gebouw, deur werd opengedaan en pikkedonker binnen, zag de boxen in eerste instantie niet eens, tl lampen gingen aan en stallen aan drie kanten dicht met tralievoorkant, lamp enkel in gangpad, je zag de paarden niet eens. En dit was rond 1300 in de middag, schrok ik ook wel van. Ja, maar in de ochtend zijn ze buiten, was het antwoord. Nope, geen stal voor mij :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:11

Wintu schreef:
996981 schreef:
Houden.

Maar daarom is het generaliseren nog niet nodig toch?

Wie generaliseert hier dan? :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:13

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Ah, en dat betekent dan automatisch dat je alles moet kunnen roeptoeteren zonder dat mensen daar wat van mogen vinden of zeggen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:17

996981 schreef:
Wie generaliseert hier dan? :+

Citaat:

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:18

996981 schreef:
Ah, en dat betekent dan automatisch dat je alles moet kunnen roeptoeteren zonder dat mensen daar wat van mogen vinden of zeggen?

Ze is de enige niet hier die dat doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:21

996981 schreef:

Uiteraard mag ze van alles roeptoeteren, dat staat iedereen vrij.
En uiteraard mag je daar wat van vinden en zeggen.
Besef alleen dat je boodschap misschien niet aankomt omdat de emotie overheerst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:26

Lieser schreef:
Juist dat gevoel wordt gevoed door haar overtuigingen. Als TS zou beseffen dat pensionhouders ook maar mensen zijn, en dat de meeste pensionhouders het beste voorhebben met de paarden, zou haar gevoel al heel anders zijn.

Maar schijnbaar heeft ts dat niet op de huidige stal. Dan is een nieuwe plek zoeken,wat ze ook gedaan heeft, de andere optie.

Het zoeken naar passende stalling kan soms best een uitdaging zijn. Dat kan gerust gezegd worden lijkt mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:50

Anasha schreef:

Inderdaad, ik moet er werkelijk niet aan denken ooit weer terug te moeten naar een pensionstalling. Overal drama hier in de buurt....

Las net een post over 1000 euro per maand met alles op orde voor de paarden. Mijn persoonlijke ervaring is juist dat extreem dure stalling zo ongeveer net zo beroerd is, als de wat goedkopere (in de wijde omtrek). Dus ik vind dat zó nietszeggend, naast dat ik echt géén 1000 euro ga ophoesten voor een pensionstal of wat voor stal dan ook. Al zijn de stallen zelf van goud of iets, hahaha.... :7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:55

Marije_jiplover schreef:
Dat waren de pro's van TS zelf, een stal mechanisch mesten en paden schoon blazen met bladblazers, want dat is zo efficiënt. Ik geef daar tegenin dat ik dat bladblazen niet tof vindt en dat wanneer TS geen paard met een blessure maar een met luchtwegproblemen zou hebben, hier vast ook over zou klagen, omdat TS alleen maar naar haar eigen eisen als norm kijkt en niet naar de daadwerkelijke mogelijkheden van de stal.

Dan zijn we het eens over de bladblazer. Dat overigens niks zegt over de efficiency van stal maar meer over geen zin hebben in vegen. Ze hoeven heus niet het hele terrein te vegen, maar bij de stallen (al helemaal als die ook nog eens binnen zijn) is dat absoluut ongewenst.

Marije_jiplover schreef:
En een stal mechanisch willen mesten "wanneer alle paarden buiten lopen" maar tegelijkertijd jouw paard op boxrust hebben, zijn tegenstrijdige eisen van TS zelf.
Paard mag nergens los van dierenarts, dus dan moet die op stal blijven staan, ook tijdens het mesten.

Ben ik het niet mee eens. Je kunt meestal niet mechanisch mesten en 1 stal overslaan, omdat meestal mechanisch wordt gemest bij stallen met uitschuifbare wanden die van achteren naar voren worden leeggehaald. Ook wil je natuurlijk niet dat als er mechanisch per stal wordt uitgemest je geblesseerde paard rondjes in zn stal gaat draaien. Een stalhouder kan best zorgen voor een goede oplossing; die zijn er genoeg.

Marije_jiplover schreef:
En als je niet fatsoenlijk met een paard kunt stappen, als het dier verder boxrust wil, is dat niet aan de pensionhouder om daar een oplossing voor te vinden, die mag je dan als eigenaar zelf vinden, maar dat een pensionhouder niet wil dat je de stalpaden als looppad gebruikt, daar kan ik dan wel weer inkomen, ik zou dat als klant nl verre van prettig vinden.
Als mijn paard in een box zou staan een deel van de tijd, dan vind ik het prettig dat er rust heerst rond die boxen en niet dat er iemand met een ongeleid projectiel aan de hand rondjes door de gangen komt stappen 2x per dag (ongeleid projectiel is invulling van omschrijving TS dat er niet buiten met het paard gestapt kan worden omdat dat te gevaarlijk is).

Ik begreep dat het paard alleen buiten niet te stappen is. Dan breekt nood soms wet. Maar met wat sedatie moet het buiten ook te doen zijn. Zeker met wat hulp van ervaren stalgenoten en de staleigenaar. Bij zo'n probleem is het fijn als je daarop kan rekenen. En TS niet in haar eentje hoeft aan te modderen.
Een poos geleden had mn dochter dr arm gebroken door van dr fiets te vallen. Stalgenoten en de staleigenaar hebben meegeholpen om de paarden hun dagelijkse beweging te geven zonder extra rekening. Dat was heel tof en fijn om op een stal te staan waar iedereen elkaar een beetje helpt als dat nodig is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:01

Twiggy2008 schreef:
Anasha schreef:

Inderdaad, ik moet er werkelijk niet aan denken ooit weer terug te moeten naar een pensionstalling. Overal drama hier in de buurt....

Las net een post over 1000 euro per maand met alles op orde voor de paarden. Mijn persoonlijke ervaring is juist dat extreem dure stalling zo ongeveer net zo beroerd is, als de wat goedkopere (in de wijde omtrek). Dus ik vind dat zó nietszeggend, naast dat ik echt géén 1000 euro ga ophoesten voor een pensionstal of wat voor stal dan ook. Al zijn de stallen zelf van goud of iets, hahaha.... :7
je gaat geen €1000 betalen maar weet wel uit eigen ervaring dat die stallen niet goed zijn? Ok.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:06

Snap wel wat twiggy bedoeld.
De hele dure stallen die ik ken zijn die met 3 binnenbakken. Al weather spring tuin.
100 paarden en 4 paddocks van 10*10.

Dat valt voor mij ook niet onder goed. Zonder er ooit gestaan te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:13

DuoPenotti schreef:
De hele dure stallen die ik ken zijn die met 3 binnenbakken. Al weather spring tuin.

Precies dit. Jij snapt het :D .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:26

DuoPenotti schreef:

En dan krijg ik het verwijt aannames te doen en ongenuanceerd te zijn. Fantastisch dit.