Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:06

Hier 24/7 buiten en ben de nattigheid echt wel heel zat. Geen dag meer droog en komende tijd ook alleen maar regen elke dag. Ik heb dakjes, maar de mutsen staan toch im de regen als ze rusten. Voer is wel nu alleen onder afdak dus dan staan ze iig met de pootjes op de droge tegels en met koppie even droog. Weide had ik graag rustiger willen afbouwen maar t is niet normaal hoe nat.

Paddock gelukkig deels bestraat en een geultje doet t aardig, maar zo nat als de landen en alles erbij ligt en zo lang gebeurd (gelukkig) niet vaak.

Ik denk dat ik ze een nachtje binnen moet gaan doen zodat ze droog kunnen liggen, maar stel het nog uit. Tot nu toe liggen ze nog wel, maar wel in de nattigheid.

Qua dekens heb ik een bucas smartex voor de pony en een rhino voor mijn grote. Vorig jaar had ik een lekkende rhino, maar die is omgewisseld. Was al na een kwart seizoen en een productie fout, kreeg gelukkig een nieuwe. Ze blijven goed droog onder deze dekens, op wat inregenen aan de voorzijde na maar dat zou je met een hals kunnen verhelpen.

Weide is sowieso hier in de winter niet mogelijk. Maar dat het sloten zijn komt niet vaak voor, ook niet winters.
Afbeelding

Paddock blijft 1 grote plas liggen. Ik heb een geultje gegraven wat wel.helpt. binnenkort komt er weer wat zand, maar ik twijfel of ik t natte deel moet ophogen of de droge delen moet droog houden en daar storten. Want t probleem is dat die plas niet echt weg kan. Er ligt drainage onder maar er valt de laatste tijd gewoon echt te veel.
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig droogt t nog wel wat tussendoor. Dit was gisteren en zie je ook t geultje.
Afbeelding

Zinzi_jewel

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:13

Hier gaan we weer zand storten zodra t beetje opdroogt .
Dat hielp best goed vorige winter en dan voorjaar toch paddock roosters leggen .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:21

Gister konden ze gelukkig hier ook heel de dag buiten staan maar vandaag is het weet 1 natte drama en staan ze weer droog binnen.

De weides blijven ook soppen..dat seizoen is voorbij hier.
Zo jammer want vorig jaar hebben ze tot eind november op de weides gelopen. Het was toen zo een fijn na jaar.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:38

Het grootste nadeel van 24/7 vind ik dat als je paard om wat voor reden dan ook ander management of zorg nodig heeft dan de groep, dit vaak niet kan. Denk aan: ander hooi nodig, blessure waardoor hij langere periode niet met de groep meekan en je m apart af moet zetten of ziekte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:22

ja dat kan inderdaad wel,maar dat ligt ook wel aan de plek zelf :j
wij hebben 24/7 maar het gebeurd gewoon wel eens dat paarden wat hebben en die kunnen altijd apart.
plek genoeg om wat te maken, er kan een wei afgezet naast de groep.
er is ook speciaal een lege stal voor als er wat is,scheelt dat er ruimte genoeg is.
ik heb juist ook wel op gewone stallingen gestaan waar je het ook moest doen met wat er gevoerd werd,en er verder ook niks mogelijk was met apart staan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:22

Denk idd dat dit vooral van de stalling afhangt.
Zowel stal als 24/7 buiten.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:48

Ja vaak kan dat praktisch wel. Zeker bij kleinschalige of privé plekken. Maar in mijn ervaring is dat toch meestal langdurig niet mogelijk. Dus als je paard door een breuk of zware blessure minstens 12 maanden moet revalideren: dat red je niet op een pensionplek die 24/7 aanbiedt en wellicht groepen heeft van 15+ paarden. Hopelijk krijg je er nooit mee te maken. Maar het is een nadeel van 24/7.
Overigens woont die van mij 24/7. En als hij ziek zou zijn is er wel een plekje te maken voor hem. Maar hij heeft dermate verlatingsangst dat dit niet werkt. Dat is een nadeel. Maar voor mij nog geen reden hem anders te huisvesten.

naomipap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:40

Die van mij staan ook 24/7 buiten, in de zomer op de wei en ze kunnen door de paddock lopen naar een schuilstal. In de winter hebben ze de wei er niet bij. het ia bij ons ook ltijd zo'n vieze bende met modder en plassen water. De paddock valt dan gelukkig nog mee en de schuilstal is droog. Ze staan met zijn tweeën aan huis bij de eigenaren dus zitten niet echt aan voer of iets degelijks vast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:04

Er is ook nogal een verschil tussen 24/7 buiten in pension of een geheel eigen plekje (waar je zelf bepaalt).

Mijn paarden staan hun hele leven al buiten, waarvan de laatste 12 jaar in eigen beheer. Zo'n 6 jaar geleden heb ik een geheel eigen plek voor ze gecreëerd, vanwege dat mijn IR paard niet meer ging qua onbeperkt voerbeleid met de anderen.
Nu met de automatische hooislowfeeder en het knabbelstro, heb ik gezonde, tevreden paarden staan.

Maar was echt even geduld hebben om dat te creëren, als je eigenlijk in een groepje staat. Ben er elke dag nog blij mee. Al ben ik meer voorstander van een kuddeleven i.p.v. in een koppel staan. Maar soms moet je wat. En ik zie wel dat er rust is in mijn koppel. Weinig stress en twee paarden, die erg hecht zijn samen. Overigens staa de buurpaarden er direct naast en zien we nog steeds dat ze met zijn vieren tóch een kudde vormen. Op de wei kunnen ze prima samen.

Wat weer heftig is, als er één naar de kliniek moet ofzo. Helaas één keer mee gemaakt, was ook pittig, die paar dagen dat ze uit elkaar waren. Gelukkig is het een uitzondering.

naomipap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:27

die van ons staan ook met zn tweeën, ruimt voor meer is er eigenlijk ook niet vind ik. Maar het gaat altijd goed ze zijn dikke maatje en kunnen echt niet zonder elkaar dus liever ga ik ook niet alleen op buitenrit dan word de ander heel onrustig..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:07

naomipap schreef:
die van ons staan ook met zn tweeën, ruimt voor meer is er eigenlijk ook niet vind ik. Maar het gaat altijd goed ze zijn dikke maatje en kunnen echt niet zonder elkaar dus liever ga ik ook niet alleen op buitenrit dan word de ander heel onrustig..

Snap ik, dat is ook lastig, hoor. Hier ook.

Mijn ruin kan prima even alleen (de buurpaarden staan 's winters ook nog gezellig naast onze paddock, dat scheelt). Mijn merrie (is meestal ook onrustig), ben haar aan het leren, dat we weg kunnen zijn. In de zomer kan ze de wei op met de buurpaarden. En anders gaat ze gezellig mee in de wintermaanden.

Ik pas me verder ook aan, hoor. Het is, wat het is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:10

Hier ook met z'n 2. Vind dat soms wel lastig, want ben vaak alleen en wil best wel eens weg met 1 vd 2. Maar dan ben je altijd afhankelijk van een ander. Ruimte voor meer is er niet. En geld ook niet :+ . Pensionklanten doe ik niet meer aan..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:12

Ik sta bij mijn oud collega.
Zij heeft een shet en een haflinger.
Ik een Ierse truttenbol van 1,55.

Vinden wij ook genoeg.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:22

Hoi allemaal,

Ik sta op een paddock paradise, dus mijn paard staat ook 24/7 buiten. Ik vind het grootste nadeel dat bij slecht weer, zoals nu met alle regen, ik eigenlijk niets kan doen met mijn paard. Alles is nat, de buitenbak droogt ook niet snel bij ons dus ook dagen erna als het droog is blijft hij nog nat. Ik zou echt graag een stal met binnenbak of gewoon iets overdekts willen. Gewoon een beetje meer comfort en mogelijkheden. Maarja alle stallen waar het overdekt is en een binnenbak heeft staan de paarden in een box en aantal uren op een paddock en in de zomer op een stukje land. Sommige stallen hebben wel ook uitloopstallen, maar die zijn in vergelijking met de vrijheid die hij nu heeft, natuurlijk veel kleiner. En dan staat hij ook zonder vriendjes waar hij mee kan spelen, hij heeft dan wel "buren" waar hij mee kan snuffelen. Ik twijfel of ik ga verhuizen naar een stal met meer faciliteiten. Maar het gevoel dat hij dan een soort van "opgesloten" is houdt me tegen...

Hoe denken jullie daarover? Een paard wat in een box staat en overdag op de Paddock of in een uitloopstal staat is dat ook gewoon fijn voor je paard of ontneem je ze echt hun vrijheid? Ik ben erg benieuwd naar de meningen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:48

Jane2011 schreef:
Hoi allemaal,

Ik sta op een paddock paradise, dus mijn paard staat ook 24/7 buiten. Ik vind het grootste nadeel dat bij slecht weer, zoals nu met alle regen, ik eigenlijk niets kan doen met mijn paard. Alles is nat, de buitenbak droogt ook niet snel bij ons dus ook dagen erna als het droog is blijft hij nog nat. Ik zou echt graag een stal met binnenbak of gewoon iets overdekts willen. Gewoon een beetje meer comfort en mogelijkheden. Maarja alle stallen waar het overdekt is en een binnenbak heeft staan de paarden in een box en aantal uren op een paddock en in de zomer op een stukje land. Sommige stallen hebben wel ook uitloopstallen, maar die zijn in vergelijking met de vrijheid die hij nu heeft, natuurlijk veel kleiner. En dan staat hij ook zonder vriendjes waar hij mee kan spelen, hij heeft dan wel "buren" waar hij mee kan snuffelen. Ik twijfel of ik ga verhuizen naar een stal met meer faciliteiten. Maar het gevoel dat hij dan een soort van "opgesloten" is houdt me tegen...

Hoe denken jullie daarover? Een paard wat in een box staat en overdag op de Paddock of in een uitloopstal staat is dat ook gewoon fijn voor je paard of ontneem je ze echt hun vrijheid? Ik ben erg benieuwd naar de meningen.

Hier heb ik mijn 2 pony 's nachts op stal en overdag de hele dag op de paddock. Met onbeperkt hooi. Ik probeer altijd te zorgen dat Asfaloth samen met zijn vriendje Gimli minimaal 7 a 8uur buiten komen.
Door het vroeger donker worden moet ik Asfaloth en Gimli wel al om half 5 binnen zetten, maar. Ik heb beide pony's in 1 stal staan samen.
Overdag hebben ze dan alle ruimte om lekker te spelen en te ravotten en 's nachts plus overdag hebben ze gezelschap aan elkaar. Zo zijn mijn pony's nooit alleen en zijn ze 24/7 samen. Nu gaat het hier om 2 Shetlanders die samen in een ruime stal staan en allebei ook van mij zijn.
Mijn ruin en zijn vriendje komen beiden van 24/7 buiten en doen het echt goed op het huidige management. Gimli is afgelopen zaterdag verhuist en afgespeent naar de stal van Asfaloth en hij heeft zich wonderbaarlijk genoeg heel goed aangepast.
Nu scheelt het wel dat ik alles zelf kan en mag beslissen op de stal waar ik nu sta.

Ik vind wel dat paarden overdag echt sociaal contact moeten kunnen hebben met/van andere paarden. Het liefst 24/7 sociaal contact, maar ik weet dat dat niet op elke plek haalbaar is helaas.
Als ik jou was zou ik vooral blijven staan waar je nu staat. Zeker als de zorg er op achteruit gaat van je paard qua sociaal contact en uren vrije beweging.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:03

Hier goed te doen voor de paarden ondanks de vele regen. Ze staan niet voor niets 90% verhard in deze wintermaanden. Zit ook goot in de paddock en 1 er naast. Kunnen eventueel plassen water zo met bezem weg werken. Straatwerk ligt niet volledig vlak namelijk. De container staat wat hoger en in bodem wat gaatjes en er op stalmatten en dan stro. Ze kunnen gewoon droog liggen en staan. Ze staan echter veel in de regen met deze huidige temperaturen. Een bak hebben we verder niet en ook met dit weer kunnen we de polder in en weer het strand op ook nu. Het is niet als in de zomer dat ze zeeën van ruimte hebben maar als je het mij vraagt staan ze er zo prima bij. Zal altijd beter kunnen maar zeker ons CPL paard doet het top op deze manier

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:07

Hier mogen de paarden s' nachts op stal. Ondanks dat zijn er 2 aan het hoesten door al die regen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:11

Jane2011 schreef:

Je hebt je paard nu 24-7 buiten en je wil terug naar een uitloopstal?
Ja, dat zou ik wel echt heel erg sneu vinden. Je ontneemt ze niet alleen de vrijheid maar vooral ook het contact met soortgenoten.

Op een 'paddock' kan, maar er is een ENORM verschil tussen de ene en de andere paddock. Er worden meer dan genoeg paarden op een 5 x 10 paddock gehouden waar ze zonder hooi en soms ook zonder water alleen staan. En heel soms tref je een grotere paddock met meerdere slowfeeders en waterplaatsen waar meerdere paarden in mogen staan.

Maar meestal is een paddock en al helemaal een uitloopstal een goedkope oplossing om zoveel mogelijk paarden op een zo klein mogelijke plek te huisvesten.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:31

Ja ik vind het dus ook sneu... maar toch lijkt het heel normaal. In mijn omgeving tenminste. Ik ken veel mensen waarvan hun paard zo gestald is en die eigenaren willen ook het beste voor hun paard en hun paard lijkt me ook niet ongelukkig ofzo. Het is misschien daarom meer mijn eigen gevoel dat het sneu zou zijn voor mijn paard..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:01

Dat meer mensen het doen wil toch niet zeggen dat het dan prima is?
Ik ken ook veel mensen die hun paard 23/7 op stal hebben staan helaas, die er alleen uitkomen voor een uurtje rijden. Ze overleven het wel, maar ik wou niet graag dat paard zijn..
Vervelend dat je nu even niets kan, maar hoe vaak is dat nu zo per jaar? Een paar weken per jaar is het echt bar en boos, maar verder is het toch prima te doen, vind ik.

Moet zeggen dat ik het nu met al die regen ook even niet zo leuk meer vind dat mijn paarden 24/7 buiten staan :')
Mijn paddock is na 24 uur meestal wel weer droog, maar nu er geen 24 uur tussen de regenperiodes zit heb ik een zeiknatte paddock helaas.
Ze kunnen overigens wel op stal staan/liggen en ik heb een stukje verhard. Hoop dat het snel beter is en dan ben ik weer blij met mijn keuze. Mijn paarden geven volgens mij helemaal niet zoveel om die regen trouwens.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:48

Jane2011 schreef:
Ja ik vind het dus ook sneu... maar toch lijkt het heel normaal. In mijn omgeving tenminste. Ik ken veel mensen waarvan hun paard zo gestald is en die eigenaren willen ook het beste voor hun paard en hun paard lijkt me ook niet ongelukkig ofzo. Het is misschien daarom meer mijn eigen gevoel dat het sneu zou zijn voor mijn paard..

Het lijkt heel normaal.
Omdat er in Nederland ruimtegebrek is en veel bedrijven zoveel mogelijk winst willen maken en daarom zoveel mogelijk paarden op een kleine plek willen hebben.

die eigenaren willen ook het beste voor hun paard
Nee, die eigenaren willen het beste voor zichzelf. Namelijk een bak om in te rijden die droog is. Ik snap dat dat heel erg fijn is. Maar als je daarvoor je paard in een postzegel wil zetten dan wil je ZEKER niet wat het beste is voor je paard.

hun paard lijkt me ook niet ongelukkig ofzo.
Ondertussen zijn er meer dan genoeg onderzoeken gedaan om te bewijzen dat een paard in een inloopstal of een individuele paddock gewoon tekort komt.

Het is misschien daarom meer mijn eigen gevoel dat het sneu zou zijn voor mijn paard..
Je moet je eigen post nog maar eens goed teruglezen want je bent het alleen maar voor jezelf goed aan het praten.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:50

lies schreef:
Dat meer mensen het doen wil toch niet zeggen dat het dan prima is?
Ik ken ook veel mensen die hun paard 23/7 op stal hebben staan helaas, die er alleen uitkomen voor een uurtje rijden. Ze overleven het wel, maar ik wou niet graag dat paard zijn..
Vervelend dat je nu even niets kan, maar hoe vaak is dat nu zo per jaar? Een paar weken per jaar is het echt bar en boos, maar verder is het toch prima te doen, vind ik.

Nee klopt dat het niet prima is, maar het wordt wel gezien als iets wat "normaal" is. 23/7 is wel heel heftig,

De herfst en winter is altijd wel een lastige periode vind ik. Maar ik ga denk ik lid worden van een rijvereniging in de buurt. Daar hebben ze een binnenbak. Ik moet dan wel een klein stukje over de weg (tussen buien door).

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:07

Tot nu toe ervaar ik voor de paarden nog geen nadelen.. Voor mij zelf.. tsja, het rondje mesten, wat ik elke dag doe, is zwaarder en soms moet ik gewoon een 2e keer gaan, omdat ik de kruiwagen niet door de natte stukken krijg, als ie te vol zit :P Ik heb geluk met de rijbaan.. Daar heeft nog nooit 1 plasje water in gestaan. Ook is het perceel op zandgrond, waardoor het na een droge dag al zo goed is weggetrokken.

Voor de paarden (2 E formaten en een een amha).. ik merk maar weinig aan hun, dat ze oncomfortabel zijn... Met deze nattigheid kunnen ze binnen op het stro liggen, waar ze ook gebruik van maken. Ze kunnen binnen hooi eten, maar ze verkiezen toch het grootste gedeelte om buiten in de regen te gaan eten..

De trainingen pas ik aan.. Ik doe het rustiger aan, zodat ze niet vol in het zweet zijn en anders is het een kwestie van goed uitstappen :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:52

Tja, deze tijd van het jaar is soms minder (het is nu al vroeg nat, maar wellicht wordt de winter droger???).
Ik kan naar buiten óf naar de bak bij de buren (fijnere bak dan bij ons, ik doe mijn lessen daar sowieso standaard).

Maar ik ben zó BLIJ met mijn fijne plekje, dat ik dat never-nooit-niet in zou ruilen voor een pensionstal met binnenbak :o . Heb liever dat mijn paarden 24/7 happy zijn én dat zijn ze, met hun 'vrijheid' buiten en binnen :) .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:33

Als je paard het goed doet op 24/7 en je verder blij bent met de plek zou ik niet snel weg gaan vanwege heen binnen faciliteiten. Goede 24/7 buiten plekken met fijne kuddes zijn schaars!

Maar om antwoord te geven op je vraag. Mijn paard heeft 20 jaar lang met een kudde in de Franse bossen geleefd, daarna ruim 2 jaar op Nederlandse bodem in groepspaddocks 24/7 en helaas kon ik toen niet de juiste 24/7 plek vinden in de regio waar hij helemaal goed stond voor zijn wensen. Hij staat daarom nu sinds een jaar in de winter op stal 's nachts en hij doet het er vreselijk goed op. Overdag de hele dag met de kudde op de paddock met water en onbeperkt eten en dan 's nachts droog met eigen eten. Het werkt gewoon prima. Ik ben echt voor 24/7 vrijheid in kuddeverband, maar heb helaas ook de vele nadelen van minder goede plekken gevonden en hoe naar ik het ook vond, van de plek op stal 's nachts knapte hij enorm op. Deze zomer met 24/7 op het land was het juist af en toe echt afzien met de vele regen die er gevallen was. Dan was hij echt moe doordat er geen droge ligplek meer was.

Overigens zou ik ook heel graag een overdekte longeerbak willen. Niet eens perse een rijbak. Al was dat laatste wel fijn met lessen inplannen. Ik kon altijd een les inplannen wanneer ik wilde en nu durf ik dat al wekenlang niet vanwege de regen en natte bak. Maar goed dat is allemaal best te overzien en rijden is soms gewoon aquatraining. :D