Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:16

Emotioneel duurder zeker weten, aanschafprijs zeer zeker niet hier.
Mochten ze ooit tot vergoeden komen krijg je zoiets betaald..om vervolgens een levenslang trauma te hebben van de aanblik...

En gaan ze door je fort knox aan omheining uit paniek krijg je niets als je ze dan in moet laten slapen
Moet je na wonden in laten slapen, krijg je niks.
Hoogstens de verwijten moet je beter omheinen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:29

Kinke schreef:
ik vraag me af, wie heeft hier genoeg geld om 10 hectare wolfproof te omheinen?

Geen idee, ik in elk geval niet. Maar ik heb helaas ook geen 10 hectare. Ik zou dan een deel wolf werend maken en ze daar sowieso voor de nacht in zetten en op momenten waarop de wolf in de buurt actief is/veel gezien wordt.

Ik snap dat het met vee lastiger is maar een andere oplossing zou ik ook niet weten. Je hebt dan inderdaad een groot probleem als er een hele roedel in je directe omgeving blijft hangen.
Niets helpt natuurlijk 100%..

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:35

Dank ik heb hier wat aanvullende ideeen op kunnen doen. Apart stroomapparaat, prikpaaltjes voor de extra draden buiten de omheining. Nu nog even kijken welk stroomaparaat en welke draden voldoen! Wij zitten in een gebied met af en toe een zwervende jonge wolf en heel veel schapen op tijdelijke weilanden waar zelfs de schapen over de draad heen kunnen springen als ze zouden willen.

Nog iemand adviezen voor een specifiek stroomaparaat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:44

Vijftien jaar geleden kwam ik regelmatig op de Posbank bij de schapen. Die gingen destijds al snachts op stal.

In de dorpen zie ik op elk randje onbenut gras een tijdelijk gaasje neergezet en een paar schapen. Van dat idee moet men denk ik af.
Dat de prijzen voor een hobby particulier soms niet op te brengen zijn begrijp ik, maar in de veehouderij moet álles zo goedkoop mogelijk en zo productief mogelijk.
Als 'we' daar vanaf stappen lijkt me dat alleen maar wenselijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:46

DP wat bedoel je met "dank je wel, pro wolf"?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:03

sunny43 schreef:

Netstroom of accu?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:48

onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.
[/quote]

Koeien hebben dan nog weer het voordeel dat ze meestal met heel veel zijn. De meeste paarden wonen op kleine stallen in kleine groepjes. Ik kan me voorstellen dat een weiland vol koeien doe in beweging komen een stuk meer indruk maakt dan twee of drie paarden in een weiland..[/quote]
Toch zijn er al meerdere koeien aangevallen.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147893 ... r-een-wolf[/quote]

Heb een filmpje gezien dat koeien werden aangevallen in de ligboxstal.

Omheining en sloten hekkellen al en uitdaging.
Ik hou mijn paarden langer op stal.
En als mijn oudje er niet meer is, dan komt daar geen nieuwe voor in de plaats

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:59

mysa schreef:
sunny43 schreef:

Netstroom of accu?

kan beiden...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:36

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 02:39

Maar je apparaat moet passen bij het aantal draden en de meters die je hebt af te leggen. Wij hebben een te sterk apparaat, maar denk niet dat die zoveel meer klap geeft. Hoewel het echt een nare klap is en ik een keer een half uur mn arm voelde.

Schapen, koeien etc wil je nou eenmaal laten grazen en de wolven kunnen ook overdag komen.

Koeienstallen zijn vaak vrij open, dus daar komt een wolf ook gewoon binnen en dan kunnen ze zeker geen kant op.
De schaapskooien zijn ook niet altijd 100% dicht.

Dan moet je gewoon echt camera's erop hebben, dichtbij zijn en iets hebben om de wolf minimaal te verjagen. Als dat iig legaal wordt en iets op verzonnen wordt ipv paintball, kan je iig al iets doen.
Hoewel ik vermoed dat er soms links en rechts al echt wel een wolf verdwijnt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:42

https://www.youtube.com/watch?v=Jj-CBRl3MT4 nu nog frans leren.

film over het testen en plaatsen van een wolfproof omheining, alles wordt uitgelegd en getest met wolven die een paar dagen niet hebben gegeten, ook laten ze zien dat ook een hond nooit zomaar over een omheining zal springen en dat deze het eerst aangeleerd moet worden, tijdens de test is er nooit een wolf gesprongen en altijd heeft deze geprobeerd om eronder door te geraken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:44

Thanks voor de link naar die krulstaart afstand isolatoren. Ik was er heel blij mee.... tot ik de prijs zag :')

Zo ontzettend duur om die aanpassingen te doen en dan nog niet het gevoel hebben dat je zeker weet of je dieren dan straks veilig zijn.

Sunny: die is heel interessant. En dat is zeker relevant voor een rondtrekkende wolf: dan helpt die 1.20 vast afdoende. Maar dit is een test in een paar dagen. Als die dieren hier eenmaal wonen hebben ze 365 dagen per jaar de tijd om te leren hoe je het makkelijkste eten te pakken krijgt. En dáár ben ik dus bang voor. Dat ze leren dat ze met relatief weinig inspanning aan een all you can eat buffet kunnen aanschuiven.

Ik vind het echt gruwelijk maar... ik ben blij dat wij niet het eerste experimenteer gebied voor de wolf lijken te worden. Ik hoop echt dat we uit belgie en de veluwe gaan leren wat nou echt werkt.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:49

M’n opa en oma hadden een vos die steeds hun kippen stal. Ze hadden een hoog hek maar het belangrijkste ze hadden in de grond ook gaas zitten zodat de vos er niet bij kon. Ik weet niet of dit je helpt maar ja alle kleine beetjes helpen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:27

Ik weet niet of hier een liggende haag al benoemd is? Ik heb begrepen dat dat ook wolfwerend is maar wat het precies inhoud weet ik niet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:39

pol013 schreef:
Sunny: die is heel interessant. En dat is zeker relevant voor een rondtrekkende wolf: dan helpt die 1.20 vast afdoende. Maar dit is een test in een paar dagen. Als die dieren hier eenmaal wonen hebben ze 365 dagen per jaar de tijd om te leren hoe je het makkelijkste eten te pakken krijgt. En dáár ben ik dus bang voor. Dat ze leren dat ze met relatief weinig inspanning aan een all you can eat buffet kunnen aanschuiven.

Het grootste gevaar zijn de trekkende, jonge wolven op zoek naar een eigen territorium.
(En het wordt gevaarlijk naarmate 'de wolf' tammer zou worden.)
De wolvenroedels op de Veluwe hebben hun eigen territorium en eten vooral big.

Wat ik begrepen heb van het Franse filmpje vind ik hoopvol. (Maar ik heb sommige dingen maar half meegekregen. Ik hoop niet dat ik iets belangrijks gemist heb.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:45

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of hier een liggende haag al benoemd is? Ik heb begrepen dat dat ook wolfwerend is maar wat het precies inhoud weet ik niet

Is dat hetzelfde als een veekerende haag?
Dus gevlochten meidoorn/sleedoorn?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:39

Pol om het te leren moeten ze een ouderdier hebben dat het voordoet. Of misschien als ze een hond het zien doen.
Voor zover ik begrijp gaan ze niet zelf iets spontaan uitproberen wat totaal niet in hun normale gedrag zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:50

Ik denk dat als de honger groot genoeg is en het eten in het zicht dat ze zich heel dingen aanleren die ze niet 'van huis uit' hebben mee gekregen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:49

DubbelFun schreef:
Ik denk dat als de honger groot genoeg is en het eten in het zicht dat ze zich heel dingen aanleren die ze niet 'van huis uit' hebben mee gekregen.

en als ze eerst over 1 meter raken waarom niet over hoger, wolf kan niet opmeten hoe hoog het is... hij weet dat ie er eerder ook over kwam ennn beloond werd aan de andere kant van de sprong

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:30

Nikass schreef:
Het was een serieuze vraag aan HC.

Individueel is altijd wel ergens een probleem binnen welk regelkader ook.

Als je geen geld hebt voor een enigzins effectieve omheining, of de gemeente waar jij woont niets toestaat, je geen stal hebt/kan betalen of niet mag neerzetten, dan is ergens anders wel beter beschermd neerzetten een optie of hopen dat er minder wild door menselijke jagers doodgeschoten wordt en de wolven dáár hun magen mee vullen.

Hoewel een totaal andere problematiek is het met schone stadsgebieden en de oude auto die iemand heeft ook zo. Je weet dat de maatregel er aan zit te komen en ploep is het zover.
Ja maar, ik heb geen geld voor een andere auto, voor de (evt electrische) fiets is het te ver en het openbaar vervoer rijdt niet als ik .... etcetera.
Wat moet de individuele persoon? Tja. Probleem.

Enneh, die wolf kwam er al >20 jaar aan. Míjn paarden zijn allemaal ouder maar dat geldt voor hooguit een individu ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:47

Ja tuurlijk. Dus een stal die 40 paarden heeft staan, moet maar stoppen, want het wordt te gevaarlijk om ze buiten te houden en de gemeente wil niet toestaan dat je de omheining hoger maakt. Of je kan het niet betalen, dus moet maar failliet gaan.

Dat konden ze niet vooruit weten en zeker niet dat het nu gebeurt en zo snel gaat ook.

En wat gaan we met dat overgebleven land doen? Vol bouwen zeker?

Het maakt trouwens geen drol uit hoeveel ha je hebt, want als je niet omhoog mag, kan de wolf gewoon binnen lopen.

En wat al werd gezegd; dan is een kudde op 1 ha misschien nog wel beter als 2 ha verdeelt in kampjes en paarden apart.

En wij hebben ook oudere paarden en mijn ouders zaten al tussen de paarden, maar we hadden nooit eerder met de wolf te maken hier.
Je hoort het nu een paar jaar en het leek ver van je bed show. Niet omdat mensen struisvogel zijn, maar omdat er diverse aanvallen waren en je ook denkt dat er wel iets ondernomen gaat worden tegen het leed.
Je denkt in een modern land te wonen waar mensen vee houden en we het niet zo ver laten komen dat je vee moet opsluiten of moet beperken in bewegings ruimte. En dat is gewoon terecht dat we in Nederland anders dachten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:06

Ze hebben altijd beweerd dat wolven geen paarden pakken dus in dat opzicht was er geen reden tot schakelen O:) . Overigens heb ik dat sowieso al nooit geloofd en de ontwikkelingen op de voet gevolgd, dus al wel geschakeld. Maar dat terzijde.

Wolven zijn opportunisten dus wat DubbelFun ook al schrijft: als ze honger hebben en paarden zijn een goede optie dan zijn die gewoon de sigaar. Makkelijk zat. Dus (weer on-topic :P ) zullen we hoe dan ook de omheining aan moeten passen in de hoop dat ze naar een ander gaan en ondertussen moeten lobbyen voor beheermogelijkheden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:58

Ik weet pas van de wolf vanaf 2019 en toen werd er volgehouden dat paarden geen risico zouden lopen. Pas sinds dit jaar maak ik me echt zorgen. Wellicht naïef...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:32

Als wolven ook bizons pakken dan is het eigenlijk logisch dat ze ook paarden en koeien pakken.

En eerder hoefde we dat ook niet te weten. Ze waren immers meer dan 100 jaar weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:49

Mac schreef:
Ze hebben altijd beweerd dat wolven geen paarden pakken dus in dat opzicht was er geen reden tot schakelen O:) . Overigens heb ik dat sowieso al nooit geloofd en de ontwikkelingen op de voet gevolgd, dus al wel geschakeld. Maar dat terzijde.

Wolven zijn opportunisten dus wat DubbelFun ook al schrijft: als ze honger hebben en paarden zijn een goede optie dan zijn die gewoon de sigaar. Makkelijk zat. Dus (weer on-topic :P ) zullen we hoe dan ook de omheining aan moeten passen in de hoop dat ze naar een ander gaan en ondertussen moeten lobbyen voor beheermogelijkheden.

Maar dat is wel iets van de laatste jaren en toen werden er wel minder wolven geteld. Ook waren er nog geen paarden of pony's aangevallen of bewezen door een wolf aangevallen.

Ik heb meer dan 35jr eigen paarden en toen hadden we het er echt niet over.

Toen het begon dacht men echt dat de wolf geweerd zou gaan worden en niet dat wolven de kans kregen om zich zo snel voort te planten en hun gang te kunnen gaan.

Je kon er de laatste jaren rekening mee houden, maar niet verwachten dat we het in Nederland zo moeilijk zouden krijgen om echt iets tegen die wolf te doen. Mensen hadden verwacht dat ze mee zouden gaan in het jachtprogramma bijv.

En zeker in een tijd waar we het over welzijn hebben; dat vissenkommen niet meer mogen, geen konijnen eenzaa, in een hokje, paarden niet op stand en boxen naar maat en liever vooral buiten, zou je denken dat we als modern land daar onze prioriteiten zouden hebben.

Niemand die nu leeft is gewend dat een roofdier het veel uitmoord. Dat past niet in ons land en hoe we dieren houden. Dat zie je al aan hoe onze omheiningen zijn en wat we mogen bijvoorbeeld.

Of hoe we dieren houden; veel paarden alleen in kampjes wei.

Dat je dan alleen hoort dat een extra draad gaat helpen of je je dieren moet ophokken gaat tegen alles in waar we anno 2022 voor staan qua welzijn. De problemen die daardoor ontstaan wordt totaal niet naar gekeken.