Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:58

Zelfs nu bv in de schemer alleen ergens heen sturen…. Bbbrrrr, maar niet iedereen is er zo erg van op de hoogte, dus vroeg of laat kan het bijna niet anders….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:08

Lukasje schreef:
Ik zit zo’n beetje te wachten op de 1e aanval op mensen. Hoe gaan de pro wolvers dat goed praten?
Wonende in een wolvengebied zou ik het niet aandurven kindjes ‘s nachts buiten te laten camperen in een tent.


Ik loop nog steeds met de hond in de schemer, ik merk wel dat ik iets alerter ben.

Misschien kunnen we even pro wolvers achterwege laten? Ik heb niet echt het idee dat die hier zitten. Genoeg die de wolf een mooi dier vinden, maar enkel niet geschikt voor nederland. Dus constant het wij/ zij idee, is enigszins vermoeiend.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:13

DuoPenotti schreef:
Precies die uitleg is toch al gegeven.
Gemeentes waar geen dichte stal mag staan enz.

Ik heb hier een hek van 160 maar niet de illusie dat ze daar niet over of onder kunnen.

Ik heb ze binnen.
En nu het "geluk" ze in het licht buiten te kunnen zetten. Maar toen ik wekte gingen ze ook in het donker om half 6 naar buiten of om 20.00 naar binnen.

Precies... Ik werk in ploegendienst. Dus als ik vroege heb zouden mijn paarden pas om 14u30 uit stal komen, dwz dat ze dan grofweg 20 a 22u op stal zouden gestaan hebben als ze in de winter om 17u weer op stal moeten.
En als ik late heb zouden ze pas rond 19u45 op stal kunnen... Dan kan het dus al te laat zijn.

Ik heb geen dichte stallen, maar puur om een voorbeeld te geven.
Ik heb ook niemand anders die ze eventjes buiten/binnen zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:21

Art_Ificious schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies die uitleg is toch al gegeven.
Gemeentes waar geen dichte stal mag staan enz.

Ik heb hier een hek van 160 maar niet de illusie dat ze daar niet over of onder kunnen.

Ik heb ze binnen.
En nu het "geluk" ze in het licht buiten te kunnen zetten. Maar toen ik wekte gingen ze ook in het donker om half 6 naar buiten of om 20.00 naar binnen.

Precies... Ik werk in ploegendienst. Dus als ik vroege heb zouden mijn paarden pas om 14u30 uit stal komen, dwz dat ze dan grofweg 20 a 22u op stal zouden gestaan hebben als ze in de winter om 17u weer op stal moeten.
En als ik late heb zouden ze pas rond 19u45 op stal kunnen... Dan kan het dus al te laat zijn.

Ik heb geen dichte stallen, maar puur om een voorbeeld te geven.
Ik heb ook niemand anders die ze eventjes buiten/binnen zet.

Is ook erg, het alternatief is nog erger. En we kunnen de wolf weg wensen, maar ja, hij is er en we moeten totdat er regelgeving komt, onze dieren veilig houden en er mee dealen helaas.

Ik zit met een koppel herten, die laten zich niet opsluiten, ellende en stress is het. We hebben 165 hekken met stroom. En tussen de huizen. De stal hebben we wel, maar die kan ik niet opsluiten, dan liggen ze in de ochtend dood in de stal.

pillow
Berichten: 7874
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:31

Mindim schreef:
@DP en toch staan schapen hier gewoon achter enkel hoog draad. Of achter enkel een sloot als omheining. En na een aanval zetten ze ze een km verderop. Ik zie helemaal niets gedaan worden aan de veiligheid, helemaal nop nada, geen enkele moeite. Paarden en ponies, veulens, koeien alles achter een enkel stroomdraadje, aan de bosrand, in het bos, op afgelegen grond. Midden in wolven gebied.
Je wil je dier niet door wolven gepakt zien worden, maar er wordt hier in de buurt ook geen mallemoer gedaan om die dieren ook maar een greintje veiligheid te bieden. Niets.
Dit kun jij zo niet beweren. Mijn schapen en ook de kleine schaapjes van de buren, de pony vd achterburen lopen idd achter een normale afrastering. Maar alle dieren hier in de buurt gaan s'nachts naar binnen. Maar dat zie jij niet want dan is het donker.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:35

Lukasje schreef:
Ik zit zo’n beetje te wachten op de 1e aanval op mensen. Hoe gaan de pro wolvers dat goed praten?
Wonende in een wolvengebied zou ik het niet aandurven kindjes ‘s nachts buiten te laten camperen in een tent.


Ook op een camping voelt het 's nachts niet echt lekker als je naar het toiletgebouw moet lopen... Kamperen krijgt dan toch een iets andere invulling dan alleen maar ontspaning.
En een dropping ergens in het bos...nou nee, laat maar. :')

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 03:16

Mindim schreef:
Misschien kunnen we even pro wolvers achterwege laten? Ik heb niet echt het idee dat die hier zitten. Genoeg die de wolf een mooi dier vinden, maar enkel niet geschikt voor nederland. Dus constant het wij/ zij idee, is enigszins vermoeiend.


Als je met “hier” bokt bedoelt, heb je niet begrepen waarop ik doelde . Met de “pro wolvers” duid ik diegenen aan die de wolven in België uitgezet hebben, alsook de wolven en vnl jonge welpen actief beschermen door ze te bewaken.

OleJon
Berichten: 2532
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:44

Art_Ificious schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies die uitleg is toch al gegeven.
Gemeentes waar geen dichte stal mag staan enz.

Ik heb hier een hek van 160 maar niet de illusie dat ze daar niet over of onder kunnen.

Ik heb ze binnen.
En nu het "geluk" ze in het licht buiten te kunnen zetten. Maar toen ik wekte gingen ze ook in het donker om half 6 naar buiten of om 20.00 naar binnen.

Precies... Ik werk in ploegendienst. Dus als ik vroege heb zouden mijn paarden pas om 14u30 uit stal komen, dwz dat ze dan grofweg 20 a 22u op stal zouden gestaan hebben als ze in de winter om 17u weer op stal moeten.
En als ik late heb zouden ze pas rond 19u45 op stal kunnen... Dan kan het dus al te laat zijn.

Ik heb geen dichte stallen, maar puur om een voorbeeld te geven.
Ik heb ook niemand anders die ze eventjes buiten/binnen zet.


Zo zou het hier ook gaan

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:51

DP, ik dacht dat de wolf meestal naar de hals greep, dus was geen feit.

Maar ik vermoed dat een wolf ook inschat hoe sterk zijn slachtoffer is. Bij een schaap zullen ze vermoedelijk niet eens zo heel veel moeite hoeven te doen.

En dat is ook wat je nu wel ziet. Ze pakken als eerste toch de makkelijkste en zwakste dieren.

Echt vreselijk voor die oude fjord, maar die was ouder en ik dacht op de foto te zien ( dus een vermoeden) dat die alleen stond.
We moeten echt leren van de keuzes die wolven maken.

Wij lopen ook met onze honden in het donker over de track. Zeker als het vroeger donker wordt, lopen we daar en vullen ook vaak nog wat hooi hier en daar.

Op fb wordt gedeeld wat dierentuinen adviseren qua omheining. Dat is echt voor de meesten onmogelijk. Ingraven, hoog, schuin afzetten.

Toch dacht ik gelijk aan onze omheining die deels uit bramenstruiken bestaat. Nu door ons nieuwe gaas heen gegroeid. Dat wordt hoog, breed en groeit ook de grond in, dus is lastiger onderdoor te graven.

Een tijd terug werd er al gesproken over weides meer natuurlijk afzetten met vooral meidoorn en dergelijke, dus dat zijn ook weer opties om het iig moeilijker te maken. En een win-win situatie, gezien de voordelen van dergelijke hagen.
Dan zou je dat rondom moeten doen en binnendoor werken met draden om de rest in te delen.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:58

In de winter zijn je braam en meidoorn kaal.
Als jij denkt dat een wolf zich tegen laat houden door wat doorns dan heb ik weinig hoop voor jouw pony's.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:02

Het is toch vreselijk om te zien, hoge hekwerken met draad, prikkeldraad, stroom en weet ik veel. Of het een concentratiekamp betreft!
Denk niet dat je dit nu ook zomaar neer kunt zetten.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:04

Ik heb as de tip gekregen van iemand dat je mannen langs je omheining moet laten plassen. Dit heeft te maken met terrein afbakenen met geur en testosteron. Geen idee of het echt werkt maar klinkt logisch

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:05

Nou als je een hectare rond moet pissen veel succes :')

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:10

Onali schreef:
In de winter zijn je braam en meidoorn kaal.
Als jij denkt dat een wolf zich tegen laat houden door wat doorns dan heb ik weinig hoop voor jouw pony's.


Het zijn niet de blaadjes maar de doornen, heeft dus niks met winter te maken. Als er verder in de straat dieren staan zonder een haag gaat hij misschien wel eerder daar kijken..
we kunnen de opties toch bekijken ipv afkraken?

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:13

Hier 6ha…. Mijne vent zal veeel werk hebben…. :+

Meidoorn groeit niet voldoende in de grond om ze er niet onder te laten graven + een hongerige wolf wurmt zich echt wel door wat doorns om te eten….
Hier 500m meidoorn, maar ik ben nu zeker dat dat geen wolven tegenhoudt.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:13

Kan de buurt wel uitnodigen voor 3 hectare :D

Zo las ik ook eens waar een rat loopt hondendrol leggen.
Oké simpel... Geen effect.
Urine van een fretje. Oké kennis heeft die dus wat krullen uit die bak neergelegd... Geen effect.

Dus dit geloof ik ook niet.

Daarnaast zie ik onze honden met wandelen markeren. Een ander pist daar weer over, dus moeten de honden ook weer.
Moet ik de buurt dan elke dag uitnodigen of is 1 keer in de week voldoende?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:16

Vgm gaat het vooral om de hoekpunten, kan het volgende week even voor jullie navragen. Is van een vrouw die een paar jaar lang onderzoek heeft gedaan naar wolven en ze weren van terrein waar ze niet mogen komen

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:20

tengeltje11 schreef:
Hier 6ha…. Mijne vent zal veeel werk hebben…. :+

Meidoorn groeit niet voldoende in de grond om ze er niet onder te laten graven + een hongerige wolf wurmt zich echt wel door wat doorns om te eten….
Hier 500m meidoorn, maar ik ben nu zeker dat dat geen wolven tegenhoudt.


De onderkant is inderdaad niet echt dicht bij meidoorn..

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:23

DuoPenotti schreef:
Dan heb ik blijkbaar een brave buurt.....
Want hier word niet zomaar zoiets gedaan.
Je zou het horen, ver weg, heel ver weg

Horen?
Ik bedoel dus een geweer op luchtdruk. Die hoor je niet. Die van ons tenminste echt niet.
Als ik er iets mee zou schieten hoort niemand het. Echt helemaal niemand

Edit. Stond er wat bot
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-09-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:26

Vroeger hadden wij thuis een luchtbuks en ja die knalde duidelijk.
Maar misschien dat daar per model verschil in zit?
Kracht had het ding overigens niet.
Want je moest best dichtbij staan om te raken. (blikjes op een poort)
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-09-22 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:26

Dan hebben wij vast een nieuwe variant. Die is zo stil als een muis. Je hoort alleen een klik

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:28

Ja zou kunnen dan. Ik praat over 40 jaar terug en wie weet hoe oud dat ding was.

Maar hoe krachtig is zo'n nieuwe dan? Zonder geluid heeft het ook geen schrik effect.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:32

Horseloverl schreef:
Vgm gaat het vooral om de hoekpunten, kan het volgende week even voor jullie navragen. Is van een vrouw die een paar jaar lang onderzoek heeft gedaan naar wolven en ze weren van terrein waar ze niet mogen komen

Ken die truc wel met strookjes stof met paar ml ammoniak er op gespoten (injectiespuit zonder naald). Stuk simpeler dan echte urine gebruiken.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:39

Onali schreef:
In de winter zijn je braam en meidoorn kaal.
Als jij denkt dat een wolf zich tegen laat houden door wat doorns dan heb ik weinig hoop voor jouw pony's.


Wij hebben hier hele hoge, brede bramenstruiken en die zijn niet geheel kaal in de winter. Ook is daar echt niet doorheen te komen, dus wat je zegt is echt onzin.

Daarbij zeg ik nergens dat wij de wolf 100% tegenhouden. Dat kan niemand.

Maar het is een combinatie van factoren. Je leest dat je in moet graven, wat echt op de meeste plekken niet te doen is, zeker niet op dergelijke grote afstanden.

Je moet omhoog en schuin afdakken. Dat kan en mag ook niet overal.

Een struik als een braam en meidoorn en dergelijke worden hoog en breed en zijn wel degelijk veel lastiger om overheen of doorheen te gaan.
Wij hebben aan onze kant gaas. Onze border collie springt met gemak over de staldeur van 1.30m hoog, maar probeert echt nergens eruit te springen bij de haag, wat bij ons 70% rondom is.

Je kan wel zo reageren, maar iets is beter dan niets en het moeilijker maken, is stap 1 tegenover de paar slappe draadjes die ik vaker zie.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:45

tengeltje11 schreef:
Hier 6ha…. Mijne vent zal veeel werk hebben…. :+

Meidoorn groeit niet voldoende in de grond om ze er niet onder te laten graven + een hongerige wolf wurmt zich echt wel door wat doorns om te eten….
Hier 500m meidoorn, maar ik ben nu zeker dat dat geen wolven tegenhoudt.


Wij hebben buitenom bramen en daar kom je echt niet doorheen. Het zit pot en pot dicht, groeit hoog en breed en verliest niet al het blad.
Het groeit misschien niet diep, maar zit dieper dan een draadje boven de grond.

Aan 1 kant is de braam 2 meter breed, dus zal de wolf ook 2 meter moeten graven. Dat zullen ze doen, maar het kost wel meer tijd dan even ergens in wippen.

Daarbij kan je je ook afvragen als het rondom dicht is, hoe aantrekkelijk het is voor een wolf. En misschien is het soms net genoeg buffer om te zien en te ruiken wat er loopt, hoeveel etc. Ze zullen ook de situatie willen observeren vooraf en ook dat is moeilijker door het geen doorkijk/zicht hebben op de situatie.

Het gaat om moeilijk maken, tijd rekken zodat je wat kan doen. Zoals nu komen ze de wei in en lijkt het vooral op dieren pakken en niet eens opeten.

Ook gewoon tuingaas zoals wij hebben houdt niet 100% alles tegen. Zelfs mijn kleine reu is weleens boos op voorbij lopende honden en heeft een stukje kapot gebeten.
Maar lawaai etc geeft me wel tijd om te reageren.