[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 15:17

xDenies: Ja super blij mee! Geeft echt genoeg schaduw de hele dag door. Zeker nu die van mij nog niet in de schuilstal kunnen is dit wel prettig. Ik heb het ook zo afgezet dat ze er goed onder kunnen met die warme dagen in het vooruitzicht.

Wieke schreef:
Heerlijk topic om te volgen, je maakt er iets moois van!
Geniet van de droge voetjes en de paarden zo dicht bij huis.

Dank je! Ja dat laatste zeker. Geen stress meer met water en sloten.

petraaken

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:25

Die bomen komen met zo'n erg warme dagen meer dan goed van pas.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:35

Wat fijn voor ze zeg, die bomen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 21:46

Vanmiddag kreeg ik een appje: ze staan op de wei hoor! En later: alle mest is er ook al uit.
Had de eigenaar van de shets gedaan. <3
En dus hoefde ik alleen maar te voeren en ze van de wei te halen :D
Afbeelding

Gister had ik ze een baaltje hooi gegeven in de slowfeeders, maar daar hadden ze de helft nog van over. Uiteraard uit het net met de grootste mazen. Dus vannacht mogen ze lekker prutsen met de kleinere mazen na zo’n 7 uur op de wei }>

Nog een slowfeeder opgehangen in de stal. Dat hangt prima zo.
Afbeelding

Van een bokker heb ik zo’n 90 baaltjes prachtig hooi over kunnen nemen <3
En daarna heb ik hooi van de buurman dat dit weekend gemaaid en en ruim genoeg voor een jaar baaltjes. Wat een geluk. Mooi uitgebloeid gras, grove structuur.
Kijk eens hoe mooi <3
Hier word je toch blij van :D
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:25

Wordt je inderdaad blij van en is het is nu momenteel prima hooiweer. Veel zon en veel wind. Droogt het erg goed mee.

Wij gaan vrijdag ons hooi in kleine baaltjes laten persen. De grote wei was in balen voordroog maar deze 2 kleinere stukken waren voor hooi bedoeld en hadden we qua weer dus ook op gehoopt dat het ging lukken. Ik hoop op zo'n 60 baaltjes hooi. Kan ik mooi deze zomer ze er allebei van voeren en als het later weer kouder wordt heb ik hopelijk voldoende baaltjes over om mijn ene oudste merrie er deze winter ook voor de helft er van te voeren. Helft hooi en helft voordroog. Eens kijken hoe ze het daar op doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:29

Dat is echt super fijn. Goed hooi vinden kan echt drama zijn.

Lekker dat ze zo relaxt staan, of ehhhh liggen :)

Bomen zijn super. Op onze vorige plek een hele mooie Linde waar ze altijd onder stonden en ook liever dan in of bij de stal. Ben er zelf ook weleens onder gaan staan bij hitte en ze hebben gelijk. Die mis ik nog wel, maar alles moet hier groeien. Maar de bomenrand van het bos heeft wel hun voorkeur vaak.

Leuk dat de eigenaresse ook zo enthousiast is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 14:27

De helft van de 90 baaltjes is er ook. Paste niet in het tuinhuisje natuurlijk. We hebben wel een opslag, maar die zit nog in dozen en kunnen we nog niet in elkaar zetten. Dus hebben we een deel maar buiten op pallets gelegd. Dat kan best met dit weer :j
Afbeelding

Afbeelding

De shets hebben nog nooit uit een net gegeten. Dus vandaag de slowfeeder aan hun kant afgemaakt en een beetje hooi in gedaan zodat ze kunnen oefenen :))
Afbeelding

En die lummels van mij staan lekker op een weitje <3
Afbeelding

Er zijn veel vliegen, dus ik heb de sliertjes maar weer tevoorschijn gehaald. Ben benieuwd hoe lang dit blijft zitten :+
Afbeelding

MvdM_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:34

Heerlijk relaxte foto's.
Wel interessant dat jouw setten nog nooit uit een hooinet gegeten hebben. Op de paardenkamp in soest zijn ze daarmee gestopt omdat de tandarts toch slijtage op de voortanden zag, zelfs bij zachte netten. Ik ben benieuwd hoe dat bij jouw shetten gaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:36

Is je hooi een beetje luchtig verpakt onder dat zeil? Er zit nog warmte in je pakjes en met condens onder dat zeil wordt je niet gelukkig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:40

Dit zijn pakjes van vorig jaar. Maar het plastic zit er sowieso niet strak omheen. Dat ging niet :+

Wat betreft de netten: de tandarts bij de mijne heeft nooit schade gezien van netten. Wel van die stalen roosters. We hebben ook verschillende maten en diktes. De shets zijn overigens niet van mij :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:06

belle_boef schreef:
Is je hooi een beetje luchtig verpakt onder dat zeil? Er zit nog warmte in je pakjes en met condens onder dat zeil wordt je niet gelukkig

Ts, ik zou er evengoed nog wat balkje of pallets op leggen voor ventilatie en dan pas het zeil er op. Anders heb je kans dat door condens de pakjes evengoed gaan schimmelen aan de bovenkant. Is zonde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:34

Ja kan er morgen wel even wat balken opleggen inderdaad. Het ligt wel op pallets in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:06

Ik zou je willen adviseren die baaltjes toch elke dag even open te leggen. Ik had een grote baal van vorig jaar die toch is begonnen te rotten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:25

GEwoon deze baaltjes die buiten liggen eerst op geven en dan pas aan deze beginnen die binnen liggen.
Zo is het zeil er elke dag even af. Super dat je ze op een pallet hebt gelegd. Kunnen ze onderaan ook luchtig blijven liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 09:08

Ja dat sowieso. We voeren dat eerst op. 1 zijkant is ook niet helemaal dicht, dus lucht komt er sowieso bij. Maar 2 palen onder het zeil bovenop is ook wel een goed plan om het zeil er af te houden.
Ik kom er achter dat ze alleen niet zoveel hooi eten als ik bedacht had :+
Ik ging uit van een baaltje per dag. Nu staan ze overdag een paar uur op een snackweitje (zijn weidegang gewend) en eten ze nog niet eens een half baaltje per dag :+
De voorraad gaat dus wel iets langer duren dan gepland _O-
Vandaag wordt mijn nieuwe hooi geperst :))
Ik ben zo blij met die afspraak. Het gaat daar gewoon de schuur in, kan mooi een paar maanden liggen voor ik mijn eerste partijtje haal. Dan heb ik hoop ik mijn opslag klaar, kan ik het laten analyseren en kan ik gewoon elke keer 30 baaltjes bij ons neerleggen. En het is zoooo mooi grof paardenhooi <3

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:10

Dat is echt een superdeal. Lijkt me heerlijk.
Ze staan er super bij. De shetten gaan het vanzelf wel leren uit zo'n net eten. Zijn slimme beesten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:03

Hooi onder zeil gaat schimmelen bij contact met iets/gewicht er op, ook een paal om je zeil omhoog te houden kan een streep schimmel veroorzaken. Heeft alles te maken met verschillen in vochtgehaltes en hoe warm het er onder wordt door de zon + temperatuurverschillen tussen dag en nacht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 11:13

En een paal tussen de balen steken die het zeil wat omhoog houdt? Als een tentstok zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:14

Betere optie inderdaad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:47

Vooralsnog gaat het goed.
Afbeelding

Afbeelding

<3
Wat een rijkdom <3

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:14

Wat fijn dat ze het zo goed doen :D

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:18

nee staan ze samen???? hopelijk gaat het dit keer beter. Nog even een tip omtrent je voerplekken. als je slim ben investeer in rubberen matten of paddock platen of kleine bestrating. Straks alshet gaat regenen trappen ze het hooi anders de grond in en is het met een paar jaar niet meer droog te krijgen. door matten te plaatsen eten ze ook wat uit de netten valt niet vd grond en krijgen ze dus veel minder zand binnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 17:46

Die zijn er al :D
Alleen dat staat nog op de todolijst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 18:43

Nou, ze staan weer apart. Wat ben ik blij met de camera. Die hufters van mij hebben de shetten opgesloten in stal en gingen even goed tekeer tegen elkaar. Noura ziet alles als een spelletje tikkertje of zo. Dus om alles heel te houden (er zijn gelukkig geen gewonden) maar weer apart gezet. Ze stonden gelukkig al ieder op een helft toen ik aan kwam, dus draadje kon er zo tussen. Jim en Noura nu op de achterste helft en de shetten op de voorste. Alles zeiknat van het zweet natuurlijk. Hufters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:19

Komt wel goed. Eventjes de tijd gunnen om te aarden allemaal. :(:)