Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 10:27

Hier toch wel serieuze wind en regen, hoop dat het hier bij blijft...

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:33

Veel wind en regen maar de paarden weigeren hun dekens. :( Dus ik heb ze maar extra Luzerne gegeven want van het hooi bleven ze ook af. Nu eten ze goed dus ik ga er maar vanuit dat ze zichzelf wel goed warm kunnen houden met voer en hun dikke vachten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:40

Hier ook stormachtig, kaatje dr hals maar op en Amy staat bloot. Enige zorg is onze half verbouwde schuur, dakplaten en dakpannen op het huis… oh ja en grote bomen :=

Van binnen en van buiten het stuk waar de paarden staan.. er moet nog een deur in en planken er op maar dat kan dus niet zonder het deurkozijn
Afbeelding

Afbeelding

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:46

Bedankt voor de antwoorden. Wasplaats is 3 meter breed, ik zal inderdaad rekening houden met het zadel erlangs :j

Veengrond is lastig helaas.. Het idee is inderdaad om er een hoop (grof) zand onder te leggen en daar overheen de matten. Alles ophogen, nergens uitgraven. Succes vandaag allemaal met de storm. Hopelijk valt het mee!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:56

Mijn wasplaats is ook 3 meter breed en ik heb de halstertouwen gewoon een de zijkanten gemaakt, dus geen extra palen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:07

sophianemo schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Wasplaats is 3 meter breed, ik zal inderdaad rekening houden met het zadel erlangs :j

Veengrond is lastig helaas.. Het idee is inderdaad om er een hoop (grof) zand onder te leggen en daar overheen de matten. Alles ophogen, nergens uitgraven. Succes vandaag allemaal met de storm. Hopelijk valt het mee!

Als uitgraven wel een optie is of wordt kan je de grond gebruiken om rest van je perceel op te hogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:19

Ik heb meteen de stoute schoenen maar aan getrokken en ben gaan uit mesten, want beter wordt het voorlopig niet en mest uit water vissen is niet mijn ding.
De paarden zijn ondertussen van de tent naar de open stal verhuisd want daar had ik ook nog een net met hooi gevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:53

Ik heb net hooi gegeven en ga vanmiddag maar uitmesten. Heb een zadel gelpad bestelt met een stuitjes uitsparing :+
Hoop er van de week met beter weer eens op te stappen. Dan maar met pijnstillers.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:11

Robijntjah schreef:
Ik heb net hooi gegeven en ga vanmiddag maar uitmesten. Heb een zadel gelpad bestelt met een stuitjes uitsparing :+
Hoop er van de week met beter weer eens op te stappen. Dan maar met pijnstillers.

Misschien kan een Franklinbal ook verlichting brengen. Maakt wel dat je heel anders zit.
Maar, daar kan je denk ik weer niet mee lichtrijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:16

Hooi! Mag ik ook meedoen? *D

Ik ga alleen wel over een maand verhuizen dus hoeveel tijd ik heb om mee te kletsen weet ik nog niet, het gaat hier ook best snel! :D

Ik las dat sommige slijtage hadden van de tanden, dat heb ik gelukkig tot nu toe niet gehad en ze krijgen bij mij al jaren uit een slowfeeder 3 cm.

Storm hebben we eergisteren gehad, maar gelukkig ook goed doorgekomen op wat vliegende kruiwagens na.
En het verkoopbord op het raam weggehaald want die vloog er bijna af. :=
Vanmiddag zou er nog wat woei komen maar iets minder heftig.

Robijntjah ik ben een x van een ijzeren trap gevallen op mijn werk, had ik ook erge last van mijn stuitje.
Galopperen deed ik in verlichte zit maar verder ging het nog wel aardig.
Hopelijk helpt je aambeien kussentje! :D

Wij gaan verhuizen naar zandgrond dus ik verwacht geen problemen met nattigheid, heerlijk vooruitzicht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:29

MirandaMalik schreef:
Wij gaan verhuizen naar zandgrond dus ik verwacht geen problemen met nattigheid, heerlijk vooruitzicht!

Dat kón wel eens tegen vallen. Mijn paddock van puur Veluws zand was vanochtend toch echt bijzonder smeuïg te noemen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:01

DubbelFun schreef:
MirandaMalik schreef:

Dat kón wel eens tegen vallen. Mijn paddock van puur Veluws zand was vanochtend toch echt bijzonder smeuïg te noemen :)

Nee wij zijn laatst nog geweest toen het heel nat was en het was nog super!
De vrouw die er nu woont zegt dat het altijd goed is ook, dat geloof ik wel. :j
Vooral voor de wei ook wel fijn die stevigheid want mijn rarebier heeft nu wei arrest omdat hij denkt dat hij door een modderige wei kan stuiteren zonder problemen, dat kan helaas niet want hij heeft er al twee keer een pees door geblesseerd. :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:53

Hier met de storm ze allemaal op stal laten staan. Alleen de hengst heeft een schuilstalletje maar als ik alleen die buiten zet gaat het niet goed := De merriee kunnen nergens schuilen en met de kont in de wind krijgen ze ruzie als ze met drietjes naast elkaar aan het hooi moeten staan. Dus lekker warm en droog op stal met heeel veel hooi. Vanavond gooi ik ze er even uit als het beter is. Gelukkig is onze wei niet zo snel modderig dus morgen gaan ze er weer lekker uit als de storm is gaan liggen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:32

Ik vind zo'n wasplaats met palen ook heel mooi en chique staan en als je paard braaf is, is het super handig. Helaas heb ik er 1 die alles, maar dan ook echt alles kapot trekt tot ze los is. Dus haar heb ik geleerd mooi stil te staan :D. Ik wil ooit wel een wasplaatshoek maar zonder de palen :)

Hier waait het ook flink. De wind komt uit een iets andere hoek dan gebruikelijk, maar de schuilcontainer geeft toch genoeg beschutting tegen de wind. Bij Quinta wappert haar voorpluk een beetje en thats it.

Indy staat ervoor en zij staat uit haar jas te waaien en haar manen staan rechtop. Past ook wel weer bij haar dramatische karakter haha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:38

Hier is het zo:

Afbeelding

Als ze aan de touwen vaststaan, dan kan ik links langs de paal. Er ligt overigens wel veel meer rubber dan daar op de foto.

Maar ik heb er geen afvoer, dus het is geen wasplaats. En voor grote paarden moeten we de kettingen meer naar achteren vastmaken. Nu staan ze net onder een verlaagd deel waar grote paarden hun hoofd kunnen stoten als ze schrikken. Ik moet ook toegeven dat ik vrijwel alle paarden op stal opzadel of als ze in het gangpad staan. We gebruiken de poetsplaats soms als reserveruimte, dus er ligt ook wel eens een restje hooi of er ligt reparatiespul voor de omheining klaar, zulke dingen. Het is ook al eens een noodstal geweest. Dat kan prima, want de ruimte is 3,5 x 3,5 meter, alleen de voorkant moet wel dichtgemaakt worden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:54

Ik kom ook af en toe weer mee kletsen denk ik (meelezen deed al een aantal delen).

Wij waren sinds eind vorig jaar bezig met een andere woning maar dat gaat door omstandigheden niet door.
Dus paard staat niet aan huis, maar sinds afgelopen woensdag wel weer in eigen beheer :D.

Mijn dochter rijdt al ruim een jaar de Fries van een vriendin van mij.
Zij hadden ook nog een D pony staan van hun dochter die afgelopen dinsdag verkocht is.
Dus Fries stond alleen.
Omdat we er toch al bijna dagelijks waren voor de verzorging, is Melle dus woensdag die kant op verhuisd.
Zij voeren smorgens wel brokjes voor mij en zetten de paarden buiten als ik moet werken, maar verder regel ik alles weer lekker zelf.

Heb een mooie rijbak ter beschikking die bijna altijd droog is.
Hier Melle met z'n nieuwe vriendin Nora:
Afbeelding

3 stallen, waarvan er 1 niet meer gebruikt wordt nu.

En ongeveer een halve hectare weide.
Afbeelding

Gisteren een slowfeeder in elkaar geknutseld
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben blij *\o/*

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:16

hee dames, ik kom mezelf weer even aanmelden voor dit topic. Ik ben de laatste weken niet heel lekker maar kom over een paar weken wel weer boven water
Spoiler:
chasey weet misschien wel waardoor

Ik heb op basis van jullie ervaringen met paddockplaten en extra zand bijstorten toch overleg met de Meneer Grondverzet gehouden en die adviseerde ook bijstorten van wit zand. volgende week wordt mijn paddock weer blubbervrij (en minder stoffig zomers hoop ik).

ik kreeg trouwens nog een super truc van een collega met schapen: die had de waterleiding van de waterbak uitgedost met een handvat zoals die bij de benzinepomp, die dus automatisch afslaat als het water te hoog komt. Nooit meer een overstromende waterbak {:} zoiets:
https://www.kippersrijssen.nl/werkplaatsinrichting/olie-vetpompen/brandstofpistolen/automatisch-dieselpistool

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:52

DuoPenotti schreef:
Mijn wasplaats is ook 3 meter breed en ik heb de halstertouwen gewoon een de zijkanten gemaakt, dus geen extra palen.

hier ook niet, wasplaats ook 3 meter geloof ik, heb bij pensionstal opgemeten hoe ver de touwen uit elkaar zaten, maar ondertussen weer vergeten. Palen staan nog steeds in de regen buiten, ik was bang dat het aan de buitenkant te krap zou worden om met zadel langs te lopen, en wou ze ook niet te dicht op elkaar hebben, bij een vorige stal was ik na het opzadelen altijd bang dat mijn zadel achter een paal bleef hangen :o
uiteindelijk werkt dit prima zo :j
overigens staan ze bij mij aan 1 kant vast met een blocker tie ring, als er paniek is kunnen ze (langzaam) naar voren of achteren. Nog niet nodig gehad, en, bonus, mijn merrie past als ze op haar achterpoten op de poetsplaats gaat staan precies met een dubbelgevouwd oortje onder de laagste balk aan de voorkant van t dak door :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:05

Ik zou bang zijn als ik hier palen plaats dat en het is zo breed dat ik er wel door kan met het zadel, het te smal is voor de paarden en ze dan toch proberen er door te tanken :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:21

Een wasplaats is voor mij niet belangrijk, ik heb ze eigenlijk altijd los staan, kan ze wel vastzetten maar dat hoeft nooit, ik heb wel een afvoer op het platje voor de stal.
En bovendien was ik ze bijna nooit. :=
Straks weet ik nog niet hoe ik het precies ga indelen, dat wordt nog wel een dingetje.
Ik ga waarschijnlijk het smalle rechtse deel van de schuur als loopstal gebruiken maar dat is wel gigantisch lang. (4mx15m)

Afbeelding

En dit is het van achter gezien, halverwege de wei.

Afbeelding

Ik wil een hobbit paddock paradise maken! :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:00

Weilanden & paddocks & rijbak waren mooi netjes opgedroogd, wilde al bijna de jongens weer op de wei laten...is het na een halve dag giga regen weer om te zwemmen |( tis om te janken, nu is alles weeeeerr net een zwembad bah |(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:01

MissYvette4u schreef:
Weilanden & paddocks & rijbak waren mooi netjes opgedroogd, wilde al bijna de jongens weer op de wei laten...is het na een halve dag giga regen weer om te zwemmen |( tis om te janken, nu is alles weeeeerr net een zwembad bah |(

Hier net zo. Hopelijk blijft het water in de sloten laag en komt er nog wat wind dan droogt het sneller

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:02

wasplaats is bij mij ook poetsplaats :D
Wassen doe ik ook niet vaak, maar het kan wel.
Voor mij is de wasplaats ook de doorloop naar buiten. Anders vond ik het zonde van de ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:10

Hier staan de paddocks ook weer blank, ik hoop dat het vannacht een beetje droog blijft en de boel wat de grond in kan zakken.
Ik heb ze iig net maar op stal gezet en de hoeven even uitgekrabd zodat die goed kunnen drogen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:24

Mijn man heeft afgelopen week de afwateringgeul weer eens uitgediept en dat werkt goed. Dit lijkt de natuurlijke afloop te zijn. Ondanks dat ook plassen, maar gelukkig ook een fijne droge plek waar ze nog steeds graag liggen.