Mest composteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:25

Een composter brengt lucht en zuurstof aan je hoop en daardoor verteerd alles weer sneller.

Ik verdeel ieder jaar wat compostwormen uit mijn wormenbak op de mesthopen hierdoor slinkt de hoop enorm en heb ik ook nog eens heel erg veel extra compostwormen!

Ik dacht ook dat met dit warme weer ze allemaal wel dood zouden zijn maar toen ik mijn mestvork er instak zag ik ontzettend veel wormen aan de oppervlakte.

Ik vind de voordelen echt super, binnen zes maanden is mijn hele mesthoop volledig verteerd. Ik gebruik wel alleen pure mest.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 20:43

Zidore schreef:
Een composter brengt lucht en zuurstof aan je hoop en daardoor verteerd alles weer sneller.

Ik verdeel ieder jaar wat compostwormen uit mijn wormenbak op de mesthopen hierdoor slinkt de hoop enorm en heb ik ook nog eens heel erg veel extra compostwormen!

Ik dacht ook dat met dit warme weer ze allemaal wel dood zouden zijn maar toen ik mijn mestvork er instak zag ik ontzettend veel wormen aan de oppervlakte.

Ik vind de voordelen echt super, binnen zes maanden is mijn hele mesthoop volledig verteerd. Ik gebruik wel alleen pure mest.

Bedoel je dan dat je verder niks aan de mesthoop doet?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:35

Ja klopt, in de basis ligt er oud hooi of stro op de bodem. Daarop ongeveer 80cm-1m hoog aan mest. Hele winter goed afdekken (anders wordt het zwaar en nat) tussendoor iedere keer een handje wormen erbij en dan heb ik na 6 maanden mooie compost. Ook ooit met strokorrels gedaan, werkt ook prima (nog beter volgens mij maar dat moet ik in de toekomst nog eens testen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:38

Afbeelding ik heb deze gemaakt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:36

Onze compost straat is klaar :D
Gemaakt van hardhouten varkens stal roosters die ik gratis op marktplaats had gehaald.

Afbeelding

En de eerste bak lasagne is gevuld

Afbeelding

Ik krijg mest van een vriendin van haar weide, maar zij laat het drogen op de wei dus ik krijg het nogal droog. Dat is voor dit proces eigenlijk wel jammer :))

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:48

Kan je het niet als nog nat maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:55

marleen_usar schreef:
Kan je het niet als nog nat maken.

Als ik het op de composthoop gooi als een laagje, besproei ik het met een mengeling van water + EM, het wordt alleen niet zo lekker opgenomen. En om op dit moment een mesthoop (die ik heb liggen, daarvan pak ik dit nu af) nat te maken terwijl het overal gortdroog is, voelt ook niet helemaal goed. Zonde van het water.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:18

Heb je geen sloot, ik doe het met slootwater.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:21

Nee helaas, pure zandgrond hier in het zuidoosten van Brabant. Al het water verdwijnt heel hard. Wel grondwater maar dat gebruiken we liever voor de jonge bomen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:51

Prairy schreef:
Nee helaas, pure zandgrond hier in het zuidoosten van Brabant. Al het water verdwijnt heel hard. Wel grondwater maar dat gebruiken we liever voor de jonge bomen.

Hier in de Achterhoek ook geen doen. Met een beetje mazzel komt er aankomende week een beetje regen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:50

Onze mest is uitgereden. Mooi spul geworden. Oudste delen zijn 2 jaar oud. Afbeelding
Afbeelding
Vorig jaar niet kunnen uitrijden dus de bodem kon ook wel wat gebruiken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:24

Ik heb gisteren ook uitgereden, maar het jongste deel was nog maar 4 of 5 weken oud. Wel mooi spul, maar niet volledig gecomposteerd.

Marleen, hoeveel van die dingen heb jij in de composthoop steken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:37

Per bak liggen er 2 in.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:22

Gefeliciteerd met het uitrijden. Hoe doen jullie dat? Gravertje trekker met mestverspreider?

Ik heb wel gezien dat het een kleffe gladde boel wordt als er regen overheen gaat, daarom wacht ik nog even tot oktober.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:54

GraceZarif schreef:
Gefeliciteerd met het uitrijden. Hoe doen jullie dat? Gravertje trekker met mestverspreider?

Ik heb wel gezien dat het een kleffe gladde boel wordt als er regen overheen gaat, daarom wacht ik nog even tot oktober.

We hebben een voorlader met bak en indd een mestverspreider.
Komende week staat regen voorspeld dus dan kan het mooi intrekken. Ze komen op deze weide toch niet meer dus kleffe bende maakt niet uit. En je wil er ook regen overheen zodat het sneller intrekt en opgenomen wordt

Je weet dat je in oktober niet meer mag uitrijden. Mag tot 15 september op veen en kleigrond nog.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:12

O goed dat je het meldt! Bedankt!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:31

Nou, ik heb niet zo'n grote wei, dus heb tig kruiwagens met het handje volgeschept en op het land gedumpt en daarna met het trekkertje met de weidesleep erover heen.

Tot 15 september op klei? Hmmm dat red ik niet nog een keer voor die tijd...

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:42

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:58

Gooien jullie ook vlas er op ik heb al vaak gehoord dat dat moeilijk composteerd. Als ik stro in de stal leg eet mijn paard alles op.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:38

Vlas composteert hier prima, heb ik ook in de kippenhokken en geitenstal liggen. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:37

Oké dan gooi ik dat er gewoon op.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:27

Misschien weet iemand hier hoe het zit. Als je mest (zonder strooisel) 2 jaar laat liggen is het dan voldoende gecomposteerd om over het land te verspreiden? We dekken de hoop altijd netjes af.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:41

Dat ligt eraan, of de omstandigheden goed waren. Ik heb 1 afgedekte grote hoop bij de buurvrouw, die is door de hete zomer uitgedroogd/vooral met droge mest gevuld en dat ziet er meer uit als brandstof voor de kachel dan als goede compost :-(

Ook heb ik wel eens prut gehad uit een dichte bak, waar onderin teveel water bleef staan, daar is dan ook weinig aan verteerd.

Gewoon even een stukje erin graven, kijken of het compost geworden is :-) De bovenlaag is meestal weinig mee gebeurd, maar 5cm onder het oppervlak zou het mooie compost moeten zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:50

Zien jullie verschil tussen afdekken of niet afdekken?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:41

marleen_usar schreef:
Zien jullie verschil tussen afdekken of niet afdekken?

Ben ik ook benieuwd naar. Voorheen had ik de hoop open en zat er teveel water in. Nu heb ik hem afgedekt maar staat hij ook onder dichte struiken… zou dat dan weer te droog zijn?

Ik ga er nog wel pvc buizen met gaten in doen als “schoorsteen” dat zag ik ergens en las ik hier
https://www.de12ambachten.nl/beter1x/be ... sthoop.php

Iemand daar ervaring mee?