Paddock paradise vind ik mooi, maar zie te vaak dat er niet over nagedacht wordt. Mijn paard heb ik een tijd in een paddock Paradise gehad, maar t was echt een groot drama.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Bellatrix schreef:Mijn bijrijdpaard staat op een pensionstal waar ze 12 uur per dag buiten staan. Van 07.00 tot 19.00. Onbeperkt hoor en een schuilstal. (al staat die van mij er nooit in maar altijd bij het eten)
Hij staat met 5 anderen op de paddock.
Zomerse foto maar dan heb je een idee.
[ [url=m/ZshRtK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik denk dat ik weet welke stal dit is, en ik vind het erg mooi. Maar mijn paard kan dit dus niet. Ze komt nooit bij de hooiruif.
Fransje23: ik denk dat het heel prima kan zoals jij doet.
DuoPenotti schreef:Bij de varkens komen toch ook controleurs? Of de kippen of de koeien.
Alleen bij paarden is geen enkele regel. Nul.
En dat is dan hobby. Paarden 24/7 opsluiten.
Kun je alles controleren. Nee. Maar het idee van een boete bij niet naleven kan al zeker wat doen.
Ja minimum eisen zijn er gewoon te maken.
Ik denk ook erg verstandig als sector dat zelf eindelijk eens serieus te gaan doen. Voordat activisten clubjes het opgelegd krijgen. Dan zal er weinig grijs gebied meer zijn...
Sclimpre schreef:DuoPenotti schreef:Maar die stallen die geen woord houden zijn helaas overal.
En eigenlijk houd iedereen die dat dan maar pikt in stand.
Je kunt het dan allemaal wel te gemakkelijk vinden wat ik zeg... Maar wat heeft het paard daar aan?
Dus ja tijd voor wetten. Dat die lakse stalhouderers al anders moeten.
Waarom zou je dat in een wet moeten gieten?
Iedereen is toch vrij om een andere plek te zoeken als het niet goed is.
Dan zouden toch vanzelf de goede stallen veel succes moeten hebben en de slechte stallen leeg staan.
Ik denk dat het probleem vooral is dat mensen goedkoop gesteld willen zijn en niet bereid zijn meer te betalen voor een goede stal.
Mochten er geen goede stallen bestaan is dat een gat in de markt en zal er wel een ondernemer in dat gat springen.
Bellatrix schreef:Nikass schreef:Ik denk dat ik weet welke stal dit is, en ik vind het erg mooi. Maar mijn paard kan dit dus niet. Ze komt nooit bij de hooiruif.
Fransje23: ik denk dat het heel prima kan zoals jij doet.
Er zijn 2 plekken waar ze kunnen eten. Kans op wegjagen is dan al een stuk kleiner.
Sclimpre schreef:Voor de poll heb ik ingevuld 'aan huis, 4-8uur'.
Ons schema ziet er in de winter ongeveer zo uit :
8u : eten
8.30u : naar de paddock met hooi
11u : naar de wei
17u : paddock met hooi
20u : naar de stal met hooi en krachtvoer
Als ze op de paddock staan met hooi eten ze onder een afdak en als het hooi op is staan ze bijna de heel tijd in de schuistal. Vandaar dat ik dat eerder als binnen tijd zie dan als buiten tijd.
In hun weidetijd staan ze praktisch nooit in de schuilstal.
Dus dan kom ik aan ongeveer 6u effectief buiten.
De algemene tendens is nu zo een beetje dat buiten 'goed' is en binnen 'slecht'. Een paard dat in een ruime box, dik in het stro een hele hoop goed hooi staat te eten is 'opgehokt' en als datzelfde paard in de plenzende regen hooi probeert te eten in gezelschap van een ander paard dat hem de hele tijd wegjaagt is dat 'fijn buiten met een vriendje'.
Ik vind het jammer dat er altijd in 'uren buiten' gerekend wordt. Net alsof paarden het buiten altijd goed en op stal altijd slecht hebben. Wat ik vooral mis is de kwaliteit van zowel binnen als buiten. Het zou logischer zijn een soort 'quality-score' te maken door bv; elk uur jouw paard een getal tussen 0 en 10 toe te kennen en dan het gemiddelde over 24u te berekenen. Dus als paard het prima naar zijn zin heeft : 10, staat hij zich wat te vervelen : 5, voelt hij zich duidelijk onprettig of wordt hij opgejaagd door andere paarden : 0
Voor onze paarden zou de quality-score meestal het hoogst op de wei zijn, maar ook de eerste uren op stal. Het minst populair is hier de paddock tijd. Toch moeten ze daar in de winter ook een aantal uren per dag slijten. Want we willen de wei een beetje sparen om de winter door te komen (als de wei helemaal kaal is vinden ze er ook niets meer aan). En meer uren op stal is dan weer meer werk. En zelfs als ze de paddock niet zo fijn vinden maakt het de dag toch wat meer afwisselend.
In de winter blijft het behelpen maar als we het voorjaar halen met het huidige schema ben ik tevreden.
suus_toes schreef:De staldeur staat 24/7 open bij ons, zodat ze in de paddock kunnen komen.
M'n fries staat wel veel binnen, helemaal met regen.(mietje). De shet is wel meer buiten..
[ [url=m/2bwysy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ro0sje schreef:Ik weet niet of je wel eens bij een varkens of kippenboer geweest bent? De natuurlijke
Levensbehoefte van een varken is scharrelen, de grond om spitten, droog kunnen slapen. Het gemiddelde varken in de vlees industrie heeft nog nooit daglicht gezien. Staan met z’n tienen in een klein hok. Zeugen liggen tussen stangen. En dát mag ook. En nee dat vind ik niet oké. Maar als je over de wet gaat praten, vraag ik me serieus af wat je je daarbij voorstelt?
ik denk niet dat een wetswijziging een positieve verandering gaat brengen. Of dat een paard geen 20 uur per dag op stal in zijn dikke laag stro mag staan.