Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:26

Eight schreef:
Hier een pony waar de sneeuw mooi op blijft liggen :)) en een arabier die gewoon te weinig vacht aan maakt voor deze omstandigheden. Ze hebben een schuilstal met één open zijde. De arabier stond te rillen dus een deken opgelegd maar die zit nét te strak.. Weet toevallig iemand of de Eppelejeck morgen open is? :)

Volgens mij zijn er geen winkels buiten supermarkten open ivm de maatregelen van corona ;)

Ik heb donderdagavond een deken besteld, was vrijdagmiddag bezorgd. Dus ze zijn wat dat betreft best snel

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:29

Dilan93 schreef:
Eight schreef:
Hier een pony waar de sneeuw mooi op blijft liggen :)) en een arabier die gewoon te weinig vacht aan maakt voor deze omstandigheden. Ze hebben een schuilstal met één open zijde. De arabier stond te rillen dus een deken opgelegd maar die zit nét te strak.. Weet toevallig iemand of de Eppelejeck morgen open is? :)

Volgens mij zijn er geen winkels buiten supermarkten open ivm de maatregelen van corona ;)

Ik heb donderdagavond een deken besteld, was vrijdagmiddag bezorgd. Dus ze zijn wat dat betreft best snel

Epplejeck en Divoza zijn beiden gewoon open voor paardenspullen :j Je mag alleen geen caps en rijlaarzen en dergelijke kopen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:30

En de boerenbond is ook open

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:36

Hier zijn er 2 helaas met hun 600 gram even goed niet happy nu hoor.
Het waait al vanaf vannacht windkracht 8 met deze kou.
Hoop dat ze morgen ochtend allemaal nog goed zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:36

Skessa_ schreef:

Bij ons is de welkoop ook open, voor voer voor de dieren. Rest is allemaal afgezet. Dus ook geen dekens of halsters voor paarden te koop momenteel

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:48

Luf_Midnight schreef:
Hier zijn er 2 helaas met hun 600 gram even goed niet happy nu hoor.
Het waait al vanaf vannacht windkracht 8 met deze kou.
Hoop dat ze morgen ochtend allemaal nog goed zijn.

Zou de mijne ook niet happy mee zijn nu, 24, 24/7 buiten met dankzij de windrichting geen schuilmogelijkheden qua wind, en ondanks deken eind augustus vanwege stijve rug alsnog wintervacht aanmaken dus volledig geschoren, stond dus als knder 750 g toen t overdag 5 was en snachts 0, nu onder 950, en hals dan wel 300 dunner, maar nu is er niets aan de hand, hangen alleen mini ijspegels aan dr oorhaar _O-

En zo zie je maar elk paard is anders, ik kan haar met 15 graden al niet zonder deken zetten, maakt niet uit of ze wintervacht heeft of niet

Sintara

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:51

950 :oo hoe ziet dat eruit?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:52

Shadow0 schreef:
Sneeuw die niet smelt op de vacht is (meestal) een goed teken, maar ijspegels niet per se.
Kun je dit toelichten?
Ze zitten aan de uiteindes van de 'smeltwaterstroompjes' waar de buik weer begint af te lopen, niet op zijn rug.
Ik kan mij wel het ongemak voorstellen qua gewicht aan de haren, maar verder vind ik het wel een logisch gevolg en niet echt te voorkomen. Vergelijkbaar zoals er ijspegels ontstaan aan dakgoten als er smeltend water naar beneden drupt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:54

Dilan93 schreef:
Skessa_ schreef:

Bij ons is de welkoop ook open, voor voer voor de dieren. Rest is allemaal afgezet. Dus ook geen dekens of halsters voor paarden te koop momenteel

Gek, hier kan je gewoon alles kopen

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:55

Afbeelding
Nou gewoon zo, 450 g rhino met hals, 200 g amigo combi deken die als staldeken kan functioneren waar dus ook onderdeken aan kan en hals, maar die kan ook als onderdeken dienen dankzij aansluitingen, en dan nog 300 liner van horseware, ziet er van de zijkant weinig van maar warm is ie :D

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:57

Sintara schreef:
950 :oo hoe ziet dat eruit?

Afbeelding
En dit is de voorkant, besneeuwd voorhoofd en iks aan de oorharen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:06

Grit schreef:
Ze zitten aan de uiteindes van de 'smeltwaterstroompjes' waar de buik weer begint af te lopen, niet op zijn rug.

Dat smeltwater smelt dus vanwege de warmte van het paard - die warmte is het paard dan kwijt. Dus teveel ijspegels van smeltwater kosten een paard dus energie. Vooral omdat het dus ook helemaal niet is gaan dooien en er volgens mij ook geen zon was.

Citaat:
Ik kan mij wel het ongemak voorstellen qua gewicht aan de haren, maar verder vind ik het wel een logisch gevolg en niet echt te voorkomen.

Is inderdaad niet echt te voorkomen denk ik, maar ijspegels zijn dan dus niet een teken dat de isolatie heel goed is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:17

Afbeelding

Niet de meest duidelijke foto.
Maar dit is mijn ongeschoren paard.
0,0 wintervacht heeft hij.
Hij heeft een strakker velletje dan menig wel geschoren paarden bij ons op stal.
Hij heeft het ook altijd snel koud.
Hij stond tot zaterdag onder 150 gram waterdicht en heb gisteravond er een 150 grams onderdeken bij onder gedaan.
Vanmiddag even gevoelt, maar hij voelt prima aan zo en is happy.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:20

Joze staat nu onder 250 gram liner, oude 300 grams regendeken en haar regendeken. En een hals eraan. De stoeren staan zonder en voelen zich goed!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:23

Mijn ijslander en shet staan 24/7 buiten helemaal besneeuwd en wandelende ijsklompjes net als de meeste paarden op de foto's hier boven.
Maar wat doen jullie met hun benen? Daar zitten ook klonten aan. Halen jullie die er af of laat je die zitten?

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:26

Ik twijfel zo enorm! paard is pas geleden geschoren, en staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal (waar ze ook hun voer in krijgen) hij staat nu onder een Recuptex staldeken (geeft ongeveer 100gr warmte) en daarop een 400 gr liner met waterdichte amigo regendeken en 150gr halsdeken.
Ze zeggen dat het vanaf woensdag snachts nog kouder gaat worden.. twijfel om er een fleecedeken extra onder te doen.. of nog een 150gr onderdeken

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:47

Hier ook twee paardjes 24/7 buiten, onder een deken, met een schuilstal met onbeperkt hooi. Maar ze zijn er blijkbaar de hele nacht niet in geweest, geen sporen in de sneeuw en hooi en water waren nauwelijks aangeraakt. Dit is voor mij het eerste jaar 24/7 buiten, dus vond het best spannend, zo’n sneeuwperiodez Ik had graag (voor mijn eigen gemoedsrust) gezien dat ze lekker warm in de stal zich tonnetjerond hadden gegeten. Maar in plaats daarvan hebben ze dus de hele nacht in de storm gestaan. De jongste zag er vanmorgen fris en fruitig uit, maar ik heb ook een oudje van 25 die er toch wat verloren bij stond en heel stijfjes was. Ze was wel warm onder de deken maar met die bevroren oren en ijs aan de benen, twijfel ik toch om ze deze week in de nacht op te sluiten op stal.. Waar doe ik goed aan? Als ze nou wel gewoon hun hooi hadden gegeten, maakte ik me minder zorgen, maar weinig eten en drinken en in de kou staan, houdt de kachel toch niet aan? Of maak ik me teveel zorgen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:51

Mijn ervaring is dat ze de eerste 24 uur/dag van zo'n vorst periode weinig drinken, ik verwacht bij mijn pony's ook morgen pas dorst en fors gaan drinken. Vandaag inderdaad amper, morgen beginnen ze met bijna meer te drinken dan op een hete zomerdag.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:11

veerxsjimm schreef:
Ik twijfel zo enorm! paard is pas geleden geschoren, en staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal (waar ze ook hun voer in krijgen) hij staat nu onder een Recuptex staldeken (geeft ongeveer 100gr warmte) en daarop een 400 gr liner met waterdichte amigo regendeken en 150gr halsdeken.
Ze zeggen dat het vanaf woensdag snachts nog kouder gaat worden.. twijfel om er een fleecedeken extra onder te doen.. of nog een 150gr onderdeken

Ik ga nu niet meer dikker, bij de ergere kou gaat de wind redelijk liggen dus dat lijkt mij elkaar opheffen

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 07:58

Amber_anne schreef:
Fantastisch foto
Mijn vriend zei dat het bij een pony ook wel isoleert, dacht dat dit een schaap was :')

Dat heb ik inderdaad al vaker gehoord :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:44

Het niet of weinig drinken is wel een ding en een gevaar met zulke koude dagen. Juist nu wordt er hier veel voor gewaarschuwd ze warmer water aan te bieden of slobber om te zorgen dat ze voldoende drinken omdat koliek op de loer ligt.

Ik bied mijn paarden lauwe slobbera aan met vrieskou. Handje op veel water. Vooral m'n shet drinkt anders te weinig en krijgt problemen.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:51

veerxsjimm schreef:

Ik zou geen fleecedeken op een geschoren paard doen. De haren blijven dan ik de deken hangen waardoor deze deken gaat trekken en evt knellen bij je paard. Als zweetdeken geen probleem, maar niet als onderdeken, of je moet hem over je staldeken leggen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:57

Hier ook de twijfel om toch een deken op te gaan leggen. Paardje is hoefbevangen en mag dus alleen verplicht in stal staan tot de ondergrond niet meer hard is. Harde ondergrond is en zere voeten en m'n ijzers kaduuk net als vd week. Stal zit aan een kant geen deur in (loods) daar hangt nu een Zijl voor. Krijgt genoeg eten maar staat dus continu stil en heeft geen mega wintervacht en twijfel of het teveel gaat kosten om zich warm te houden met de hoefbevangenhei. Buiten dat is zij door een nachtelijk sloot avontuur paar jaar geleden spierbevangen geweest in erge maten dus dat telt ook nog mee, kou en der spieren.

Alleen aan andere kant wie weet kan der vacht het wel aan..

Wat zouden jullie doen? Heb liners genoeg liggen en boven deken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:07

Tancreda4 schreef:
Het niet of weinig drinken is wel een ding en een gevaar met zulke koude dagen. Juist nu wordt er hier veel voor gewaarschuwd ze warmer water aan te bieden of slobber om te zorgen dat ze voldoende drinken omdat koliek op de loer ligt.

Ik bied mijn paarden lauwe slobbera aan met vrieskou. Handje op veel water. Vooral m'n shet drinkt anders te weinig en krijgt problemen.

Kwam het toch goed uit dat mijn slobber gisteren mislukt was en meer op soep leek :')

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:16

Marlis schreef:
Hier ook de twijfel om toch een deken op te gaan leggen. Paardje is hoefbevangen en mag dus alleen verplicht in stal staan tot de ondergrond niet meer hard is. Harde ondergrond is en zere voeten en m'n ijzers kaduuk net als vd week. Stal zit aan een kant geen deur in (loods) daar hangt nu een Zijl voor. Krijgt genoeg eten maar staat dus continu stil en heeft geen mega wintervacht en twijfel of het teveel gaat kosten om zich warm te houden met de hoefbevangenhei. Buiten dat is zij door een nachtelijk sloot avontuur paar jaar geleden spierbevangen geweest in erge maten dus dat telt ook nog mee, kou en der spieren.

Alleen aan andere kant wie weet kan der vacht het wel aan..

Wat zouden jullie doen? Heb liners genoeg liggen en boven deken.

Ik heb mijn bevangen- gevoelige wel een deken op. Het is belangrijk dat de bloedtoevoer naar de hoeven goed blijft. Dat zal sneller lukken als de rest van het lijf warm is.