Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:47

Wat fijn dat je een plek hebt gevonden die voor je paarden fijn is, maar ook voor jou! Hopelijk komt het plezier om naar je paardjes te gaan weer helemaal terug en is het helemaal wat je hoopt. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:56

Ik begrijp het wel. Als je je echt ergens niet goed voelt en gefrustreerd bent, dan is alles ook ineens te veel. Zie het als een werknemer die op de rand van een burn-out zit, dan kan het kleinste beetje kritiek de druppel zijn waardoor die helemaal ineenklapt. De persoon die dat kleine kritiekpuntje dan gegeven heeft, denkt ook van: maar allez, zo erg is het toch niet wat ik zeg.

De frustratie heeft zich hier gewoon zo hard opgestapeld dat inderdaad dus zelfs het gegiechel van de stalgenoot niet meer gerelativeerd kan worden. Dan is jezelf uit die situatie van frustratie en ontevredenheid halen echt wel de verstandige optie. :)

@BarbaLala, TS heeft gemeld dat ze professionele hulp gezocht heeft.

xDenies

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:35

Ik begrijp het ook wel. Wij zitten aan de nuchtere kant met een vrij globale kijk er op. TS staat er midden in en dit doet haar heel veel dus zij handelt grotendeels uit paniek-stand. Tsja, kan me er heel goed iets bij voorstellen.

Veel plezier op je nieuwe stekkie TS! Ik zou wel proberen om het op een goede & nette manier bij je huidige staleigenaar aan te kaarten. Mocht het ooit voorkomen dat je weer op hem/elkaar bent toegewezen dan kan je elkaar gewoon in de ogen aankijken :)

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:05

Dankjulliewel! Ik hou jullie op de hoogte en probeer morgen wat leuke foto's te trekken van het nieuwe stekje :o

Zal hier nu ook niet gaan beweren dat ik heiliger dan de Paus ben, zeker niet. Ik ben er me ook van bewust dat ik ergens zo'n gedrag heb uitgelokt door het telkens toe te blijven laten of inderdaad 1 keer "ja" gezegd te hebben en dat ze dan maar bleef over me heen walsen, zonder dat ik er een halt toe riep.
Het hele verhaal is niet goed aangepakt geweest, van bij begin af en dat ligt dan aan mij: had eerder "stop" moeten zeggen en wie weet was er dan vandaag niks meer aan de hand geweest.
Maarja, vandaar de gezochte hulp en gedane zaken nemen geen keer :')

Daarbij speelt dit hele spel al enkele maanden. Het knetterde soms al 's eerder - dat ik dan 's een poging waagde om "stop" te zeggen maar dat kaatste in mijn gezicht. Liet ik me ompraten en was ik uiteindelijk degene die sorry zei. Nu is het helemaal klaar.

En inderdaad... M'n vriend zei het ook dat ik nu bij het minste al gefrustreerd reageer. Ze kan zo niks meer goed doen voor mij. Daar kan ik enorm zwartwit in zijn. Ik kan zo heel veel "incasseren" of toch oppikken zonder dat ik door heb dat de emmer reeds gigantisch gevuld is en dat het plots een tsunami is. Wel grappig is dat m'n eerste paard - die nu op pensioen is - precies ook zo is. Wie heeft het van wie dan. :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:37

YellowLemon schreef:
Maar heel fijn: mijn paarden kunnen morgenavond al verhuizen *\o/*
Ik heb niks op contract staan met de stalbaas dus ik kan in principe dus gewoon vertrekken. Allemaal lekker in het zwart in cash, elke maand. Morgen deel ik het nieuws mee en betaal ik netjes de vier dagen van deze maand.
Zaterdag gaan m'n vriend en ik dan de grote spullen op ons gemakje verhuizen. M'n dure spullen zoals m'n zadels neem ik morgen voor de zekerheid maar al mee. Denk nou niet dat ze met m'n spullen gaan rammelen maar heb het nu al mis gehad met beiden. Dat risico wil ik niet lopen.

Dat is niet hoe het werkt. Je betaalt per maand en dan heb je vanuit de wet ook gewoon een opzegtermijn van een maand. Echt niet netjes als je je daar gewoon niet aan houdt. Ik zou niet heel verbaasd staan te kijken als je zaterdag geen spullen meer vindt omdat dat staleigenaar gebruik gaat maken van het retentierecht.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 21:40

GDG schreef:
YellowLemon schreef:
Ik heb niks op contract staan met de stalbaas dus ik kan in principe dus gewoon vertrekken. Allemaal lekker in het zwart in cash, elke maand. Morgen deel ik het nieuws mee en betaal ik netjes de vier dagen van deze maand.
Zaterdag gaan m'n vriend en ik dan de grote spullen op ons gemakje verhuizen. M'n dure spullen zoals m'n zadels neem ik morgen voor de zekerheid maar al mee. Denk nou niet dat ze met m'n spullen gaan rammelen maar heb het nu al mis gehad met beiden. Dat risico wil ik niet lopen.

Dat is niet hoe het werkt. Je betaalt per maand en dan heb je vanuit de wet ook gewoon een opzegtermijn van een maand. Echt niet netjes als je je daar gewoon niet aan houdt. Ik zou niet heel verbaasd staan te kijken als je zaterdag geen spullen meer vindt omdat dat staleigenaar gebruik gaat maken van het retentierecht.

Zal zien hoe het gesprek morgen gaat met hem :-) Als hij dit aankaart, betaal ik nog een maand stalgeld voor de paarden maar hoe dan ook ben ik morgenavond weg.
Al betwijfel ik dit aangezien het een weide is, geen contract of niks en het allemaal in het zwart is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:52

Ga hierover in overleg en kijk waar de staleigenaar zelf mee komt.

Het "opeens" vertrekken is voor de meestal staleigenaren geen probleem, het gesteggel over geld wat daarop meestal volgt, wel. Zo te lezen heb jij prima door hoe het werkt dus het komt vast goed.

Ik hoop dat je knolletjes, en jij, het helemaal naar hun zin gaan hebben op de pp. Je hebt snel doorgepakt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:56

Fijn dat je een oplossing gevonden hebt. Het is heel begrijpelijk dat je het gewoon gehad hebt en er klaar mee bent. Van op afstand kan je er nuchterder naar kijken maar als je er middenin zit heb je dat overzicht soms niet meer.

Ik zou wel op z'n minst de maand opzeg betalen en niet de staleigenaar zo voor het blok zetten.

Ik verhuis maandag ook m'n paard, helemaal niets mis met huidige stal maar nieuwe is beter gelegen. Het was ook wat kort dag om huidige stalbaas tijdig te verwittigen, heb het haar pas vorige week kunnen melden. Hier ook geen contract maar ik ga wel die maand opzeg betalen. Wilde ze eerst niet maar voel me er zelf beter bij om het netjes af te handelen.

De enige keer dat ik paard heb opgeladen en per direct vertrokken ben, was toen de verzorging zeer te wensen over liet. Toen heb ik geen opzeg betaald.

Hopelijk bevalt het je beter op je nieuwe stal maar vergeet niet dat het overal wel wat is. Vervelende stalgenoten moet je links laten liggen.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:01

Ah ik hoop niet dat ik nu een beeld geschetst heb, dat ik morgen doodleuk met 4 dagen stalgeld naar hem toe wandel, de enveloppe op tafel smijt en "doei, tot ziens" zal zeggen.

Ondanks dat opgevangen gesprek, was ik wel van plan om dit netjes met hem af te handelen. Zal kort maar eerlijk zeggen waarom het voor mij beter is om te vertrekken, zonder iemand zwart te maken of olifantentranen te huilen, voor elke partij en dat het nu wilt dat m'n nieuwe stal me al diezelfde avond kan ontvangen.

Ik zal het natuurlijk vragen - ik schijt geen geld :P - of het oké is om die vier dagen te betalen maar zodra ik nog maar aanvoel dat hij dit niet oké vindt, dan ben ik zeker bereid om het gesprek aan te gaan en hoe we er dan samen uit kunnen komen. En als dat betekent dat ik deze maand droge boterhammen eet: so be it. 8-)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:03

Houd de eer aan jezelf en reken de maand af. Als je ooit op deze stalhouder terug moet vallen, staat de deur mogelijk nog open. En het is een klein wereldje, dus netjes afhandelen zal je ten goede komen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:03

Wat fijn dat je zo snel een plek hebt gevonden! Het geeft je vast een stuk meer rust als de paarden over zijn en dan heb je alle tijd om aan jezelf te werken. Succes met de verhuizing morgen! :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:06

ChristaMoor schreef:
Houd de eer aan jezelf en reken de maand af. Als je ooit op deze stalhouder terug moet vallen, staat de deur mogelijk nog open. En het is een klein wereldje, dus netjes afhandelen zal je ten goede komen.

Precies.
Je geeft je stalhouder ook geen enkele mogelijkheid om iets te doen aan de situatie, maar vertrekt ineens met 3 paarden en denkt dan ook nog zonder betaling te kunnen vertrekken.
Dat is niet zo netjes van je.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:08

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Ik ga er niet helemaal uitgebreid op in(bij echte interesse alleen via pb) omdat het verhaal voor mij afgesloten is.

Maar ik ben uiteindelijk wel weg gegaan door een vervelende stalgenoot. Ook speelde daar wel de afstand naar stal in na een verhuizing dus het was niet alleen dat.

Helaas kon mijn paard niet wennen op zijn nieuwe plek en ben ik 2x verhuisd en is hij nog een maand op training geweest voor ik na 9 maanden weer terug kwam op stal.
Stalgenoot was er nog, maar inmiddels was er gedoe met de hele stal ipv alleen met mij. Hierdoor is deze uiteindelijk na een paar maanden alsnog vertrokken. Dit had voor mij niet "per se" gehoeven want ik deed gewoon mijn eigen ding, maar ik moet zeggen dat het wel veel rust geeft om niet continu aan een ander te denken.

Afhankelijk van de situatie kan het dus heel prettig voor jezelf zijn om te verhuizen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:08

Fijn dat je een leuk plekje gevonden hebt! Hopelijk ga je daar met veel plezier heen. Ik heb erg benieuwd naar de reactie van de eigenaar. Hopelijk baalt hij er flink van dat je vertrekt :) Flauw dat hij achter je rug om mee staat te praten.

Ik zou gewoon even kijken wat hij zelf zegt qua geld. Misschien vind vind hij het prima zo. En zo niet, betaal je gewoon netjes de maand.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 22:10

Achterom schreef:
ChristaMoor schreef:

Precies.
Je geeft je stalhouder ook geen enkele mogelijkheid om iets te doen aan de situatie, maar vertrekt ineens met 3 paarden en denkt dan ook nog zonder betaling te kunnen vertrekken.
Dat is niet zo netjes van je.

Ik geef enkele reacties terug aan dat ik bereid ben stalgeld te betalen :-) Daarom/daarvoor ga ik morgen het gesprek aan met hem en zie wat/hoe hij er zo tegenover staat. Staat hij erop dat ik nog een maand betaal: prima. Ik betaal maar ga morgenavond weg. Vindt hij het goed zo? Even goed.
Geen paniek ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:33

Normaal zeg ik ook; maand betalen, maand opzegtermijn, maar normaliter kan je dan op 4 September al niet meer op 1 Okt weg.

Maar in dit geval is het wel iets hoog opgelopen voor jou en snap ik dat je weg wil. Alleen de stalbaas weet het niet. Nu je hem gehoort hebt, zou ik ten eerste samen met je vriend gaan zodat je ook durft te praten.

Zeg gewoon; Het gaat al een hele tijd niet meer samen met X. Ze maakt het voor mij hier onmogelijk om te blijven en neemt mijn plezier weg. Geen details, alleen dat.
En dan; En ik heb jullie laatst over mij horen praten en dat was echt voor mij de druppel. Anders was ik misschien nog naar U toe gekomen, want het is een fijne plek en ik wilde niet weg. Maar op deze manier is het niet houdbaar.

Dan sta je ietsjes sterker waarom je direct weg wil.

Het is niet helemaal netjes, maar kletsen over klanten ook niet. En als stalhouder weet je nou eenmaal dat mensen weleens komen en gaan.
Persoonlijk snap ik de maand opzeg termijn niet altijd. Soms wil je gewoon echt van elkaar af.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 01:08

GDG schreef:
YellowLemon schreef:

Kwestie van melding naar de belastingdienst? }:) nee, flauw. Normaal gesproken heb je helemaal gelijk maar als het zwart betaald wordt denk ik niet dat je veel rechten hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:45

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:44

Over wel of geen maand opzegtermijn bij geen contract; in Nederland is dat inderdaad zo, maar ik heb op bokt gezien dat hier in België vaak anders naar gekeken wordt. Het is me niet duidelijk waar TS woont, kan zomaar België zijn.
Maar goed, TS geeft al aan wel bereid te zijn dat te betalen dus lijkt me geen probleem verder.

Hoe dan ook; fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden! Ik hoop dat je paarden het daar goed krijgen en dat je snel weer met rust naar je paarden toe kan :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:59

Er zijn wel uitzonderingen op de regel en dat de stalhouder zich bijv niet aan afspraken houdt, kan er eentje zijn. Roddelen is dat niet, maar zou ik zelf wel als reden opgeven om direct te vertrekken. Misschien leert ie daar ook nog wat van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:02

YellowLemon schreef:
Ik zal het natuurlijk vragen - ik schijt geen geld :P - of het oké is om die vier dagen te betalen maar zodra ik nog maar aanvoel dat hij dit niet oké vindt, dan ben ik zeker bereid om het gesprek aan te gaan en hoe we er dan samen uit kunnen komen. En als dat betekent dat ik deze maand droge boterhammen eet: so be it. 8-)

Zo zou ik het ook doen. Vindt hij die vier dagen goed, heel leuk. Wilt hij een maand stalgeld, even goede vrienden. +:)+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:49

Temeraire schreef:
Over wel of geen maand opzegtermijn bij geen contract; in Nederland is dat inderdaad zo, maar ik heb op bokt gezien dat hier in België vaak anders naar gekeken wordt. Het is me niet duidelijk waar TS woont, kan zomaar België zijn.
Maar goed, TS geeft al aan wel bereid te zijn dat te betalen dus lijkt me geen probleem verder.

Hoe dan ook; fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden! Ik hoop dat je paarden het daar goed krijgen en dat je snel weer met rust naar je paarden toe kan :)

Aan het taalgebruik te zien lijkt TS me inderdaad Belgisch, net zoals ik overigens.
Ik heb al op verschillende stallen en weides gestaan en nog nooit een maand opzegtermijn moeten betalen dus lijkt mij hier minder vanzelfsprekend.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:32

Ik denk dat wat YellowLemon zich heeft voorgenomen prima is.
Je maakt het gewoon bespreekbaar en ziet dan wat er van komt. :j
Succes in ieder geval! Ik ben benieuwd naar hoe het straks gegaan is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:10

Fijn TS dat je de paarden nu kunt stallen op een manier die denk ik beter bij je past qua onderhoud van je paarden.
Ga het stalgeld op een nette manier met je huidige stalbaas regelen in een goed gesprek. Probeer in elk geval te voorkomen dat je later op een vervelende manier zwart gemaakt kunt worden vanwege het geld. De paardenwereld is wat dat betreft klein en voor je het weet heb je een plakplaatje op.

Ik wens je heel veel plezier toe op de nieuwe locatie en dat je weer gauw volop kunt genieten van je paarden :)

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 19:20

Leuke dag achter de rug! :-)

Vanmorgen ging ik het gesprek aan met de stalhouder: ging prima. Ik zei gewoon kort dat het niet meer fijn is om naar de paarden te komen op die manier en dat het voor mij daarom beter was om te vertrekken. Hij vond het allemaal goed. Ook toen ik zei dat m'n nieuwe stalling me reeds vanavond kon ontvangen.
Ik heb hem gevraagd wat hij nog wenst van stalgeld te zien, maar hij zei dat het goed was het zo te laten. Zelfs die vier dagen hoef ik niet meer te betalen, maar vind het zelf beter om dat toch te doen. Dus vanavond of morgen krijgt hij nog een enveloppe in de brievenbus.

En ja, inderdaad Belgisch! Hier heb ik wel al gehoord van de opzegtermijn. Alleen gaat dat volgens mij gepaard met een effectief contract.
In dit geval nu... Voor mij was er niemand anders en hij maakt niet actief reclame voor zijn weide. Daarbovenop alles nog 's in het zwart... Nuja, het is goed opgelost op deze manier.

Paarden zijn goed gearriveerd! Voorlopig staan ze nog even op een paddock apart om aan de nieuwe omgeving en paarden te wennen. Volgende week komt er blijkbaar een jaarling toe en dan zou het fijn zijn dat mijn paarden de jaarling wat kunnen "opvangen" en dat de introductie tot de kudde met z'n allen kan.