Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:38

Het sproeien wat de fruittelers nu doen is puur om de knoppen te beschermen tegen de vorst, door het bevriezen komt er warmte vrij waardoor de toekomstige vrucht beschermd is zodat er straks wel fruit is.
Sommige fruitbomen moet je voor de bloei snoeien en sommige na de oogst. De vruchten met pit zoals een pruim en kers kan je het beste na de oogst snoeien, een appel en peer beter nu.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:47

Klopt, hij sproeit hier vaker in de nacht als het gaat vriezen.

De fruitbomen (appels en peren hier) heeft hij al grotendeels gesnoeid / laten snoeien. Het ging nu om de bomen die om het land staan. Geen idee welke dat zijn. Dat gaat met groot materieel en onwijs veel herrie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:55

Knotwilg?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:03

meggiemeg schreef:
Onze buurman van 82 en nog altijd actief met boeren zegt dat je beter 1x per week goed kunt sproeien als dagelijks een beetje, anders wordt het gewas lui zegt hij. Ik sproei in de droge tijd 1x per week en de afgelopen 2 droge jaren lag mijn wei er prima bij, samen met dat van onze buurman, de rest er om heen sproeit niet en dat was een droge dorre boel zeker als je kijkt naar de luchtfoto's op google.

Meer specifiek: de wortels worden lui. Als ze steeds heel oppervlakkig hun water al kunnen vinden gaan ze niet zo diep. Als je dan even niet kunt beregenen, verdrogen ze dus eerder. Of een paard trekt aan het plantje heeft het veel te weinig weerstand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:07

Shenavallie schreef:
Rocamor schreef:
Meten jullie hoeveel water jullie op de wei sproeien? en zo ja, hoeveel water komt erop?

Gisteravond heb ik het stukje van 300 m2 besproeid en daar is toch wel een aantal uur overheen gegaan. Ik heb de sproeier om ongeveer half 5 aangezet (toen kwam er schaduw op een bepaald punt) en om een uur of 9 heb ik de sproeier uitgezet. Ik moest hem in totaal 9 keer verzetten (kleine sproeier, vandaar). Als dit op leidingwater had gegaan, dan had ik mijn rekening kunnen reanimeren. :o

Wij hebben dit wel eens uitgerekend voor ons gebruik. Maar ik geloof dat we wel 10 jaar kunnen beregenen met leiding water voor het ook echt uit kan qua kosten. (put laten spuiten, pomp kopen, stroomverbruik). Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om schoon leidingwater zo in te zetten. Daarom dus toch met grondwater de wei, moestuin, tuin en bak sproeien.

Of je genoeg beregend hebt kun je niet beoordelen aan hoe lang je de sproeier aan hebt staan. Maar een hoe diep je de bodem nat gemaakt hebt. Ik schrik er vaak van hoe oppervlakkig het water maar is na een tijdje sproeien. Voor iets wat net ingezaaid is al snel goed. Maar voor je je weiland echt goed beregend hebt, ben je (afhankelijk van je installatie) echt wel een tijdje verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:10

Denk dat het ook te maken heeft wat voor grond je zit zou het niet pol013?
Als ik zie hoe nat het was na alle regen in februari en gedeelte van maart en hoe snel het al weer droog was hier, gisteravond bezig geweest met bloembakken schoonmaken, hele plas op de stoep en met 10 minuten volledig weg getrokken. Wij zitten op zandgrond.
De paddock en buitenbak waren hier binnen een week al weer gort droog na de vele regen. Wei duurde wat langer maar dat zal mede komen door het gras wat het vast houdt denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:15

Deels ja: Maar als je echt alleen de eerste paar mm nat krijgt is het sowieso nooit genoeg. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat het door de zandgrond weg trekt, dan verdampt het nog eerder dan dat het echt gebruikt kan worden door de worstels + het motiveert de plant niet om goed die te wortelen. Wat je zéker op zandgrond wil hebben.

Overigens houd je gras het vocht wat vast. Maar vooral de organische stof in de bodem. Dat is dus iets wat je op zandgrond wil verhogen om beter bestand te zijn bij de droge zomers. En daar heb je weer compost/chapost oid voor nodig.
Daar hikken wij ook nog wat tegenaan. Omdat we dat deel van de wei dan eigenlijk een jaar ongemoeid meten laten. Overigens komen ze nu ook weer meer en meer tot de conclusie dat bomen langs je wei op de lage termijn juist beter zijn voor je (gras) gewas. Dat zou een zandgrondweide ook vooruit kunnen helpen dus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:18

Het is jammer dat het ouderwetse gieren niet meer mag, dat is volgens mijn buurman ook vele malen beter dan al het injecteren wat er tegenwoordig moet gebeuren. Dat komt het bodemleven ook niet geheel te goede als ik het zo hoor en lees.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:21

Dat is zeker jammer, meggiemeg. Ik mis de vertrouwde mestlucht en ik hoor zelfs mensen uit de buurt klagen over de selderij/soep-lucht die er nu hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:40

De stukken die in de schaduw staan van mijn knotwilgen zijn de stukken waar het gras het beste de lucht in schiet, en ook het dikste staat. En met minste onkruid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:19

meggiemeg schreef:
Knotwilg?

Het zijn elsen, hoorde ik net.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:29

Oké een els, die had ik moeten herkennen, wij hebben ze ook maar zien er bij ons anders uit, zal vast wel komen omdat ik ze niet zo snoei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:15

Gisteren nog snel een zak kalk verspreid over een afgegraasd stukje land en vooral de JKK-kruinen goed bedekt met korrels.
En intussen vallen hier zachtjes maar zeker regendruppels naar beneden *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:21

Varekaj schreef:
En intussen vallen hier zachtjes maar zeker regendruppels naar beneden *\o/*

Kan je die bui even richting mij blazen ? :D

De meststof ligt hier al 3 weken te koekeloeren op de wei en zou nu toch graag eens water hebben.
De JKK rozetten verdrogen zelfs spontaan... :wow:

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 10:22

Hier al de hele morgen regen!!!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:25

Hier zon, de was hangt buiten en ik ben de tuin aan het sproeien..

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:50

meggiemeg schreef:
Hier zon, de was hangt buiten en ik ben de tuin aan het sproeien..

Hier ook. De komende twee weken ook nog geen regen voorspelt. ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:52

*\o/* *\o/* Eindelijk ! The smell of fresh rain !

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:04

Hier zijn er ook 10 druppels gevallen. Maar vanmiddag zou er nog meer komen.
28 april staat nu 2.2 mm hopelijk veranderd dit niet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:04

Ik wil ook regen! Wat is jullie ervaring met een flinke hand kunstmest op een jkk plant? Blijven ze dan weg? Ik zie voor nu wel dat ze verbranden en dood gaan maar is dat permanent?

En ik heb een zakje kruidenmengsel gekocht, met eetbare kruiden en bloemen. Wil dat graag gaan doorzaaien maar ik denk dat dat vrij zinloos is als het droog is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:07

Pandora2 schreef:
*\o/* *\o/* Eindelijk ! The smell of fresh rain !

Lekker hé!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:15

Martje80 schreef:
Ik wil ook regen! Wat is jullie ervaring met een flinke hand kunstmest op een jkk plant? Blijven ze dan weg? Ik zie voor nu wel dat ze verbranden en dood gaan maar is dat permanent?

En ik heb een zakje kruidenmengsel gekocht, met eetbare kruiden en bloemen. Wil dat graag gaan doorzaaien maar ik denk dat dat vrij zinloos is als het droog is.

JKK zaadjes kunnen tot wel 10 jaar overleven in de grond, dus wel kans dat je er volgend jaar weer mee aan de slag moet.

Zaaien is idd zinloos als het zo droog is. Beter in het najaar doen.

Jaaaaa ! Heerlijke geur als alles afgestoft wordt :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:32

Ik heb zelf maar regen gemaakt. Vanavond alle slangen aan elkaar en dan kan ik ook het laatste stukje wei halen. Het viel me wel al op dat de korrels van de kunstmest (door ochtenddauw?) al wel redelijk aan het verdwijnen waren. Of eten vogels die dingen ook ofzo?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:35

Heb zojuist kruis kruid getrokken. Is volgens internet geen JKK, maar wel giftig. Als je het met het oog niet meer ziet staan, weet iemand dan of je het gemaaide straks als hooi wel veilig aan paarden kan geven? Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:05

JKK zijn nu nog rozetten, die hebben nog geen stengel. Hier toch nog niet. Is een plant die ook maar wat later in het jaar goed doorschiet en dan lang bloeit/blijft staan.
Of het veel helpt weet ik niet, ik zat echt met een vergeven weiland. Maar elk kapot rozet is iig alweer even eentje minder voor dat moment.

Hier heeft het even heel pittig geregend gedurende half uu en daarna mooie zachte, rustige bui die nog steeds bezig is. Ideaal dus!

@Pandora, volgens mij zit je niet zo heel ver uit de buurt? Ik zit regio Aalst/Erpe-Mere met mijn stukken weiland