Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:40

Haha hout kauwt lekkerder. Mijn merrie doet het ook, maar daar probeer ik soms wat takken te geven.

Mooi zeg ruitje. Wat een genot dat het zo goed gaat!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:52

paar niet gekliefde openhaard blokken in paddok leggen erbij, dus hele stukken stam, daar kunnen ze dan aan knagen, mijn paard had dat in de winter ook in zijn box, die gooide er ook wel eens mee maar anders begon ie aan de dak spanten.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:11

Heerlijk dat liggen in de zon?

Hoe houden jullie het gewicht vd paarden in de gaten?

Ik zie nu best wel hollands welvaren paarden. Maar, wat als er een paard tussen komt te staan die hoog in het werk staat en snel in valt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 17:12

Misschien dat we er nog hout in gooien, of wat jeukbezems ophangen. We komen er nu na een maandje een beetje achter wat ze zelf gaan verzinnen haha :') . Heb het idee dat ze zich nu ook echt thuis voelen, zo fijn om te zien :)

De paarden die er nu in staan doen allemaal geen, tot lichte arbeid, is ook toevallig zo hoor, we hebben ook klanten op stal die veel meer doen.

Het grootste deel van de Nederlandse paarden is veelste dik, ik denk dat er nog heel wat kilo's zitten tussen hoe dik ze nu zijn en invallen :o .

Wij hebben zelf natuurlijk harddravers, naar mijn mening is het dan zo ontzettend belangrijk dat je goed ziet hoeveel ruwvoer ze eten, omdat je er tegen de top zit van het krachtvoer wat je voert. Een koerspaard zou ik om die reden nooit in de loopstal zetten.

Ik weet niet hoe iemand anders daar over denkt die ze ook echt hoog in het werk heeft?

Denk dat met het type klant ( voornamelijk recreatie) wat wij hebben dit probleem niet snel speelt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:30

Toch die tinker weer … :') Alsof hij geen voer krijgt :roll: :=

Mijn dressuurmerries waren, toen ze nog in de sport liepen, ook altijd te vet als ik niet oplette.
En die kregen zelfs niks echt onbeperkt.
Alhoewel die inspanningen natuurlijk ook weer niet te vergelijken zijn met koersen.

Als je daar bij jullie een magere hein krijgt, schort er wat aan het peerd denk ik :=

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:35

Met onbeperkt ruwvoer denk ik idd ook dat de paarden heel gemakkelijk te dik gaan zijn, zeker on het recreatiesegment. Hier een haflinger die echt veel loopt, en toch blijft het opletten oo zijn gewicht.

Maar is tegen zoiets ooit iets te doen in zo'n loopstal? Ik zou juist schrik hebben dat de mijne zou ontploffen ipv dat er een te mager paard tussen zou zitten.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:41

Ik heb een uitgekoerste draver.

Valt snel in. Geen grote eter. En loopt nog flink in het werk.

Maar inderdaad meeste paarden zijn te dik. Waardoor het op veel stallen ook moeilijk is voor een paard wat snel schraal wordt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 17:59

In onze reguliere stalling maak ik mij daar geen zorgen om, mede door onze ervaring met koerspaarden hebben wij veel ervaring met paarden naar behoefte voeren.

We hebben weinig schrale paarden staan.

Maar ik denk dat niet elk type paard geschikt is voor de loopstal. Als hij snel schraal word zou ik van te voren met de eigenaar open zijn over dat we wel op een gegeven moment moeten besluiten of het haalbaar is hem daar in te stallen :)

Mijn eigen paard staat er ook niet in, terwijl ik dit op stal wilde maken en ik hier helemaal achter stond.

Die van mij echter heeft een groot deel van zijn leven alleen gestaan en vind het sociale stuk lastig en niet perse leuk. Elke dag dat ik naar de loopstal kijk baal ik dat hij er niet in staat. Maar ik ga niet mijn eigen 'droom' op hem plakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:07

Leuk om te zien hoe ze langs die flappen gaan. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:40

Ik vrees dat te dik hier makkelijker een probleem gaat worden dan te dun.
Het is natuurlijk makkelijk genoeg als eigenaar om je paard er even uit te halen en wat krachtvoer bij te voeren als dit nodig is.
Maar met goed onbeperkt ruwvoer zou het nog wel eens kunnen blijken dat dit voor veel paarden tóch te royaal is

Geniet verder super van dit topic. Heel mooi dat je dit zo doet!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:21

Punz schreef:
Ik vrees dat te dik hier makkelijker een probleem gaat worden dan te dun.
Het is natuurlijk makkelijk genoeg als eigenaar om je paard er even uit te halen en wat krachtvoer bij te voeren als dit nodig is.
Maar met goed onbeperkt ruwvoer zou het nog wel eens kunnen blijken dat dit voor veel paarden tóch te royaal is

Geniet verder super van dit topic. Heel mooi dat je dit zo doet!

Voordeel is dat een groep te dikke paarden gemakkelijker te voeren is dan een groep te dunne paarden.
Bij te dikke paarden kan je kiezen om onbeperkt voederstro / heel arm hooi te voeren, aangevuld met een beperktere portie gewoon hooi. (of zelfs gewoon heel arm hooi/stro aangevuld met een vitaminebrokje.)
Bij te magere paarden zit je in groep aan je plafond als je goed rijk hooi voert, als dat niet voldoende is moet je nog bijna apart krachtvoer (als in grasbrok, pulp, olie, noem maar op) gaan bijvoeren, en dat is niet evident in een groep paarden.
Als alle paarden het natuurlijk prima doen en er zit eentje bij die wat schraalder is, dan is dat snel opgelost door die iedere dag een uurtje apart te zetten met een bak extra voer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 18:06

Tot nu toe lijken alle paarden het 'hetzelfde' te doen qua voerbehoefte, dat is echt wel heel erg fijn.

De eerste dagen aten ze wat minder dan in hun box, nu wel meer. Qua ruwvoer is het voor ons dus 'duurder' dan een gewone stalling.

Echter, zoals al eerder genoemd: de arbeid is de grootste winst.

Ik weet niet of mensen dit boeiend vinden, is een verhaal over poep :+
Kan mij voorstellen dat verhalen over paarden boeiender zijn dan dit :D

Hoe we mesten:

1: lintje spannen zodat ze op de paddock blijven

Afbeelding

2: eerst het rek open en daarna de plank er uit.

Afbeelding

Afbeelding

3: Trekker met kieper er in

Afbeelding

4: Bobcat naar binnen: wij noemen het steeds onze ' pilot stal' , we komen steeds weer dingen tegen die we toch anders zouden doen bij een 2e loopstal. Op 1 minuut zie je wat we zouden ophogen :') .

Kudde vind het prima :)

Bobcat heeft het even zwaar, achterwieltjes in de lucht :')

5: Op de eindbestemming

Afbeelding

6: Stro er in

Afbeelding

En uitstrooien maar :+

Nogmaals, mogelijk niet zo boeiend om te zien maar vind het ook wel weer leuk om alle kanten te tonen in dit topic :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:11

Andere optie was geweest: vloer verlagen en langer potten :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:16

Ik vind het wel boeiend. Het mesten kan echt een ding kunnen zijn bij groepshuisvesting, dus het is belangrijk dat je daar goed over nadenkt. Als je dat niet slim doet heb je er juist meer werk van.
Altijd interessant om te zien hoe mensen dat opgelost hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:20

Mooi efficient :)

In de eerste groepsstal waar ik ooit stond gooiden ze in het midden een hoge stapel stro dat de paarden zelf verdeelden. Een aantal paarden gebruikte de stapel altijd om met hun hoofd op een kussen te kunnen slapen :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:31

Je bent zo heerlijk hilarisch, een post over poep! En heb volledig gefascineerd zitten bekijken hoe dat mechanisch mesten nou eigenlijk in zn werk gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 09:41

Leuk dat het toch nog boeiend is voor enkelen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:42

Haha, hoogte is een lastige. Dat is duidelijk. Hoe vaak mesten jullie nu uit? En gaat er zo met hele stal in 1x machinaal mesten niet veel stro weg wat nog wel even had kunnen liggen?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:41

Heerlijk topic! Leuk om allemaal te zien zeg, en wat een prachtige stal!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 21:45

joyce B schreef:
Haha, hoogte is een lastige. Dat is duidelijk. Hoe vaak mesten jullie nu uit? En gaat er zo met hele stal in 1x machinaal mesten niet veel stro weg wat nog wel even had kunnen liggen?

Dit was binnen 4 weken. Maar we kijken het aan. Kan best zijn als er ineens een viespeuk bij zit dat het vaker moet, of dat het in de zomer als ze ook op t land staan juist minder vaak :) .

Dat is altijd het lastige, ook met individuele stallen machinaal mesten. Dan zijn ze op de gang echt niet allemaal even vies. Beetje een afweging tussen arbeid/stro zeg maar :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:58

Echt dik potten is funest voor hoeven. Been there done that. Ik ben er helemaal vanaf gestapt.

De paarden die hier vol in het werk staan en meer voer nodig hebben worden na het werk bijgevoerd. Dat werkt prima. Die trekken het niet op enkel en alleen groepstal rantsoen.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:48

Wat fijn dat jullie dit gedaan hebben Ruitje!

Mijn paard staat ook in een loopstal met groepshuisvesting en ik vind het ideaal. Ze staat daar met familie al bijna haar hele leven. Bij mij op stal is er een deel waar ze overdekt hooi gevoerd krijgen en af en toe word daar wat bix neergelegd per paard. De staleigenaresse voerd dan eerst de kuddeleider en vervolgens gaat iedereen op een eigen plek staan. Gaat over het algemeen rustig.

Mocht ik mijn paard na een zware training wat meer willen voeren, alle anderen paarden zijn namelijk gepensioneerd, dan neem ik haar uit de loopstal en zet haar apart met voer. Dit gaat prima.

In de stal ligt vlas en dat wordt ook machinaal verwijderd.

Ik vind het echt een ideale manier van huisvesting voor mijn paard. En leuk te lezen hoe jullie dit oppakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:13

Vlas lijkt me eigenlijk heel lastig om machinaal te verwijderen. Hoe gaat dat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:14

Vlas doen wij nooit machinaal, daarom kost dat ook meer bij ons( als je dat als pensionklant wil) . Omdat dat dus meer werk is.
Daarnaast kan een vlaspaard niet in alle boxen, sommige stallen rijden we met machinaal mesten aan de achterkant van de rij er in. Halverwege een vlas/zaagsel box kan dan niet.

@TuckTuck, leuke reactie! Zijn het allemaal familieleden in de stal? Ik vraag me nog af of dat uitmaakt :) .

Wij kunnen lastiger een groep stabieler houden natuurlijk, als iemand opzegt is dat zo :)

@Oehlala, echt potten geloven wij ook niet in. Ik weet dat er stallen zijn die echt de hele winter potten. Lijkt mij niks :)

Deze week is 1 van de paarden die we in de start hebben ' afgewezen' voor de stal toch er in gegaan, we hebben heel veel overlegd met de eigenaar en gekeken bij andere stallen en wilden het toch een kans geven. Je gunt het paard en eigenaar zo, maar we wilden heel graag eerst de groep aankijken en inschatten hoe de groep zou zijn. Je wil in het begin zoveel mogelijk ' risico's' uitsluiten.

Nu het al een maand zo goed gaat, hebben we het geprobeerd. Omdat dit paard bij meerdere paarden heeft gelopen tot een maand geleden ging de introductie echt prima, hij stond erbij of hij er al jaren in stond.

Als ik een foto plaats, ben ik benieuwd of jullie kunnen raden waarom wij twijfels hadden :D

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:18

Wat een heerlijke buffel :D