Kim_W schreef:En dat 'even' is 's winters als snel van 4 tot 9, dus 17 !! uur per dag... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kim_W schreef:Maar het grote probleem is... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten. Of kleuters die je niet alleen moet laten.. Als die veebedrijven moeten hun dieren ook kunnen beschermen.. Zie jij het al voor je? Zo'n dure omheining om honderden hectares zetten per bedrijf? Dat is niet te doen. Buiten het feit om dat het onwijs zielig is voor onze dieren dat zij niet weg kunnen voor de wolf en soms verscheurd, maar levend achterblijven is het ook economisch gezien gewoon niet haalbaar. Als de wolven ineens 40 schapen doden, een aantal koeien of wat voor vee je ook hebt, kom je hier waarschijnlijk als bedrijf zijnde niet eens bovenop. Laat staan om al die dure omheiningen te zetten die waarschijnlijk niet eens afdoende zijn om de wolf buiten te houden. En wat gebeurt er dan? Minder boerderijen in Nederland, minder export, dus ook een verminderde economie in Nederland. En dan? Hoe gaan dan al die hobby-paardenmensen dan nog hun dure omheining betalen? En hoe krijg jij dan nog je stukje vlees op je bord? Ja uit het buitenland, waar verminderde regels zijn en je dus een mindere kwaliteit voedsel op je bord hebt (in het buitenland zijn ze niet zo nauw met groeihormonen, antibiotica gebruik etc).
dees_daan schreef:Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit..
dees_daan schreef:Denkt iedereen die blijft roepen dat het te dichtbevolkt is voor de wolf er niet bij na dat ook de wolven dan dus sneller slachtoffer van het verkeer zullen worden?
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit..
@Dees_daan er IS nog GEEN vergoeding voor omheiningen. NIETS aan afrasteringen wordt in dit stadium reeds vergoed in Nederland. Daar moeten provincies nog afzonderlijk over beslissen...![]()
En die "groepen" waar jij het over hebt is EEN groepje. Die inmiddels zo'n 3 á 5 afrasteringen heeft aangelegd (en ditmaal ben ik géén 0 vergeten). Waarvan 3 in bijzijn van pers. Het zijn vrijwilligers met een baan, waardoor ze alleen in het weekend kunnen. En alleen in Noord Nederland iets doen. Je vindt ze op FB onder "wolf-fencing"(voor als je wilt helpen)
dees_daan schreef:Denkt iedereen die blijft roepen dat het te dichtbevolkt is voor de wolf er niet bij na dat ook de wolven dan dus sneller slachtoffer van het verkeer zullen worden?
Ik hoop het![]()
!!! Maar o.a. van mijn belastinggeld, zijn de laatste jaren behoorlijk wat ecoducten aangelegd. Waardoor het natuurnetwerk nu helaas wat 'veiliger' is geworden, ook voor de wolf
dees_daan schreef:Hasjam_Poe schreef:
@Dees_daan er IS nog GEEN vergoeding voor omheiningen. NIETS aan afrasteringen wordt in dit stadium reeds vergoed in Nederland. Daar moeten provincies nog afzonderlijk over beslissen...![]()
En die "groepen" waar jij het over hebt is EEN groepje. Die inmiddels zo'n 3 á 5 afrasteringen heeft aangelegd (en ditmaal ben ik géén 0 vergeten). Waarvan 3 in bijzijn van pers. Het zijn vrijwilligers met een baan, waardoor ze alleen in het weekend kunnen. En alleen in Noord Nederland iets doen. Je vindt ze op FB onder "wolf-fencing"(voor als je wilt helpen)
Ik hoop het![]()
!!! Maar o.a. van mijn belastinggeld, zijn de laatste jaren behoorlijk wat ecoducten aangelegd. Waardoor het natuurnetwerk nu helaas wat 'veiliger' is geworden, ook voor de wolf
Ik heb het over een vergoeding voor doodgebeten dieren.
Wat maakt het uit of de pers er bij was of niet? Ze doen in ieder geval iets, en als er meer mensen zouden zijn die zich inzetten dan had je die 0 er wss al wel achter kunnen zetten.. Er zijn verschillende mensen die het doen, van één organisatie idd maar ik wist niet dat dit nu nog alleen in het noorden is. In andere delen lijkt me dit ook wel op te zetten als er mensen willen helpen, en nee ik voel me niet geroepen.
Met minder bedrijven zal het financieren van omheiningen en het vergoeden van doodgebeten dieren makkelijker worden, ook de melkprijs zal dan omhoog gaan waardoor het voor de boeren weer wat beter verdienen is, aan beide kanten zitten dus voor- en nadelen.
Wat het belasting betalen betreft, dat is één van de nuttige bestedingen imo.
dees_daan schreef:Die is er alleen voor bedrijfsmatig gehouden dieren. (Met een korte overgangstermijn voor hobbymatige schapenhouders). En dan moet eerst door DNA worden vastgesteld dat het om een wolf ging. Dat DNA mag alleen BIJ12 afnemen en daar moet je eerst foto's naar toe sturen. En als zij op basis van de foto's dan denken dat het geen wolf is (of je hebt je beesten verplaatst) dan komen ze niet eens kijken!!!Ik heb het over een vergoeding voor doodgebeten dieren.
Hasjam_poe schreef:Het maakt in zoverre uit, dat het clubje nu groter wordt neergezet dan het is. En dat mensen denken, dat "alles" goed geregeld is. "Dode schapen worden vergoed en voor je afrastering komt er een club vrijwilligers helpen. Dus waar zeurt het platteland over?"dees_daan schreef:@Dees_daan er IS nog GEEN vergoeding voor omheiningen. NIETS aan afrasteringen wordt in dit stadium reeds vergoed in Nederland. Daar moeten provincies nog afzonderlijk over beslissen...Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit..En die "groepen" waar jij het over hebt is EEN groepje. Die inmiddels zo'n 3 á 5 afrasteringen heeft aangelegd (en ditmaal ben ik géén 0 vergeten). Waarvan 3 in bijzijn van pers. Het zijn vrijwilligers met een baan, waardoor ze alleen in het weekend kunnen. En alleen in Noord Nederland iets doen. Je vindt ze op FB onder "wolf-fencing"(voor als je wilt helpen
)
dees_daan schreef:Wat maakt het uit of de pers er bij was of niet? Ze doen in ieder geval iets, en als er meer mensen zouden zijn die zich inzetten dan had je die 0 er wss al wel achter kunnen zetten..
beatje schreef:Ik zie jou ook weinig constructiefs bij brengen buiten met een geweer gaan lopen zwaaien.Nee dat is constructief.
Ik heb al gezegd ,zorg voor een goede omheining en helaas gaan ze hier dan s'nachts terug op stal.
Ik heb al eerder gepost dat ik mijn kippen ook beveiligd heb tegen de vos.
Net als mijn kinderen tegen ieder ander gevaar dat er heerst op deze aarde.Dus die wolf kan er ook nog bij.
En van paniekzaaierij is nog nooit iemand beter geworden...
Waves schreef:beatje schreef:Ik zie jou ook weinig constructiefs bij brengen buiten met een geweer gaan lopen zwaaien.Nee dat is constructief.
Ik heb al gezegd ,zorg voor een goede omheining en helaas gaan ze hier dan s'nachts terug op stal.
Ik heb al eerder gepost dat ik mijn kippen ook beveiligd heb tegen de vos.
Net als mijn kinderen tegen ieder ander gevaar dat er heerst op deze aarde.Dus die wolf kan er ook nog bij.
En van paniekzaaierij is nog nooit iemand beter geworden...
Met een geweer zwaaien en zo zorgen dat ze zich niet verspreiden/vestigen in NL is heel constructief hoor. Wie zit er nou echt op ze te wachten behalve een paar mensen met een principieel idee over wat natuur is?
Naast principes en idealen heb je de praktijk, en in de praktijk zijn het gewoon niet zulke lollige of nuttige dieren in een dichtbevolkt land als het onze en brengen ze wel ergernissen en risico’s met zich mee waartegen je je helemaal niet zo simpel kan wapenen als jij denkt.
Ik heb nog nooit iemand zo op de bres zien springen voor muggen of ratten, maar wolven spreken wat meer tot de verbeelding geloof ik bij romantische zielen.
JoSav schreef:Edit: Quote niet overgenomen ivm leesbaarheid topic, de inhoud (voor degene die erover heen gescrolled zijn) staat hierboven, is die flinke lap tekst en is een aanrader om wel te lezen.
BeeSunshine schreef:Tegen wolven kun je je paarden en andere dieren niet beschermen hoor.Ze vinden altijd wel een weg om erin te komen. Zijn slimme beesten... Gaan wel eerst voor de makkelijkste prooi, als die moeilijker te pakken zijn dan zijn ook paarden en koeien aan de beurt. Wolven gaan in Duitsland al over stroomafrasteringen van 1,60 meter hoog! Of ze graven zich er gewoon onder door...
Karl66 schreef:Sterker nog, als je generatie na generatie een soort als de wolf niet meer bejaagt, dan wordt het respect dat ze voor mensen hebben ook vanzelf minder.
NenaC schreef:mysa schreef:Zouden er dan op termijn naast urban foxes ook urban wolves komen? (in Engeland leven 150.000 vossen in stedelijke gebieden. Zich voedend, naar ik aanneem, met afval).
dat zou ik mij zomaar kunnen voorstellen ja. hoewel wat minder snel omdat vossen solitair leven en wolven niet.
Rizette schreef:BeeSunshine schreef:Tegen wolven kun je je paarden en andere dieren niet beschermen hoor.Ze vinden altijd wel een weg om erin te komen. Zijn slimme beesten... Gaan wel eerst voor de makkelijkste prooi, als die moeilijker te pakken zijn dan zijn ook paarden en koeien aan de beurt. Wolven gaan in Duitsland al over stroomafrasteringen van 1,60 meter hoog! Of ze graven zich er gewoon onder door...
Heb je een link voor mij waar staat dat ze over 1.60 zijn gegaan? Je beweert het telkens maar komt niet met een link. Van horen zeggen is wel bijzonder maar minder geloofwaardig.