Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:24

SANEX schreef:
Dat ze een grote bek hebben tegen hun soortgenoten vind ik prima, tegen mij is minder.
Zoiets als jij hierboven beschrijft GK, vind ik ook niet prettig heur

hij had ook na een keer goed de onderkant van mn zolen gezien te hebben niet zoveel praatjes meer Haha! , ben daar niet makkelijk in voor die dieren

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:24

Dr zijn krengen van merries en daartegenover schatten van ruinen en hengsten... dus het geslacht zegt mij totaal niets.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:30

runningkawa schreef:

Juist die mensen die veel paarden zadelmak hebben gemaakt, merken dat juist paarden die alleen voor de hoog nodige dingen in de hand zijn geweest, maar voor de rest in groeps verband hebben gelopen, de fijnste paarden zijn om daarna mee aan het werk te gaan.

Anders deden ze op die dure stoeterijen wel anders met hun paarden.
Maar ook daar loopt het jonge grut gewoon in de groep.

Betekent dat nu dat ik minder fijne paarden zou hebben als ze niet in de opfok zijn groot gebracht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:34

Ja. ik merk het gelijk aan een paard of deze wel of niet in de opfok is geweest......... en ik heb ze het liefst zo uit de opfok hoe minder ze weten hoe beter het is..........

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:17

gijsenkim schreef:
Ja. ik merk het gelijk aan een paard of deze wel of niet in de opfok is geweest......... en ik heb ze het liefst zo uit de opfok hoe minder ze weten hoe beter het is..........

Dan ben ik nu zwaar depressief...dan hadden ze nu dus waarschijnlijk grand prix gelopen op hun 7e in plaats van zz licht...... Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:22

Ik heb het over het inrijden en beleren........duhuh

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:25

Dat lijkt me toch ook van invloed op hun latere presteren???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:27

Ik heb het over gedrag tijdens het inrijden en beleren.......... Niet over prestaties die later geleverd worden...... Prestatie heeft er niks mee te maken. Ik heb het over stalmanieren en omgangsvormen, niet over presteren

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:35

Leg mij dan eens uit waarom een paard die van veulen af aan in handen is geweest lastiger zou zijn als een paard wat in de opfok heeft gestaan....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:36

gijsenkim schreef:
Ik heb het over gedrag tijdens het inrijden en beleren.......... Niet over prestaties die later geleverd worden...... Prestatie heeft er niks mee te maken. Ik heb het over stalmanieren en omgangsvormen, niet over presteren

En btw, naar mijn idee heeft beleren en inrijden, met bijbehorend gedrag, een enorme invloed op de latere prestaties...
Tell me if i'm wrong..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:45

Ik denk dat ik eerst eens uit moet leggen wat ik onder opfok versta.

Ik versta onder opfok dat een veulen tot drie jarige op het land staat, eventueel snachts op stal. Iig met andere paarden of dat nou koppel of kudde is. Dagelijks aan een touwtje meelopen naar het land vind ik ook nog opfok, smit, va en soms stukje poetsen is ook nog ok

Veulens alleen in een stal houden is geen opfok,veulens alleen OP stal houden is geen opfok, das dierenmishandeling.

Ik vind 3jarige die van veulen af aan in handen zijn geweest lastiger omdat ze vaak verwender zijn, al machtstrijden hebben gewonnen, brutaler zijn....... ik merk het gelijk aan ze, gelijk.

Een 3 jarige die uit de opfok komt kan ik kneden, kan ik bewerken zonder dat er enige vorm van stress bij komt kijken....... paarden die teveel in handen zijn geweest van ondeskundige mensen daar moet ik meestal mee beginnen om de rangorde duidelijk te stellen en das niet leuk, ...... uitzonderingen daargelaten natuurlijk.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:47

Levy"]
[quote="gijsenkim schreef:

En btw, naar mijn idee heeft beleren en inrijden, met bijbehorend gedrag, een enorme invloed op de latere prestaties...
Tell me if i'm wrong..
[/quote]

Nee niet! Waarom wel? Het inrijden en het beleren begint pas als het ongewenste gedrag niet meer voor komt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:54

gijsenkim"]
[quote="Levy"][quote="gijsenkim schreef:

Tell me if i'm wrong..
[/quote]

Nee niet! Waarom wel?
[/quote]

Omdat de grenzen die jij bepaalt en aangeeft tijdens het beleren en inrijden essentieel zijn voor de latere prestaties.
Juist dan is die eerder genoemde rangorde belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:55

Ik heb ook een toevoeging gemaakt bij mijn eerdere post

Kriel

gijsenkim"]
[quote="Levy"][quote="gijsenkim schreef:

Tell me if i'm wrong..
[/quote]

Nee niet! Waarom wel? Het inrijden en het beleren begint pas als het ongewenste gedrag niet meer voor komt
[/quote]

Dat hoort bij het gehele proces van het beleren en inrijden. ook ongewenst gedrag dus.

Kriel

gijsenkim schreef:
Ik heb ook een toevoeging gemaakt bij mijn eerdere post

Ik was alweer te snel...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:58

gijsenkim schreef:
Ik denk dat ik eerst eens uit moet leggen wat ik onder opfok versta.

Ik versta onder opfok dat een veulen tot drie jarige op het land staat, eventueel snachts op stal. Iig met andere paarden of dat nou koppel of kudde is. Dagelijks aan een touwtje meelopen naar het land vind ik ook nog opfok, smit, va en soms stukje poetsen is ook nog ok

Veulens alleen in een stal houden is geen opfok,veulens alleen OP stal houden is geen opfok, das dierenmishandeling.

Ik vind 3jarige die van veulen af aan in handen zijn geweest lastiger omdat ze vaak verwender zijn, al machtstrijden hebben gewonnen, brutaler zijn....... ik merk het gelijk aan ze, gelijk.

Een 3 jarige die uit de opfok komt kan ik kneden, kan ik bewerken zonder dat er enige vorm van stress bij komt kijken....... paarden die teveel in handen zijn geweest van ondeskundige mensen daar moet ik meestal mee beginnen om de rangorde duidelijk te stellen en das niet leuk, ...... uitzonderingen daargelaten natuurlijk.......

Oke, dat is geaccepteerd dan. Bij opfok heb ik namelijk het volgende beeld (en ervaring)
Gooi ze tot hun derde maar in een koppel, eventueel met loopstallen of schuilhokken in de winter. Of zelfs in het buitenland (frankrijk of momenteel Polen, wat erg "in" is..)
Mijn beeld van echte opfok is namelijk anders als opfok met begeleiding. Als je nog begrijpt wat ik bedoel. "t wordt nu een beetje vaag geloof ik..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:58

Maar ik heb liever zo min mogelijk ongewenst gedrag.......... en mijn ervaring heeft mij geleerd dat paarden die zo uit het land getrokken worden makkelijker zijn dan paarden die bij meiskes van 16 op stal opgroeien........ ik heb er ondertussen denk ik een kleine 100 ingereden en ik kan er niks anders van maken Knipoog....... Ik vind het ook niet erg als een paard in handen is........ als ie maar in deskundige handen is....Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:01

Ben zeer voor opfok met begeleiding en goede zorg......... absoluut.... Ik heb er nog ooit een tijd over nagedacht om een opfokbedrijf in frankrijk of polen te beginnen, maar dan wel met goede toezicht en zorg Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:03

gijsenkim schreef:
Maar ik heb liever zo min mogelijk ongewenst gedrag.......... en mijn ervaring heeft mij geleerd dat paarden die zo uit het land getrokken worden makkelijker zijn dan paarden die bij meiskes van 16 op stal opgroeien........ ik heb er ondertussen denk ik een kleine 100 ingereden en ik kan er niks anders van maken Knipoog....... Ik vind het ook niet erg als een paard in handen is........ als ie maar in deskundige handen is....Haha!

Ja, maar dit is toch ook anders dan een algemen mening? Het ligt er bij jou dus aan WAAR ze opgroeien Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:03

Je kan er beter niks mee doen, dan er wel iets mee doen en de zaak verprutsen, dan ben je verder van huis Knipoog

Je kan beter een paard OPvoeden dan HERopvoeden, dat scheelt een hoop stress en gedoe, voor beide partijen Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:04

gijsenkim schreef:
Ben zeer voor opfok met begeleiding en goede zorg......... absoluut.... Ik heb er nog ooit een tijd over nagedacht om een opfokbedrijf in frankrijk of polen te beginnen, maar dan wel met goede toezicht en zorg Haha!

Als je voor mij een heerlijk comfortabel huis met zwembad neerzet en voorzien van alle gemakken, doe ik het voor je....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:05

cissie schreef:
Je kan er beter niks mee doen, dan er wel iets mee doen en de zaak verprutsen, dan ben je verder van huis Knipoog

Je kan beter een paard OPvoeden dan HERopvoeden, dat scheelt een hoop stress en gedoe, voor beide partijen Haha!

Dat komt wederom op hetzelfde neer, het ligt er dus aan WAAR en bij WIE ze opgroeien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:05

Wie weet, wie weet Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:06

Bel me t.z.t maar......