gijsenkim schreef:Ik denk dat ik eerst eens uit moet leggen wat ik onder opfok versta.
Ik versta onder opfok dat een veulen tot drie jarige op het land staat, eventueel snachts op stal. Iig met andere paarden of dat nou koppel of kudde is. Dagelijks aan een touwtje meelopen naar het land vind ik ook nog opfok, smit, va en soms stukje poetsen is ook nog ok
Veulens alleen in een stal houden is geen opfok,veulens alleen OP stal houden is geen opfok, das dierenmishandeling.
Ik vind 3jarige die van veulen af aan in handen zijn geweest lastiger omdat ze vaak verwender zijn, al machtstrijden hebben gewonnen, brutaler zijn....... ik merk het gelijk aan ze, gelijk.
Een 3 jarige die uit de opfok komt kan ik kneden, kan ik bewerken zonder dat er enige vorm van stress bij komt kijken....... paarden die teveel in handen zijn geweest van ondeskundige mensen daar moet ik meestal mee beginnen om de rangorde duidelijk te stellen en das niet leuk, ...... uitzonderingen daargelaten natuurlijk.......
Oke, dat is geaccepteerd dan. Bij opfok heb ik namelijk het volgende beeld (en ervaring)
Gooi ze tot hun derde maar in een koppel, eventueel met loopstallen of schuilhokken in de winter. Of zelfs in het buitenland (frankrijk of momenteel Polen, wat erg "in" is..)
Mijn beeld van echte opfok is namelijk anders als opfok met begeleiding. Als je nog begrijpt wat ik bedoel. "t wordt nu een beetje vaag geloof ik..