Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:09

Pipodipo schreef:
Wat iemand doet, zijn jouw zaken nu eenmaal niet. Jouw manier is nu eenmaal niet per definitie de beste voor iedereen. Voor jou misschien, maar anderen kunnen daar net zo hard aan twijfelen als jij oordeelt over wat anderen doen. Houd dat gewoon in je achterhoofd voortaan.

Het gaat er niet om wat goed is voor de mens in dit verhaal he?! Sterker nog: hierin is de mens volledig ondergeschikt.

Het gaat om het welzijn van het dier. Inmiddels is er meer dan overweldigend bewijs dat een dier van zoveel 'stilstaan' absoluut niet beter wordt.

Zolang er nog paarden 20 tot 23 uur in een hok staan, rammel ik aan de tralies ;-)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:09

Een paard houden is geen recht. Net zo min als het houden van andere huisdieren of kinderen dat is.

Als je je huisdier of kind niet de huisvesting kan bieden die het nodig heeft, dan moet je het niet nemen. Heel simpel.

Ik zou later ook graag een hond hebben, maar een hond heeft wel beweging nodig en mag niet te lang alleen zijn. Als ik en mijn vriend fulltime werken, zal ik dus waarschijnlijk geen hond kunnen nemen. Jammer dan.

Ik vind het belachelijk dat mensen jammeren 'ja maar als ik in dat deel van het land woon zou ik dan geen paard kunnen houden..'
Tja. Grote dierenliefhebber ben je dan.
Ons egoïsme is blijkbaar vaak groter dan onze liefde voor dieren.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:10

De mijne komt veel buiten geen 8 uren per dag in de winter maar dat is bijna niet haalbaar hier op de kleigrond en natte seizoenen
Maar wat mij altijd zo tegen de borst stoot is dat je als particulier als dierenbreul of slechte baas word weg gezet als je paard niet een hele dag op een modderige wei staat
Maar de professional is wel super voor hun paard
De sportpaarden die gereden worden een kwartier in de stapmolen staan en aan een touwtje even mogen grazen
Die krijgen nooit geen negatieve stempel dat zijn voorbeelden en iconen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:11

De mijne komt veel buiten geen 8 uren per dag in de winter maar dat is bijna niet haalbaar hier op de kleigrond en natte seizoenen
Maar wat mij altijd zo tegen de borst stoot is dat je als particulier als dierenbreul of slechte baas word weg gezet als je paard niet een hele dag op een modderige wei staat
De sportpaarden die gereden worden een kwartier in de stapmolen staan en aan een touwtje even mogen grazen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:11

dekensenzo schreef:
Wat is hier mis is kijk naar je paard!! Niet elk paard word er gelukkig van om altijd buiten te staan.
Heb een paard gehad die ik echt geen plezier deed met 6-8 uur per dag buiten staan. (zowel in de zomer als in de winter niet). Die stond standaard na 2-3 uurtjes voor het hek te drammen om naar binnen te mogen.
Hek open gelaten zodat hij zelf naar binnen kon gaan wanneer hij wou en dan stond hij vaak al na 1,5 uur weer binnen. Ging later weer eens een half uurtje buiten kijken maar stond over het algemeen zn 20 uur per dag in zijn sta.
Mn andere wil smorgens graag naar buiten maar savonds ook weer graag naar binnen. (zomers 24/7 buiten).
Ik bekijk het per paard wat ik doe.

Bijzonder heftig geconditioneerd dus.....

Maar wanneer het paard altijd zal kunnen kiezen, nu, en altijd... kan dat veranderen. En wanneer het niet verandert is dat ook goed. Maar het moment van buiten willen zijn, met andere paarden kroelen/ rennen of spelen kan hij dan zelf kiezen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:12

Ik lees een ander topic denk ik :+
Geen goedkeuring voor blubber.
Geen goedkeuring voor professionals.

Junior2019

Ninx

_Tristan schreef:
Oneens..

Zoals eerder gezegd, niet elk paard is geschikt om altijd op de wei te staan.
Mijn haflinger krijgt ieder najaar/winter last van mok, dan is 8 uur in een nat zompig weiland geen goed idee ook al zou hij dat heel graag willen. Daar staat dan wel tegenover dat hij veel minder buiten komt dan in het voorjaar en de zomer... Maar ik doe mijn best om hem minstens 3 uur per dag helemaal los buiten te laten lopen. Dit klinkt erg weinig maar het is tijdelijk.. Zoals ik zei doe ik mijn uiterste best en ik denk niet dat iemand anders dan kan oordelen dat ik geen paard zou mogen houden.

Op een goed gedraineerde paddock of droog land zijn er natuurlijk voldoende mogelijkheden.
3 uur is wel heel erg weinig.

Mok is vaak weerstand gerelateerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:13

ApoCowlypsee schreef:
Ook ik ben van mening dat een paard zeker 8 uur buiten moet kunnen wandelen. Is er echt geen stal in de buurt die dat heeft, dan neem je geen paard. Ik ben sowieso van mening dat een paard kopen vooral voor jezelf is, en dat er weinig gevallen zijn die een paard kopen voor het paard. Geen probleem natuurlijk, ieder zijn hobby en die van paardenmensen is.. het paard. Maar op het moment dat je een paard niet kan bieden wat het nodig heeft, en het paard dus lijdt onder jouw keuze van een paard kopen en aanhouden, gaat het fout.

Ik heb 2 paarden op een stal die er 2 x per dag uitkomen, minimaal 4-5 uur per dag in totaal. Alleen in de zomer is er een beetje weidegang (ca april t/m oktober) ook vanwege kleigrond. De paarden worden goed gemanaged met voldoende beweging en goed gevoerd met brok en 3 x per dag fris hooi.
De paarden hebben sociaal contact, onderling in de box, of in de naast elkaar gelegen paddocks.
Ik durf wel te zeggen dat mijn paarden gelukkig en gezond zijn. Dat "vertellen" ze me namelijk met de manier waarop ze zich gedragen en hun werklustige en meewerkende houding.
Te zeggen dat mijn paarden zouden lijden vind ik eerlijk gezegd een belediging. Absurd en verschrikkelijk kortzichtig.
Ik nodig je uit om eens te komen kijken en jezelf te overtuigen van de "ellendige situatie".
En ik kan je ook nog wel verwijzen naar enkele topics hier op bokt van paarden die minimaal 8 uur per dag buiten in erbarmelijke staat verkeren, waarvan de eigenaar geen enkel oog heeft voor de toestand waarin de dieren verkeren. Breek me de bek dus niet open.

Afbeelding

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:14

Damned schreef:
Een paard houden is geen recht. Net zo min als het houden van andere huisdieren of kinderen dat is.

Als je je huisdier of kind niet de huisvesting kan bieden die het nodig heeft, dan moet je het niet nemen. Heel simpel.

Ik zou later ook graag een hond hebben, maar een hond heeft wel beweging nodig en mag niet te lang alleen zijn. Als ik en mijn vriend fulltime werken, zal ik dus waarschijnlijk geen hond kunnen nemen. Jammer dan.

Ik vind het belachelijk dat mensen jammeren 'ja maar als ik in dat deel van het land woon zou ik dan geen paard kunnen houden..'
Tja. Grote dierenliefhebber ben je dan.
Ons egoïsme is blijkbaar vaak groter dan onze liefde voor dieren.

Damned, dat is vaak maar tijdelijk zo... En ik spreek voor iemand die in de randstad woon en ik vind deze periode in het jaar ook niet fijn... Veel eigenaren zetten hun paarden in het voorjaar tot eind zomer wel op de wei waar ze dan 8 uur of langer (De mijne 24 uur) staan.. Maar met de beperkte grond (Ik woon nabij rotterdam) is er geen enkele boer of landbezitter die het toelaat om grote grazers zijn land te laten omploegen... In de winter heb ik zelf veel meer werk aan mijn paard en ik kijk altijd ontzettend uit naar het voorjaar wanneer hij weer heerlijk de wei op kan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:16

Babootje schreef:
ApoCowlypsee schreef:
Ook ik ben van mening dat een paard zeker 8 uur buiten moet kunnen wandelen. Is er echt geen stal in de buurt die dat heeft, dan neem je geen paard. Ik ben sowieso van mening dat een paard kopen vooral voor jezelf is, en dat er weinig gevallen zijn die een paard kopen voor het paard. Geen probleem natuurlijk, ieder zijn hobby en die van paardenmensen is.. het paard. Maar op het moment dat je een paard niet kan bieden wat het nodig heeft, en het paard dus lijdt onder jouw keuze van een paard kopen en aanhouden, gaat het fout.

Ik heb 2 paarden op een stal die er 2 x per dag uitkomen, minimaal 4-5 uur per dag in totaal. Alleen in de zomer is er een beetje weidegang (ca april t/m oktober) ook vanwege kleigrond. De paarden worden goed gemanaged met voldoende beweging en goed gevoerd met brok en 3 x per dag fris hooi.
De paarden hebben sociaal contact, onderling in de box, of in de naast elkaar gelegen paddocks.
Ik durf wel te zeggen dat mijn paarden gelukkig en gezond zijn. Dat "vertellen" ze me namelijk met de manier waarop ze zich gedragen en hun werklustige en meewerkende houding.
Te zeggen dat mijn paarden zouden lijden vind ik eerlijk gezegd een belediging. Absurd en verschrikkelijk kortzichtig.
Ik nodig je uit om eens te komen kijken en jezelf te overtuigen van de "ellendige situatie".
En ik kan je ook nog wel verwijzen naar enkele topics hier op bokt van paarden die minimaal 8 uur per dag buiten in erbarmelijke staat verkeren, waarvan de eigenaar geen enkel oog heeft voor de toestand waarin de dieren verkeren. Breek me de bek dus niet open.

[ [url=m/E0dpB3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar deze paddock leent zich zo te zien toch uitstekend voor heel wat meer uren buiten? Slowfeeder erin en heerlijk die longen volpompen met zuurstof.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:17

@tristan: wat bedoel je precies?

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:17

[/quote]

Maar wanneer het paard altijd zal kunnen kiezen, nu, en altijd... kan dat veranderen. En wanneer het niet verandert is dat ook goed. Maar het moment van buiten willen zijn, met andere paarden kroelen/ rennen of spelen kan hij dan zelf kiezen.[/quote]

Waaruit maak jij dat op dat hij bijzonder heftig geconditioneerd is??
Verre van.. Hij is gewoon gelukkiger in zijn stal.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:18

Gimme_Joy schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er meer factoren meespelen bij het maken (hebben) van een goede leefomgeving voor een paard. Dat is niet alleen maar weidegang of buiten staan (op een kleigrond of niet)

Het hoeft ook niet per se buiten te zijn. Met een ruime binnenbak zou er ook in veel behoeften al voorzien kunnen worden waar een stal tekort schiet.

Daglicht en frisse buitenlucht zouden dan een ding kunnen zijn, maar als de binnenbak optie als aanvulling op twee uur postzegel en verder stal wordt gebruikt is het al een vooruitgang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:19

Ninx schreef:

Maar wanneer het paard altijd zal kunnen kiezen, nu, en altijd... kan dat veranderen. En wanneer het niet verandert is dat ook goed. Maar het moment van buiten willen zijn, met andere paarden kroelen/ rennen of spelen kan hij dan zelf kiezen.

Flauwekul Ninx. Waarom zou geconditioneerd nu slecht of zielig zijn. Dan moet je er uberhaupt niet op gaan zitten want dan conditioneer je ook en dan kan je paard (op dat moment) ook even niet met zn vriendjes spelen. Volgens mij zijn we dat station al gepasseerd, want het grootste deel van bokt heeft zijn paard(en) niet om alleen maar naar te kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:21

dekensenzo schreef:

Maar wanneer het paard altijd zal kunnen kiezen, nu, en altijd... kan dat veranderen. En wanneer het niet verandert is dat ook goed. Maar het moment van buiten willen zijn, met andere paarden kroelen/ rennen of spelen kan hij dan zelf kiezen.[/quote]

Waaruit maak jij dat op dat hij bijzonder heftig geconditioneerd is??
Verre van.. Hij is gewoon gelukkiger in zijn stal.[/quote]

Omdat het op geen enkele manier natuurlijk gedrag is dat het paard zich uit de groep terugtrekt steeds en de gehele dag binnen blijft staan.

Paarden zijn vlot geconditioneerd. Toen ik mijn 'buitenpaard' een aantal maanden op een plek had waar ze 's nachts op stal ging en alles op vaste tijden, stond ze ook te drammen voor het draad.
Dat zit er zo snel in.
Inmiddels is het er ook weer uit.

Nog steeds vindt ze haar stal een hele fijne plek, en staat er meer dan mijn 2 andere paarden.... maar ze is toch wel dag en nacht in de weer met haar 'bezigheden'.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:22

@Damned

Dat ik het een beetje kortzichtig vind om te zeggen: Als je niet voor 8 uur weidegang kan zorgen het hele jaar rond, dan mag je geen paard hebben. Het is vaak maar een periode dat ze langer op stal staan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:22

Babootje schreef:
Ninx schreef:

Flauwekul Ninx. Waarom zou geconditioneerd nu slecht of zielig zijn. Dan moet je er uberhaupt niet op gaan zitten want dan conditioneer je ook en dan kan je paard (op dat moment) ook even niet met zn vriendjes spelen. Volgens mij zijn we dat station al gepasseerd, want het grootste deel van bokt heeft zijn paard(en) niet om alleen maar naar te kijken.

Mmm, goede vraag natuurlijk.... ik vraag best wel eens af of dat rijden nu wel zo verstandig is. Maar laten we dat even terzijde schuiven voor nu dan.

Het rijden neemt misschien 1 uur in beslag op een etmaal. Een paard solitair houden in een afgesloten ruimte voor 20 tot 23 uur ontneemt het paard veel meer vrijheid uiteraard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:24

_Tristan schreef:
@Damned

Dat ik het een beetje kortzichtig vind om te zeggen: Als je niet voor 8 uur weidegang kan zorgen het hele jaar rond, dan mag je geen paard hebben. Het is vaak maar een periode dat ze langer op stal staan..

Vaak 7 maanden.... van okt tot april, dat is dus het grootste deel van het jaar.

En die weide kan dus ook een paddock zijn he? Maar als zelfs dat niet kan..... ja, dat vind ik wel erg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:26

Babootje schreef:

Ja, heel erg ellendig en er staat ook geen klok waarop de paarden kunnen zien of ze al lang genoeg staan.

Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 02-11-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:27

_Tristan schreef:
@Damned

Neen het is kortzichtig om toch een paard te willen wanneer je weet dat je hem niet het hele jaar door de gewenste huisvesting kan bieden.

En het is hier al genoeg besproken dat dit niet per se een wei moet zijn, zolang hij maar voldoende ruimte en sociaal contact heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:28

Pipodipo schreef:
Babootje schreef:

Ja, heel erg ellendig en er staat ook geen klok waarop de paarden kunnen zien of ze al lang genoeg staan.

Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.

Gelukkig zijn dit geen aannames ;-)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:29

In de paardenhouderij komt veel egoisme voor. Het geluk van de mensen staat voorop. Als je geen goede stallen in de buurt hebt en je hebt er niet voor over om verder weg te gaan, dan moet je geen paard nemen.

De zogenaamde topsport heb ik ook gezien en vind ik ook 100x niets. Paarden een half uur in de molen en een uurtje rijden. Ik had ook een molen op stal, mijn paard heeft daar niet in gestaan. Ze heeft een weiland en kan zoveel lopen als ze zelf wil en zo hard/zacht als we wil.

Jammere van het wonen in een grote stad. Geen weilanden/grote paddocks dus geen plek voor paarden. Als een hond in de bench gehouden wordt en er een uurtje per dag uit mag is het een schande en mishandeling.

Afbeelding
Altijd van 's ochtends tot 's avonds in wei, zomer en winter en zou het niet anders willen. Stond op de vorige stal ook veel binnen en te drammen voor het hek. Stond toen alleen op een klein stukje afgetrapte grond. Nu met een leuk groepje op een groot land met hooi erbij. Weer of geen weer!

Ben het wel met Ninx eens op dit punt.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:29

Babootje schreef:
Ninx schreef:

Rijden en omgaan met mensen in het algemeen is uiteraard ook een vorm van conditionering.

Het wordt problematisch op het moment dat een paard door conditionering uit zichzelf gedrag gaat vertonen dat schadelijk voor hem is. Zoals 20u per dag stil in een stal blijven staan ipv gebruik te maken van de mogelijkheid tot beweging en uitloop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:30

MamAppelsap schreef:
Rijden en omgaan met mensen in het algemeen is uiteraard ook een vorm van conditionering.

Het wordt problematisch op het moment dat een paard door conditionering uit zichzelf gedrag gaat vertonen dat schadelijk voor hem is. Zoals 20u per dag stil in een stal blijven staan ipv gebruik te maken van de mogelijkheid tot beweging en uitloop.

Mooi verwoord