Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:52

Prijzen vergelijken is sowieso lastig, ieder weiland is anders en iedere snee hooi daarvan ook. En niet iedere boer is even secuur met hooimaken en dan is er nog de pechfactor als een regenbui eroverheen.
Puur het formaat van de baal zegt niet zoveel, kwaliteit mag ook betaald worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:57

Ik vind het probleem niet zozeer dat het iets duurder zou worden,maar dat het er straks niet meer zou zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:03

anjali schreef:
Ik vind het probleem niet zozeer dat het iets duurder zou worden,maar dat het er straks niet meer zou zijn.

We hebben ook vaak zat hele natte zomers gehad waardoor vele oogsten mislukt zijn. Tot nu toe is er altijd wel hooi en stro te koop geweest. Als het in NL op is dan kan het uit het buitenland nog komen. Ik zou me er niet zo druk om maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:30

Jessix schreef:
anjali schreef:

We hebben ook vaak zat hele natte zomers gehad waardoor vele oogsten mislukt zijn. Tot nu toe is er altijd wel hooi en stro te koop geweest. Als het in NL op is dan kan het uit het buitenland nog komen. Ik zou me er niet zo druk om maken.

Ja je hebt gelijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:32

Jessix schreef:
anjali schreef:

Want daar is het niet al maanden droog??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:34

Er worden wel paniekverhalen verspreid. Een vriendin van me heeft karrevrachten mineraalwater in flessen opgeslagen omdat ze bang is dat het water uit de kraan zou stoppen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:34

Ik zie dat het toch in veel lander erg droog is..Engeland bv zal ook veel extra nodig hebben....niet al het beschikbare hooi is ook paardenhooi...koeien en schapen kun je makkelijker voeren.

Ik verwacht nl een late 3e snede hier en daar, zag nl in Flevoland net gesealde pakken liggen, overigens totaal best veel op grote akkers, maar wellicht is dit meer voor koeien en straks wellicht ook omdat het niet op tijd goed droog wordt, de dagen worden weer korter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:43

Popstra schreef:
Jessix schreef:

Want daar is het niet al maanden droog??

Buitenland is alle landen behalve Nederland, dus geen idee of het over de rest van de wereld droog is of regent. ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:44

Hooi buiten Europa is niet te betalen.

Natuurgebieden die niet gecontroleerd zijn, zou ik niet durven..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:48

Indestal schreef:
Ik zie dat het toch in veel lander erg droog is..Engeland bv zal ook veel extra nodig hebben....niet al het beschikbare hooi is ook paardenhooi...koeien en schapen kun je makkelijker voeren.

Ik verwacht nl een late 3e snede hier en daar, zag nl in Flevoland net gesealde pakken liggen, overigens totaal best veel op grote akkers, maar wellicht is dit meer voor koeien en straks wellicht ook omdat het niet op tijd goed droog wordt, de dagen worden weer korter.

Wij hebben al een derde snee gehad. Eerste was koeienkuil en de andere twee mooi hooi.
Landen die een mooi voorjaar hebben gehad hebben misschien ook al vroeg kunnen oogsten? Of landen met hoger gelegen, koelere gebieden? Oost Europa misschien of het noorden?

In mijn 39 jarige paardenbestaan al van allerlei pech zomers meegemaakt en eigenlijk nooit een paard gehad wat de winter niet door kon komen door gebrek aan ruwvoer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:48

Indestal schreef:

Dan moet jij zorgen dat je snel inkoopt en voldoende voorraad hebt tot volgend jaar. :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:53

Ik ben ook zo optimistisch hoor, al verschillende jaren meegemaakt dat een hooicrisis wordt afgeroepen en uiteindelijk was er hooi in overvloed..

Het vervelende hiervan is wel dat men gaat hamsteren, de prijzen de pan uit schieten en uiteindelijk blijft het baggerspul,over voor heel veel geld waar je gerust de helft van weg kunt gooien...je kunt dan ook nergens meer fatsoenlijk spul kopen.

Je vind dan voldoende advertenties met mooie plaatjes, ga je kijken laten ze een open pak zien wat ze aan het voeren zijn...kom je thuis en snijdt jouw wikkel of droog groot pak hooi open en hoppa je kunt gelijk door naar de stort.

Dit heb ik te veel meegemaakt waardoor ik nooit meer in de winter bij wil kopen en alles in een partij wil bestellen...dit jaar was ik te laat, had nog te veel liggen en dacht, ach mooi droog weer, tenminste mooi droog hooi, ik wacht nog een maand...te laat dus..

Er komt zeker nog op de markt hoor, maar het mooie is binne kort allemaal weg.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:55

Jessix schreef:
Indestal schreef:

Dan moet jij zorgen dat je snel inkoopt en voldoende voorraad hebt tot volgend jaar. :j

Ben ik mee bezig....gelukkig vakantie dus kunnen flinke afstanden rijden...zie ook dat er gebieden zijn die echt prachtig spul hebben voor prijzen die ik al 10 jaar niet meer betaal...zo leer je nog eens wat... :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:03

Het is inderdaad het beste om te gaan kijken naar diverse partijen. Dan weet je tenminste wat je koopt. En het is ook zeker goed om jezelf te verzekeren van een mooie wintervoorraad.

Maar wat je eerder schrijft is mijn ervaring ook wel. Door de paniek schieten de prijzen de pan uit en uiteindelijk blijven mensen zelfs zitten met een voorraad opgekocht hooi uit binnen- of buitenland.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:35

We hebben ook al veel pech met hooi gehad. Helaas veel oplichters.
Brengen prima probeerpakken. Dan de grote lading. En zit je met rotzooi opgescheept.

Gisteren 1e pak slecht... 2e pak slecht... 3e kon ermee door en die naar de wei gebracht.
Hoppa weer 100,- kwijt en dan nog zien af te voeren.

Heb nu in 2018 weer een nieuwe leverancier. Tot nu toe lijkt het goed. Hopelijk eindelijk een man van zijn woord. En dus jaarlijks een vaste levering.

Pak open snijden en zie je dit:
Afbeelding
Dat kan niet gevoerd worden.
1 vd 3 is maar goed voerbaar.

En ze hebben veel hooi nodig nu.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:07

Geen garantie qua balen? Hier worden ze teruggenomen als ze rot zijn gelukkig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:19

Wij kunnen niet groot opslaan en gaan de regio ook uit. Maar normaal houdt onze boer rekening met zn vaste klanten. Ik hoop dat dat zo blijft en hij niet alles laat opkopen door een grote stal bijv. Maar goed, doet ie het wel, zoeken we verder.

Wij kopen alleen hooi, dus zien gelukkig altijd wat we inladen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:22

@Anke,maar zo heb je toch ook gewoon enorm veel verspilling?
ze vertrappelen alles,plassen en mesten erop,er waait een hoop weg,....
+ waar ze zo'n bende achterlaten,is ook je weide kapot daar,behalve als er zaad in het hooi zat,schiet dat uit,maar het gras van je weide gaat nooit meer groeien op die ruime smos-plek.

ik vind zoiets altijd zo zonde,zat mogelijkheden om bewuster met hooi om te gaan lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:40

Dat was ook mijn gedachte bij het zien van de foto. De wei is inderdaad compleet verdord, maar de pony's lijken eerder te dik dan te dun, en onbeperkt toegang tot hooi gaat dat alleen maar erger maken. Als je de balen toch los wilt storten dan zou ik er in elk geval een fijnmazig hooinet omheen binden zodat het hooi beter bij elkaar blijft en het eten iets langzamer gaat. Tegenwoordig kun je ook hooinetten krijgen die om een complete baal heen gaan, en ander zou je twee grote, reguliere slowfeeders met kleine mazen (2-3 cm) aan elkaar kunnen maken met een strotouwtje en daar de baal in rollen. Dan blijven ze niet met hun hoeven steken, kunnen ze eten en tegelijkertijd afvallen en doe je wat langer met je hooi doordat je geen verspilling hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:25

Oei, die ziet er beroerd uit!

Ik heb het liefst voordroog van eigen land. Dan weet ik hoe het in de balen is gekomen. En ook dan heb je wel eens schimmelplekken aan de buitenkant of bovenop door lekkage.

Zonde.

Hooi inkopen is minder spannend. Dan kun je beter zien wat je koopt.

Toch moet ik misschien wat extra grote balen aanschaffen voor dit najaar zodat ik mijn eerste snee (14 stuks maar) van dit jaar wat door kan schuiven.

Of er moet nog een derde snee komen maar dan wordt het al half september als het weer mee zit. Dan krijg je nooit meer zullen droog spul als in de zomer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:09

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:16

Ik heb ook gewoon een grote baal op de tegels gezet hoor. Op de wei zouden ze nu ook redelijk veel en onbeperkt eten. Dus laat maar lekker eten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:05

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:24

Jessix schreef:
anjali schreef:

Dat is natuurlijk een heel andere situatie: in die zomers hadden de paarden gewoon gras, itt tot nu. Dus in die zomers was er nauwelijks extra vraag naar ruwvoer terwijl dat nu juist wel al heel erg speelt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:39

GDG schreef:
Dat is natuurlijk een heel andere situatie: in die zomers hadden de paarden gewoon gras, itt tot nu. Dus in die zomers was er nauwelijks extra vraag naar ruwvoer terwijl dat nu juist wel al heel erg speelt.

Nee hoor, veel paarden mogen de wei niet op als het extreem nat is. Dan lopen ze de bodem kapot. (dat geldt trouwens niet voor mijn paarden) :)