Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:49

De regen die hier is gevallen was wel even goed voor het stof, maar je zag er vrij snel al niets meer van.
Vanavond nog wel een fijn buitenritje gemaakt, was al weer veeeel te lang geleden. Was er echt aan toe. En Nick was super braaf!
We zijn zelfs nog langs een heel druk punt gereden, wat ie keurig deed. Merk echt dat hij steeds zekerder wordt.
Op een gegeven moment stonden we voor een drukke kruising te wachten. Daar in de buurt was een weide met een pony die steeds naar Nick hinnikte. Nick hinnikte wel terug, maar bleef wel gehoorzaam. Hij maakte wel contact met de pony, maar bleef naar mij luisteren. :D
Afbeelding

Afbeelding

Wij mogen niets bouwen op onze grond. Bij het huis wel, daar is dan ook al een maximum aan schuur gebouwd vergunningsvrij. Staat een behoorlijke schuur waar voor het winter ook de nieuwe stallen in komen.
De schuilstal mag officieel niet, maar wordt gedoogd. En die wil ik ook lekker laten staan. Want die wordt goed gebruikt!

Ik zal morgen eens een foto van de vijver maken, want dat had ik al 10 keer beloofd. Maar komt er steeds niet van.

Djoena, Lijkt me heel dubbel Fries weg. Maar wel beter voor de Fries en dat is een dapper besluit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:26

Sjieke zadelmaker Libera, wat fijn dat je dat zo vergunningvrij neer mag zetten.

Lekker buiten zo Chasey.
Hier ook een pietsje regen, zo weinig dat de grond net nat was...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:37

Hilary schreef:
Mogen ze dan ook tegen elkaar, Libera? Of moet er een bepaalde afstand tussen zitten? En betaal je dan geen taxes over elk gebouwtje? Dat had mijn stagebieder met z'n schuilstalletjes; elk stalletje moest ie belasting over betalen. Was in Texas, overigens.

Wij hebben ook 2mm gehad. Paddock was al opgedroogd voordat ik klaar was met mesten, voeren en rijden.

Mogen niet tegen elkaar nee, weet eigenlijk niet wat de minimum afstand is. Taxes weet ik ook niet precies, wij hebben het nu bijna 2 jaar en hebben eigenlijk niks gebouwd behalve het kippenhok. En dat kunnen ze vanaf de weg of op google maps niet zien :D
We hebben natuurlijk al een gigantische schuur staan, daar zullen we wel belasting over betalen maar geen idee hoeveel, dat is verder niet opgesplitst. Weet wel dat wij het goedkoopste huis in de straat hebben :')

Vandaag les gehad met Jake eindelijk weer... eerst was de truck kapot en toen had Jake een ongelukje en kon ik twee weken niet rijden, dus het was alweer even geleden!
Maar hij deed het zo goed! <3
Aan de wissels gewerkt, nog steeds niet perfect maar echt al zoveel beter, en de pirouettes gedaan dat ging echt super... nu thuis weer lekker verder puzzelen. Hopelijk volgende maand wedstrijd :j

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:36

Goed bezig Libera! Zowel met de schuur als met rijden :D

@djoena: moedige beslissing idd :j

Wij zitten midden in een vergunningstraject voor schuren, dus ik weet er ondertussen zo ongeveer alles van :')
De gemeente hier controleert en handhaaft ook, zijn wij op de harde manier achter gekomen.... dus nu netjes de boel laten tekenen en vergunningsaanvraag ingediend, in combinatie met een bijdrage voor het sloopfonds zodat wij meer dan de 150m2 die je vergunningsvrij mag bouwen kunnen gaan zetten. We wachten al een hele tijd op een reactie op ons schetsplan. Is best frusterend eigenlijk. Ze dreigden op een gegeven moment echt met dwangsommen, maar nu nemen ze weer maanden de tijd voordat ze eens een keer reageren.
En op een schetsplan zitten geen wettelijke termijnen om te reageren. Ze streven naar een reactie binnen 8 weken, maar het is volgens mij inmiddels sowieso al 11 weken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:32

Schiet lekker op Wendy... en nu is het ook nog zomervakantie. Dat zal nog wel even duren ben ik bang.

Djoena, moeilijke maar dappere beslissing :(:)

Chasey lekker zo’n buitenrit met de hele familie. Is jullie hond normaal gesproken een los op het erf-hond? Onze huidige hond blijft los op het erf en gaat ook mee wandelen maar loopt nooit zelf het erf af (zonder hek of stroomdraad).
Maar ik weet niet echt hoe ik hem dat geleerd heb, hij loopt gewoon niet weg :')
Met de pup op komst ben ik aan het twijfelen om toch een stroomdraadje over de oprit te hangen.

Mooie zadelkamer Libera!

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:54

Hier zijn ze ook wel vrij streng in wat waar gebouwd mag worden.

Het is allemaal wat soepeler als je boer bent, dan mag je bijvoorbeeld vaak ook bouwen op percelen waar particulieren niet mogen bouwen. Uiteraard moet je wel een vergunning aanvragen maar er is 90% kans dat het er door komt. De rest is dan niet volgens de regels en wordt na wijziging vaak alsnog goedgekeurd.

Het zal op het platteland vast ook wel soepeler zijn als dat het in de stad zal zijn.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:01

Ziet er goed uit Libera!

Wat een braaf dier zeg Chasey. Heerlijk :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:58

Wij zijn bezig om alles bij ons nieuwe huis 'paardklaar' te maken. De stal is nu gebouwd en ze zijn momenteel bezig met de paddock aanleggen. Nu wil ik lint of draad daar omheen zetten. Wat bevelen jullie aan?
We wonen in winderig gebied dus ben ik bang dat lint gaat wapperen?
Ik wil het wel mooi strak hebben staan allemaal.
Welke lengte palen adviseren jullie? Gaat om 2 PRE's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:04

Wij hebben drie rijen lint van 10 cm breed. Het waait hier ook veel en hard, maar het zit er nog altijd netjes en strak op. En het hangt nu toch al een jaar of 8. Wij hebben drie rijen lint met palen van 1,55 m (even zo uit mijn hoofd, zal niet veel schelen). We hebben het geheel wel professioneel uit laten voeren, daardoor zit het er wel echt veel strakker op dan je het zelf zou krijgen. Voor het beeld, dit is de hoogte.

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:12

Hier vliegen ze ook regelmatig rond met zo'n klein vliegtuigje maar een idee of dat controle is.
Wilde eigenlijk nog een schuilstal maken achter de schuur <<)
Daar heb ik eigenlijk gewoon panelen voor staan dus mocht het uiteindelijk niet mogen dan is het ook zo weer weg te halen.

Lint heb ik ook 3 rijen.
Palen om de 4.5 meter en hoogte ong 1.25m.
Hier is alles volledig vlak dus staat vaak de volle wind erop.
Gaat prima.
Goede isolatoren is ook belangrijk.
Ik had eerst van die smalle hoge. Daar klappende het lint in en dat ging dan schuren.
Nu heb ik dikkere brede en daar klappert het niet in.

Leuk joh zo'n nieuwe pony.
Ik doe strookbegrazing en meneer ging gewoon gisteren met zn volle gewicht tegen de afscheiding aanhangen totdat het lint knapte >;)
En dan krijg je uiteindelijk zo'n hoofd:

Afbeelding

Ik deed toch niks verkeerd baasje. -:(-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:14

Welk merk van lint hebben jullie? Wij gaan ook voor bruin lint gaan denk ik. Gallagher wordt veel aangeraden. Hebben jullie daar goede ervaring mee?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:20

Wij hebben patura lint. Gallagher is ook top, wel duur maar het is het prijsverschil zeker waard. Blijft ook lang mooi. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:22

Wij hebben deze (http://www.schrikdraadwinkel.nl/nl/lint ... meter.html) voor de binnenomheiningen; twee lagen op 55 en 110 cm. Expres een draad met een lage breekkracht, want we hebben een Shet (ik heb liever de draad stuk dan de pony stuk). Verder is het niet ons eigen stuk (huur), dus vandaar geen investering in een duurder merk. Ik denk dat ik op eigen terrein wel voor Gallagher zou gaan, ook met de correcte isolatoren (we hebben nu gewone ringisolatoren, voor lint is dat natuurlijk niet zoals het heurt).
Voor de buitenomheining hebben we koord, de onderste drie lagen dik wit koord van 6 mm oid, de bovenste laag is dun zwart draad van 2 mm. Hoogtes weet ik niet precies (die draden hebben we niet zelf geplaatst, de binnenomheining wel).

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:30

Vera schreef:
Wij zijn bezig om alles bij ons nieuwe huis 'paardklaar' te maken. De stal is nu gebouwd en ze zijn momenteel bezig met de paddock aanleggen. Nu wil ik lint of draad daar omheen zetten. Wat bevelen jullie aan?
We wonen in winderig gebied dus ben ik bang dat lint gaat wapperen?
Ik wil het wel mooi strak hebben staan allemaal.
Welke lengte palen adviseren jullie? Gaat om 2 PRE's.

Hier zeer tevreden over Gallagher draad, iets duurder maar zeer stevig, ''dik'' en mooi draad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:46

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:50

Hier thuis hebben we 2 rijen draad, dat is voor onze makke paarden genoeg ;)

In het bos 3 rijen langs het wandelpad en 2 voor de rest ivm wild zit de onderste wat hoger zodat zwijnen etc er onderdoor kunnen IPV er doorheen.
Bovenste is daar lint, ook ivm het wild, dan is het wat beter zichtbaar.

We hebben daar ook een apparaat met zonnepaneel en bevalt idd erg goed. Accu opladen hoeft niet meer (alleen in de winter) maar je moet wel de goede richting uitkiezen en af en toe wat takken of gras weghalen anders krijgt hij te weinig zon.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:55

Hee thanks voor alle reacties!
Wat zijn 'brede isolatoren' voor lint? hoe zie ik het verschil?

Ik wil afgekeurd sportveld kunstgras leggen, iemand daar ook ervaring mee?
Ik heb namelijk twee gravers >;) en wil voorkomen dat het een grote zooi wordt. Heb nl gezien wat ze aanrichten bij de pensionstal waar ze stonden en dat is echt niet grappig :n

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:03

Ik volg ook weer. Reageer niet altijd maar lees wel trouw mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:09

Vera schreef:

Ik wil afgekeurd sportveld kunstgras leggen, iemand daar ook ervaring mee?
Ik heb namelijk twee gravers >;) en wil voorkomen dat het een grote zooi wordt. Heb nl gezien wat ze aanrichten bij de pensionstal waar ze stonden en dat is echt niet grappig :n

Dat wil je als paddock ondergrond ofzo? Ik snap niet waarom je kunstgras zou nemen dan kannje toch net zo goed zand als ondergrond nemen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:25

Ik heb 4 rijen Gallagher draad (shettebeesten moeten binnenblijven). Ben er heel erg tevreden van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:43

Vera schreef:

Je hebt ringisolatoren, die zijn voor koord / draad (http://www.schrikdraadwinkel.nl/nl/57-ringisolatoren), maar wij hebben er 2cm lint ook gewoon inzitten, was goedkoper ;)
En je hebt lintisolatoren, die zijn voor lint (met name lint van 40 mm, dat krijg je niet in een ringisolator gefrut) (http://www.schrikdraadwinkel.nl/nl/58-lintisolatoren) Deze site is niet de beste voor lintisolatoren, zie ik. Weinig keuze. Wij hadden lintisolatoren op bepaalde punten, van die dichtklikdingen zonder rubber. Inmiddels zien we (na 3 jaar, maar vorig jaar ook al) schade ontstaan op het lint waar het door de isolator gaat. Bij wind beweegt het daar toch wat en dat schuurt blijkbaar een beetje. Omdat we voor de winter zo hier en daar wat moeten vervangen, heb ik lintisolatoren met rubber binnenkant aangeschaft (zoiets: https://www.agradi.nl/ako-klem-hoekisol ... i-10st.htm), in de hoop dat het rubber voorkomt dat het lint in de isolator beweegt en de boel dus langer meegaat.

Edit: zo'n beetje wat ClaudiaHS dus ook heeft :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:45

Die klemisolatoren vind ik erg fijn.
Ik gebruik deze ook op de hoeken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:41

Wij hebben de equifence van Gallagher, 3 draads.