Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Heleennn schreef:Lizzyy schreef:Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard tstaat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?
idd ja, hoe is het toch mogelijk dat het altijd een gevecht moet worden tussen 24/7 buiten en traditioneel stallen met een extra inspanning om de paarden zoveel mogelijk beweging te geven
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon niet te reageren als je paard niet min 15u per dag binnen staat. De paarden die 24/7 buiten staan zijn niet relevant in dit topic.
Azmay schreef:Hier precies andersom, als er buiten eten te vinden is komen ze niet in hun stal ookal is daar ook eten tenzij het echt heet is. Ze staan het liefste in de gietende regen lijkt wel.
Denk dat ik toch maar geen stallen bouw, zie tot nu toe eigenlijk vooral nadelen voor mezelf en de paarden. Misschien dat ik de schuilstal nog een stukje comfortabeler kan maken.
secricible schreef:Ik heb jaren in de randstad gewoond. Daar kwamen de paarden swinters alleen buiten als je ze in de paddock zette,dus ze stonden zeker 20uur per dag binnen. Zomers wel weidegang, maar ook maar een halve dag. Ik heb nooit echt ervaren dat dat voor mijn paard een belemmering was.
Toen hij wat ouder werd merkte ik wel dat hij strammer werd en ben ik hem gaan verhuizen, eerst naar een stal met zomers overdag altijd weidegang en swinters enkele uurtjes. Dat gaf verbetering fysiek maar mentaal vond ik hem niet beter als daarvoor oid.
Toen hij echt ziek werd en niet meer bereden kon worden is hij verhuisd naar 24/7 buiten met een goed geisoleerde schuilstal en eerlijk gezegd staat hij meer binnen als buiten. Ik denk dus echt dat hij net zo tevreden was geweest met een paar uurtjes per dag buiten. Voor de stalhouder is dit makkelijker dus hij blijjft zo staan, maar ik voel me niet schuldig over die jaren in de radatad, hoewel ik dat destijds wel deed.
Geryon schreef:Die van mij stond in de zomer 24/7 buiten, nu in stal en maar 4 uur buiten. Stal heeft wel een 'uitloopje' ter grote van nog een stal eraan. Dat scheelt een hoop.
Moos99 schreef:Maar zou je een voorbeeld kunnen geven welke rassen dan bijvoorbeeld?
Als ik bijvoorbeeld denk aan rassen die veel voorkomen in NL maar uit warme landen komen denk ik aan Lusitano's, PRE's etc. Dit zijn naar mijn ervaring paarden die niet meer last hebben van kou dan bijvoorbeeld dan KWPN'ers. Wat ik wel duidelijk zie is dat mijn IJslanders echt heel hard zijn, en daar is zeker een verschil in te merken met een NRPS die bij ons staat die altijd in pension heeft gestaan. Ik hou de NRPS extra in de gaten, ze heeft een dunnere vacht. Ik let dus goed op of ze niet teveel rilt of er unhappy uit ziet. Zij gaat iets meer binnen staan, ik zie haar veel meer eten dan de rest (extra energie).
Ik zie dus de link van rassen uit andere landen en kou dus niet zo, maar je hebt wel gelijk dat in NL de omstandigheden nooit zo goed kunnen worden nagebootst dat het altijd haalbaar is.
Zuchini schreef:Lizzyy schreef:Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard staat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?
Ik heb idd getemd.er wordt gevraagd naar ervaringen over binnen stallen.
elenaMM77 schreef:Moos99 schreef:Maar zou je een voorbeeld kunnen geven welke rassen dan bijvoorbeeld?
Als ik bijvoorbeeld denk aan rassen die veel voorkomen in NL maar uit warme landen komen denk ik aan Lusitano's, PRE's etc. Dit zijn naar mijn ervaring paarden die niet meer last hebben van kou dan bijvoorbeeld dan KWPN'ers. Wat ik wel duidelijk zie is dat mijn IJslanders echt heel hard zijn, en daar is zeker een verschil in te merken met een NRPS die bij ons staat die altijd in pension heeft gestaan. Ik hou de NRPS extra in de gaten, ze heeft een dunnere vacht. Ik let dus goed op of ze niet teveel rilt of er unhappy uit ziet. Zij gaat iets meer binnen staan, ik zie haar veel meer eten dan de rest (extra energie).
Ik zie dus de link van rassen uit andere landen en kou dus niet zo, maar je hebt wel gelijk dat in NL de omstandigheden nooit zo goed kunnen worden nagebootst dat het altijd haalbaar is.
Arabieren zijn absoluut winterhard. Overdag is het bloedverziekend heet in hun oorspronkelijke leefgebied en snachts vriezen je tenen eraf. Enorme temperatuursverschillen binnen 24 uur zijn ze gewend. https://www.quest.nl/artikel/waarom-wor ... ijzig-koud. Maargoed die dieren zijn ook zo doorgefokt dat ze daar misschien niet meer tegen kunnen vandaag de dag
Lusitano, Pre.. spanje kent met name in het binnenland zeer koude winters, deze zullen dus zeker wel winterhard zijn..
Ik zie om mij heen zie is dat paarden/pony's die hoog in arabisch bloed zitten, minder goed overweg kunnen met de kou.. dat wil niet zeggen dat iedere arabier niet winterhard is (of winterhard te maken is, maar het valt mij wel op). sluit ook aan op mijn eigen pony, weinig eigen lichaamsvet, bewegelijk en weinig wintervacht kwekend. zelfs onder alleen maar een regendeken (dag en nacht), heeft hij nu wel eindelijk een beetje vet op zijn lijf (omdat hij tijdens de donkere uren binnen staat), maar zijn wintervacht is nauwelijks wintervacht te noemen.. wel een groot verschil ten opzichte van zijn zomervacht, maar niet in verhouding tot andere paarden en pony's om hem heen.
elenaMM77 schreef:dat is niet helemaal correct.. in de openingspost wordt de grens gelegd op meer dan 15 uur binnen staan.
De meesten die niet 24/7 buiten staan, staan momenteel meer dan 15 uur per dag op stal.. ook al staan ze 'lang' buiten.. ze vallen dus wel degelijk binnen het kader van dit topic. plus er wordt gevraagd hoe die mensen dan kijken naar 24/7 buiten staan.. Waarop mensen die 24/7 buiten staan dus in mijn ogen mogen reageren..
Lieshorses schreef:1. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan.
2. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?
pien_2010 schreef:Het gevecht maak je er zelf van. Ik vind het juist heel interessant te lezen wat iedereen doet en met welke argumentatie binnen /buiten en hoeveel. Het veroordelen c.q aanvallen vind ik zelf wel meevallen.
Alles heeft ook te maken met de plek waar je woont, je budget etc...Voor mij maak je de discussie juist heel beperkt door bijvoorbeeld meer dan 15 uur buiten uit te sluiten daar de openings post anders is opgesteld.Heleennn schreef:idd ja, hoe is het toch mogelijk dat het altijd een gevecht moet worden tussen 24/7 buiten en traditioneel stallen met een extra inspanning om de paarden zoveel mogelijk beweging te geven
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon niet te reageren als je paard niet min 15u per dag binnen staat. De paarden die 24/7 buiten staan zijn niet relevant in dit topic.
Mizora schreef:Waar Arabieren oorspronkelijk vandaan komen is het een hele droge kou, geen sneeuw, vaak weinig wind en dus niet langdurig koud. In Nederland waait het vaak stevig, vaak is het rond het vriespunt met daar dus nattigheid bij waardoor je een heel ander soort isolatie nodig hebt dan een stilstaande vrieskou. Als het eenmaal onder nul blijft en niet te hard waait, zie je vaak dat best een hoop paarden wel weer redelijk tegen de kou kunnen, hoewel ze wel veel harder stoken. Ze kregen in dat soort landen ook vaak granen met (dierlijk) vet te eten. Gewoon om ze op gewicht te houden.
Ik heb van de week ergens een onderzoek van pavo gelezen over wat ijslanders op ijsland gevoerd werden. En wat bleek daaruit? Ze krijgen veel energierijker voer dan in Nederland te eten, zowel 's zomers (voedingsrijk gras) als 's winters (voedingsrijk voordroog), maar ze moeten zo hard stoken om zichzelf warm te houden dat ze alsnog slank de winter uit komen. Of er krachtvoer bijgevoerd werd gemiddeld gesproken herinner ik me niet.
Iepoetjuh schreef:Winter staat mijne wel lang op stal, we hebben wel buitenzetservice op stal gelukkig, dus ze gaat in de ochtend een uurtje in de paddock met een vriendje. Ze gaat dan vaak 's middags nog een keer in de paddock en 's avonds nog een keer, dat doen we zelf. Dus ze komt verspreid over de dag wel vaak 3x buiten en daarnaast doen we nog rijden/longeren of iets anders. En zomer is 's nachts stal en overdag weiland. Dus ik vind het zo prima geregeld, tuurlijk staat ze best veel binnen, maar ze krijgt genoeg ruwvoer tussendoor en afwisseling, ze staat nooit 20 uur achter elkaar in de stal.
Lieshorses schreef:Als je hier een kijkje neemt maakt het allemaal niet zo veel uit[VSW] Wie stalt wel min. 15 uur per dag?
Nee maar zonder geinen, je moet wel iets. Shet geeft aan dat het zo echt geen pretje voor m is
en de keuzes zijn ook beperkt. Ik zou toch echt serieus overwegen om een ander plekje te zoeken. Denk dat ie op t moment nog liever in je achtertuin staat dan dat ie zo veel in de stal moet staan. (Wat ik begrijp)
Zuchini schreef:Ik heb een paar pagina's geleden al gevraagd wat de motieven van TS zijn om dit topic te openen, maar geen antwoord gekregen.
Lieshorses schreef:Ik heb dit topic inderdaad geopend omdat ik benieuwd was naar degene die hun paard langer op stal hebben. Ik vind het ook interessant dat sommige juist wel hun paard 24/7 buiten hebben, maar het voegt niet echt iets toe.
Gini schreef:Seventeen, dit is niet nodig. Je kan iemand niet dwingen jouw mening over te nemen.