Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:13

Hoor van mijn man, die het laatste plan net heeft gezien, de grastegels toch te glad worden en er inderdaad makkelijk weg te halen obstakels moeten komen om rennen te voorkomen . Aan de weerszijde van de track wilde hij zand leggen ipv de klei te laten liggen. Dus een stuk uitgraven en dan zand erover. Aangezien hij denkt dat de randen anders toch te modderig worden. Hij vond dit zowaar een mooi plan. Zelfs de bak met andere struiken zodat het mooier wordt was " wel oke". Hij vond dat je gewoon over de track naar de bak moet met je knol en niet door de boomgaard en twee hekjes moet openen . Er komen niet zoveel paarden dus denk dat dit wel te doen is. Verder had hij nog wat betere ideeën voor de stallen maar dat moet nog uitgewerkt worden. De poel gaat niet door. Dat vond hij helemaal niks. Misschien maar beter ook. De heuvel mag daar wel komen. De mesthoop wil hij ergens op het erf zodat hij er makkelijker bij kan aangezien hij het wegbrengt.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:16

Sonja_vR schreef:
Graven is zo gebeurd hoor
We hebben hier een haf en een welsh a die zich af en toe een weg naar China willen banen :+
Daar doet de bodem niets aan af
Ik zou het in ieder geval wel in de gaten houden :j
Als je een bodem hebt die uit verschillende lagen is opgebouwd zou het zonde zijn als ze de onderlagen naar boven werken

Mijn paard is een graver maar hij staat er nu een week in de bak en heeft nog geen gat kunnen graven. Wel geprobeerd had ik gezien maar toch opgegeven. Dus denk dat ij mazzel heb.

Heb trouwens vorige week een hoosbui gehad die de hele dag doorging. Alleen een plas in het midden van de bak en die was de volgende dag weg. Kan wel ff een foto maken van de bak vanavond. Is beter te zien wat voor bak het is.
Laatst bijgewerkt door Nohra op 09-08-16 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:18

Als je een poel graaft, kun je die grond meteen gebruiken voor de heuvel ;)
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 09-08-16 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Nohra schreef:
Heb de rest van mijn antwoorden ertussen gezet.

Volgende keer misschien even je antwoorden dikgedrukt maken, ik moest ze nu echt zoeken :') . Ik heb ze zelf even dikgedrukt en mijn reacties er weer achter gezet:

Nohra schreef:
GDG schreef:
Ik heb wel wat punten ter overweging:
- De paddock vind ik nu wel echt vrij klein. Voor mij zou drie paarden dan echt de max zijn (maar dan vind ik het nog krap, maar ik ben dan ook een stuk meer ruimte gewend). Kan even kijken of ik nog twee meter kan afsmokkelen bij de varkens dan wordt hij 19x24. En ze hebben ook de gehele rijbak nog hè? *Ja, daar heb je gelijk in, die bak was ik even 'vergeten'. Maar om te schuilen voor de wind zullen ze wellicht wat meer in de paddock staan*

- De X: daar zou ik juist wél een doorgang voor de paarden maken. Als ze meerdere kanten opkunnen is het veiliger bij onrust (in de paddock, maar al helemaal in het doodlopende stuk pad aan de andere kant) én het nodigt meer uit tot lopen. Vond ik eigenlijk juist niet omdat ze anders doodleuk bij het hooi blijven staan, nu moeten ze juist lopen. *Het is mijn ervaring dat ze juist eerder blijven staan als ze een heel stuk om moeten lopen dan als ze doorsteekjes hebben, gek genoeg. Maar goed, misschien dat dat op zulke korte afstanden minder speelt hoor. Toch denk ik dat het uitnodigender is.*

- De inloopstallen die je getekend hebt: als je die aan elkaar kunt maken (eventueel met lage schotten ertussen waar ze omheen kunnen) kunnen de paarden de ruimte véél beter benutten en haal je (of zij) meer uit de oppervlakte. Leuke is dat daar dan het pad ook weer niet doodloopt maar ze ook daar weer rond kunnen lopen. Dan ben ik bang dat ze dus gezellig de hele dag bij de stallen blijven staan. En er zit een bomensinhel tussen dus kan de stallen niet aan elkaar maken. Tussenschotten had ik ook al naar gekeken dat ga ik denk ik ook doen. *Die snap ik niet helemaal? Niet een heel fijne stal maken omdat ze anders minder gaan lopen? Die bomensingel lijkt me niet zo'n punt toch, daar kun je toch een stukje van weghalen (dat ga je met de paadjes ook al doen toch, of doe je dat echt tussen de bomen door?)?*

- Laatste punt: overweeg om toch (op termijn) het pad rond te laten lopen. Het geeft de paarden veel meer bewegingsruimte en veel meer afwisseling doordat ze wat meer afstand kunnen nemen van de rest van het stuk. Zie mijn laatste opmerkingen, maar kan het eventueel wel rond laten lopen mocht dat fijner zijn. *Top!*
Dat je dan ter hoogte van het smalle stuk van je wei nog maar een meter of 10? over hebt is niet erg: zolang je dat aan de twee korte kanten openzet is er genoeg ruimte voor de paarden. Die snap ik even niet... er is maar een korte zijde, aan de andere kant zit een sloot en nergens
een opening.
*Als ik tijd heb teken ik het een keertje uit, snap wel dat de beschrijving niet echt duidelijk is :+ *

Azmay

Nohra schreef:
Hoor van mijn man, die het laatste plan net heeft gezien, de grastegels toch te glad worden en er inderdaad makkelijk weg te halen obstakels moeten komen om rennen te voorkomen . Aan de weerszijde van de track wilde hij zand leggen ipv de klei te laten liggen. Dus een stuk uitgraven en dan zand erover. Aangezien hij denkt dat de randen anders toch te modderig worden. Hij vond dit zowaar een mooi plan. Zelfs de bak met andere struiken zodat het mooier wordt was " wel oke". Hij vond dat je gewoon over de track naar de bak moet met je knol en niet door de boomgaard en twee hekjes moet openen . Er komen niet zoveel paarden dus denk dat dit wel te doen is. Verder had hij nog wat betere ideeën voor de stallen maar dat moet nog uitgewerkt worden. De poel gaat niet door. Dat vond hij helemaal niks. Misschien maar beter ook. De heuvel mag daar wel komen. De mesthoop wil hij ergens op het erf zodat hij er makkelijker bij kan aangezien hij het wegbrengt.

Hoeveel klei wil je weggraven? Ik doe nu al even onderzoek naar hoe ik mijn paddock op klei goed ga houden en met alleen wat zand kom ik er niet, gaat echt drainage+wegendoek+paddockzand worden. Helaas want is flink prijzig allemaal.

palousa_boy

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:22

Of de buitenkant bestraten, dan blijft die duomix ook beter binnen de paden denk ik.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:42

Azmay schreef:
Nohra schreef:

Hoeveel klei wil je weggraven? Ik doe nu al even onderzoek naar hoe ik mijn paddock op klei goed ga houden en met alleen wat zand kom ik er niet, gaat echt drainage+wegendoek+paddockzand worden. Helaas want is flink prijzig allemaal.

O pfff Hoe die dat gaat doen weet ik niet. Het is nog maar een idee. Dat het allemaal geld kost zijn we ons van bewust en daarom wil ik het graag zo goed mogelijk doen zodat het allemaal zo lang mogelijk knap blijft.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:44

palousa_boy schreef:
Of de buitenkant bestraten, dan blijft die duomix ook beter binnen de paden denk ik.

Wil de duomix nu dus alleen gebruiken achter de grote schuur. Daar zit een stuk ander soort grond als kleigrond en dat blijft beter liggen. Maar wil daar ook een soort puinpad of een mooi keien pad maken. Zal wel een randje tegels naast kunnen ja.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:45

palousa_boy schreef:
Als je een poel graaft, kun je die grond meteen gebruiken voor de heuvel ;)

Was ook mijn idee maar mijn man wil helemaal geen poel. Dus dat is gewoon jammer.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:47

GDG schreef:
Nohra schreef:
Heb de rest van mijn antwoorden ertussen gezet.

Volgende keer misschien even je antwoorden dikgedrukt maken, ik moest ze nu echt zoeken :') . Ik heb ze zelf even dikgedrukt en mijn reacties er weer achter gezet:

[quote="Nohra"]

Ik zal er om denken haha

Ik heb juist een rijbak die geheel windvrij is. Maar de paddock zal ook wel windvrij zijn door de bomen.

Ik ga denk ik toch het plan zo uitvoeren als mijn tekening en mocht het niet bevallen kunnen er aanpassingen gedaan worden. Denk zelf dat het zo beter werkt namelijk :-)

Ben benieuwd naar je tekening! :j
Laatst bijgewerkt door Nohra op 09-08-16 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:49

Moderatoropmerking:
In overleg is besloten om de topics die TS geopend had samen te voegen, daarom is er een nieuwe OpeningsPost gekomen met meer informatie en de updates van TS. Wij zullen de andere topics sluiten en hiernaar verwijzen. Graag voor het reageren, de vernieuwde OP doorlezen. Alvast bedankt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:44

Citaat:
2 Schuilstallen (waarschijnlijk: 6x7meter met zaagsel en rubber matten en 3x4meter met alleen rubber matten) Mocht het nodig zijn nog een extra schuilstal of de kleine stal vergroten en er een tussenschot tussen maken. In de grootste stal komt ook een poetsplaats, een koffie-hoek en tuigkamer. De wc komt ergens buiten. De stallen zijn nog niet helemaal duidelijk hoe groot die worden, dit is nog optioneel.

Dus dat gaat nog af van de 6x7 meter loopstal waar je het eerder over had?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:56

GDG schreef:
Citaat:
2 Schuilstallen (waarschijnlijk: 6x7meter met zaagsel en rubber matten en 3x4meter met alleen rubber matten) Mocht het nodig zijn nog een extra schuilstal of de kleine stal vergroten en er een tussenschot tussen maken. In de grootste stal komt ook een poetsplaats, een koffie-hoek en tuigkamer. De wc komt ergens buiten. De stallen zijn nog niet helemaal duidelijk hoe groot die worden, dit is nog optioneel.

Dus dat gaat nog af van de 6x7 meter loopstal waar je het eerder over had?

Nee de stal wordt 12 x 6. Maar hoor net dat ie wel een metertje breder mag... Dus dan wordt ie 12x7. De loopstal wordt dan 7x7. Maar blijft gissen want er moet nog een constructie tekening komen. Mijn hooiopslag komt op de zolder van de stal. De zolder is dan 12x7 natuurlijk.

O zie net dat dat in mijn openingspost er niet goed instaat inderdaad :=

Zal even een plattegrond toevoegen van de mogelijke indeling van de stal, uhhmmmm hoe lang is een paard ongeveer? :+ dan teken ik die erbij in voor een duidelijker beeld. Wat stom, heb echt geen idee... :')

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 00:16

Hierbij een voorbeeld van hoe de grote stal zou kunnen worden. Heb alles erin gekregen wat ik wilde, vind alleen de stal nogal groot met het paard erin... het paard is 140m lang, van kop tot staart. Denk dat hier max 3 grote paarden in kunnen en een shet als ze elkaar verdragen?

Zou er nog ergens een schot tussen moeten? Hooibaal komt hierin te staan in een slowfeeder dus die kan ik in het midden zetten, kunnen ze eromheen staan.

Verder wil ik dus geen rekken waar ze hun hoofd in moeten steken om hooi te eten. Scheelt ruimte en de slowfeeder beperkt knoeien.

De stal wordt licht scheef gemaakt waardoor de urine onder de rubberstalmatten kan weglopen.

Er zitten extra staldeuren in, die dicht zijn gemaakt. Dit is zodat als het niet werkt met de loopstal, dan kan ik 4 gewone boxen maken.

In de doorloop komen rubberen flappen te hangen zodat wind en regen er niet doorheen komt.

De kantine is niet echt een kantine geworden omdat het anders nogal hokkerig werd. Het is nu een klein zitje met stoeltjes en een tafeltje geworden wel een wasbakje met warm water, koelkastje en koffie en thee apparaten. Wat paardenboekjes en een dikke deken en dan kan je toch warm erbij zitten en de paarden zien staan in de stal/poetsplaats, mits ze er staan uiteraard.

De openslaande deuren zijn dicht in de winter en er zit een loopdeur in. De hooizolder is bereikbaar via een ladder, het hooi wordt met de heftruck in het hooiluik getild wat boven de openslaande deuren komt.

De zadel/tuig kamer wordt verwarmd met zonneenergie, daar worden ook de waterleidingen mee verwarmd in de winter. Er komen denk ik geen echte zadelkasten want dat wordt wat krap. Maar mooie zadelsteunen boven elkaar, hoofstellen aan haken en poetsspullen in je eigen poetskist in een kast ofzo. Even puzzelen maar past vast wel, ligt eraan hoeveel paarden er komen.

De andere stal is gewoon een schuilstal (met wielen :+ ) die ik officieel af en toe moet verplaatsen. Die zal denk ik 3x4 worden of 4x4 met een tussenschot.

Ben benieuwd wat jullie vinden en wat ik nog aan kan passen.

Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:54

geen idee of het kan,maar hier lopen de varkjes gewoon tussen de paarden.
wij hebben gewoon onderaan de weide 1 extra stroomdraadje gedaan.
varkens zijn enorm gevoelig naar elektriciteit,komen dus ook nooit in de buurt van die draad.

en niets zaliger voor varkjes dan een grote weide!(want op zo'n kleine stukje zitten ze eigenlijk altijd op aarde)(welke varkentjes zijn het?)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:22

Het paard dat je in je stal getekend hebt heeft de afmeting van een kleine shet...een paard is ongeveer 3 m lang van neus tot kont

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:28

klei afgraven en zand erop gaat voor even maar werken, uiteindelijk gaat het zand zich toch mengen met de klei en dan heb je weer hetzelfde verhaal, is bij ons op stal nl al geprobeerd.
beter werkt inderdaar iets van doek ertussen, maar dat moet wel vastgelegd worden voor het zand erop komt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 10:55

tengeltje11 schreef:
geen idee of het kan,maar hier lopen de varkjes gewoon tussen de paarden.
wij hebben gewoon onderaan de weide 1 extra stroomdraadje gedaan.
varkens zijn enorm gevoelig naar elektriciteit,komen dus ook nooit in de buurt van die draad.

en niets zaliger voor varkjes dan een grote weide!(want op zo'n kleine stukje zitten ze eigenlijk altijd op aarde)(welke varkentjes zijn het?)

Nee dat kan niet, de varkens zijn nog kleiner als gruttingers. Eentje is ietsje groter dan een kat en de ander 2x groter. Ze zijn al volwassen. Deze varkens wroeten niet dus mijn boomgaard wordt geen slagveld gelukkig.

Wil graag nergens schrikdraad.
En ik denk dat ze in de boomgaard van 20x 20 zich goed kunnen vermaken. Ze hebben nu een stukje gras bij mij thuis van 5x 10 en dat blijft groen. Ze lopen ook nog op een stuk van 20x 2 nu.

Sorry voor de pb mijn telefoon deed raar :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:33

Als je geen schrikdraad wil. Wat voor omheining maak je?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:36

Atent schreef:

Vraag ik me ook af, zonder stroom houd je ze maar erg moeilijk van het gras en op de track vrees ik.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:41

Azmay schreef:
Atent schreef:

Vraag ik me ook af, zonder stroom houd je ze maar erg moeilijk van het gras en op de track vrees ik.

En hout eten ze op...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:08

De tekening van de stal is niet helemaal helder bij mij, maar heb je nu maar één ingang? Daar zou ik er nog minstens één bijmaken, zodat ze altijd weg kunnen.

Een zadelkamer zonder kasten zou ik persoonlijk niet willen als pensionklant (hoewel ik nu ook m'n zadel mee naar huis sleep en weer naar stal als ik wil rijden; 1 gejat zadel is wel voldoende...)

Ik wil evt. nog wel een tekening voor je maken voor je micro-PP en stalgebouw(en) (heb ervaring, haha), maar dan is een soort blanco tekening wel handig (waar de bestaande gebouwen op staan en andere elementen die vast zijn en niet kunnen / mogen worden verplaatst).

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:21

Nohra schreef:
wheaty schreef:

Oke Dank je ik neem het mee. Ik vond mijn track nu wel erg makkelijk te mesten voor een klant en ik help mee en nog een ander meisje ook dus denk dat we daar wel uitkomen. Jammer dat het bij jou niet is gelukt. Vonden de paarden het wel fijn?

Ja , voor de paarden is het fantastisch !
Ik denk dat ik gewoon pech gehad heb met een aantal pensionklanten
Fijn dat t bij jou wel werkt ! Er zijn zeker mensen die graag willen meewerken !
Succes , ziet d'r goed uit op je tekening hoor !

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:38

Atent schreef:

En hout eten ze op...[/quote]

Er komt een houten omheining. Mochten er planken aangevreten worden en daardoor op een gegeven moment niet meer stevig zijn, zet mijn man er weer nieuwe op.

Hij vind aangevreten hekken mooi _O- Hoort bij de boerderij :')

Door de stevige hekken hou ik ze echt wel binnen de paden, of ze moeten kunnen klimmen :D

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:39

[/quote]

Ja , voor de paarden is het fantastisch !
Ik denk dat ik gewoon pech gehad heb met een aantal pensionklanten
Fijn dat t bij jou wel werkt ! Er zijn zeker mensen die graag willen meewerken !
Succes , ziet d'r goed uit op je tekening hoor ![/quote]

Dank je

Het is nog niet gerealiseerd, ik ga er over 1,5 week wonen *\o/*