Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N_B_N

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:38

Ik woon in Rotterdam en daar is het op het moment erg schaars en heel duur. Maar nu ben ik op vakantie in Duitsland bij Emmen net de grens over. Zou het financieel gezien voordeliger zijn om de trailer achter de auto te hangen en vol stoppen met hooi en dan naar Rotterdam te rijden en weer terug?

Is er iemand bekend in dit gebied waar ik nu zit en eventueel een boer weet die hooi verkoopt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:47

Hier rijd de loonwerker de grote balen naar binnen. En als ik hooi nodig ben rijden we een baal of 10 de stal in. Trekker is niet zo groot, Mc Cormick 523, met een achterlader die in de hef hangt. Die kan, ligt een beetje aan het pak 1 of 2 op de achterlader hebben. Als we voordroog hebben staat dat buiten en ook die halen we dan per stuk met de trekker naar binnen. Al kan je ze ook met de hand de stal inrollen.

Lootje ja ik zit in die hoek. Maar ik ken in deze hoek niemand die kleine balen maakt. De meeste hier zijn koeienboeren en die maken of grote balen of koeiehooi. Mocht je willen kijken op MP of dr aan de NL kant nog wat te koop is, postcode van de omgeving is 9551 AA voor Sellingen en 7891 AE voor Klazienaveen :D

Het zou zich voor jou kunnen lonen, als je niet nog een keer heen en terug moet rijden voor die aanhanger. Een trailer heeft denk ik niet zoveel zin, een grote overdekte aanhanger wel. Passen meer balen in ;)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:34

rina schreef:
Hier rijd de loonwerker de grote balen naar binnen. En als ik hooi nodig ben rijden we een baal of 10 de stal in. Trekker is niet zo groot, Mc Cormick 523, met een achterlader die in de hef hangt. Die kan, ligt een beetje aan het pak 1 of 2 op de achterlader hebben. Als we voordroog hebben staat dat buiten en ook die halen we dan per stuk met de trekker naar binnen. Al kan je ze ook met de hand de stal inrollen.

Lootje ja ik zit in die hoek. Maar ik ken in deze hoek niemand die kleine balen maakt. De meeste hier zijn koeienboeren en die maken of grote balen of koeiehooi. Mocht je willen kijken op MP of dr aan de NL kant nog wat te koop is, postcode van de omgeving is 9551 AA voor Sellingen en 7891 AE voor Klazienaveen :D

Het zou zich voor jou kunnen lonen, als je niet nog een keer heen en terug moet rijden voor die aanhanger. Een trailer heeft denk ik niet zoveel zin, een grote overdekte aanhanger wel. Passen meer balen in ;)

Ik ga eens kijken op Mp dank je wel! Ik ben zelf met mijn kleine daihatsu cuore naar Duitsland gegaan en mag de auto + trailer gebruiken op mijn vakantieadres.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:07

Lootje1991 schreef:
Ik woon in Rotterdam en daar is het op het moment erg schaars en heel duur. Maar nu ben ik op vakantie in Duitsland bij Emmen net de grens over. Zou het financieel gezien voordeliger zijn om de trailer achter de auto te hangen en vol stoppen met hooi en dan naar Rotterdam te rijden en weer terug?

Is er iemand bekend in dit gebied waar ik nu zit en eventueel een boer weet die hooi verkoopt?

Dat zal niet echt snel uit kunnen. Je bent al snel een tank brandstof kwijt. en er kunnen maar 30-50 balen in een trailer? Ben je al heel snel een euro per pak duurder uit. Met bezine nog meer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:41

Lootje1991 schreef:
Ik ga eens kijken op Mp dank je wel! Ik ben zelf met mijn kleine daihatsu cuore naar Duitsland gegaan en mag de auto + trailer gebruiken op mijn vakantieadres.

Ehmmm heeft die auto en trailer een Duits kenteken???
Dan mag jij er in Nederland niet in rijden meis. Vind de douane niet goed, is belastingtechnisch.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:50

rina schreef:
Lootje1991 schreef:

Ehmmm heeft die auto en trailer een Duits kenteken???
Dan mag jij er in Nederland niet in rijden meis. Vind de douane niet goed, is belastingtechnisch.

O echt! Dat wist ik helemaal niet. Bedankt dat je me er op wijst!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:45

Hier maandag gemaaid, dinsdag wat regen gehad maar het ligt nu goed droog. Vanmorgen voor de laatste keer geschud en waarschijnlijk vanavond persen. Als het nog even droog wil blijven tot het binnen zit ben ik dik tevreden!

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:01

Wij hebben dinsdag gemaaid Snachts regen gehad maar het had mooi gedroogd woensdag en donderdag, helaas vannacht regen gehad Hadden ze niet opgegeven, gelukkig waait het nu flink hoop dat het morgen aan het einde vd dag in pak kan zonder plastic anders toch maar wikkelen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:30

Ik mag met m'n Franse auto ook gewoon in nl rijden hoor, geen mens bij de grens die daar moeilijk over doet.
Als je idd in nl woont en vast met een buitenlands kenteken rond rijd (365 dagen per jaar) dan is het idd een ander verhaal.

Weet het zo even niet uit m'n hoofd maar er is wel een maximaal aantal dagen dat een buitenlandse auto aaneengesloten in nl mag verblijven. Ga je tussendoor weer nl uit en dan weer terug zou in theorie de teller weer op 0 staan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:42

Ik woon bij Emmen. Hier rijden duitse en nederlandse auto's allemaal door elkaar hoor, uitgeleend of eigen ;)

Hooi.... van dit jaar of van vorig jaar? Kleine pakjes?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:31

Santos_05 schreef:
Ik woon bij Emmen. Hier rijden duitse en nederlandse auto's allemaal door elkaar hoor, uitgeleend of eigen ;)

Hooi.... van dit jaar of van vorig jaar? Kleine pakjes?

Ja wij gingen met de auto ook gewoon met de caravan naar Duitsland. Voor de vrachtwagen vragen we wel maut aan. Maar ze zal me niets voor niets waarschuwen voor auto + trailer op Duits kenteken.

Het liefste hooi van dit jaar in pakken tot 50 kilo omdat het in en uit de trailer moet, maar durf het risico eigenlijk niet meer te nemen, omdat het niet mijn combinatie is

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:56

palousa_boy schreef:
Ik mag met m'n Franse auto ook gewoon in nl rijden hoor, geen mens bij de grens die daar moeilijk over doet.
Als je idd in nl woont en vast met een buitenlands kenteken rond rijd (365 dagen per jaar) dan is het idd een ander verhaal.

Weet het zo even niet uit m'n hoofd maar er is wel een maximaal aantal dagen dat een buitenlandse auto aaneengesloten in nl mag verblijven. Ga je tussendoor weer nl uit en dan weer terug zou in theorie de teller weer op 0 staan.

Klopt niet,mijn tante is aangehouden met mijn auto(belgisch kentenken)in nl door een overijverige agent bij een toevallige controlle. Ze heeft een boete gehad en ik ben tante plus auto in het politie buro in rotterdam moeten gaan halen :') .Ze had bij mij pech gekregen en mijn man zei ik maak de auto wel ,dus had ze mijn auto mee en het was de bedoeling dat ik ,als haar auto gemaakt was de auto's kwam ruilen.De boete was niet mis.We hebben nog bezwaar aangetekend. De enige uitzondering is als je een auto rijd van een officieel verhuurbedrijf.
Maar ik als in belgie wonende nederlander mag met mijn belgische auto gewoon overal rijden,je moet belasting betalen in het land waar je woonachtig bent.We hebben een bedrijf en werken ook wel eens in buitenland met ons eigen matriaal dat geeft soms nogal eens vervelende situatie's.

We hebben gisteren gehooid,vandaag gekeerd enn....... Het ziet er bruikbaar uit. Eén plek op de wei hebben we niet kunnen maaien maar dat gaat een 1000m2 meter zijn dus daar gaan we geen verlies aan leiden,nu nog even droog blijven,kunnen we mischien zondag/maandag pakken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:16

Precies zoals Beatje al schrijft, linksom rechtsom het is niet toegestaan. En dat in de grensstreek veel Nederlanders in een Duitse auto rijden (andersom heeft nl geen voordeel ;) ) Het wordt steeds meer aan banden gelegd, en is eigenlijk alleen maar mogelijk als je een Duitse werkgever hebt.
Trap er dus echt niet in. Ik heb dit tot in de puntjes uitgezocht. Ik heb nl ook een auto met Duits kenteken, maar ik mag als inwoner van Duitsland daar dan ook (overal) mee rijden. Alleen zou ik mijn auto uitlenen aan iemand die in NL woont mag die er wel in Dld mee rijden maar niet in NL. Echt als de douane of politie je aanhoudt heb je een hele fijne boete te pakken. Economisch delict. Je betaald dan nl niet de belasting in Nederland en dat vindt de Nederlandse staat niet leuk.

Je kan een ontheffing aanvragen voor de RMB aanvragen, maar die is eenmalig en dan mag je maar 2 weken in NL ermee rijden. Plus die kost ook weer een paar centen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:23

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:28

O bedankt voor de uitleg. Ik wist dit helemaal niet en heb de auto ook gebruikt om naar Emmen te gaan voor de bios en dierentuin. Vanaf nu zal ik daar m'n eigen kleine autootje voor gebruiken. Zo kom je nog eens iets te weten, bedankt! +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:29

Wat apart zeg, dat weet toch niemand :? Inderdaad denk je dan een keer een auto te lenen, wat rot dat je dan een zware boete aan je broek hebt voor iets waarvan het helemaal niet voor de hand ligt dat dat niet zou mogen....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:52

palousa_boy schreef:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... naal_recht Daar staat nog een stukje over gebruik van een buitenlandse auto. Er zijn wel wat gevallen waar het wel mag, maar ook dat het niet mag :P

Deze is alleen maar voor als je (tijdelijk) in het buitenland woont ;) heeft geen functie als je inwoner van Nederland bent.
Citaat:
Woont u buiten Nederland?

En dat doet ze dus niet. ze is alleen met vakantie hier.

Pmarena nee weten idd ook niet veel mensen. Ik heb het zelf uitgezocht omdat een kennis van me nogal eens met mijn wederhelft op pad is. En die een keer mijn auto mee wilden nemen.

Maar goed we gaan behoorlijk offtopic :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:47

Het ging mij er meer om dat ik dat volgens beatje niet mag (of dat heb ik verkeerd begrepen ;) )

Ja het is idd wel een beetje off-topic :P maar er zijn weer mensen die er van leren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:31

Voor ons "Buitenlanders" is het ook niet van toepassing :D :+ ;) Maar ik gok dat beatje op het laatste stukje van je post reageerde. Hoe het precies is met ons buitenlander die voor een langere periode in NL verblijft, weet ik eerlijk zo niet uit mijn hoofd of daar een regeling voor is. Wij zijn nl ingeschreven in een ander land. Maar ik geloof niet dat daar een beperking aan zit. Wij betalen ja belasting in het land waar we wonen.

Grinnik maar on topic. Iedereen het droog gehouden vandaag??

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:22

Vandaag hele dag droog geweest en lekker windje erbij. Eind van de middag kwam de zon ook nog even kijken.

Morgenmiddag kijken of we kunnen persen en anders zal het maandag worden. De loonwerker doet het op zondag niet.
Dus ik hoop op zeker nog 3 droge dagen. Duimen jullie nog mee?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:43

Het is simpel,ik ben nederlander maar woonachtig in Belgie dus moet rond rijden in een auto met Belgisch kenteken.Ik mag in Belgie rijden in de auto van mijn ouders(nlkenteken)Als mijn vader eigenaar van de auto naast mij zit.Er zijn overigens illigratie regels dat als je immigreert naar een ander land je nog een half jaar met een auto mag rondrijden met kenteken afkomstig van het land waar je vandaan komt.

Maar goed wij wisten van al deze regels niks tot Tante het overkwam.Je moet natuurlijjk ook maar net die overijverige agent treffendie een udere tante de stuipen op het lijf jaagd :-)

Dus palousa jij moet idd zelfs met een frans kenteken rondrijden,maar mag dus niet met een nl wagen in frankrijk rondrijden als je daar definitief bent ingeschreven.

Maar idd het is heel of topic,

Mijn hooi droogt goed op het moment,dat vind ik het belangrijkste nu *\%/*

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:54

Mijn vaste hooi leverancier heeft nog steeds niks gehooid, hij mag pas na 1 juli maaien, en zal waarschijnlijk ook niet veel kunnen oogsten omdat een deel van zijn hooipercelen in de uiterwaarden van de Rijn liggen en onder water staan. Het hooi in deze regio schaars omdat er ook veel weilanden die niet in de uiterwaarden liggen nog onder water staan of drassig zijn of de onderkant van het gras is al aan het rotten. Ik heb nu hooi besteld bij een loonwerker in NL als het droog blijft wordt het zondag of maandag geperst in grote balen zonder folie en anders heb ik pech, ik wil geen hooi in plastic. Veel paardeneigenaren in de regio willen al hooi uit het Scharzwald of de oostkant van Duitsland halen.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:19

Morgen worden de pakjes gemaakt...potver drie vanacht regen gehad ,wat trouwens nergens aan gegeven stond...vandaag wel bewolkt maar veel wind dus goed kunnen schudden ..hopen dat morgen ochtend de zon schijnt want dan krijgen we het wel droog binnen...is wel mooi kruidig langstengellighooizeg :)

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:24

Lucky uw! Zondag gemaaid en alleen dinsdag een beetje regen,maar dat was voorspeld. Daarna alleen maar droog, veel wind en zon, vandaag in t pak! Kunnen we morgen lekker van het weer genieten :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:54

We zouden eerst vandaag pakken maar het droogt zo lekker.
Vandaag nog een keer schudden, vanavond duinen of morgenochtend en dan morgenmiddag sealen.
Mooi lang en grof stengelig ben er blij mee.
We kunnen weer dik een jaar vooruit