Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:49

ariatje schreef:
Het deert me niet of het me siert.

Als iemand tegen de natuur van het paard ingaat daar halstarrig aan vasthoudt zal ik daar wat zeggen. Van lief meepraten met iedereen wordt geen paard beter. Kennelijk zijn er de afgelopen decennia gewoontes ingeslopen die men nu voor normaal is gaan aanzien. Sommige zaken die hier voorbij komen zijn niet normaal kunnen echt niet door de beugel. Mijn goed recht daar wat van te zeggen.

Jammer alleen dat het nodig is.
Maar TS houdt nergens halsstarrig aan vast. Zij heeft een keuze gemaakt en gaat in de lente weer een poging wagen het paard te leren op de weide te staan. In de tussentijd heeft het paard een stal met paddock eraan vast, dus frisse lucht en beweging. Wat is nu het probleem?

dromertje2

Kinke schreef:
kom op zeg, niemand hier kan toch beweren dat een paar uur per week eruit ok is? (heb het niet over de TS). En ik snap de aanvallen op ariatje ook niet, die heeft het helemaal niet over paarden die perse 24/7 buiten moeten staan.

Daar gaat het niet over, het gaat over ts, waar ariat ook van vind dat het niet ok is hoe zij haar paard huisvest.

Bowen

_San87_ schreef:
Niemand is boos op je, ariatje. Het zou je alleen sieren te accepteren dat iedereen net iets anders wenst voor het dier dat die persoon het beste kent :). Jij weet ook dat opnieuw gewennen een langdurig proces kan zijn.

++ voor dat laatste. En dat is zover ik kan zien iets wat de TS wel inziet.
Het is jammer dat het paard problemen heeft met de manier van houden die eigenlijk beter is voor dat paard. Maar dat jammer vinden en willen veranderen betekend niet dat je even met je vingers kan knippen en het dan allemaal goed is.
In de tussentijd zal je toch iets moeten verzinnen wat wel werkt en daar is de TS aardig goed in geslaagd. Ze zorgt ervoor dat haar dier wat meer bewegingsruimte heeft zonder dat haar dier compleet in de stress schiet of zichzelf zelfs kapot loopt. Dat geeft haar ruimte om aan het probleem te werken en ja, soms moet je even plannen wanneer je daar een periode aan kan besteden. Dat is beter dan het maar half om half doen met haast waardoor je niet slaagt en het probleem voor je paard alleen maar ernstiger wordt. Het goed doen is wel belangrijk, gewoon maar wat doen omdat je wat moet doen is lang niet altijd even verstandig.

Het lijkt me niet wenselijk een paard maar van het ravijn af te gooien zo van ja, je natuur zegt dat dit hoort, zoek het maar uit! Er is gewoon geen simpele morgen zijn we klaar oplossing hiervoor.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:59

Denk dat ariatje ook niet meer zo zeer doelt op de manier waarop TS haar paard houd. Maar eerder reageert op sommige reacties waaruit blijkt dat bij een aantal bokkers de paarden amper buiten komen en deze dit goed proberen te praten.

tagger

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:03

ik denk dat Ariatje het zelf ook niet meer weet... Elke malloot weet dat een paard veel beweging nodig heeft. Hoe je dat invult is vooral jouw eigen zorg en wordt bepaald door de omstandigheden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:13

Als ik het zo lees heeft TS het goed gedaan met haar paard. Paarden zijn allang niet meer de natuurpaarden die ze vroeger waren. Het is een hard leven altijd buiten in de kudde en veel paarden worden dan ook niet echt oud in het wild.
Dus omdat wij ze rijden, hebben we accommodatie voor ze bedacht.
Gelukkig houden die van mij wel van 7 x 24 uur buiten, anders zou ik toch een probleem hebben want we hebben ze aan huis. Droog inloop stalletjes voor beiden. De paddock is nat (met al die regen) maar gelukkig zijn er nog hele stukken die droog zijn. Overdag gaan ze op de kale wei dat perfect is voor deze sobere paarden want de wei is giga groot dus altijd wat te scharrelen her en der.
Of paarden wel of niet luisteren heeft m.i. niet zo zeer met de band te maken. Als de wei kaal is en ik haal ze op, komen ze in volle sjas. eigenlijk komen ze altijd wel vrij gemakkelijk, want ze weten dat ze eten krijgen. In de winter staan ze overdag op de wei.
In de zomer staan ze in de nacht op de wei overdag fijn in de schaduw in de paddock die we nat hebben gemaakt (+30 graden hier overdag en veel dazen op de wei). Dus ik denk dat we het aardig voor elkaar hebben. Gras nog steeds, veel ruw voer (hooi van 2 jaar geleden ivm zeer sobere merens paarden) en 2x handje zeer goed vitamine rijk voer per dag.
Toch met die nare harde wind en slag regen van afgelopen dagen, zijn de paarden gewoon kribbig naar elkaar en wat ruzie achtig. Je kon vandaag met het zachte weer en droog weer gelijk merken dat ze weer gezellig waren. Tja of ik hier iets aan kan doen? Ik geloof het niet. Je kunt niet alles voorkomen.
Ik vind dat TS het goed doet en heeft gedaan. Ik vind stal met naar buiten gaan helemaal niet verkeerd. Zeker niet als paarden elkaar goed kunnen zien.
Ook buiten staan vind ik prima en alles er tussen in. Vooral goed kijken naar het paard en soms moet een paard zich aanpassen aan de ander. De oudste bij ons zou graag binnen staan. De jongste is wat claustrofobisch en staat bijna altijd in de volle wind en regen en hooguit met half lijf in de stal. Haar binnen houden zou wreed zijn, maar gelukkig is zij de uitzondering die de regel bevestigd. Want de meeste paarden kunnen prima paar uur op stal, of één/ twee dagdelen. Dus de oudste moet zich aanpassen aan de jongste.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:26

Icecrystal schreef:
Denk dat ariatje ook niet meer zo zeer doelt op de manier waarop TS haar paard houd. Maar eerder reageert op sommige reacties waaruit blijkt dat bij een aantal bokkers de paarden amper buiten komen en deze dit goed proberen te praten.

Dan stel ik voor dat je eens terug leest, want er is door ariatje zelfs geopperd dat TS haar paard maar moet verkopen als zij niet nu in de behoefte van het dier kan voorzien :)).

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:31

Zover heb ik niet terug gelezen. Als ik haar redenering bekijk dan zou TS wel aan de behoeften van haar paard voorzien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:22

pien_2010, als ik een huis met genoeg ruimte zou hebben, dan zou ik het zeker zo indelen dat mijn paard vanuit een stalletje aansluiting heeft op zowel zandgrond als weide met soortgenoten :j lijkt me heerlijk om te hebben voor paarden. Helaas ligt een huis met veel grond helaas financieel gezien niet binnen de opties (die huizen zijn hier vrij prijzig en zoveel geld heb ik helaas niet ). En ik ben met mijn huidige stalling heel erg blij dat ze me alle ruimte geven die ze mijn paard kunnen bieden buiten de weide om. De meeste stallen hier in de omgeving hebben dichte boxen en een klein stukje paddock ter grootte van een box. Dus hier heefr hij al veel ruimte in vergelijking met andefe stallen.
Ik was in eerste instantie juist naar deze stal verhuisd ivm weidegang in de winter. Helaas heeft meneer andere plannen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:39

TS ik vind dat je het gewoon heel erg goed doet, binnen jouw mogelijkheden.
O.a. voor de paarden zijn we geëmigreerd, maar gezien onze leeftijd en dat van mijn man kan dat ook. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Zandgrond is hier weer onmogelijk (leemgrond) dus ach er is altijd wat. Maar het gaat ze goed, want de paddock hier daar kun je in NL alleen maar van dromen net als de wei (1,5 HA).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:48

xLes schreef:
TS, trek het je niet aan. Je doet het beste voor je paard. Ik zet ariatje alvast even op mijn foeilijst, hoe bekrompen PN-freak kun je zijn zeg.

Stuur alvast maar de dierenbescherming op me af :P. Ik heb het omgekeerde gedaan: mijn paard van 24/7 buiten op stal gezet. Voor mij nochtans irritanter want de 24/7 buiten was haast naast mijn deur. De stal gaan ze lente tot herfst minstens 10-12u buiten, maar in de 3 natste maanden van het jaar staan ze hoofdzakelijk binnen. Ze komen wekelijks minstens een halve dag buiten.
Ik zag mijn paard wegkwijnen op de 24/7 buiten stal. Ze stond kniediep in de modder, durfde haast niet meer bewegen. Nergens kon ze droog en zacht liggen. Ze kreeg mok, wat heel veel pijn deed. Ze had chronische diarree. Haar vacht en nog erger werden dof, levenloos...
Op stal gezet en haar levenslust is terug, beetje te zelfs. Geen diarree meer, blinkend vachtje, mok en dus pijn volledig verdwenen, zelfs de traanogen waar we al een half jaar mee sukkelden waren weg. Haar gezondheid is er zó op vooruit gegaan...

Maar geen nood hoor, als ik niet snel een baan vind moet ik haar wel verkopen, dus is ze van haar vreselijke baas vanaf ;)

Maar, eerlijk gezegd, is deze overgang niet perse met het beste van je paard in gedachten.
Pasop! begrijp me niet verkeerd, haar stallen op de plaats dat je beschrijft, kniediep in de modder, geen droge plaats om te liggen, absoluut de juiste keuze om haar te verhuizen, dat is geen leven voor een paard.
je paard zal ook gelukkiger zijn nu dan voorheen, dat zal zeker zijn. (en ik snap het ook als er in de buurt geen andere mogelijkheden zijn dat je hiervoor kiest hoor ;) )
Maar er zit daar ook een middenweg in.
De mijne staan 24/7 buiten, Maar ze hebben een schuilstal van 4*8 die lekker dik opgepot ligt. Dus altijd droog om te liggen,
Afbeelding
daarvoor hebben ze een plateau van 5*10 (waar er soms wel wat water op staat maar grootste gedeelte is droog.) en een paddock van momenteel 5*10 in houtpulp (komt normaal 5*40).
Ideaal zou zijn moest ik nog een ruime zandpaddock hebben, in de plaats van de huidige paddock, waar ze een sprintje kunnen trekken, maar dat lukt helaas nog niet :D)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:49

Is hier idd vrij lastig. Alle huizen waar je een leuk stukje voor de paarden bij heb, zijn al rond de 5 ton of meer. En daar krijg ik helaas geen hypotheek voor :')

Zag er laatst eentje van een ton voorbij komen, maar jammergenoeg in Groningen (ik woon en werk in omgeving Bergen op Zoom) en dat is weer een stukje te ver weg

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:07

Mijn paard doet precies hetzelfde, dan toch lekker binnen, ook prima :D Geen problemen maken die er niet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:10

Dilan93 schreef:
Is hier idd vrij lastig. Alle huizen waar je een leuk stukje voor de paarden bij heb, zijn al rond de 5 ton of meer. En daar krijg ik helaas geen hypotheek voor :')

Zag er laatst eentje van een ton voorbij komen, maar jammergenoeg in Groningen (ik woon en werk in omgeving Bergen op Zoom) en dat is weer een stukje te ver weg

Tja, ik ken dat. 10 jaar geleden bouwden we een huis met ruimte voor een paddock. Doel was paard en pony in de winter thuis en in de zomer op een huurwei. Na 2 jaar had ik eindelijk mijn wei, in tussentijd liet ik de paarden regelmatig grazen in onze niet aangelegde tuin, helaas waren ze beiden zo aan ons gewoon geraakt, dat de heren niet gelukkig waren op de wei. Vooral de shet hing er echt de hooligan uit.

Na een onteigening moesten we snel een andere woning vinden. Ons huidig huis heeft de ruimte voor een iets kleiner paddock, maar er was mij een wei op 50 meter van mijn huis beloofd, dus gingen we over tot de aankoop. Jammer genoeg, heeft degene die mij die wei beloofde, zich daar niet aan gehouden. En voor een wei verder van huis, heb ik moeten afhaken nadat mijn paard ziek geworden is. Ik heb nog een poging ondernomen om een weitje achter mijn huis te huren en dat is me geweigerd. Mijn paard zal niet genezen en heeft continu mijn aandacht nodig, dus hij kan niet ver weg en mijn shet, die is ondertussen zwaar hoefbevangen geweest en mag voor de rest van zijn leven niet meer op de wei.

Je ziet, hier staan ze ook niet ideaal. Ze kunnen vrij binnen en buiten, hebben onbeperkt hooi en kunnen met mekaar lopen en spelen, maar kunnen niet op gras. Paarden zijn volgens het legertje dierenartsen die ik het laatste jaar nodig had en al de anderen die met hen gewerkt hebben, gewoon gelukkige beesten die er heel relax bij staan. Dus, wat anderen ook zeggen, als jou paard niet gelukkig is op de wei, kan een paddock perfect.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:21

een paard heeft niet perse gras nodig om gelukkig te zijn, zeker niet als ze er ziek van worden ...

ruimte, beweging en regelmatig/onbeperkt eten zijn belangrijker dan gras...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:38

ariatje schreef:
ZUCHT:

24/7 in kou en de blubber = FOUT
24/7 op stal = FOUT

Er zijn tussenwegen. Overdag buiten snachts binnen. Zomers 24/7 buiten swinters bij daglicht buiten snachts op stal. Oh wat is het moeilijk.

Er zijn richtlijnen uitgegeven over hoe men paarden dient te huisvesten en te voeren.
Maar de 24/7 binnen ruiters lappen die aan hun laars net zoals de 24/7 zonder schuilstal blubber ruiters.
Zij weten het kennelijk beter? Of misschien komt het hen gewoon niet goed uit, die richtlijnen?!

En ts heeft dus ook een prachtige tussenoplossing: Lekkere stal met uitloop, dus frisse lucht en beweging.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:23

In weer en wind buiten in de modder of warm en droog binnen staan.....Ik weet wel wat ik diervriendelijker vind.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:28

Alter_Ego schreef:
In weer en wind buiten in de modder of warm en droog binnen staan.....Ik weet wel wat ik diervriendelijker vind.

Waarom altijd een of situatie? Waarom geen en/en situatie?
En dan ook altijd een prut situatie tegenover een goed stalmanagement situatie.

Waarom geen naar buiten kunnen als ze willen, wanneer ze maar willen. Geen in prutweer in de modder staan, maar een goed management zoals je ook bij de stal verwacht?

In de dikke modder staan buiten zonder andere mogelijkheden komt op hetzelfde neer als in een kleine dichte stal staan die amper schoon wordt gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:34

Alter_Ego schreef:

en dat is appels met peren vergelijken ...
Je hoeft niet of/of. Creeer een situatie waarin ze zelf kunnen kiezen.
DE mijne kunnen lekker droog binnen staan en liggen op een dik bed, en hebben daar onbeperkt ruwvoer ter beschikking. Buiten zijn er ook twee slowfeeders met onbeperkt ruwvoer erin, en die staan op beton. Enkel in de paddock staan er geen slowfeeders, maar daar hebben ze de keuze uit een stevigere ondergrond en kunnen ze ook een modderbad gaan nemen.
Praktijk wijst uit dat ze als ze kunnen liever in de weide gaan staan (daar is er geen beschutting, wel gras). Tweede keuze is op het beton aan het eten (beschutting door hoek van muren, hooi/voordroog), en derde keuze (of als het regent kiest een van de twee de stal uit) is om binnen te gaan staan/liggen. (volledige beschutting, ligbed van stro, hooi/voordroog)
Mijn voorkeur is om ze gewoon de keuze te geven.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:50

Mischien vind je paard de paddock saai! Is er mogelijkheid tot het voeren van je paard in de paddock?
Heb het topic niet goed doorgelezen en weet niet of dit al gezegd is^^

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:55

thijs_1996 schreef:
Mischien vind je paard de paddock saai! Is er mogelijkheid tot het voeren van je paard in de paddock?
Heb het topic niet goed doorgelezen en weet niet of dit al gezegd is^^

Hij had altijd ruim voldoende hooi ter beschikking op zn wei ;) maar meneer stond liever zonder hooi op stal dan met hooi in de wei. Dus op t moment krijgt hij hooi in de paddock die aan zn box ligt :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:49

Misschien eens een pasr weken bach bloesem proberen? Zodat zijn nieuwe plek minder interne stress geeft...is best spannend als je uit je veilige kudde en omgeving gehaald wordt, misschien is hij binnenvetter? Stal is veilig nl..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:03

Tcm62 schreef:
Misschien eens een pasr weken bach bloesem proberen? Zodat zijn nieuwe plek minder interne stress geeft...is best spannend als je uit je veilige kudde en omgeving gehaald wordt, misschien is hij binnenvetter? Stal is veilig nl..

Hij stond al een maand of 5 in die wei toen hij dat gedrag begon te vertonen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:17

Duhelo schreef:
DE mijne kunnen lekker droog binnen staan en liggen op een dik bed, en hebben daar onbeperkt ruwvoer ter beschikking. Buiten zijn er ook twee slowfeeders met onbeperkt ruwvoer erin, en die staan op beton. Enkel in de paddock staan er geen slowfeeders, maar daar hebben ze de keuze uit een stevigere ondergrond en kunnen ze ook een modderbad gaan nemen.
Praktijk wijst uit dat ze als ze kunnen liever in de weide gaan staan (daar is er geen beschutting, wel gras). Tweede keuze is op het beton aan het eten (beschutting door hoek van muren, hooi/voordroog), en derde keuze (of als het regent kiest een van de twee de stal uit) is om binnen te gaan staan/liggen. (volledige beschutting, ligbed van stro, hooi/voordroog)

Dit vind ik klinken als een hele ideale situatie. Wij hebben bijvoorbeeld geen dik bed in de stal. We kunnen dat hier niet afvoeren al dat stro, dus ze staan hier gewoon op de aangestampte leemgrond en droog. Ze zullen nooit plassen of poepen in hun eigen stal want daar hebben ze de hoek voor gepakt in de paddock en elke dag worden alle drollen weggebracht naar de boer met de kruiwagen. Voor de stal gooien we elk jaar paar kruiwagens houtsnippers zodat dit niet te drassig wordt.
Dus onze paarden slapen 's nachts op de grond in de paddock (ongeveer 1000 vierkante meter). Ik kan altijd zien aan het platgedrukte stukje waar ze gelegen hebben. Overdag in het zonnetje rond 13.00 uur willen ze ook nog wel eens een tukkie doen op de wei. Hercule heb ik vroeger altijd buiten zien liggen (overdag als ze uit de stal mochten), maar nog nooit in de stal zien slapen, dus ik geloof niet dat ze het bed missen, maar vind het wel mooie oplossing Duhelo. Hij staat altijd in zijn stal en Polie staat dan voor hem net met haar bibs binnen. Zelden staat ze alleen in haar stal, alleen met eten.
Overdag kunnen ze knabbelen op de wei en 's avonds als ze naar huis komen krijgen ze heel erg veel hooi voor de nacht, maar zeker niet onbeperkt voor dit sobere ras. En eerlijk is eerlijk, het is hier wel erg nat en modderig rondom de hooiruif. Wij wassen in de winter en bij modder nooit de benen. Dus we hebben moddermerens, maar wel mok vrij. Ik geloof dat al dat wassen eerder risico geeft op Mok en niet het nat staan an sich, ook al vind ik dat niet ideaal.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:22

ariatje schreef:
Wederom vul JIJ woorden in die ik niet in mijn mond of pen heb genomen.

Ja ik kijk wellicht anders tegen het probleem aan dan jij. Hoon het weg, of probeer er je voordeel mee te halen. Je bent nl niet de enige met een paard met dit probleem. Er zijn er meerdere, je probleem is niet zo uniek. En mede daardoor zijn er ook oplossingen voor gevonden. Moet je ze wel willen horen en smoesjes aan de kant zetten. Dat heet bewustwoording.

Ik wens je veel wijsheid, geduld en inzicht toe. Succes.

Het paard schikt zich in deze situatie, ts ook.

Zeker zijn er nog andere tussenoplossingen maar dat kan of wil ts niet. Ieder zijn keus hoe onbegrijpelijk soms dan ook.

Ik weet hoeveel geluk het een paard kan brengen als je de omstandigheden aanpast dichter naar de natuurlijke behoeften van een paard dat is onbeschrijflijk mooi maar ieder zijn manier.