pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:07

Ginootje ik stuur je een pb.

Biscaya: het is maar net wat jij als stalhouder aanlegt. Niet iedere stal heeft een trainingsmolen (sterker nog, hier zijn er maar weinig) of een Agterbergbodem, maar een ander goed gedraineerde bodem.
Daar zal ook de prijs naar zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:11

Amanda schreef:

Biscaya: het is maar net wat jij als stalhouder aanlegt. Niet iedere stal heeft een trainingsmolen (sterker nog, hier zijn er maar weinig) of een Agterbergbodem, maar een ander goed gedraineerde bodem.

Als ik iets doe doe ik t goed..Wil tevreden klanten en tevreden paarden!!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:12

420 euro %)
Regio Utrecht.
Binnenbak aanwezig. Alles erop en eraan. Incl mesten en binnen en buiten zetten.
En trailerhelling.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:13

biscaya schreef:
Amanda schreef:

Dan kun je ook meer vragen, dat is logisch.. Sommige mensen zijn tevreden met een rommel bende en een blubberbak, logisch dat ze dan goedkoper staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:14

Nies_ schreef:
biscaya schreef:

Dan kun je ook meer vragen, dat is logisch.. Sommige mensen zijn tevreden met een rommel bende en een blubberbak, logisch dat ze dan goedkoper staan.

Ja precies :j
Dan begrijp ik het verschil in prijs ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:22

biscaya schreef:
Yvank_ schreef:
Heb jij hooi en stro van eigen land + het materiaal om zelf dit te kunnen oogsten en persen? Dat scheelt ook al een hele hoop he :)

Je doet overkomen alsof geen enkele stal netjes en goed kan zijn omdat de stal geen 300 + kost. Dan zou uik zeggen kom eens kijken je bent van harte welkom.

Nou om een klein voorbeeldje te noemen: een fatsoenlijke bak die altijd rijdbaar is kost 35.000 euro ( agterberg ) en overdekte trainingsmolen kost een slordige 50.000, een Agterberg longeerton kost alleen aan bodem al 6.000 euro, dan reken ik al t hekwerk nog niet mee.. En dan hebben we t lang nog niet gehad over aanschaf/ onderhoud trekker, mest ophalen 1x per 6 wkn, bodembedekking, hooi, brok en bij mij op stal ook dagelijks slobber. Onderhoud vd stallen, rekeningen van gas, water en licht..ect ect ect..
Vrees dat de meeste hier echt geen enkel benul hebben wat t nou echt kost!

Is alleen agterberg goed dan :) ?

Wij hebben 3 perfecte bodems in de bakken altijd top te rijden worden dagelijks gesleept en het is ´gewoon´ zand. Niks geen rommeltje alles is keurig :)

Ik heb de paarden jaren aan huis gehad dus weet wat het kost :) en hier in het noorden kom je met een grotere stalling (25 paarden) met een bedrag van 200 per maand zat uit je kosten.

Hier zijn er geen stallen van 300 + nergens niet.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:29

Yvank_ schreef:
Ooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die het niet doen voor het geld maar omdat ze het leuk vinden en zo er een beetje aan over houden maandelijk maar hun hoofdinkomen ergens anders uit halen? Zoals goede full time baan van partner oid.
Niet iedereen heeft een stal voor de hoofdinkomsten.

Tuurlijk, dat kan allemaal, en is ieders keuze, maar ik vind wel dat daar dan heel gemakkelijk over gedaan wordt door klanten.
Dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, maar ik lees en hoor wel commentaar op stalprijzen waar mijn tenen af en toe van krommen.
Wij hebben zelf 16 paarden in pension, en een aantal van onszelf, 24/7 buiten. Dit is een dagtaak voor 1 persoon, maar doen we met het hele gezin. Het is zwaar werk, zeker met slecht weer, dan is het ook nog vies werk, 365 dagen per jaar vroeg op en ook 's avonds nog aan het werk. Ook met Kerst, verjaardagen, oud&nieuw etc, met een ziek paard 's nachts er uit.
Wat ik eraan overhoud is echter bij lange na geen fulltime salaris.
En dat is idd onze eigen keuze, maar een beetje waardering vanuit de klant mag daar wel tegenover staan. Nu zie en ervaar ik dat op mijn stal wel hoor, maar ik lees hier op bokt toch vaak anders.
Een aantal paarden in pension hebben is niet alleen maar leuk. En ik denk dat als je werkelijk alle kosten gaat doorberekenen, je prijs flink omhoog moet, wat je klanten gaat kosten.

Dus ik snap biscaya's gedachtengang zeker!

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:30

Ik betaal voor de stalling 150 per maand (omgeving deventer) inclusief binnen en buiten zetten (10 uur lang weidegang in de winter, zomers 24/7), hooi, voeren en uitmesten van de stal. Ik moet alleen t krachtvoer zelf betalen. Faciliteiten zijn een goede buitenbak met verlichting, longeerplek/ loswerkterrein en redelijke uitrijmogelijkheden. Plus goed toezicht, pensionhoudsters is heel betrokken. Nog een voordeel voor mij, ze staat op 7 fietsminuten afstand van mn huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:31

Nogmaals ik heb jaren paarden aan huis gehad dus ik weet de kosten :) maar moet ik dan maar zeggen tegen de staleigenaar joh die 200 die ik je betaal is veel te weinig hoor! Ik stel voor dat het stalgeld voortaan 350 wordt. Dat slaat toch ook nergens op :D moet die toch lekker zelf weten!

Je regio maakt echt ook enorm uit voor een huis met wei en stallen betalen we in het westen zowat een keer zoveel als hier.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:39

Amanda schreef:
Nies_ schreef:

Ja precies :j
Dan begrijp ik het verschil in prijs ook :j

Beetje kort door de bocht om te stellen dat alleen een Agterberg bodem goed is en de rest een blubberzooitje. Wij hebben geen Agterberg in geen van de bakken maar absoluut geen blubberzooitje. Betaal ook wat meer, dat dan weer wel :)

Ik betaal hier 300 euro per maand.

Hiervoor heb ik:
- binnenbak van 20x40
- binnenbak van 20x50
- buitenbak van (ik gok) 20x40
- buiten longeercirkel
- zomer overdag weidegang
- winter op de paddock
- krachtvoer zit bij de prijs in (2x daags)
- hooi/kuil van eigen land
- ruime stallen met vlas welke dagelijks worden uitgemest
- 2 wasplaatsen
- poetsplaatsen
- warme kantine met koffie, frietjes, tosti etc
- een hele mooie korting op lessen

En dat was het ongeveer wel. Ik sta op een manege, iets waar sommige nogal op neerkijken. Maar ach, dan nodig ik ze uit te komen kijken. Manegepaarden in ruime groep/loop stallen. Lessen op niveau. En nog wel meer dingen die ik als erg positief ervaar!

En het belangrijkste... Een hele leuke groep pensionklanten en een super staleigenaresse met verstand van zaken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:45

Goh. Dat is natuurlijk alleen maar om aan te geven dat er verschil is. Dat het niet het een of het ander is, maar er nog een hoop tussenin zit is natuurlijk logisch :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:46

Maar dat is dan ook een keuze die je maakt. Ik hoef ook geen Agterbergbodem. Een goed gedraineerde buitenbak is voor mij goed genoeg (en een keer een plasje geen ramp). Dan kun je bijna jaar rond trainen. Voor de dagen dat dat niet kan, rij ik buiten. Daarom zoek ik wel een stal met ook goede uitrij mogelijkheden.
Er zit nogal een verschil tussen Agterberg en blubberzooi :+
Iets met zwart wit en een hele grote marge grijs.

Kantine heb ik ook niks mee, sterker nog, ik heb niet eens een toilet op stal :+
Ik wil luxe voor mijn paard, niet voor mij. Wat in geval van mijn paard betekent: 24/7 buiten met een maatje, winter is paddock prima, zomer land en onbeperkt ruwvoer.
En dat ik 'm dan een keer vies van de paddock vis en niet schoonkrijg omdat meneer in het natte zand heeft liggen slapen met zijn winterhaar, en ik door de plassen moet ploegen om hem te pakken omdat hij zelf niet komt, dat is dan maar zo :D
Daar heb ik waterdichte schoenen voor gekocht :))

Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 04-01-16 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:46

marionblo schreef:
Yvank_ schreef:
Ooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die het niet doen voor het geld maar omdat ze het leuk vinden en zo er een beetje aan over houden maandelijk maar hun hoofdinkomen ergens anders uit halen? Zoals goede full time baan van partner oid.
Niet iedereen heeft een stal voor de hoofdinkomsten.

Tuurlijk, dat kan allemaal, en is ieders keuze, maar ik vind wel dat daar dan heel gemakkelijk over gedaan wordt door klanten.
Dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, maar ik lees en hoor wel commentaar op stalprijzen waar mijn tenen af en toe van krommen.
Wij hebben zelf 16 paarden in pension, en een aantal van onszelf, 24/7 buiten. Dit is een dagtaak voor 1 persoon, maar doen we met het hele gezin. Het is zwaar werk, zeker met slecht weer, dan is het ook nog vies werk, 365 dagen per jaar vroeg op en ook 's avonds nog aan het werk. Ook met Kerst, verjaardagen, oud&nieuw etc, met een ziek paard 's nachts er uit.
Wat ik eraan overhoud is echter bij lange na geen fulltime salaris.
En dat is idd onze eigen keuze, maar een beetje waardering vanuit de klant mag daar wel tegenover staan. Nu zie en ervaar ik dat op mijn stal wel hoor, maar ik lees hier op bokt toch vaak anders.
Een aantal paarden in pension hebben is niet alleen maar leuk. En ik denk dat als je werkelijk alle kosten gaat doorberekenen, je prijs flink omhoog moet, wat je klanten gaat kosten.

Dus ik snap biscaya's gedachtengang zeker!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:50

ilaan schreef:
Amanda schreef:

Beetje kort door de bocht om te stellen dat alleen een Agterberg bodem goed is en de rest een blubberzooitje. Wij hebben geen Agterberg in geen van de bakken maar absoluut geen blubberzooitje. Betaal ook wat meer, dat dan weer wel :)

Ik betaal hier 300 euro per maand.

Hiervoor heb ik:
- binnenbak van 20x40
- binnenbak van 20x50
- buitenbak van (ik gok) 20x40
- buiten longeercirkel
- zomer overdag weidegang
- winter op de paddock
- krachtvoer zit bij de prijs in (2x daags)
- hooi/kuil van eigen land
- ruime stallen met vlas welke dagelijks worden uitgemest
- 2 wasplaatsen
- poetsplaatsen
- warme kantine met koffie, frietjes, tosti etc
- een hele mooie korting op lessen

En dat was het ongeveer wel. Ik sta op een manege, iets waar sommige nogal op neerkijken. Maar ach, dan nodig ik ze uit te komen kijken. Manegepaarden in ruime groep/loop stallen. Lessen op niveau. En nog wel meer dingen die ik als erg positief ervaar!

En het belangrijkste... Een hele leuke groep pensionklanten en een super staleigenaresse met verstand van zaken.

Ik zeg ook niet dat je verplicht een Agterberg moet. .alleen ben ik nog nooit een betere bak tegengekomen..En ik heb me echt heus wel verdiept voordat ik deze liet aanleggen.. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:52

Agterberg is ook de top. Maar dat wil niet zeggen dat een ander soort bodem niet goed, prima of gewoon voldoende is. Al het andere is niet meteen een blubberzooi.
En je quote is verkloot, dat heb ik niet gezegd :D

Anoniem

Een agterberg is zeker een van de besten.. Maar dat maakt een ander soort bodem toch nog niet een ruk bak :D

Othilly

Yvank_ schreef:
Nogmaals ik heb jaren paarden aan huis gehad dus ik weet de kosten :) maar moet ik dan maar zeggen tegen de staleigenaar joh die 200 die ik je betaal is veel te weinig hoor! Ik stel voor dat het stalgeld voortaan 350 wordt. Dat slaat toch ook nergens op :D moet die toch lekker zelf weten!

Je regio maakt echt ook enorm uit voor een huis met wei en stallen betalen we in het westen zowat een keer zoveel als hier.

Dan mag ik maar van geluk spreken dat ik in t midden van t land woon :evaw:

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:53

Yvank_ schreef:
Een agterberg is zeker een van de besten.. Maar dat maakt een ander soort bodem toch nog niet een ruk bak :D

Zeker niet..Maar t kan niet tippen aan een Agterberg..Helaas! Had hoop centjes gescheeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:55

Ik vind persoonlijk een agterberg geen meerwaarde hebben. Mijn paard loopt op alle bodems gewoon goed. Maar dat is ieder voor zich. Voor mij is dit dus ook geen vereiste op een stalling envenals een trainingsmolen wat voor mij geen meerwaarde heeft.

Ik wil gewoon een goed rijbare binnen + buitenbak. Weidegang en paddocks voor de paarden, goed voer wat meerdere keren per dag gegeven wordt.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:57

listiglistje schreef:
Ik betaal 300 p/m volpension in Zuidoost Brabant, daarvoor heb ik:

* longeercirkel (Eb en vloed bodem)
* buitenbak 30x60 altijd beschikbaar
* buitenbak 20x40 altijd beschikbaar
* buitenbak 20x60 met springparcour altijd beschikbaar
* binnenbak 22x45 met Equifond Allround bodem en diverse spiegels altijd beschikbaar
* kantine met automaten
* teras tussen de buitenbanen
* springmateriaal binnenbaan
* bodembedekking (stro of zaagsel)
* veel ruwvoer van goede kwaliteit (2 x grote berg binnen, maar ook op de wei wordt ruwvoer bijgevoerd indien gewenst)
* 3x per dag krachtvoer (Horsefood)
* 3 wasplaatsen met koud en warm water (Gratis)
* solarium (Gratis)
* in de zomer en winter hele dag weidegang (10 hectare wei, in kleine groepjes)
* stal van 3 x 4 (met 2 luxe wasplaatsen en zadelkasten ernaast)
* binnen en buiten zetten
* er wordt dagelijk gemest voor je (zondag niet)
* ruime zadelkast
* erf buiten mooi bestraat met ruime parkeergelegenheid
* uitrijmogelijkheden

Er zijn verschillende stallingsmogelijkheden, dus ook verschillenden prijzen:
24/7 met schuilstal (vanaf 140 pm dacht ik)
Groepstalling met inloopstal
Stalling voor gepensioneerde paarden
Opfokstallen en merriestallen
Buitenstallen met buitenluik (290 pm)
Binnenstallen 3 x 3 (280 pm)
Binnenstallen 3 x 4 (deze heb ik en kost dus 300 pm)

Trailer stalling buiten kost 12,50 extra per maand (of 25 voor binnen) en verplicht ontwormen om de 3 maanden.

Mag ik vragen waar jij staat?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:58

Wat een verschil in prijzen.
Ik betaal sinds deze maand (plaatsje ergens in groningen op t platteland) €150,- excl krachtvoer incl:
Binnen-buiten zetten 6x per week
Ruwvoer + het voeren ervan 4x per dag
Krachtvoer voeren 2x per dag (zelf inkopen zown 20 euro in de maand)
Hele goede buitenbak
2 paddocks
Stro zit er ook bij in.
Een hele boel gezelligheid ook bij inbegrepen.

Ze gaan volgende maand bouwen aan een binnenbak en een nieuwe buitenbak. Dan wordt het uiteraard wel weer wat duurder. Maar begrijpelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:59

@Nyckle: Een hengst die actief in de sport loopt en intensief getraind wordt heeft vaak inderdaad wel meer nodig dan een hobbelpaard dat 1x/week een buitenrit maakt. Maar dan nog, 8 kg... pfoe. Is wel veel.

Toen mijn paard nog hengst was kreeg hij op volpension waar ik toen stond ook van de stalhouder 4kg/dag. Ik had 3x/week les, niet altijd even intensief. Af en toe longeren en regelmatig buitenritten tussen 10 en 25km (max. 2x/week). Maar amper hooi. Gevolg: paard had vaak zat warme hoeven en liep gevoelig, maar stalbaas had geen zin om voerbeleid aan te passen "want wat wist ik daar nou van". Toen ik zelf weer ging voeren ander krachtvoer gezocht en de hoeveelheid omlaag. Ging gelijk een stuk beter, hij had gewoon last om die immense massa te kunnen verteren. Intussen is hij ook gecastreerd. Helemaal van krachtvoer af kan niet, dan zit er niks van puf meer in.

Intussen sta ik terug doe-het-zelf. Wat ben ik kwijt per maand voor 3 stallen:
€390 stalgeld (kale huur), €180 hooi, €50 stro en €30-€40 krachtvoer + supplement glucosamine = €660/maand. Dat is voor 1 gewone warmbloed van bijna 1m70, een tinkerkruising en 2 shetjes. Ik voer dagelijks ongeveer 2 baaltjes hooi à 25/30kg per baal, dus allemaal onbeperkt hooi. Haal dagelijks het grootste deel mest en plasplekken uit de stal + bijstrooien en wekelijks of om de 2 weken gaat de stal helemaal leeg. Er is er maar 1 die standaard krachtvoer krijgt en da's mijn grote paard, die krijgt ongeveer 1,5kg sport mix zero (granenvrij muesli) verdeeld over 2 voerbeurten.
Paarden staan in buitenboxen. Er is koud water beschikbaar (als de leiding niet bevriest), plek om mijn zadelkast te zetten (waar niet eens alles in kan) en een grote buitenbak van 30x50 met matige verlichting en matige kwaliteit. Hij is bruikbaar maar het is opletten geblazen voor wakke plekken. In principe heb ik 2 kleine paddocks ter beschikking maar paarden zakken tot over de koten in de blub. De shetjes zitten soms zo goed als vastgeplakt in de modder -O- Poetsen/opzadelen is ofwel in de stal zelf, ofwel buiten. Idem als de smid/DA/TA moet komen, er is niks overdekt. Nuja, er is een schuur met binnenstallen maar die is alleen voor de pensionbaas zelf en is bijgevolg altijd op slot. Ontzettend leuk als het sneeuwt... We hebben ook geen toilet.
Ohja, bovenop de €660 komt ook nog eens €70 extra voor opslagplek voor mijn hooi. Anders kon ik maar net nipt aan voor 3 weken hooi laten leveren. Dat zet het totaal op €730/maand.

Omdat ik dat toch wat te gortig vond worden heb ik beslist om tussen maart-mei, wanneer er plek vrijkomt, mijn 2 grote paarden te verhuizen naar een all-in stal voor €350/paard/maand. Dan betaal ik alsnog €700/maand maar alles wordt voor me gedaan, kleine binnenbak, 20x60 buitenbak met super bodem, goed hindernismateriaal, stapmolen, longeercirkel, overdekte poetsplekken, ruime zadelkast, toilet, in de zomer weidegang (wel zelf binnen- en buitenzetten) en in de winter een droge paddock. Die laatste moet wel gedeeld worden. Mijn hoefsmid komt sowieso ook al op deze stal, dus da's gewoon handig :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:07

Yvank_ schreef:

Dus dan is mijn opmerking: je staat praktische voor niks dan toch terecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:08

En mijn opmerking dat de staleigenaar zelf moet weten of hij er aan wil verdienen of niet toch ook :) ?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:13

Ik betaal hier 210 per maand ( regio Uithoorn/Mijdrecht )
Daarvoor heb ik:
-Altijd te rijden buitenbak van 20x58 ongeveer
-Longeercirkel
-Zomer weidegang (mogelijkheid tot 24/7)
-In de winter de hele dag buiten in haar eigen paddock met nog 3 andere om haar heen(de rest gaat alleen ochtend)
-Ze word buiten en binnen gezet
-Voordroog van eigen land en bij meerprijs kan je hooi van hun kopen
-Zelf uitmesten maar stro zit bij de prijs in
-gezellige stalgenoten

Ik moet wel zelf de stal en de paddock doen en mijn slowfeeders klaarhangen. Bakjes met voer moet ik ook klaarzetten. Het is niet veel luxe maar de enigste stal die ik in mijn omgeving heb gevonden waar ze lekker de hele dag in de winter buiten komt en niet maar een dagdeel.