komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:05

Bij ons stonden ze voor heen van half 10 tot uurtje of 8 tot dat er stalgenootjes begonnen te miep en over dat ze eerder naar binnen moesten...

Kom nu op stal met de wintermaanden wel wisselingen in de paddock maar zomer staan ze 24 uur of van uurtje of 10 tot uurtje of 8 in de avond

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:15

kobuss1 schreef:
Moet ook wel zeggen dat een aantal om medische redenen korter buiten gaan. De paddocks zijn zonder schuilplek en dat is voor sommige oudjes niet zo fijn voor hun spieren. Anderen schijnen mok te krijgen van deze nattigheid

Mok krijg je Door een bacterie niet Door nattigheid..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:18

jokari schreef:
ElineS schreef:
Dan moet je maximaal 10 paarden op stal hebben en niet 25. Als je er geen ruimte voor hebt qua weide moet je niet meer stallen gaan bouwen/hebben dan wat je max op de weide kwijt kunt. Dat is toch simpele logica :+

daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas zijn er maar weinig stal-eigenaars die daar rekening mee houden.

En dan moeten de stalingskosten meer dan verdubbeld worden...
pensionhouder moet ook rondkomen...
vind sommige wel erg makkelijk denken hoor.
Feit is gewoon dat de opbrengsten per pensionpaard niet heel hoog zijn, zeker als je naar afschrijving kijkt van alle spullen (van rijbak tot trekker en kruiwagens etc)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:20

biscaya schreef:
kobuss1 schreef:
Moet ook wel zeggen dat een aantal om medische redenen korter buiten gaan. De paddocks zijn zonder schuilplek en dat is voor sommige oudjes niet zo fijn voor hun spieren. Anderen schijnen mok te krijgen van deze nattigheid

Mok krijg je Door een bacterie niet Door nattigheid..

Ja en die bacterie doet het vooral goed bij nattigheid.... duh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:07

Het scheelt zeker wel of de aangeboden optie buiten mogelijkheid heeft tot schuilen of niet. Bij ons is dat er niet en ja, dan blijven ze bij echt slecht weer zoals gisteren een dagje binnen. Ik voer dan extra hooi in een slowfeeder zodat ze zeker bezigheid hebben. Vanaf het moment dat het weer rustiger weer is gaan ze terug overdag het land in.

Ik kan gewoon geen 3x/dag heen en terug rijden hiervoor. Stal baas zet hooguit binnen of buiten en doet niks qua dekenwissel. Kan ze moeilijk met een zeiknat regendek om stal laten. De ene heeft dat niet nodig en de ander moet een dikker dek op voor de nacht.

Kinke

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:50

Ik laat mijn Spanjaarden gewoon in de regen staan overdag, zou niet weten waarom niet. Ik haal ze 's avonds laat (rond een uur of 11) binnen. Ze staan ook gewoon in hun blote kont, en behalve dat er nog gras staat hebben ze ook altijd hooi tot hun beschikking. De enige reden waarom ik ze binnen houd is wanneer de weide en paddock vol water staan. Ik kan gewoon niet begrijpen waarom men toch een paard aanschaft als het bijna altijd op stal staat. Een paar uurtjes per dag buiten vallen voor mij onder dierenmishandeling. Ik snap het ook niet, waarom werkt het bij houden van paarden wel zo en denkt de gemiddelde Bokker wel beter na als hij/zij bijvoorbeeld een hond aanschaft. Zou die de hele dag in een bench zitten met uitzondering van een paar uurtjes, dan was Bokt te klein voor alle negatieve reacties.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:03

Ik vind het ook echt belachelijk dat pensionstallen ontzettend paard-onvriendelijk zijn. Het zou toch verdomme niet zo zeldzaam moeten zijn een stal te vinden voor je hobby dier, waar hij een beetje normaal kan leven. Absurd dat we opsluiten in een toilet de hele dag normaal vinden.

Overigens vind ik 24/7 buiten zonder goede voorzieningen net zo dierenmishandeling. Bijvoorbeeld op een grote stal waar ik stond, stonden ze de lichturen buiten op zandpaddocks. Postzegels, maar als je iemand kon vinden die zijn/haar paard ook niet alleen wou hebben kon je van 2 paddocks, één gezamelijke maken en dan hadden ze en een vriendje en meer ruimte.
Afijn; die paddocks zijn buiten, zonder bomen, zonder schuttingen. Een open zandvlakte met 40 kleine, aparte, paddocks, zo moet je het zien.

Niet zo gek dat met het weer van vandaag bijvoorbeeld, die beesten er niets aan vinden! Maar nog veel erger, van de zomer was het 35 graden..... en stalmederwerkers flikkeren die paarden 'gewoon' in die paddocks. Alle dieren weggesmolten tegen 15:00.....

Ik vind dat paarden het recht hebben om te kiezen! Pension stallen die niet willen overgaan op 'actief' stallen of paddock paradises met kudde's vanwege zeurende klanten; bouw dan allemaal stallen met uitlopen. Geen arbeid meer nodig voor binnen en buiten zetten en paard kan ten alle tijde ZELF kiezen of hij in de regen gaat staan of lekker binnen staat. En dat geeft het paard meteen een grote mate van gevoel van vrijheid....

Toen mijn paard naar een stal met uitloop verhuisde, veranderde ze van een zure merrie op stal naar een zeer gelukkig, nieuwsgierig, en vrolijk paard. Keuze geeft vrijheid...

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:06

Diep triest... ik vind het gewoon belachelijk hoe weinig de paarden op die stallen en maneges buiten komen.... bij ons komen ze de hele dag buiten.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:06

En dan moeten de stalingskosten meer dan verdubbeld worden...
pensionhouder moet ook rondkomen...
vind sommige wel erg makkelijk denken hoor.
Feit is gewoon dat de opbrengsten per pensionpaard niet heel hoog zijn, zeker als je naar afschrijving kijkt van alle spullen (van rijbak tot trekker en kruiwagens etc)[/quote]

En dan hebben we het nog niet over hypotheek,gas, water, licht, verzekeringen, weidebeheer, onderhoud,mestafvoer, en oh ja...een salaris. Hoor met verbazing bedragen van 150 euro per maand incl. goed ruwvoer, ben voor quarter en shet al 90 euro kwijt aan goed hooi.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:07

Maar dan krijg je weer de argumenten dat de prijzen van de stalling verdubbeld moeten worden. En daar gaan de meesten dan weer tegenin. Ik vind het niet meer dan logisch, de pensionhouder moet er zijn brood mee verdienen. Paarden houden is nou eenmaal ontzettend duur. Echter lijkt het tegenwoordig een soort verworven 'recht' te zijn. Ik wil ook wel een mooie Range Rover of een Mini cabrio, maar ik heb er geen geld voor dus dan gaat het gewoon over.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:26

Maar de schuldige hier is toch degene die zijn paard op zo'n soort stalling zet? Als er geen klanten zouden zijn zou de pensionhouder vast zijn strategie veranderen.

Geen fijne huisvesting in de buurt? Dan geen paard...lijkt mij. Ik ga mijn konijn ook niet in een hokje van 80x50cm zetten omdat ik nou eenmaal niet meer ruimte in mijn tuin heb. Dan maar geen konijn.

Een 100% perfecte stalling heb ik nog niet gevonden hoor maar hier in Brabant zijn in ieder geval genoeg paardvriendelijke stallen te vinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:35

Ben ik helemaal met je eens Dee_Es

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:37

Bij ons gaan ze een halve dag naar buiten in de winter en in de zomer 24/7. Met dit weer staan ze na 5 uur ook echt aan het hek te zeuren dat ze naar binnen willen. Vaak ga ik voor of nadat hij buiten is geweest pas rijden en poetsen zodat hij nog extra lang uit zn stal is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:42

Dee_Es schreef:
Maar de schuldige hier is toch degene die zijn paard op zo'n soort stalling zet? Als er geen klanten zouden zijn zou de pensionhouder vast zijn strategie veranderen.

Geen fijne huisvesting in de buurt? Dan geen paard...lijkt mij. Ik ga mijn konijn ook niet in een hokje van 80x50cm zetten omdat ik nou eenmaal niet meer ruimte in mijn tuin heb. Dan maar geen konijn.

Een 100% perfecte stalling heb ik nog niet gevonden hoor maar hier in Brabant zijn in ieder geval genoeg paardvriendelijke stallen te vinden.

_/-\o_
Zolang er mensen zijn die hun paard op dit soort pensionstallingen zetten, blijven ze bestaan.
Voor mij geldt ook, eerst fijne huisvesting vinden, dan paard.
En er kan natuurlijk wat veranderen op stal zodat je eens moet verhuizen.
Maar als jij in je buurt geen stal kunt vinden waar je paard naar buiten komt (zomer EN winter) dan wat mij betreft geen paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:45

Gelukkig nog meer mensen die zo denken.
Helemaal met bovenstaande Bokkers eens.
Geen goede stal/weide is geen paard.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:03

Bokt en zeker dit topic zijn helemaal niet representatief om te bepalen dat op dit forum de paarden het meeste buitenstaan. Wij ' dierenbeulen ' reageren hier namelijk maar liever niet want ohjee mijn paard staat maar enkele uurtjes buiten per dag! :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:11

flauwe opmerking. Leg dan gewoon uit waarom het wel ok is dat je paard enkele uren per dag buiten staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:11

Hopelijk gaan ze er wel over nadenken dan.

Ik kan begrijpen dat hele dagen buiten niet zomaar een optie is.
Maar een dagdeel zeker wel.
Ja in een fatsoenlijke maat paddock omdat een veredelde stal ook geen beweging geeft.
Kan een pensionstal dat niet bieden zou die in mijn ogen inderdaad geen vergunning mogen krijgen als paarden bedrijf.
Helaas kan het wel omdat er geen wettelijke regels zijn betreft welzijn en eigenaren hun belang nog altijd boven dat van het paard zetten en zo de stallen ook niet aansporen voor verandering.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:24

Ach, en dat wettelijke regeltje over 4 uur per dag buiten zegt toch ook al genoeg, wat is nou 4 uur…belachelijk weinig.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:31

Van de 242 reacties vind bijna 95% dat een paard meer dan 8 uur per dan buiten moet staan. Maar staan ook van alle mensen met deze mening de paarden meer dan 8 uur buiten?

Ik vind dat veel mensen wel heel makkelijk praten hier. Op het moment dat dat een pension houder zegt "paarden staan weer of geen weer van 8 tot 21uur buiten" heeft hij alleen maar bokkers op zij stal denk ik want als je gemiddeld rond vraagt op wedstrijd (ja dat heb ik gedaan) zijn er van de 20 mensen maar 3 die het paard werkelijk meer dan 8 uur buiten wil hebben in weer en wint

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:33

Ik sta op een pensionstal, mijn paard gaat van 8/half 9 tot 11 naar buiten (paddock of weidegang), rond 13:00/13:30 nog even molen (mits het niet hard regent) en dan rij ik hem nog eens tussen 15:00 en 17:00
Hij komt dus wel genoeg zijn stal uit.
In de zomer gaat hij van 08;00 tot 12:00 naar buiten en dan 's middags hetzelfde verhaal. Vaak genoeg zet ik hem zelf ook nog eens buiten 's middags maar dan staat hij na een uurtje aan de poort.
Dus doe ik een plezier hem de hele dag buiten te zetten?
Als ik zie hoe fit en gezond mijn paard uitziet en met hoeveel looplust hij loopt (en nee heb echt geen heet paard), doe ik hem echt niks te kort met alleen in de ochtend op de wei/paddock.
Ik denk dat het per paard ligt. Ik ben 100% voorstander van vaak/veel uit de stal. Maar ik denk dat er genoeg paardne zijn waar je geen plezier doet met 24/7 weide

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:36

Kinke
Persoonlijk vind ik 4 uur ook te weinig.
Wel denk ik dat het voor veel paarden een vooruitgang is.

Awwijk24
Toen ik nog Z reed stond mijn geschoren paard gewoon 8 uur of meer buiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:22

Hilarisch van die mensen die zeggen 'bouw dan stallen met uitloop' , die denken
A dat pensionstalhouders geldbomen hebben.
B de gemeente het prima vind als je even wat nieuws wil bouwen.

De meesten hier hebben 0 zakelijk inzicht, en no offence, maar je bent als pensionstal altijd nog een bedrijf, geen filantropische instelling die dan maar 10 paarden moet aannemen i.p.v. 25 en lekker zelf failliet gaat binnen een jaar.

Dit is i.m.o. een 'kiloknaller' discussie, zolang de wereld nog om geld draait kun je niet verwachten dat de 'start' van de keten ( dus boer of pensionstal) verlies gaat draaien omdat men aan het einde van de keten( de klant) wel principes heeft maar hier niet voor wil betalen.

Begin je eigen pensionstal met je eigen idealen en maak geen gebruik van een stalling die niet aan jouw wensen voldoet. Dan heb je principes ;)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:29

Ja, dat is eigenlijk wel de beste oplossing. Een pensionstal zoeken wat je wel ok vindt of je paarden bij huis stallen, verhuizen dus ;)

Toch vraag ik me af: er zijn genoeg pensionstallen die het wel kunnen: goede paddocks, inloopstal etc.
Ik snap dat je pensionstal 'ombouwen' geen optie is, maar je begint toch een pensionstal omdat je liefde hebt voor paarden? Dan wil je toch ook het beste voor paarden? En zoals ik hier lees vinden de meesten dat toch wel een flinke poos buiten staan met schuilmogelijkheden.
Veel mensen kiezen dus blijkbaar ook een pensionstal uit omdat er geen betere is in de omgeving. En de stalhouders veranderen niks, want ze krijgen toch wel klanten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:37

.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 25-11-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt