Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:52

Zo hé wat een bijleespost! Knap hoor Caily!

Lekkere soep met ballen! Zo heb ik mijn bak gelukkig nog nooit aangetroffen :=

Wij zijn momenteel aan het kijken of wij de watervoorziening kunnen vereenvoudigen. Maar dat valt nog niet zo mee... We hebben beschikking over een grondwaterput, maar die is in de zomer nauwelijks bruikbaar (droog, en veel ijzer in het water, later in het jaar trekt dit weer bij).
Schoonouders hebben twee buitenkranen, een helemaal aan de andere kant van het huis, de ander komt geen water uit, dat water verdwijnt onder het terras... Niet ideaal dus..

We keken al naar 1000 litervaten, maar probleem is dan nog het vullen... Regenwater wordt lastig, ons keetje dat als stal dienst doet heeft een halfrond dak en nauwelijks dakgoot...
Mochten mensen tips of ideeën hebben, alles is welkom!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:58

Jongens dit is niet te doen haha.

Mijn paarden zijn al een week nat geloof ik. Vooral de shet. Door de enorme vacht droogt ze niet of nauwelijks op tussendoor. Ze kunnen in en uit lopen. Zal dit nog kwaad kunnen?

Afbeelding
hier was ze trouwens stiekem Door de opening geglipt naar het stro/mestvork waar de worteltjes staan. Het was ineens verdacht stil.
Karev stond aan de andere kant vd deur heel sneu te kijken want die Pastte er niet tussendoor haha

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:02

Idd Peet, nu reageert iedereen nog, maar uiteindelijk blijven de meesten meelezen en niet actief posten.

HorseTopShop, mijn broodje hagelslag smaakt ineens minder lekker.. :P

Met de jaarwisseling krijgen ze hier altijd extra veel hooi. Verder doen we er niks aan. 2 jaar geleden hebben ze op 200m naast het weiland ook oude vliegtuigbommen laten ontploffen, dus dan kunnen ze dat vuurwerk ook wel aan. En de boer ging altijd met de hele familie carbid schieten, met 10 melkbussen op rij :P

Bij ons is het weiland ook zo vreselijk nat... De jongens krijgen nu wel rel. veel gras, dus het is niet kapotgelopen, alleen waar de waterbak staat. Die schuiven we nu elke dag wat op, zodat ze niet door de modder hoeven te ploeteren. Voor de merrie is het wat afzien, haar stukje is echt een groot zwembad, met uitzondering van 2 hoeken achterin, waar ze ook hooi krijgt (in slowfeedernet in speciekuip).

Karev, hier ook 3 waterratjes. Ze hebben er nog nooit wat van gehad. En op je foto te zien is jouw shet ook nog behoorlijk droog, op de buitenste vachtlaag na dan.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:05

Ohjajoh, onze paarden staan met dit weer ook heel zielig aan de draad te wachten tot ze eindelijk binnen mogen :) .

PPPeet, leuk voor je paardje, geregeld een weekje vrij. Ik heb altijd het idee dat een weekje vrij af en toe ideaal is, daarna zijn paarden terug eens zo fris en werkwillig. Alleen heeft de mijne nu eerder een lange vakantie, met af en toe een weekje werken :D .

Caily, respect voor je bijleespost! De stallen worden inderdaad helemaal naar onze zin, voor zover dat gaat binnen budget en binnen alle wettelijke verplichtingen waaraan we moeten beantwoorden :P Het worden drie stallen van 3x4 meter, en dan een voederruimte van 2,5 x 7 meter. Voor de stallen is een overdekte gang van 3 meter breed, waar we kunnen borstelen, opzadelen, en waar de hoefsmid droog kan staan.
Boven de stallen komt een hooizolder. We voeren momenteel alleen voordrooghooi, aangezien 1 van onze paarden begint te hoesten van droog hooi. Maar die pakken voordrooghooi naar boven sleuren, zie ik nog niet meteen zitten.

Hebben jullie een regenwaterput aan jullie stallen? Wij hadden een soort geïmproviseerde carport staan, en daar hadden we een goot aan die uitkwam in een vat van 1000l. Ik gaf de paarden altijd daarvan drinken. Nu hebben we de carport moeten afbreken om ruimte te maken voor de nieuwe stallen, en mijn vriend zegt dat we beter ineens een regenwaterput plaatsen naast de stal, met daarop een pomp, zodat we altijd regenwater kunnen geven als drinken voor de paarden. Iemand een idee of dit praktisch is, en wat het kostenplaatje daarvan is?

Bernette, jij hebt hetzelfde probleem zie ik :) . Grondwaterput is bij ons (Belgische Kempen) bijna geen doen, ofwel heb je heel ijzerhoudend water, of anders moet je boren tot 90 meter diep, wat je een fortuin kost. Ik kan je verder niet meteen tips geven, alles waar ik aan denk houdt in dat je regenwater moet kunnen opvangen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:12

PPPeet, jammer dat er een kip zoek is! Hier is het trio nog compleet, ze gaan vaak aardig ver op avontuur, over de weg naar de buren en bij de koeien van de buurman lopen ze soms ook. :') Ze kloppen aan bij de buren en ik heb die maar gezegd ze niet te voeren (is echt 2 weilanden, een sloot en 2 houtwallen over/door. :') De dames houden wel van avontuur. Laatst zaten ze bovenin de stal, we hadden een nieuwe hooi voorraad dus dikke lol om naar boven te klimmen.. fladdert er een zo de stal van mijn ruin in, die gaf geen kik want schijnbaar is dit al normaal.. :P En ze leggen nog steeds eitjes, iedere ochtend liggen er 3 in het hok! Gisteren waaiden ze wel bijna weg.. zie je ze verwoed tegen de wind in lopen, veren alle kanten op.. grappige beesten! :P

Wij hebben gewoon automatische drinkbakjes in de stallen met een vlotter. Ook antivries gebeuren in de grond en om de leidingen, vorig jaar is de vlotter welgeteld 2 keer vast gevroren maar niets dat een waterkoker met heet water niet aan kon! :) In de winterwei heb ik een flextube staan en die vul ik met slootwater, vaak drinken ze daar niet zoveel van, het gras is toch altijd nat. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:13

Klinkt heerlijk Cowgirl83, snel foto's maken!

Poeh Yontheke, wat zit jij dan eigenlijk in een benauwde positie, paarden zelf doen terwijl je ze stiekem liever in pension hebt, en dan geen plek voor een eigen rijpaard door een paard van een ander, en het paard wat je hebt steeds van die ups en downs. Knap dat je dat volhoudt! Kan je Andor niet ergens aanbieden als weidemaatje of gezelschap, dat jij wel eigenaar blijft maar ruimte krijgt in letterlijke zin en qua financiën en dan uitkijkt na een nieuw paard? Spat is naar iets, ook domme pech vaak. Lastig hoor!

Wij hebben ook automatische drinkbakjes in de stallen, maar de paarden staan nooit op stal, en bovendien zijn ze niet goed aangesloten :Y)

Mallootje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:14

Wij hebben geen regenwaterput maar wel een grondwaterput, waarop de automatische drinkbakjes aangesloten zijn. Gaat prima :) Alleen op de wei hebben we geen stromend water, dus daar is het elke dag bakken vullen.. Hebben we wel een 1000l vat voor staan, zodat we niet te ver hoeven te lopen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:23

Jezus man, gewoon 4 pagina's op één dag. Doe's normaal man. 8)7

Gisteravond is bij ons het badkamer raam uit kiepstand volledig door de scharnieren heen geslagen. Aan diggelen natuurlijk. Jeej, huis is net verkocht en we ebben inmiddels al 3 ruiten en een magnetron kunnen vervangen. -O-
Hopelijk zijn de stallen van ons nieuwe huis wel goed door de storm gekomen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:23

Jezus wat praten jullie snel.
Moeten jullie niet wat nuttigs doen ofzo, poep scheppen, paarden voeren, rijden :P ;)

Nee gekheid.
Dat van die isolatoren is idd een idee Caily.

mijn paarden krijgen ook regenwater.ik heb een enorme ondergrondse put waar alle dakgoten op uit komen.
die van het huis en de grote schuur.
1 x in de 2 dgn ff heen en weer met emmer en gieter.
prima te doen
Tzt krijgen ze automatische drinkbakken.

mijn mini's zijn na zo'n regenbui ook flink nat, maar dat is alleen de buitenvacht, eronder zijn ze droog.
Hier gaan ze s nachts op stal. Vind ik zelf prettiger, ik heb geen zicht op de weide vanaf het huis.
meestal van 6.30-20.00 staan ze buiten, afhankelijk van het weer.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:26

Mallootje schreef:
Wij hebben geen regenwaterput maar wel een grondwaterput, waarop de automatische drinkbakjes aangesloten zijn. Gaat prima :) Alleen op de wei hebben we geen stromend water, dus daar is het elke dag bakken vullen.. Hebben we wel een 1000l vat voor staan, zodat we niet te ver hoeven te lopen.

En hoe vullen jullie dit 1000L vat? En als jullie het vat moeten verplaatsen, hoe doen jullie dit dan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:30

Caily schreef:
Klinkt heerlijk Cowgirl83, snel foto's maken!

Poeh Yontheke, wat zit jij dan eigenlijk in een benauwde positie, paarden zelf doen terwijl je ze stiekem liever in pension hebt, en dan geen plek voor een eigen rijpaard door een paard van een ander, en het paard wat je hebt steeds van die ups en downs. Knap dat je dat volhoudt! Kan je Andor niet ergens aanbieden als weidemaatje of gezelschap, dat jij wel eigenaar blijft maar ruimte krijgt in letterlijke zin en qua financiën en dan uitkijkt na een nieuw paard? Spat is naar iets, ook domme pech vaak. Lastig hoor!

:Y)
We hebben Andor ooit onder contract weggegeven. Hij is na 14 dagen doorverkocht zonder ons medeweten. Heb hem na 10 maanden dankzij bokt weer gevonden. Gratis weggegeven onder contract en voor 2000 euries weer terug gekocht want de toenmalige eigenaresse wist natuurlijk nergens van en ik wilde niet dat hij nog ergens anders terecht kwam. :+
Iedereen verklaart me voor gek hoor. Al zie ik dat beest doodgraag. Ik geniet nog wel elke dag van hem ondanks de miserie en zorgen soms. Hem terugkopen is nog steeds een goede beslissing geweest.

Hij gaat in ieder geval nooit meer naar iemand anders zelfs als dat betekent dat ik nooit meer zal kunnen rijden tot hij met de rendac van de erf gaat.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:32

BernetteO schreef:
En hoe vullen jullie dit 1000L vat? En als jullie het vat moeten verplaatsen, hoe doen jullie dit dan?

Wij hebben ook zo'n vat staan bij onze schapen. Deze verplaatsen wij op een aanhanger (leeg uiteraard). Naast de wei loopt een sloot waaruit wij water tappen met behulp van een waterpomp.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:35

Wij hebben ook 1 1000L vat staan (wat we nooit moeten verplaatsen) waarin de dakgoot van het dak van de stal uitkomt.
Vooraan aan het afdak hebben we een bad (ons eigen bad na afbraak van de badkamer :D ) staan waarop de goot van het afdak uitkomt en de overloop rechtstreeks naar de gracht gaat dus het overtollige water weg kan stromen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:38

Yontheke schreef:
Wij hebben ook 1 1000L vat staan (wat we nooit moeten verplaatsen) waarin de dakgoot van het dak van de stal uitkomt.
Vooraan aan het afdak hebben we een bad (ons eigen bad na afbraak van de badkamer :D ) staan waarop de goot van het afdak uitkomt en de overloop rechtstreeks naar de gracht gaat dus het overtollige water weg kan stromen.

O das ook verdomd handig zeg! Dat ga ik me even onthouden!

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:40

Water komt met tuinslang vannuit de schuur. Is zo'n 100 meter, lang maar ik was het kruien met water zat...
Vorig jaar winter 1 weekje bevroren geweest, dus toen moest ik wel kruien.. Dat vond ik niet zo erg...
Ik pak dan trouwens een schone (Of maak hem schoon) kruiwagen, die niet lek is :+ , en gooi die vol met water en dan lopen maar... Werkt goed zolang de ondergrond geen blub is en bij hobbels een beetje met gevoel lopen, anders een natte broek <<)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:47

Wij hebben 2 1000 liter vaten staan waar we de paarden de afgelopen maanden mee hebben voorzien. Daar doen ze, een beetje afhankelijk van het weer, ongeveer 2 weken mee.
Deze vullen we thuis met water uit de put (grondwater) en brengen deze dan met de auto + aanhanger richting de wei. Het laatste stuk doen we met de trekker maar hier moet je wel een stevige trekker voor hebben.

Alleen gaat dit al niet omdat ik niet in de auto en trekker tegelijk kan zitten ;)

Maar nu staan ze weer thuis dus kunnen ze weer uit de overloopjes van de bronnen drinken.

Zat gisteren nog te kijken, maar met alleen heen en weer rijden naar de paarden om te voeren en water te geven gebruikte ik al een halve tank (ongeveer 35 liter) diesel in de 2 weken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:52

Ik meld me ook weer aan (meeleesmodus)

Wij hebben ook een grote ondergrondse put, geen idee hoe dat er verder uitziet.

In een schuur naast mijn paddock met ik 3 IBC tanks staan. Deze zijn met elkaar verbonden. In het paddock is een schakelaar waarmee je de pomp (die in de IBC tanks hangt) kan bedienen. Doordat deze tanks donker staan heb ik geen last van aanslag en in de winter bevriest het ook niet zo snel.

Bij echte vorst moet ik water uit huis halen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:52

Dat ik niet veel rijd vind ik niet erg. Ik geniet bijna nog meer van het met ze bezig zijn en dat degene die mijn 4 jarige rijd, het zo lekker doet. De 4 jarige is 2e generatie eigen fok ;) en ze is nu voor het eerst drachtig, dus ik kan niet wachten op dit veulen ;)

Even een vraagje, misshien heeft iemand hier een oplossing :D
1 van mijn paarden weigert ruwvoer van de grond te eten (wortels, biks etc eet ze wel van de stalvloer, maar zodra haar hooi/voordroog de grond raakt, blieft mevrouw het niet meer).
Nu is ze een slordige eter, dus de helft trekt ze uit het hooinet en eet ze op, de rest morst ze. Ik heb een fijnmazig hooinet en stop die nu in nog een fijnmazig hooinet. betekent wel dat er minder in kan en ik dus vaker moet bijvullen...
Heeft iemand de oplossing hoe ik ervoor kan zorgen dat ze minder ruwvoer verspild?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:57

Daan_O schreef:
PPPeet schreef:
Poeh sorry als ik niet op alles reageer, maar er zijn opeens zoveel nieuwe mensen bij dat ik serieus betwijfel of dit topic nog bij mij past. Vind juist het kleinschalige uit het vorige topic wel prettig waarin je een goede discussie kon voeren met diepgaande uitleg. Merk dat het nu alweer oppervlakkiger wordt omdat er telkens zoveel gereageerd wordt en het bijna niet lukt om bij te lezen. Aan de andere kant vind ik nieuwe mensen en nieuwe inzichten altijd wel reuze interessant.
Eens even kijken hoe zich dit bij mij gaat ontwikkelen :o
Dat gevoel heb ik ook :) Uiteraard iedereen welkom wat mij betreft maar ik weet niet of ik dit ga bij houden.

Dat gevoel heb ik ook, maar denk dat dat wel terug gaat stabiliseren.

Yontheke, mmh klinkt allemaal wel heel logisch natuurlijk. Jammer genoeg weet je nooit wat de toekomst brengt. Misschien is er op termijn een tussenoplossing.

1000liter vaten gaan bij ons in de bak van de auto of op de aanhanger om te vullen.
In de bak van de pick-up is het handigste want dan zit er veel druk op en is hij in no-time leeg gelopen in het vat dat op zijn plaats staan (iets met communicerende vaten). Wij hebben dus 1 vat waarmee we de andere gaan vullen.

Caily, respect voor je bijleespost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:57

Zo, ik kan even niet meer hoor...... Dit gaat mij veel te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:00

Hahaha, bekend gevoel; Ik voel mij nu net zo een oude truus op een chatbox, s'avonds laat... :):) <<) :x

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:01

AbbyBlues schreef:
Yontheke schreef:

O das ook verdomd handig zeg! Dat ga ik me even onthouden!

ik heb ook soortgelijke constructie.. hoef ze niet te verplaatsen, heb tot nu toe 1 keer moeten bijvullen met gewoon kraanwater.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:03

In het weiland hebben we thermo drinkbakken staan en de waterleiding onder de vorstgrens ingegraven, werkt ideaal!

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:05

Jeutje mina, topic gaat in een 10de versnelling, haha!

caily super post!

kristel jakkes, beterschap met je koppie! :(:)

oudjaarsavond zijn we thuis en steken als enige in de straat vuurwerk af , aan de voorkant van het huis
de dieren hebben er geen weet van en voor de honden binnen laat ik de radio aan

mvermeulen wat voor vissen heb jij in je tank?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

claudia wat een ontzettend leuk stel!

Ik ben expres bij de rijvereniging gegaan om toch minstens 1 x in de week te trainen in een binnenbak, verder een erg gezellige les vol oudere ruiters met allerlei maffe paarden.

HTS hahaha, jakkes!

Ik heb mijn put op 11 meter laten spuiten, dieper geeft meer ijzer tot je inderdaad heeeel diep moet, hebben de buren gedaan maar daar begin ik niet aan.

Ik heb een rijbak en kan overdag rijden, rij meestal 3 x in de week waarvan bijna altijd 1 grote buitenrit is tussen de 15 en 25 km.
Helaas nu al maanden in de lappenmand maar langzaam aan kan ik weer te paard.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:08

wie kan mij helpen? onze bak is een mooie bak waarvan de bovenlaag altijd maar dan ook altijd goed is. helaas staan er wel plassen in.. wie weet hoe ik dit weg kan krijgen. we hebben een tractor.