Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:27

Hahaha, dat is dan weer een mooie meevaller llora :D .

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:00

NiFallor schreef:
Hahaha, dat is dan weer een mooie meevaller llora :D .

Vind ik ook. En waarschijnlijk heeft hij dat vorig jaar wel gezegd maar heb ik weer met een half oor geluisterd. Mij kennende. Ik dacht gewoon de lagen zand op elkaar. Veel ken,ik er ook niet van. Daarmee dat we de grondwerker deze job lieten doen. Hij heeft de machines en de kennis.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:45

Even een ander vraagje. Welke stalbedekking hebben,jullie,in jullie uitloopstallen liggen?
Wij leggen altijd vlas of,krollen. Stro verdwijnt na een halve dag. Probleem met de vlas of krollen dat die altijd direct vies zijn of overal liggen voor de stallen. In de ene stal kan,ik eventueel stalmatten leggen maar de andere is een vloer met kasseien. En ligt niet helemaal gelijk. Iemand stelde voor om er een dik pak wit zand in te leggen dan moet je geen stalbedeking meer leggen maar heeft iemand hier ervaring mee of raad dit af.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:58

Zand raad ik niet aan.
Ik heb treinbilzen in de stallen als ondergrond en vorige winters gebruikte ik houtkrullen. Dit plasten ze helemaal onder maar gingen er ook wel fijn in liggen.
Nu heb ik sinds augustus rubber matten in de stallen en ga ik proberen toch wat stro in de stallen te gebruiken als dit nodig moest zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:02

Ik heb niets, ze gebruiken het als toilet en liggen er nooit in. Ze schuilen alleen voor de zon en dazen maar in de winter liggen ze in het (droge) zand.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:03

Ik heb tegels. Ze liggen daar niet. De stallen staan op het bestraatte deel. Ik heb wel eens stro geprobeerd, maar dat was redelijk dramatisch. Bovendien werd het stro als wc gebruikt en ging hij náást het stro, op de tegels, liggen %) . Dus dat er maar weer uit gehaald. Nu dus gewoon bestrating en ze liggen liever buiten in de paddock dan onder het afdak. Dus daar stort ik steeds extra zand, zodat het daar droog blijft en ze daar kunnen liggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:03

_PatriciaH schreef:
Ik heb niets, ze gebruiken het als toilet en liggen er nooit in. Ze schuilen alleen voor de zon en dazen maar in de winter liggen ze in het (droge) zand.

Tegelijkertijd! Haha! En precies hetzelfde hier dus.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:08

Fabster schreef:
_PatriciaH schreef:

Tegelijkertijd! Haha! En precies hetzelfde hier dus.

:= _O-

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:17

Hier staat ze ook niet op stal. ZE gebruiken het eigenlijk alleen om te schuilen of te eten. Probleem is dat een,hoek van de stal nat wordt. Geen gigantische plas maar in een regenperiode staat er altijd een,klein plasje. Stro is hier geen,optie dat wordt direct opgegeten en met vlas kan ik om de dag de hele stal leegmaken omdat de vlas nat wordt van,hun hoeven als het buiten nat is.of de vlas blijft aan,hun hoeven,hangen en wordt op de buiten stenen verspreid. Daarmee dat ik dacht omdat iemand zei van zand erin te doen dat dit misschien een optie was. Dan is de stal,ineens hoger en staan ze droger. Maar blijkbaar geen goed idee?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:19

Fabster schreef:
Ik heb tegels. Ze liggen daar niet. De stallen staan op het bestraatte deel. Ik heb wel eens stro geprobeerd, maar dat was redelijk dramatisch. Bovendien werd het stro als wc gebruikt en ging hij náást het stro, op de tegels, liggen %) . Dus dat er maar weer uit gehaald. Nu dus gewoon bestrating en ze liggen liever buiten in de paddock dan onder het afdak. Dus daar stort ik steeds extra zand, zodat het daar droog blijft en ze daar kunnen liggen.

Zijn toch soms,ezels E paarden. Een lekker warm bed hebben en dan er naast gaan liggen hihi of buiten gaan,liggen. Soms begrijp ik ze niet altijd

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:28

Ik heb vlas in de stallen, een flinke laag. Dat lopen ze wel.wat uit maar als t droog is gooi ik het gewoon terug. Ze liggen er in, en gebruiken het als toilet. Maar dat moeten ze zelf weten. Plas zakt dus de bovenste laag is mooi droog.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:42

Mijn paddock heeft in de winter (zelfs nu al) geen enkel droog plekje meer dus als ze droog willen liggen moeten ze wel in de stallen dus op de rubberen matten of strooisel gaan liggen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:19

Mijn schuilstal heeft deels een zandbodem en deels bestrating. Ze gebruiken het voornamelijk als toilet, verder om te schuilen tegen de dazen en muggen. Ik leg er verder geen bedding in, een enkele keer ligt er eentje in de schuilstal, maar meestal liggen ze in de (kurkdroge) paddock of op het gras.

Er ligt ook een hoopje zand ergens op de bestrating, daar gaan die mafketels ook op liggen...

Als ik het idee zou hebben dat ze behoefte zouden hebben aan een warme ligplek dan zou ik een potstal maken met stro. En dan ook flink potten, dus een goed dikke laag waar ik de bovenliggende mest afhaal en steeds weer opstrooi zodat de bovenlaag schoon is. Maar goed, dat idee heb ik niet dus ik laat het nu zo.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:27

Ik ben bezig voor evt rubberen tegels. Die ze oa ook bij speelgoedtoestelle liggen.

Lijkt mij erg fijn voor de winter.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:55

Ben inmiddels wat verder met de uitbreiding van de schuilstal. Ga er 6x4 aanzetten als slaapplek. Wil daar op de grond rubber met stro.

Zag trouwens dat ze ook rubber op rol verkopen. Is dat niet handigere dan tegels??

Ook komt de loonwerker de boel opentrekken en daarna recht leggen. Hopelijk kom ik hier de winter mee door zonder te natte paddock. Nu is het echt slecht.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:14

Selka schreef:
Ben inmiddels wat verder met de uitbreiding van de schuilstal. Ga er 6x4 aanzetten als slaapplek. Wil daar op de grond rubber met stro.

Zag trouwens dat ze ook rubber op rol verkopen. Is dat niet handigere dan tegels??

Ook komt de loonwerker de boel opentrekken en daarna recht leggen. Hopelijk kom ik hier de winter mee door zonder te natte paddock. Nu is het echt slecht.

Die tegels zijn met gat en pen verbinding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:39

Mij hebben ze rubber op rol afgeraden in de stal bij bos rubber.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:42

Weet je ook waarom? Heb jij tegels gebruikt?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:49

Dat zou blijkbaar redelijk onstabiel zijn. Het zal misschien nog anders zijn als je echt een betonnen ondergrond hebt. Hij zei dat de dikkere tegels fijner zijn voor het paard en dat de rubber op rol eerder gebruikt wordt op stalgangen en poetsplaatsen.

Ik heb de dikke staltegels besteld bij bos rubber bij een actie in augustus/september en ben er zoo blij mee. Ze kosten even een rib uit je lijf maar dat zijn ze wel waard. Hier in België zijn ze trouwens dubbel zo duur bij mij in de buurt dan wat je bij bos rubber betaald.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:04

Yontheke schreef:
Dat zou blijkbaar redelijk onstabiel zijn. Het zal misschien nog anders zijn als je echt een betonnen ondergrond hebt. Hij zei dat de dikkere tegels fijner zijn voor het paard en dat de rubber op rol eerder gebruikt wordt op stalgangen en poetsplaatsen.

Ik heb de dikke staltegels besteld bij bos rubber bij een actie in augustus/september en ben er zoo blij mee. Ze kosten even een rib uit je lijf maar dat zijn ze wel waard. Hier in België zijn ze trouwens dubbel zo duur bij mij in de buurt dan wat je bij bos rubber betaald.

Ik denk dat als je rubberen matten vast zet, dat het wel gaat.
maar ik wil ook tegels, lijken mij prettiger..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:10

De tegels dat ik heb zijn 4 cm dik en 1 x 1 meter. Handig te hanteren en te snijden. Zijn wel vochtdoorlaatbaar maar aangezien mijn ondergrond wat helt is dit geen probleem. Het meeste vocht/water loopt al naar voor dan dat het door de mat trekt.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:24

Ik meld me hier ook even. Moet nog nieuwe foto's maken maar heb er misschien wel een paar voor het idee.

Ik huur een weide van nu nog 1,5 hectare (is afgelopen winter 1 hectare af gehaald) en de wei is ook volledig kapot gereden Door die bouw lui afgelopen winter.. Ze hebben het dit voorjaar opnieuw opgehoogd en ingezaaid.
We zijn nu weer bezig om er iets moois van te maken.
Afgelopen zomer de hele zomer gewerkt aan een mooie stevige stal deze moest helaas binnen een week weer weg voor het afgraven :(
We zijn nu begonnen om dezelfde stal weer opnieuw op te bouwen op een andere plek.
De schuilstal word 3x6 meter en gaat aan 3 kanten dicht en aan de voorkant voor de helft (en daar dan de onderste helft van).

Het staat er een beetje onduidelijk maar hoop dat jullie me begrijpen..
Het geraamte staat nu weer, zaterdag gaan we alle planken en het dak er weer op zetten. (Als we zover komen)

Ik ben alleen nog niet uit over de bodembedekking. Ik wil geen matten o.i.d. ik dacht misschien een laag zand om het op te hogen en daar houtsnippers over.. of misschien een extra dikke laag houtsnippers..

Mijn wei is kleigrond, het is nog afwachten hoe het deze winter word en hoe snel het nat is.. dat kan ik door de werkzaamheden nog niet zeggen

Kan de juiste foto niet vinden maar hierbij een idee van mijn wei. De eerste omheining staat er ook weer er komt er nog minimaal 1 bij. Verder moet ik nog even kijken.
Rechts op de foto word de stal opgebouwd.. (de wei loopt door tot achteraan de bomen en voorin is het ook nog groter)

Afbeelding

Edit typfout

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:28

De grote paarden lopen zeg maar hier bij de stal zie foto das helemaal verhard.

Afbeelding

Lopen overdag dan buiten op het harde in de nachten op stal.
De pony´s hebben een inloop stal met mooi weer is het open en kunnen ze de dressuur weide op dan moet het wel hard zijn anders lopen ze alles kapot.
Bij de inloop stal is een zandbak van 30 lang en 20 breed daar lopen ze dan 24 uur per dag buiten krijgen kuilgras in hooinetten en ruiven en grote bakken zodat iedere pony een plekje heeft om te eten.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:31

Nog een extra foto voor het idee..
Dit is van achteraan de wei gezien (rechts loopt de wei in bogen, hier loopt een water langs)

Afbeelding

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:06

Afbeelding

Hier schiet het al op. Klinkers worden het weekend gelegd. Daarna de omheining.