Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:13

Babootje schreef:
xSogno schreef:
Op het moment dat je paard koliek of maagzweren krijgt ben je al veel te laat babootje, daarna pas handelen is mosterd na de maaltijd.

Ik wil er mee zeggen dat als een paard een maagzweer ontwikkelt, dit niet hoeft te komen door het voerbeleid.
Stress geeft net zo'n grote rol.

En stro is ook ruwvoer.

Er staat toch dat het paard ook geen stro heeft en geen schone stal? Als dit paard meer dan 10-14 uren per dag zonder eten staat dan is dat veel te lang. Als anderen dat prima vinden voor hun paard moeten zij weten maar de TS vind het niet prima en ik geef haar groot gelijk.

Jannepauli

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:32

Ik herhaal mijn eerdere vraag nog een keer: TS, wat waren de afspraken die gemaakt zijn toen je je paard hier stalde? Heeft de stalhouder je verteld wat zijn voer-, mest- en weidebeleid was?

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:35

Ik ben wel benieuwd hoe dit af loopt. Ik vind dit ook wel weinig. Mijn paard staat op een prima weiland op mijn pension stal. Waar ze lekker he de dag kan eten. En als ik haar ff op stal zet om te voeren mag ik gewoon hooi pakkenn en voer lucerne bij aan haar naast haar brok.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:36

Babootje schreef:
xSogno schreef:
Op het moment dat je paard koliek of maagzweren krijgt ben je al veel te laat babootje, daarna pas handelen is mosterd na de maaltijd.

Ik wil er mee zeggen dat als een paard een maagzweer ontwikkelt, dit niet hoeft te komen door het voerbeleid.
Stress geeft net zo'n grote rol.

En stro is ook ruwvoer.

Inderdaad maar stro krijgt hij ook niet helaas.wat ik wel jammer vind want dat of gras moeten ze zeker tot beschikking hebben

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 15:54

Babootje schreef:
De oorzaak van een maagzweer is niet altijd te vinden in het voerbeleid. Ook stress speelt een (grote) rol.
Het paard van TS ziet er - volgens haarzelf - goed uit. En lijkt ook niet te weinig hooi te krijgen. Over de verdeling zou je kunnen discussieren, maar als er voldoende schoon stro ligt om te knabbelen, redden ze zich de avond/nacht ook nog wel. En - geloof het of niet - veel paarden slapen s nachts.
Verder heeft het paard van TS ook geen problemen (in de vorm van koliek of iets anders).
En is het vooral TS zelf die het niet prettig vindt.

Ik ben op het werk en kan even niet heel uitgebreid antwoord geven. Maar wat bedoel je met dat vooral ik degene ben die het niet prettig vindt? Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen/begrepen. Mijn paard heeft nl helemaal geen schoon stro om op te knabbelen. Alleen op dezelfde dag dat er is opgestrooid (2x per week) en een heel klein beetje de dag erna. ALS er dus nog voldoende stro in de stal zou liggen zou ik het ook allemaal minder erg vinden. Maar dat is dus helaas niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:59

Ik denk dat ze bedoeld dat je paard geen merkbare problemen heeft..

Maar wat belangrijk is in dit verhaal wat heb je bij aankomst op deze stal afgesproken met de staleigenaar? Heb je gevraagd naar het voerbeleid?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:07

Jannepauli schreef:
Ik herhaal mijn eerdere vraag nog een keer: TS, wat waren de afspraken die gemaakt zijn toen je je paard hier stalde? Heeft de stalhouder je verteld wat zijn voer-, mest- en weidebeleid was?

Sorry Jannepauli, ik heb helemaal over je eerdere vraag heen gelezen.
Ik moest met redelijke spoed weg bij mijn vorige stal en ben daardoor misschien iets te onnauwkeurig te werk gegaan. Ik heb wel gevraagd hoe de weidegang, het voerbeleid en het mestbeleid daar was, maar heb niet naar hoeveelheden gevraagd.
Er werd me verteld dat ze dagelijks van 's ochtends 8-15u op de wei komen, ze 2x per dag hooi krijgen en er dagelijks mest uit de stallen wordt gehaald. Ik heb er 2x rondgekeken en het zag er allemaal wel goed uit.
En ze gaan inderdaad dagelijks op de wei, de mest wordt er dagelijks uitgehaald en ze krijgen op de wei wat hooi en dan 's middags op stal.
Ik ben er stomweg gewoon vanuit gegaan dat er bij het mesten ook wel weer schoon stro bij zou komen en dat ze voldoende (meer dan nu iig) hooi zouden krijgen. Ik dacht dat dat normaal was, aangezien je je eigen huis toch ook schoon houdt en je koelkast vol.. De stal is toch het huis van een paard, maar kennelijk ben ik te goed van vertrouwen geweest hierin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:31

In principe ben je dus juist voorgelicht en doet de stalhouder dus precies wat hij gezegd heeft. Blijft dus de vraag of het voldoende hooi is wat je paard krijgt of dat dit alleen maar in jouw beleving zo is. Als het paard inderdaad ná een bepaald tijdstip geen ruwvoer meer heeft ( in de vorm van hooi of stro) dan is dat inderdaad niet goed voor het paard - ik zou dan inderdaad proberen een oplossing te vinden met de stalhouder. Dat kan zijn door bv een hooinet te gebruiken dat je zelf opvult en bij je vertrek 's avonds in de stal ophangt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:16

Ik denk dat ik me het meest verbaasd over het feit dat meer mensen dit voldoende of normaal vinden.
Een vuile stal en wat hooi zou ik toch niet blij van worden hoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:28

Volgens mij vindt niemand dat hier normaal?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:32

Ik zou eigenlijk wel fotos willen zien, zowel van het paard (om te zien of hij echt mager is) als de stal (of die er zo slecht uit ziet).
Dat geeft een objectief beeld, nu weten we eigenlijk niet waar we het over hebben. En iedereen heeft zo een eigen idee over wat veel en weinig hooi is.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 18:38

Jannepauli schreef:
In principe ben je dus juist voorgelicht en doet de stalhouder dus precies wat hij gezegd heeft. Blijft dus de vraag of het voldoende hooi is wat je paard krijgt of dat dit alleen maar in jouw beleving zo is. Als het paard inderdaad ná een bepaald tijdstip geen ruwvoer meer heeft ( in de vorm van hooi of stro) dan is dat inderdaad niet goed voor het paard - ik zou dan inderdaad proberen een oplossing te vinden met de stalhouder. Dat kan zijn door bv een hooinet te gebruiken dat je zelf opvult en bij je vertrek 's avonds in de stal ophangt.

Ik zeg ook nergens dat de staleigenaar zich niet aan de afspraak houdt o.i.d. Maar ik denk dat we inmiddels wel met zekerheid kunnen zeggen dat mijn paard te weinig hooi krijgt en dat dat niet ''alleen maar mijn beleving is''. Daarnaast heb ik echt al heel vaak gezegd (en andere mensen hier ook) dat zodra het hooi van mijn paard op is (rond een uur of 6 's avonds) hij geen beschikking meer heeft over ruwvoer omdat er niet dagelijks vers stro in zijn stal wordt gegooid.
En ik heb ook al vaak aangegeven dat ik niet over hooi beschik op stal, dus een hooinet 's avonds ophangen is ook geen optie.

Heel erg bedankt in ieder geval iedereen die meedenkt en zijn/haar ervaringen deelt, daar heb ik echt veel aan! :) Ik laat sowieso weten hoe het gesprek is gegaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:43

Kun je niet thuis wat hooi opslaan? In een schuurtje of desnoods op je balkonnetje als je in een flat woont? Twee hooinetten aanschaffen en dagelijks een net meenemen naar stal. Ophangen als je weggaat. Dat zou je toch kunnen overleggen met de stalhouder?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 18:48

simodi schreef:
Ik zou eigenlijk wel fotos willen zien, zowel van het paard (om te zien of hij echt mager is) als de stal (of die er zo slecht uit ziet).
Dat geeft een objectief beeld, nu weten we eigenlijk niet waar we het over hebben. En iedereen heeft zo een eigen idee over wat veel en weinig hooi is.

Wie heeft gezegd dat mijn paard mager is? Ik zeg juist dat hij er goed uitziet.
En vanaf een foto is beoordelen toch altijd lastig. Ik geef de informatie zo zoals die bij mij bekend is. Ik benoem de volgende feiten:
- ze krijgen 2 keer per dag een bepaalde hoeveelheid hooi
- de laatste voerbeurt is 's ochtends, maar dat eten ze dus als ze op stal gaan 's middags
- er wordt dagelijks mest uit de stallen gehaald
- ze worden 2 keer per week opgestrooid
- na ca. 18 uur heeft mijn paard vrijwel altijd geen of nauwelijks ruwvoer meer tot zijn beschikking

En ik vind dit gewoon te weinig, maar wilde graag jullie mening horen hierover. En vrijwel iedereen is het ook kennelijk met mij eens. En als je het niet met me eens bent of het niet objectief genoeg vindt, prima, dat mag. Maar ik weet dat ik de waarheid vertel en dat ik niks verzin of overdrijf. Daar zou ik ook echt helemaal niks mee opschieten, want het is niet alsof dit topic mijn staleigenaar zal doen laten inzien dat hij meer ruwvoer moet geven o.i.d. :+ (Zou overigens wel heel mooi zijn :D :') )

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:39

simodi schreef:

Te weinig ruwvoer staat echt niet gelijk aan een mager paard en zeker niet binnen een maand hoeft dat zo te zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:50

Ik denk dat je de hoeveelheid stro best even kunt vergelijken met de andere paarden daar op stal. Ik strooi zelden vaker dan twee keer per week op maar heb er geen enkele nat of vies staan en hier hebben ze ook gewoon nog wat te knabbelen. Het is niet zo simpel als niet vaak genoeg opstrooien, sommige paarden kan je de stal dagelijks van leeg trekken en dan staan ze savonds nog vies. Als dit bij andere paarden wel goed gaat zal dat een lastig verhaal worden.
Vind het verder goed dat je in ieder geval een gesprek aangaat maar probeer er open in te gaan. De stalhouder doet blijkbaar wel wat er afgesproken is alleen had jij andere verwachtingen die onvoldoende uitgesproken zijn. Ik vind het ook veel en veel te vroeg om in de middag al de laatste voerronde te doen, misschien kun je als extra argument gebruiken dat de meeste paarden nog getraind worden in de avond en een volle buik niet fijn is met werken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:21

ik meste vroeger een paard uit die maar weinig stro mocht van de eigenaar en alles lag de volgende dag ondergepoept onder de voerbak. wat een koudbloed. dr zitten viespeuken bij en als je paard veel stro eet< misschien wel trek. is twee keer per week te weinig.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:51

Als je wilt weten hoeveel hooi je paard krijgt (dat lijk je nu niet echt helder te hebben) neem dan een keer een weegschaal mee op een dag dat je een keer wat vroeger kan zijn, en weeg dan simpelweg hoeveel hij gekregen heeft. Je gaat eerst zelf op de weegschaal staan, en daarna met de bult hooi in je armen :)

Ik hoop dat er wat uit het gesprek komt maar ik verwacht er niet veel van helaas.
Je kan inderdaad wel kijken of de andere paarden ook weinig stro hebben of dat jouw paard de boel sneller vies maakt dan gemiddeld.

Die andere stal die je op het oog hebt klinkt ook wel goed. Kan je daar een keer langs gaan vlak na een voerbeurt om te kijken of het daar echt gaat zoals ze vertellen? Om teleurstellingen te voorkomen :)

Ik vind het trouwens opvallend dat veel mensen zeggen dat je dan toch gewoon meer hooi pakt. Ik ken eigenlijk geen stallen waarop dat zomaar mag.

Succes!

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:56

Helaas is er nog veel onwetendheid..een paard kan er best goed uitzien als hij weinig ruwvoer krijgt, zeker op zon pensionstal waar gewoon ruim krachtvoer gevoerd wordt. Het nadeel van krachtvoer is dat het zo door het spijsverteringsstelsel vliegt. En dat is nou juist ingesteld op het langzaam verteren van ruwvoer. De maag van het paard maakt 24/7 maagzuur aan, geef je het niet voldoende ruwvoer dan verzuurt de maag, en krijg je dus maagzweren...dit is een natuurlijk gevolg. Maagzweren kunnen ook zeker ontstaan door stres. Maar een paard krijgt ook zeker stres van maagpijn door tekort aan ruwvoer, en dan nog moeten presteren ook....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:42

Het tijdstip van binnenzetten en daarmee helaas ook de laatste voerbeurt is erg vroeg. Ik zou ook inzetten voor een extra voerronde. Misschien vragen of jullie dat onderling mogen regelen met de mensen die dat graag willen?

Meten met 2 maten is niet fair. Waarom bij andere paarden wel een deel hooi laten liggen voor de avond en voor jou niet? Dat zou bespreekbaar moeten zijn. Dan kun je het zelf in hooinet stoppen en ophangen voor je naar huis gaat 's avonds.

Ik voer hier thuis 4x per dag als ze niet op de wei lopen (voor 9 uur, tussen 12-14, tussen 16-18 en tussen 22-24 uur. Avond grootste portie) Afhankelijk van wanneer ze op de wei lopen en hoe lang vervallen er ruwvoerbeurten.

Ik kan niet onbeperkt voeren. Zijn nu al te dik ondanks afgewogen voer in fijnmazige netten. Een plak hooi van 2kg is vaak in een uur wel op. Als ze al volgegeten zijn uit de wei misschien wat minder snel omdat ze dan pauze nemen om uit te buiken. Vind het lastig de paarden op dieet te kunnen zetten maar toch niet te lang zonder ruwvoer laten staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:24

joyce B schreef:
Ik kan niet onbeperkt voeren. Zijn nu al te dik ondanks afgewogen voer in fijnmazige netten. Een plak hooi van 2kg is vaak in een uur wel op. Als ze al volgegeten zijn uit de wei misschien wat minder snel omdat ze dan pauze nemen om uit te buiken. Vind het lastig de paarden op dieet te kunnen zetten maar toch niet te lang zonder ruwvoer laten staan.

Je kunt langzaam aan een goede kwaliteit tarwe/gerste stro bij gaan voeren,gewoon in een hooinet ernaast hangen.Die van mij krijgen ook minimaal hooi,ze worden anders echt te dik.Om toch aan de ruwvoerbehoefte te kunnen voldoen ben ik stro bij gaan voeren.
Dit krijgen ze nu onbeperkt bij zodat er altijd wat te knabbelen valt en merk wel wanneer ze minder gras krijgen,dan eten ze meer stro.
In juni/juli voer ik vers gemaaid lang gras,dan kijken ze niet om naar het stro.Nu er alleen korter gras te eten is en hooi (op strikt rantsoen ) eten ze hun ruwvoer behoefte bij met stro :)

Gewoon langzaam aan opvoeren tot een onbeperkte hoeveelheid.Hier kanen ze ruim een volgepropte slowfeeder van de AJ weg en daar doen ze met z'n 3en 24 uur over :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:32

Ook ik vind dat je niks kan zeggen zonder foto.

Bij ons op stal wordt 2x per week gemest en dan krijgen ze nieuw stro. Paarden staan er echter netjes bij en hebben ruim voldoende. Dus de frequentie wil m.i. niet veel zeggen. Als ze stro hebben hoeven ze voor mij niet 24/7 beschikking te hebben over hooi.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, maar de keer dat mijn ruin 10 dagen op stal heeft gestaan was zijn stal ook altijd droog aan de bovenkant ondanks dat het echt een varken op stal is en hij stal rust had dus echt 24/7 binnen stond.

Daarmee wil ik zeggen als er twee keer voldoende stro in wordt gedaan dit m.i. prima kan.
Maar heb ook op een stal gestaan met zelfde beleid alleen minder stro, daar werd ik niet blij van om te zien.

Maargoed als jij als eigenaar niet tevreden bent zou ik verhuizen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:53

Ik zie hier argumenten dat ts een weegschaal mee moet nemen en moet gaan wegen enz.
Wat denk je wat een pensionhouder doet als hij ziet dat die op de vingers wordt gekeken?
En daarbij ga ik er van uit dat de meeste wel zien wat veel of weinig is.
Waar het gewoon omgaat is dat het paard buiten dat hij waarschijnlijk al weinig hooi krijgt niks meer heeft zoals schoon stro om te knabbelen en veel te lang zonder staat.
En als je als eigenaar dan al ziet dat je paard het hooi binnen 2 uur op is en verder in zijn gore box letterlijk op een houtje staat te bijten, zou voor mij de conclusie ook getrokken zijn dat het niet goed is.
Ik hou er sowieso niet van als pensioneigenaren zo zuinig zijn op hun hooi en stro, daar word ik kriebelig van.
Voer die dieren toch fatsoenlijk, zelf eten ze toch ook lekker.
Als ik een stal zou hebben en iemand wilde meer hooi dan kreeg dat paard meer hooi.
Het hoeft niet verknoeit te worden, als het paard het door de stal zou trappen zou ik overleggen met de eigenaar hoe op te lossen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:14

Mensen kunnen niet zo goed lezen lijkt het.

Paard krijgt onvoldoende hooi blijkbaar, en daarnaast ook nog eens onvoldoende stro. Heeft ts al meerdere malen aangegeven, dat het hooiprobleem minder erg zou zijn als er voldoende vers stro zou zijn, maar dat is nu niet het geval.

FriesWytske, jou snap ik al helemaal niet. Wat een belachelijke opmerkingen en rare gedachtegang houd jij erop na. Stalbaas die plaagt? Heel vreemd.

TS; ga het gesprek nu heeeeel snel aan, geef niet aan dat je ervoor wilt betalen totdat de stalbaas wel heel erg moeilijk gaat doen. Neem bij voorkeur een artikel met wetenschappelijk onderzoek naar ruwvoer zodat je hem ook werkelijk kan laten zien waarom je een probleem met het voerbeleid hebt.
Ik zou zelf niet zo moeilijk doen over het stro wat niet opgestrooid word, daar hebben de paarden ook lekker werk aan wat ook weer verveling tegen gaat. Wel zou ik zeggen dat je wilt dat er iedere dag vers stro in de stal wordt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:19

beatje schreef:
Ik denk dat ik me het meest verbaasd over het feit dat meer mensen dit voldoende of normaal vinden.
Een vuile stal en wat hooi zou ik toch niet blij van worden hoor.
Ik verbaas me het meest over het feit dat men er voor kiest om in de zomer een paard 17 uur per dag op stal te laten staan...

Ts, ik denk dat het tijd is om een andere stal te zoeken, waar je paard meer buiten komt en op een meer op hem gerichte manier met paarden om wordt gegaan.