Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:19

Maartje1990 schreef:
Ik vraag alleen waarom mensen hier wel of niet willen staan en wat ze van dergelijke regels vinden.

Op zich vind ik de regel 'Geen Achterijzers ivm eventuele blessures ten gevolge hiervan' niet eens zo'n hele gekke. Als je alle ijzers zou verbieden op gronde van dat het 'onnatuurlijk' is, dan zou ik het echter weer geen goede reden (en daarom een vreemde regel) vinden...

Niet geopend op zondagen of alléén zwarte dekjes/dekens/accesoires (die las ik serieus hierboven!), daar kan ik mij echt niet in vinden.
Stallen waar alleen je je paard helemaal niet op ijzers mag zetten, je je paard geen deken op mag doen en je daarnaast ook bit- & boomloos moet rijden, vind ik ook maar vreemd. (Maargoed; daar is mss wel een publiek voor, al is het amar de vraag of dat publiek groot genoeg is).

Je zult het inderdaad daarna per geval moeten kijken als bestaande pensionklanten toch (achter-)ijzers nodig blijken te hebben.

Sees

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:22

Mairead, hier in de omgeving zijn heel veel stallen op zondag gesloten. Ik zou daar ook nooit gaan staan inderdaad.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:24

Als 3 dierenartsen zeggen dat mijn merrie vierkant op de ijzers moet om haar voeten correcter te gaan gebruiken, dan gaat ze op ijzers.
Goedkoop? Nee, blootsvoets is vele malen goedkoper.
Gemakkelijk? Nee, blootsvoet vond ik zelf veel handiger, paard heeft heel stevige hoeven, maar een slecht hoefgewricht, van buiten niets aan te zien, zeer sterke hoeven, slijten mooi gelijk af, groeien mooi gelijk, maar toch gaan er ijzers onder vanwege haar gewrichten.
Ben ik blij voor de andere paarden op de wei? Natuurlijk niet, ik wil ook geen stukken vel uit mijn ruin omdat mijn merrie nu eenmaal slechte gewrichten heeft. Maar ik heb een zeer stabiele kudde, word veel gespeeld, maar nooit gewonden, dus ik hoop dat dat met ijzers net hetzelfde gaat zijn.

Persoonlijk zou ik het liefst geen ijzers hebben op mijn wei, dus ik snap het ergens wel, maar er zijn altijd uitzonderingen, en in het geval van ijzers is die groep met uitzonderingen best wel groot...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:28

Als pensionhouder beslis je er zelf over. Hier ben ik ook van dit principe (en nog heel wat andere principes). Momenteel ben ik zo streng dat ik nog geen kandidaat-pensionklanten heb (vroeger wel, maar was een tijdlang gestopt hiermee), maar daar lig ik niet wakker van (heb ook nog maar weinig publiciteit gemaakt).

Een argument voor totaal ijzerloos bij mij is dat ik met slowfeeder hooinetten werk, en een paard met ijzers kan hierin verstrikt raken (is gewoon een manier om het aan de mensen te verkopen).

Als er mensen zijn die problemen hebben met die regeltjes, dan zoeken die maar een andere stal, klaar. Want ik heb gemerkt dat je op termijn bijna niet anders meer kan dan regeltjes en reglementen in te voeren, anders is de situatie onhoudbaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:30

Hwn, dat geloof ik best dat het anders een zooitje wordt :j.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:32

fargo schreef:
@jes_sira.. Het is het makkelijks? Wat weet je nou van specifieke situaties van paarden af? Overbelaste pezen en knieën die alleen met corrigerend en ondersteunend beslag hersteld kunnen worden, artrose paarden.. etc dat gaat niet om gemak dat gaat om verbeteren van levensomstandigheden en conditie van het paard.

Hoe komen die pezen en spieren overbelast?
Oorzaak moet aangepakt worden lijkt me
En dan bedoel ik niet met ijzers...

Mijn oude merrie had ook speciaal beslag toen ik haar kocht. In d'r knie zat een raar uitstekend botje. Weet niet meer hoe dat heette...Na een half jaar besloten het zonder te proberen. Uiteraard ging dat niet helemaal vanzelf goed. Toen was ze 9 en nu is ze 27 jaar. Al die jaren zonder ijzers, ondanks dat dat niet zou kunnen volgens de dierenarts en de vorige eigenaar toen.
Hoeven en beenstand werden beter en beter. Never meer problemen gehad.Nooit kreupel niets...

Dus ja, heb wel enige ervaring uit eigen hand en vooral veel ervaringen gezien om mij heen.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Helaas kan het bijna niet anders omdat het gros van de mensen reageren met dingen als "mijn paard kan niet zonder ijzers" enz. In de meeste gevallen is dat namelijk absolute onzin.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:36

Een pension stal die mij zou verplichten/verbieden dingen aan of niet aan mijn paard te mogen hangen of doen of etc is voor mij geen optie. Regels wat betreft de stalling zelf prima ( als ze niet te erg zijn ) maar over mijn paard persoonlijk? :n dat is echt aan mij in zo'n geval en niet aan de pensionhouder :) Dus zou ik door zoeken :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:36

Vala schreef:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik bij hoefijzervrij en bitloos ed vaker mensen zie die niet meer buiten hun kokertje kunnen kijken dan bij mensen die traditioneel zijn. Ik sta overal voor open maar ben er wars van me te bekeren tot een bepaalde stroming binnen de paardenhouderij. Omdat alle paarden verschillend zijn en 1 bepaalde weg niet werkt voor alle paarden. Het is geen eenheidsworst.

Dit vind ik dan persoonlijk weer een kortzichtige mening :o.[/quote]

Dat is geen mening, dat is een op persoonlijke ervaringen gebaseerde persoonlijke conclusie :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:37

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Hier kan ik helemaal niets mee eigenlijk; want mijn paarden laat ik ook het liefst blootsvoets lopen, maar toch moet ik bij die grote van mij om de zoveel jaar weer een paar keer achter elkaar rondom ijzers eronder gooien, omdat ze anders te gevoelig gaat lopen (heeft ook in het verleden marathons voor de kar gelopen en altijd rondom ijzers gehad, blijft toch een zwak punt, na ruim 6 jaar met dus tussenpozen blootsvoets lopen)

Maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik toch al niet bij jou zou kunnen komen staan, omdat er veel te veel moeten bij zit; ze moeten 24/7 buiten op de wei, wat doe je dan al met de i.r. en h.b. patiëntjes die je zo trouwens nog kan kweken ook?

Was het maar zo simpel dat elk paard hier nog tegen kon...

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:39

Ik denk dat je heel duidelijk moet hebben voor jezelf wat je wilt, waarom en wat te doen bij uitzonderingen.
Wees duidelijk, consequent en eerlijk naar je toekomstige klanten toe.
Vragen die je jezelf kunt stellen:
- wat als blijkt dat een paard echt echt echt ijzers moet hebben om medische reden (ook al ben jij van mening dat dat niet kan)? Ga je dan in tegen het advies van DA's en/of hoefsmeden? Ga je diegene wegsturen? Of mag het tijdelijk? En als tijdelijk mag, hoe lang? En wat als blijkt dat het paard toch chronisch ijzers nodig heeft?
- gaat het alleen om achterijzers of liever ook geen voorijzers?
- wat doe je als er te weinig klanten zijn? Kun je het dan maken om de regels te veranderen, terwijl je klanten hebt die specifiek naar de regels van deze stal op zoek waren?
- wat als je klanten hebt die - ondanks pro-ijzerloos/bitloos en 24u buiten - een hele andere visie hebben? En die op alles wat je doet (op je regels na) kritiek hebben?
- Mogen mensen een eigen hoefsmid laten komen? Of moeten ze een natuurlijke hoefsmid hebben?
Je hoeft deze vragen niet te beantwoorden, mij maakt het niet uit wat je doet, maar het zijn dingen om over na te denken voor je er aan begint :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:45

Vala, conclusie, mening potato potato :D.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:45

ik denk dat er vast wel mensen zijn die zo'n soort stal zoeken, vooral in de 'natural'hoek..

zou ik ervoor kiezen,neeeee...nooit...

ik zou al niet eens kiezen voor 24/7 buiten :n ,als ik al rij rij ik met bit,en mijn paarden staan nu blootvoets,maar zonodig gaan er ijzers onder,als laatste wil ik gewoon echt niet door iemand die mijn dochter zou kunnen zijn verteld worden wat ik wel en niet mag doen met mijn dieren :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-04-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:48

Ik lach me kapot hier! _O-

DIT was de oorspronkelijke vraag:

Waarom dan dit topic? Ben benieuwd hoe mensen er tegenover staan als een pensionhouder (voor dergelijke redenen) achterijzers zou verbieden?

En sommigen hier spelen het op als of ze NU op deze (nog niet eens bestaande) stalling staan, ineens te horen krijgen dat alle spelregels veranderd zijn en of ze maar even willen instemmen met de nieuwe regels.

Laat dit nog even op je inwerken:

DEZE STALLING BESTAAT NU NOG NIET EENS. EN JE HOEFT ER GEEN KLANT TE WORDEN ALS JE DAT NIET WIL. HET WAS MAAR EEN SIMPELE VRAAG!

En chill ffs.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:50

Kimmie, wat heeft leeftijd er mee te maken als ik vragen mag? Als iemand je oma had kunnen zijn, had je het je dan wel laten vertellen :D ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:50

Ik denk (nadruk op denk!), dat ik met bitten, dekens etc. Geen enkel probleem zou hebben, ik men bitloos en ga mijn haflinger ook bitloos berijden, maar ben niet anti bit, ik rij bitloos omdat ik het niet nodig heb (en er tevens een aantal voordelen aan zie). De hoefijzers echter, iemand zei hier "slowfeeder netten" , en dat is waarschijnlijk wat ik ook zal gebruiken, waardoor met hoefijzers (voor en achter) gewoon niet mogelijk is, los van of ik daar wel of niet principieel iets op tegen heb. Als er hoefijzers zijn die geen problemen geven met de netten en tevens geen schade geeft aan andere paarden (denk bijv aan kunststof) is dat wellicht wel te overwegen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:50

Sees schreef:
Nou precies ik ook Shirley :j. Een gerichte trap met ijzer richt gewoon meer schade aan als dezelfde trap zonder ijzer.

Denk dat hier de verhouding stuk ijzer of stuk hout beter opgaat.

Vraag mij oprecht af of het verschil echt zo groot is......

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:54

Ik zou voor de regel "geen (achter)ijzers" geen verhalen gaan verzinnen zoals in de slowfeedernetten om het aannemelijker te maken voor de klanten die je om die reden moet afwijzen. Het is jouw regel en als een toekomstige klant daar niet mee kan leven, dan ga je ook geen zakelijke verbinding met zo iemand aan. In principe ben je daar verder niemand een verklaring over schuldig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:55

Dat is niet verzinnen hoor hilli :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:59

met hooinetten mogen er anders ook voor geen ijzers onderzitten....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:00

Misschien kun je beter een opfokstal ipv pensionstal openen, lijkt me dat je meer klanten en minder gedoe krijgt. Alles 24 uur buiten en zonder ijzers en geen lastige klanten omdat paarden toch op ijzers moeten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:00

Vooropgesteld wanneer mijn pensionhouder dit zou inbrengen zal ik ook verder gaan kijken. Ik wil zelf beslissen hoe ik mijn paard hou met of zonder ijzers.

Anderzijds denk ik dat wanneer je op die wijze adverteert je gelijkgestemden aan trekt.

Wat je zegt over dat je hoopt dat je mensen wellicht kunt inspireren door dat jou paarden een goed voorbeeld zouden zijn van een natuurlijk en ijzerloos bestaan is mijn inziens een verkeerde insteek. Ik heb ik mijn omgeving talloze pensionhouders gezien die hoopten dat goed voorbeeld deed volgen en stuk voor stuk ontstonden er frustraties. Pension 1 trainde zelf op wedstrijd niveau, dagelijkse beweging en gevarieerde trainingen waren geïnteresseerd in voer samenstellingen etc etc. Pensiongasten deelde daar andere meningen over en vonden de basis in alles voldoende. Dit schepte verkeerde verwachtingen van elkaar en na enige tijd vertoonde zich de eerste barsten. Pensionstal 2 had pensionklanten die de zelfde visie als jou op stal staan, geen dekens, geen ijzers etc . Pensiongasten dachten pensionhouder ook te kunnen overtuigen naar goed voorbeeld. Ook dit gaf op termijn wrijving.

Op mijn huidige pensionstal staat alles door elkaar. Recreatiepaarden, sportpony's, pensioenpaarden. Zowel ijzerloos als met ijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:01

ohjajoh6 schreef:
met hooinetten mogen er anders ook voor geen ijzers onderzitten....

Ja daarom zei ik voor en achter :)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:01

Ik ben het met je eens dat het hebben van paarden met achterijzers in een groep best eng is, vanwege spelen, trappen maar ook zeker vanwege uitglijden in een natte wei. Wij hebben hier liever ook geen paarden met ijzers achter, om die redenen. Mocht het verder wel gewoon geheel klikken tussen de paarden en eigenaren, valt er vast iets te regelen. Hier zijn de slowfeedernetten absoluut geen argument om paarden met ijzers af te wijzen: de netten hangen hoog genoeg of zitten in bakken waar de paarden met hun hoeven niet inkomen.

Het verschil zit er denk ik in dat je zo veroordelend bent tegenover ijzers én, belangrijker, dus ook tegen de mensen die hun paarden op ijzers hebben staan. Hiermee schop je een hoop mensen tegen het been: want volgens mij wil iedereen het beste voor zijn/haar paard.

Wat je vooral moet hebben als je een pensionstal hebt/runt is respect voor een ander en hun zienswijze. Je gaat namelijk niemand vinden die het altijd 100% met jou eens is en alles op jouw manier doet. Ieder paard is anders, ieder mens is anders en daarbij hoort ook een andere aanpak. Dát moet je kunnen als pensionhouder, je eigen mening opzij kunnen zetten en in het belang van de paarden en de ruiters kunnen handelen. Dat is een kunst hoor, respect voor diegenen die het kunnen.

Zoals je nu je mening verspreid en verkondigd zou ik niet bij jou op stal willen staan, puur om het veroordelen wat je doet tegenover mensen met ijzers. Het straalt zo veel negativiteit uit wat je typt. Mijn ervaring is dat wanneer je open staat voor andere meningen en theorieën, je een veel leuker clubje mensen opbouwt en zelf ook bij blijft leren. Door een open houding luisteren mensen ook beter naar jou wanneer je iets te zeggen hebt en zul je uiteindelijk meer bereiken dan met een gesloten houding.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:01

@Maartje: je zegt "en dat is waarschijnlijk wat ik ook zal gebruiken", dus ik heb dat begrepen als het feit dat je dat excuus ook gaat gebruiken als het waarom geen ijzers toegestaan-argument. Nu ik het nog een keer lees, kan het ook zo zijn dat je slowfeeders gaat gebruiken en dat ik je dus verkeerd begrepen heb.

Nogmaals, ik denk dat je de eis prima kunt stellen. Ik hoor alleen niet tot je potentiële doelgroep, maar dat is ook helemaal niet erg (en ook de vraag niet trouwens ;-) ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:03

pol013 schreef:
Denk dat hier de verhouding stuk ijzer of stuk hout beter opgaat.

Vraag mij oprecht af of het verschil echt zo groot is......

Deze snap ik niet helemaal geloof ik :o?

Nou ja mijn ervaring is dus wel zo. Ik ben ook 'gezegend' met de leider van de kudde dus misschien dat je er dan nóg meer over nadenkt dan iemand met een paard dat zich nooit mengt in 'onrust'.